IBPP3/443-1349/13/LŻ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 listopada 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-1349/13/LŻ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 29 października 2013 r. (data złożenia wpływu 31 października 2013 r.), uzupełnionym pismem z 18 listopada 2013 r. (data wpływu 21 listopada 2013 r., o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz jego zwrotu w związku z realizacją projektu "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 października 2013 r. wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem z 18 listopada 2013 r., o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz jego zwrotu w związku z realizacją projektu "...".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca (Wspólnota) powstał z mocy prawa w lipcu 2001 r. Wspólnota posiada trzyosobowy zarząd, który na podstawie upoważnienia właścicieli zawarła umowę o zarządzanie z firmą..... (umowa z dnia 23 grudnia 2003 r.).

W dniu 26 maja 2008 r. Wspólnota zawarła umowę na wykonanie robót termomodenizacyjnych budynku mieszkalnego przy ul..... z firmą..... Sp. z o.o. Przedmiotem projektu był: demontaż i utylizacja płyt acekolowych, docieplenie ścian, obróbki blacharskie, remont balkonów, docieplenie stropodachu, opaska wokół budynku. Realizację projektu zakończono 8 stycznia 2009 r. Wspólnota w wyniku realizacji projektu nie zmieniła programu funkcyjno-użytecznego.

W 2008 r. Wspólnota zleciła wykonanie studium wykonalności projektu pn...., który został ostatecznie przygotowany w lipcu 2010 r.

Wszystkie umowy zostały zrealizowane a Wspólnota dokonała płatności za wystawione faktury VAT. W lipcu 2010 r. Wspólnota złożyła wniosek o dofinansowanie ww. zadań w ramach projektu pn......z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, Priorytet VI Zrównoważony rozwój miast, Działanie 6.2 Rewitalizacja obszarów zdegradowanych, Poddziałanie 6.2.1 Rewitalizacja - "duże miasta".

Zgodnie z wnioskiem o dofinansowanie projektu, Beneficjent ponosząc wydatek kwalifikowany, zapłacił również wartość podatku VAT. W myśl przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, Wspólnota Mieszkaniowa w przypadku ww. projektu nie ma możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony oraz zwrot ze względu na fakt, iż Wspólnota mieszkaniowa nie dokonuje czynności opodatkowanych podatkiem VAT (jest podatnikiem VAT zwolnionym). Podatek VAT jest kosztem dla Beneficjenta, został więc zaliczony do kosztów kwalifikowanych.

Wspólnota mieszkaniowa nie prowadzi działalności gospodarczej wg definicji ww. ustawy o podatku od towarów i usług, nie wystawia faktur VAT na zaliczki na utrzymanie części wspólnej oraz fundusz remontowy, gdyż zaliczki wpłacone przez członków wspólnoty nie stanowią obrotu w rozumieniu art. 29 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Zaliczki te stanowią jedynie partycypację w kosztach wspólnoty mieszkaniowej przez jej członków. Zgodnie z ww. ustawą zwolnieniu z podatku VAT podlegają: czynności związane z utrzymaniem lokali mieszkalnych, wykorzystywane wyłącznie na cele mieszkaniowe, na które pobierane są opłaty, wykorzystywane przez wspólnotę mieszkaniową na rzecz właścicieli tych lokali, tworzących w określonej nieruchomości tę wspólnotę oraz czynności wykonywane przez wspólnotę mieszkaniową lub właścicieli lokali mieszkalnych tworzących w określonej nieruchomości wspólnotę mieszkaniową na rzecz osób używających na podstawie innego tytułu prawnego niż prawo własności lokale należące do właścicieli tworzących tę wspólnotę mieszkaniową, za które pobierane są opłaty niezależne od właściciela w rozumieniu ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie prawa lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminnym i o zmianie kodeksu cywilnego (Dz. U. z 2005 r. Nr 31, poz. 266 z późn. zm.) lub opłaty pośrednie w rozumieniu ustawy z dnia 22 czerwca 1995 r. o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2010 r. Nr 206, poz. 1367 oraz z 2011 r. Nr 22 poz. 114 i Nr 185, poz. 1092), jeżeli lokale te są wykorzystywane na cele mieszkaniowe.

Jednocześnie Wnioskodawca stwierdza, iż Wspólnota mieszkaniowa: nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i korzysta ze zwolnienia na mocy art. 113 ust. 1 ustawy o VAT ze względu na nieprzekroczony limit, w związku z realizacją projektu dokonano zakupu towarów i usług udokumentowanych fakturami VAT wystawionymi na Wnioskodawcę, termomodernizowany budynek mieszkalny nie jest wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Składając wniosek o dofinansowanie ze środków unijnych beneficjent musi jednoznacznie określić kwalifikowalność podatku VAT, tzn. czy ten VAT zostanie sfinansowany z części środków unijnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca, jako podmiot realizujący zadanie i jednocześnie starający sie o dofinansowanie ww. zadań w ramach projektu pn. "..." z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, Priorytet VI Zrównoważony rozwój miast. Działanie 6.2 Rewitalizacja obszarów zdegradowanych, Podziałanie 6.2.1 Rewitalizacja - "duże miasta" ma możliwość obniżenia podatku należnego o podatek naliczony oraz jego zwrot.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Wnioskodawca nie dokonuje odpłatnej dostawy towarów ani odpłatnego świadczenia usług w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. Wspólnota mieszkaniowa nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, stosownie art. 86 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Wspólnota mieszkaniowa nie ma też możliwości zwrotu podatku stosownie do art. 87 ustawy z podatku od towarów i usług. Wspólnota Mieszkaniowa nie ma możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony oraz jego zwrotu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego unormowania wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca realizuje projekt pn. "...". Przedmiotem projektu był: demontaż i utylizacja płyt acekolowych, docieplenie ścian, obróbki blacharskie, remont balkonów, docieplenie stropodachu, opaska wokół budynku. Wspólnota mieszkaniowa: nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i korzysta ze zwolnienia na mocy art. 113 ust. 1 ustawy o VAT ze względu na nieprzekroczony limit, w związku z realizacją projektu dokonano zakupu towarów i usług udokumentowanych fakturami VAT wystawionymi na Wnioskodawcę, termomodernizowany budynek mieszkalny nie jest wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Jak wskazano na wstępie, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, a zrealizowanie tego prawa możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako "podatnicy VAT czynni", przez złożenie deklaracji VAT-7.

Analizując przedstawiony opis zdarzenia przyszłego, należy wskazać, że nie wyczerpuje on znamion unormowania regulującego prawo do odliczenia podatku naliczonego przedstawionego w ww. art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. Przesłanką pozwalającą na taki wniosek, jest brak związku dokonanych na potrzeby realizacji projektu zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych, jak również fakt, iż Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT, korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy. W konsekwencji, stosownie do powołanych wyżej unormowań Wnioskodawca nie ma możliwość obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zawarty w cenie towarów i usług nabywanych w związku z realizacją projektu "...".

Tym samym nie ma możliwości otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy zgodnie, z którym nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz jego zwrotu należało uznać za prawidłowe.

Należy zaznaczyć, że niniejsza interpretacja indywidualna nie rozstrzyga czy Wnioskodawca faktycznie nie prowadzi działalności gospodarczej oraz czy czynności związane z utrzymaniem lokali mieszkalnych, wykorzystywane wyłącznie na cele mieszkaniowe podlegają zwolnieniu z podatku VAT. Powyższe wskazanie przyjęto jako element opisanego zdarzenia przyszłego i nie było ono przedmiotem oceny. Wydając przedmiotową interpretację tut. organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego w którym wskazano, że Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. W związku z powyższym w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego zdarzenia przyszłego, w szczególności prowadzenia przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej generującej podatek należny, zarejestrowania się Wnioskodawcy jako podatnika VAT czynnego oraz wykorzystywania nabytych towarów i usług do wykonywania czynności opodatkowanych, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z dnia 14 marca 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl