IBPP3/443-1361/12/JP - Prawo stowarzyszenia do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 12 lutego 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-1361/12/JP Prawo stowarzyszenia do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 26 listopada 2012 r. (data wpływu 7 grudnia 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 28 stycznia 2013 r. (data wpływu 4 lutego 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur zakupu dotyczących realizacji operacji osi 4 Leader PROW 2007-2013 na działanie 4.3 Funkcjonowanie LGD - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 grudnia 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur zakupu dotyczących realizacji operacji osi 4 Leader PROW 2007-2013 na działanie 4.3 Funkcjonowanie LGD. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 28 stycznia 2013 r. (data wpływu 4 lutego 2013 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 23 stycznia 2013 r. nr IBPP3/443-1361/12/JP.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (Stowarzyszenie...) jest stowarzyszeniem, którego celem jest m.in. działanie na rzecz rozwoju obszarów wiejskich, wspieranie społecznej aktywności obywateli, promowanie lokalnych produktów, współpraca z organizacjami pozarządowymi, promowanie samorządności terytorialnej, ochrona i promocja środowiska naturalnego, wspieranie ochrony zabytków. Wnioskodawca może prowadzić działalność gospodarczą w dziedzinach określonych statutem. Wnioskodawca korzysta ze zwolnienia określonego w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT i nie składa deklaracji.

Wnioskodawca jako Lokalna Grupa Działania realizuje projekt pn. "Lokalna Strategia Rozwoju na lata 2009-2015" w ramach unijnego Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013 a w szczególności poprzez opracowanie i realizację Lokalnej Strategii Rozwoju (LSR) w rozumieniu ustawy z dnia 7 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich, przepisów wykonawczych do tej ustawy oraz przepisów Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. Projekt ten jest realizowany na podstawie umowy o warunkach i sposobie realizacji Lokalnej Strategii Rozwoju zawartej w dniu 14 lipca 2009 r. z Samorządem Województwa. Umowa ta zobowiązuje LGD do realizacji LSR na warunkach wynikających z umowy, ustawy z dnia 7 marca 2007 r. oraz rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005 z dnia 20 września 2005 r. oraz rozporządzenia MRiRW z dnia 23 maja 2008 r. w sprawie szczegółowych kryteriów i sposobu wyboru lokalnej grupy działania do realizacji lokalnej strategii rozwoju w ramach PROW na lata 2007-2013. LGD zobowiązała się do osiągnięcia wynikających z LSR celów ogólnych, tj. waloryzacji zasobów przyrodniczych i kulturowych oraz poprawy jakości życia, w tym warunków zatrudnienia. Zobowiązano LGD do rozpowszechniania założeń LSR, rozpowszechniania informacji o zasadach przyznawania pomocy finansowej w ramach działania wdrażanie lokalnej strategii rozwoju, w tym na operacje: "...", "Odnowa i rozwój wsi", "Małe projekty", bezpłatnego świadczenia przez biuro LGD doradztwa w zakresie przygotowywania wniosków o przyznanie pomocy w ramach działania, przeprowadzania postępowania w sprawie wyboru operacji w ramach ww. działania informowania o możliwości składania wniosków o przyznanie pomocy w ramach tego działania, itp. Realizacja tych zadań wiąże się z koniecznością urządzenia całego zaplecza biurowego, zatrudnienia pracowników, zabezpieczenia obsługi finansowo-księgowej, prawnej, organizowaniem szkoleń, prowadzeniem akcji informacyjnej, prowadzenia i obsługi strony internetowej, ponoszenia różnych opłat itd. Na sfinansowanie tych działań Wnioskodawca otrzyma środki z Europejskiego Funduszu Rolnego na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Osi 4 Leader PROW 2007-2013 na działanie 4.3 Funkcjonowanie LGD. Samorząd Województwa zobowiązał Wnioskodawcę do corocznego przedstawiania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącego podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur zakupu towarów i usług związanych z realizacją podpisanej umowy.

Ponadto w piśmie z dnia 28 stycznia 2013 r. Wnioskodawca wskazał, że w ramach projektu nie będzie generowany dochód. Część wydatków związanych z funkcjonowaniem Stowarzyszenia objęta jest podatkiem od towarów i usług, jednak zakupione towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT wynika, że podatnikami są podmioty wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel i rezultat tej działalności. Wnioskodawca w związku z realizacją operacji w ramach Osi 4 LEADER PROW 2007-2013 Działanie 4.3 Funkcjonowanie LGD finansowanej ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego oraz ze środków budżetu państwa w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 nie wykonuje czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT dlatego nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług związanych z tym projektem.

Wnioskodawca w ramach projektu będzie dokonywał zakupów towarów i usług w cenie których zawarty jest podatek VAT. Zakupy te udokumentowane będą fakturami VAT wystawionymi na nabywcę, tj. Wnioskodawcę.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawcy będzie przysługiwało odliczenie podatku naliczonego tj. podatku naliczonego wynikającego z faktur zakupu dotyczących realizacji operacji osi 4 Leader PROW 2007-2013 na działanie 4.3 Funkcjonowanie LGD.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Stowarzyszeniu nie będzie przysługiwało odliczenie podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących wydatków związanych z realizacją umowy o warunkach i sposobie realizacji Lokalnej Strategii Rozwoju.

Efekty powstałe w wyniku realizacji projektu nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), podatnikom VAT przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim nabywane towary lub usługi wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych. Przepisy ustawy o VAT stanowią, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje beneficjentowi, w przypadku kiedy spełnione są dwa warunki: beneficjent jest podatnikiem podatku od towarów i usług i zakupione przez beneficjenta towary i usługi wykorzystywane są przez niego do wykonywania czynności opodatkowanych. Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i nie składa deklaracji. Na podstawie art. 113 ust. 1 Wnioskodawca korzysta ze zwolnienia podmiotowego VAT. W ramach projektu nie będzie generowany dochód. Część wydatków związanych z funkcjonowaniem Stowarzyszenia objęta jest podatkiem od towarów i usług, jednak zakupione towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT wynika, że podatnikami są podmioty wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel i rezultat tej działalności. Wnioskodawca w związku realizacja operacji w ramach Osi LEADER PROW 2007-2013 działanie 4.3 Funkcjonowanie LGD finansowanej ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego oraz ze środków budżetu państwa w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 nie wykonuje czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT dlatego nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług związanych z tym projektem.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (...).

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca (Stowarzyszenie) realizuje projekt pn. "Lokalna Strategia Rozwoju na lata 2009-2015" w ramach unijnego Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013.

Na sfinansowanie tych działań Wnioskodawca otrzyma środki z Europejskiego Funduszu Rolnego na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Osi 4 Leader PROW 2007-2013 na działanie 4.3 Funkcjonowanie LGD.

Część wydatków związanych z funkcjonowaniem Stowarzyszenia objęta jest podatkiem od towarów i usług, jednak zakupione towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W ramach projektu nie będzie generowany dochód.

Wnioskodawca w związku z realizacją operacji w ramach Osi 4 LEADER PROW 2007-2013 Działanie 4.3 Funkcjonowanie LGD finansowanej ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego oraz ze środków budżetu państwa w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 nie wykonuje czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Wnioskodawca w ramach projektu będzie dokonywał zakupów towarów i usług w cenie których zawarty jest podatek VAT. Zakupy te udokumentowane będą fakturami VAT wystawionymi na nabywcę, tj. Wnioskodawca.

Ponadto w treści wniosku wskazano, że Wnioskodawca korzysta ze zwolnienia określonego w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT i nie składa deklaracji.

Wskazać w tym miejscu wypada, iż zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Stosownie do postanowień art. 93 ust. 3 ustawy o VAT, podmioty wymienione w art. 15, zwolnione od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 i art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.

Jak wskazano na wstępie zrealizowanie prawa do odliczenia podatku VAT możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako "podatnicy VAT czynni", poprzez złożenie deklaracji VAT-7.

Zaznaczenia wymaga, iż zgodnie z art. 96 ust. 4 ustawy o VAT naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako "podatnika VAT czynnego" lub w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 - jako "podatnika VAT zwolnionego", po uprzednim złożeniu naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenia rejestracyjnego.

Należy zatem uznać, iż stwierdzenie Wnioskodawcy, że korzysta ze zwolnienia określonego w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT i nie składa deklaracji, należy rozumieć w ten sposób, że nie jest on zarejestrowany jako "podatnik VAT czynny".

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług - Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, w ramach projektu nie będzie generowany dochód, w związku z realizacją operacji Wnioskodawca nie wykonuje czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Wnioskodawca nie ma zatem możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją operacji osi 4 Leader PROW 2007-2013 na działanie 4.3 Funkcjonowanie LGD.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym nie będzie przysługiwało odliczenie podatku naliczonego, należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego, a w szczególności prowadzenia przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej generującej podatek należny oraz zarejestrowania się Wnioskodawcy jako podatnika VAT czynnego, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl