IBPP3/443-1373/13/UH

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 lutego 2014 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-1373/13/UH

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z 30 października 2013 r. (data wpływu 7 listopada 2013 r.) uzupełnionym pismem z 28 stycznia 2014 r. (data wpływu 31 stycznia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w całości lub w części w związku z realizacją zadania polegającego na pracach konserwatorskich i zabezpieczających ruiny zamku w... w ramach Programu... - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 listopada 2013 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w całości lub w części w związku z realizacją zadania polegającego na pracach konserwatorskich i zabezpieczających ruiny zamku w... w ramach Programu.... Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 28 stycznia 2014 r. (data wpływu 31 stycznia 2014 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie organu z 24 stycznia 2014 r. znak: IBPP3/443-1373/13/UH.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zdarzenia przyszłego:

Gmina... (Wnioskodawca) ubiega się o pozyskanie dotacji Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego na dofinansowanie prac konserwatorskich, restauratorskich lub robót budowlanych przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków w ramach Programu....

Gmina zakłada realizację zadania w ramach prac konserwatorskich i zabezpieczających ruiny zamku, w tym etapy:

1. Prace konserwatorskie w obrębie zamku górnego obejmą:

* konserwację zachowawczą reliktów zabudowy zamku górnego: pieca hypocaustycznego, fragmentów ścian, sklepień i posadzek, w szczególności obejmującą zabiegi konserwatorskie: oczyszczenie z nieprawidłowych technicznie i technologicznie nawarstwień w sposób ręczny, na sucho lub z wykorzystaniem przegrzanej pary (metoda bezciśnieniowa), dezynfekcję, wzmocnienie strukturalne kamienia i cegły, stabilizację techniczną rozluźnionych spoin ceglanego wątku murów, uzupełnienie ubytków i spoin, konserwację posadzek ceramicznych,

* konserwację kamiennych elementów architektonicznych i posadzki ceglanej, obejmującą w szczególności: oczyszczenie kamienia z nieprawidłowych technicznie i technologicznie nawarstwień w sposób ręczny, na sucho lub z wykorzystaniem przegrzanej pary (metoda bezciśnieniowa), impregnację wzmacniającą strukturę materiału, trwałe połączenie pękniętych elementów składowych za pomocą klejów epoksydowych w technice odwracalnej, scalające uzupełnienia ubytków, hydrofobizację powierzchni ułatwiającą w przyszłości oczyszczanie powierzchni z kurzu i drobnych zanieczyszczeń powstałych w trakcie ekspozycji muzealnej,

* ponowne osadzenie elementów domniemanego ołtarza oraz niektórych elementów kamieniarki, a także posadzki ceglanej w korytarzyku do hypocaustum

2. Prace zabezpieczające w obrębie zamku średniego obejmą:

* zabezpieczenie konstrukcyjne murów zamku, polegające w szczególności na wykonaniu: robót przygotowawczych (oczyszczanie i rozbiórka muru do zwartej struktury), iniekcji i kotwień, robót murowych (uzupełnienie ubytków, wzmocnienie korony murów, izolacja przeciwwilgociowa).

Zarówno teren jak i same ruiny zamku, na którym prowadzone będą prace konserwatorskie i zabezpieczające są własnością Gminy. W ramach zadania będą realizowane prace, które nie będą podlegały sprzedaży. Po zakończeniu zadania zabezpieczona infrastruktura pozostanie własnością Gminy, na zasadach poniżej: Miasto i Gmina - w zakresie działań własnych, zleconych ustawą o samorządzie gminnym, poprzez Urząd Miasta i Gminy, prowadzi nadzór nad majątkiem gminy.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Gmina nie będzie miała prawa do obniżenia podatku należnego o podatek zapłacony przy nabyciu towarów/usług w ramach realizowanej inwestycji albowiem towary i usługi, realizowane w ramach niniejszego zadania nie posłużą czynnościom opodatkowanym.

Mienie powstałe w wyniku realizacji projektu nie będzie wykorzystywane do wykonywania czynności o charakterze cywilnoprawnym generujących podatek należny. Z tytułu realizacji przedmiotowego projektu Gmina nie będzie osiągała żadnych przychodów generujących podatek VAT należny.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy realizując zadanie opisane w pozycji nr 68 wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, Gmina będzie miała prawną możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w części lub całości.

Stanowisko Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowane w piśmie z 28 stycznia 2014 r.):

Biorąc pod uwagę przepisy ustawy o VAT, Gmina w związku z realizacją niniejszego zadania nie będzie miała prawnej możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego ani w całości ani w części.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2013 r. - kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Od 1 stycznia 2014 r., art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a, na podstawie art. 1 pkt 38 lit. a ustawy z 7 grudnia 2012 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2013 r. poz. 35), otrzymał następujące brzmienie: kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Dokumentem uprawniającym do odliczenia jest faktura VAT, otrzymana przez podatnika z tytułu nabycia przez niego towarów i usług.

Stosownie do postanowień art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z powyższego unormowania wynika, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez "podatników" w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 594 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, m.in. sprawy z zakresu: kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami (art. 7 ust. 1 pkt 9 ustawy o samorządzie gminnym).

Z treści wniosku wynika, że Gmina stara się o pozyskanie dotacji Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego na dofinansowanie prac konserwatorskich, restauratorskich lub robót budowlanych przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków w ramach Programu....Gmina zrealizuje zadania w zakresie prac konserwatorskich w obrębie zamku górnego i zabezpieczających ruiny w obrębie zamku średniego. Po zakończeniu zadania zabezpieczona infrastruktura pozostanie własnością Gminy: Miasto i Gmina - w zakresie działań własnych, na mocy ustawy o samorządzie gminnym, Urząd Miasta i Gminy - prowadzi nadzór nad majątkiem gminy. Gmina jako właściciel i zarządca obiektu nie będzie prowadzić sprzedaży usług z wykorzystaniem infrastruktury zrealizowanej w ramach zadania. Towary i usługi, wykorzystane w ramach ww. zadania nie będą służyły Gminie do wykonywania czynności opodatkowanych. Z tytułu realizacji ww. zadania Gmina nie będzie osiągała żadnych przychodów. Mienie powstałe w wyniku realizacji projektu nie będzie wykorzystywane do wykonywania czynności generujących podatek należny.

Mając na uwadze powołane wyżej przepisy oraz opis zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, że nie zostanie spełniona przesłanka z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT warunkująca prawo podatnika do odliczenia podatku naliczonego, ponieważ towary i usługi zakupione w ramach realizacji ww. projektu nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonania czynności opodatkowanych.

Zatem Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług dokonywane w ramach projektu, bowiem nie zostanie w omawianym przypadku spełniona podstawowa przesłanka pozytywna jaką jest związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym Gmina w związku z realizacją ww. zadania nie będzie miała możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego ani w całości ani w części, jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego..., po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.) Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl