IBPP3/443-136/10/ŁW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 maja 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-136/10/ŁW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 19 lutego 2010 r. (data wpływu 3 marca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia nabywanego wewnątrzwspólnotowo alkoholu etylowego zawartego w koncentracie płynu do spryskiwaczy o kodzie CN 3820 00 00 całkowicie skażonego zgodnie z rozporządzeniem Komisji (WE) nr 3199/93 z dnia 22 listopada 1993 r. jest:

* prawidłowe w części dotyczącej zwolnienia od podatku akcyzowego nabywanego wewnątrzwspólnotowo alkoholu etylowego całkowicie skażonego zgodnie z rozporządzeniem Komisji (WE) nr 3199/93, zawartego w koncentracie do spryskiwaczy o kodzie CN 3820 00 00,

* nieprawidłowe w części dotyczącej, iż do wewnątrzwspólnotowego nabycia alkoholu etylowego całkowicie skażonego zgodnie z rozporządzeniem Komisji (WE) nr 3199/93 z dnia 22 listopada 1993 r. zawartego w koncentracie płynu do spryskiwaczy o kodzie CN 3820 00 00 będą miały zastosowanie przepisy § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego oraz przepisy art. 78 ustawy o podatku akcyzowym dotyczące obowiązku zgłoszenia o planowanym nabyciu wewnątrzwspólnotowym.

UZASADNIENIE

W dniu 3 marca 2010 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia nabywanego wewnątrzwspólnotowo alkoholu etylowego zawartego w koncentracie płynu do spryskiwaczy o kodzie CN 3820 00 00 całkowicie skażonego zgodnie z rozporządzeniem Komisji (WE) nr 3199/93 z dnia 22 listopada 1993 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca zamierza dokonać zakupu w Holandii koncentratu płynu do spryskiwaczy o kodzie CN 3820 00 00. Jest to produkt na bazie alkoholu etylowego (zawartość etanolu powyżej 90%), skażonego (wg norm podanych dla Niemiec) zgodnie z rozporządzeniem Komisji (WE) nr 3199/93 z dnia 22 listopada 1993 r. w sprawie w wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażenia alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego.

Ponadto koncentrat zawiera środek powierzchniowy czynny i wodę. Produkt byłby przywożony do kraju cysternami kolejowymi, samochodowymi, bądź w pojemnikach 1000 litrowych (tzw. DPPL) lub w beczkach. Dostawie będzie towarzyszył uproszczony dokument towarzyszący. Następnie towar byłby sprzedawany firmom produkującym płyny do spryskiwaczy szyb samochodowych.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem podatku akcyzowego. Nie posiada statusu zarejestrowanego bądź niezarejestrowanego handlowca, jak też podmiotu pośredniczącego. Nie jest też podmiotem zużywającym.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy związku z tym, że zgodnie z art. 30 ust. 9 pkt 2 alkohol etylowy zawarty w wyrobie nabywanym wewnątrzwspólnotowo, jest odpowiednio skażony i nieprzeznaczony do spożycia przez ludzi - będzie zwolniony od akcyzy.

2.

Czy zgodnie z § 4 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego w tym przypadku na udowodnienie legalnego obrotu handlowego wystarczy posiadać faktury lub odpowiednie dokumenty przewozowe.

3.

Czy, mimo iż w Polsce towar ten byłby zwolniony z akcyzy na podstawie art. 30 ustawy, istnieje obowiązek zgłaszania planowanego nabycia a następnie wykonywania pozostałych czynności wymienionych w art. 78 ustawy.

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z tym, że zgodnie z art. 30 ust. 9 pkt 2 alkohol etylowy jest zawarty w wyrobie nabywanym wewnątrzwspólnotowo, odpowiednio skażonym i nieprzeznaczonym do spożycia przez ludzi alkohol ten będzie zwolniony od akcyzy.

Zgodnie z § 4 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego na udowodnienie legalnego obrotu handlowego wystarczy posiadać faktury lub odpowiednie dokumenty przewozowe.

Mimo, iż w Polsce towar ten byłby zwolniony z akcyzy na podstawie art. 30 ustawy, istnieje obowiązek zgłaszania planowanego nabycia a następnie wykonania niektórych czynności wymienionych w art. 78 ustawy.

Obowiązek ten nie dotyczy - w związku ze zwolnieniem - składania deklaracji akcyzowej, składania zabezpieczenia akcyzowego oraz zapłaty akcyzy. Nie ma również potrzeby dołączenia do zwracanego dokumentu towarzyszącego dokumentu potwierdzenia złożenia zabezpieczenia akcyzowego, potwierdzonego przez naczelnika urzędu celnego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za:

* prawidłowe w części dotyczącej zwolnienia od podatku akcyzowego nabywanego wewnątrzwspólnotowo alkoholu etylowego całkowicie skażonego zgodnie z rozporządzeniem Komisji (WE) nr 3199/93, zawartego w koncentracie do spryskiwaczy o kodzie CN 3820 00 00,

* nieprawidłowe w części dotyczącej, iż do wewnątrzwspólnotowego nabycia alkoholu etylowego całkowicie skażonego zgodnie z rozporządzeniem Komisji (WE) nr 3199/93 z dnia 22 listopada 1993 r. zawartego w koncentracie płynu do spryskiwaczy o kodzie CN 3820 00 00 będą miały zastosowanie przepisy § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego oraz przepisy art. 78 ustawy o podatku akcyzowym dotyczące obowiązku zgłoszenia o planowanym nabyciu wewnątrzwspólnotowym.

W przedmiotowym zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca zamierza nabywać wewnątrzwspólnotowo z Holandii alkohol etylowy zawarty w koncentracie płynu do spryskiwaczy o kodzie CN 3820 00 00 całkowicie skażony skażalnikami wymienionymi w ww. rozporządzeniu Komisji (WE) zgłoszonymi przez państwo niemieckie. Nabyciu wewnątrzwspólnotowemu będzie towarzyszył uproszczony dokument towarzyszący. Zatem w przedmiotowej sytuacji zastosowanie znajdzie art. 30 ust. 9 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 3, poz. 11 z późn. zm.) zgodnie z którym zwalnia się od akcyzy alkohol etylowy całkowicie skażony, importowany, nabywany wewnątrzwspólnotowo albo produkowany na terytorium kraju, wskazanymi przez dowolne państwo członkowskie Wspólnoty Europejskiej, środkami dopuszczonymi do skażania alkoholu etylowego na podstawie rozporządzenia Komisji (WE) nr 3199/93 z dnia 22 listopada 1993 r. w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażenia alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego, w tym zawarty w wyrobach nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi.

W przepisach ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym jak i przepisach zawartych w rozporządzeniach wykonawczych do ww. ustawy prawodawca nie zawarł dodatkowych warunków dla zastosowania zwolnienia z akcyzy na podstawie art. 30 ust. 9 pkt 1. Jedynymi warunkami dla zastosowania tego zwolnienia są warunki zawarte w treści cyt. przepisu art. 30 ust. 9 pkt 1 ustawy.

Tym samym Wnioskodawca dla zabezpieczenia swoich interesów winien posiadać odpowiednią dokumentację (np. świadectwa jakości, certyfikaty) potwierdzającą, iż zawarty alkohol etylowy w nabywanym wewnątrzwspólnotowo koncentracie płynu do spryskiwaczy o kodzie CN 3820 00 00 jest całkowicie skażony zgodnie z ww. rozporządzeniem Komisji 3199/93.

Zatem alkohol etylowy całkowicie skażony środkami dopuszczonymi do skażenia alkoholu etylowego na podstawie rozporządzenia komisji (WE) nr 3199/93 z dnia 22 listopada 1993 r., w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażenia alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego, zawarty w wyrobie CN 3820 00 00 podlega zwolnieniu od podatku akcyzowego na podstawie art. 30 ust. 9 pkt 1 ww. ustawy.

Zatem w tej części stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe, jednakże prawidłowość stanowiska wynika z innej podstawy prawnej niż wskazano we wniosku.

Ponieważ alkohol etylowy całkowicie skażony ww. środkami, zawarty w koncentracie płynu do spryskiwaczy o kodzie CN 3820 00 00 korzysta ze zwolnienia na mocy art. 30 ust. 9 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym nie mają do niego zastosowania przepisy § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 32, poz. 228) w myśl których dla celów stosowania zwolnienia określonego w art. 30 ust. 9 pkt 2 ustawy przyjmuje się, że alkohol etylowy zawarty w wyrobach nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi nabywany wewnątrzwspólnotowo został skażony środkami skażającymi dopuszczonymi przez państwa członkowskie Wspólnoty Europejskiej pochodzenia wyrobu, o ile wyroby te były przedmiotem legalnego obrotu w jednym z państw członkowskich Wspólnoty Europejskiej przed ich przywozem na terytorium kraju. Dokumentami potwierdzającymi dokonanie legalnego obrotu handlowego w państwach członkowskich Wspólnoty Europejskiej wyrobami, o których mowa w ust. 1, są w szczególności faktury w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.) lub dokumenty przewozowe stosowane w transakcjach pomiędzy przedsiębiorcami dokonującymi obrotu tymi wyrobami.

Do wewnątrzwspólnotowego nabycia alkoholu etylowego całkowicie skażonego środkami dopuszczonymi do skażenia alkoholu etylowego na podstawie rozporządzenia Komisji (WE) nr 3199/93 z dnia 22 listopada 1993 r. w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażenia alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego, zawarty w koncentracie płynu do spryskiwaczy CN 3820 00 00 nie będą miały również zastosowanie przepisy art. 78 ustawy o podatku akcyzowym regulujące kwestie związane z wewnątrzwspólnotowym nabyciem wyrobów akcyzowych z akcyza zapłacona na terytorium państwa członkowskiego.

W związku z powyższym w tej części stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Reasumując stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za:

* prawidłowe w części dotyczącej zwolnienia od podatku akcyzowego alkoholu etylowego całkowicie skażonego, nabywanego wewnątrzwspólnotowo, wskazanymi przez państwo niemieckie, środkami dopuszczonymi do skażenia alkoholu etylowego na podstawie rozporządzenia Komisji (WE) nr 3199/93 z dnia 22 listopada 1993 r. w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażenia alkoholu etylowego do celów całkowitego skażenia alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego, zawartego w koncentracie płynu do spryskiwaczy CN 3820 00 00, aczkolwiek prawidłowość stanowiska Wnioskodawcy wynika z innej podstawy prawnej niż wskazano we wniosku,

* nieprawidłowe w części dotyczącej, iż do wewnątrzwspólnotowego nabycia alkoholu etylowego całkowicie skażonego zgodnie z rozporządzeniem Komisji (WE) nr 3199/93 z dnia 22 listopada 1993 r. zawartego w koncentracie płynu do spryskiwaczy o kodzie CN 3820 00 00 będą miały zastosowanie przepisy § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego oraz przepisy art. 78 ustawy o podatku akcyzowym dotyczące obowiązku zgłoszenia o planowanym nabyciu wewnątrzwspólnotowym.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl