IBPP3/443-1342/13/LŻ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 stycznia 2014 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-1342/13/LŻ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 28 października 2013 r. (data wpływu 30 października 2013 r.), uzupełnionym pismem 21 listopada 2013 r. (data wpływu 26 listopada 2013 r.) oraz pismem z 29 listopada 2013 r. (data wpływu 3 grudnia 2013 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 października 2013 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 21 listopada 2013 r. (data wpływu 26 listopada 2013 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 14 listopada 2013 r. znak: IBPP3/443-1342/13/LŻ oraz pismem z 29 listopada 2013 r. (data wpływu 3 grudnia 2013 r.).

W przedmiotowym wniosku, uzupełnionym pismem z 21 listopada 2013 r. oraz pismem z 29 listopada 2013 r. został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca osiągnął w 2012 r. przychody z tytułu dostaw towarów i świadczenia usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych wymienionych w części I załącznika do rozporządzenia - w kwocie 834 915,41 zł. Jednocześnie całkowity obrót Wnioskodawcy zrealizowany na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych wyniósł w tym samym roku 836 077,41 zł.

Począwszy od 2013 r. Wnioskodawca osiąga przychody ze sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej między innymi z:

* dzierżawy pojemników na odpady

* sprzedaż worków do segregowania odpadów

* sprzedaż pojemników na odpady

* sprzedaż drobnego wyposażenia i środków trwałych

* usługi telekomunikacyjne i inne refaktury.

Opis zdarzeń przyszłych:

Wartość sprzedaży przekroczy w 2013 r. kwotę 20.000,00 zł uprawniającą do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy fiskalnej na podstawie § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia. Ponadto Wnioskodawca planuje utrzymać udział procentowy obrotu (stosunek sprzedaży zwolnionej z obowiązku ewidencjonowania do sprzedaży ogółem) na poziomie wyższym niż 80%.

Udział obrotu z tytułu czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania wymienionych w części I załącznika do rozporządzenia, w całkowitym obrocie realizowanym na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych był w roku podatkowym 2012 wyższy niż 80%.

Udział procentowy obrotu zarówno w pierwszym jak i w drugim półroczu 2012 r. był wyższy niż 80%.

Symbol PKWiU dla świadczonych usług, dla których udział procentowy przekracza 80% to 38.11.1 "Usługi związane ze zbieraniem odpadów komunalnych innych niż niebezpieczne nadających się do recyklingu".

Udział procentowy obrotu w pierwszym półroczu 2013 był wyższy niż 80%.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

1. Czy uwzględniając aktualne poziomy sprzedaży z 2012 r. Wnioskodawca może korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania z pomocą kasy fiskalnej w I półroczu 2013 r. na podstawie § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia.

2. Czy Wnioskodawca będzie nadal zwolniony z obowiązku ewidencjonowania w II półroczu 2013 r., jeśli udział procentowy obrotu, o którym mowa w opisie stanu faktycznego w I półroczu będzie wyższy niż 80%.

3. Czy Wnioskodawca prawidłowo interpretuje przepisy rozporządzenia dotyczące zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania wnioskując, że aby w kolejnym I półroczu 2014 r. utrzymać zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania to należy łącznie spełnić następujące warunki:

* w każdym z półroczy 2013 r. udział procentowy musi być wyższy niż 80%

* w całym 2013 r. udział procentowy łącznie musi być wyższy niż 80%.

4. Czy Wnioskodawca prawidłowo interpretuje przepisy rozporządzenia dotyczące zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania wnioskując, że aby w II półroczu 2014 r. utrzymać zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania to wystarczy spełnić warunek, że w I półroczu 2014 r. udział procentowy musi być wyższy niż 80%.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Na podstawie przytoczonych we wniosku § 3 ust. 1 pkt 3, § 3 ust. 3, § 5 ust. 3 rozporządzenia zdaniem Wnioskodawcy do poszczególnych pytań stanowiska są następujące:

1. Wnioskodawca jest uprawniony do zwolnienia na podstawie § 3 ust. 1 pkt 3 w I półroczu 2013 r.

2. W II półroczu 2013 r. Wnioskodawca będzie zwolniony na podstawie § 3 ust. 1 pkt 3 jeśli w I półroczu 2013 r. udział procentowy obrotu będzie wyższy niż 80%.

3. Analizując przepisy § 5 ust. 3 w odniesieniu do pierwszego przytoczonego w pytaniu warunku oraz § 3 ust. 1 pkt 3 w odniesieniu do warunku drugiego, Wnioskodawca uważa interpretuje te dwa przepisy w sposób prawidłowy.

4. Analizując przepis § 5 ust. 3 w stosunku do II półrocza 2014 wystarczy osiągnąć w I półroczu 2014 r. udział procentowy obrotu wyższy niż 80%. Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest takie, że prawidłowo interpretuje przepis rozporządzenia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT. W myśl ust. 1 tego przepisu, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Kwestie dotyczące między innymi zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji, ustawodawca reguluje na mocy wydawanych rozporządzeń w tym zakresie.

W art. 111 ust. 8 ustawy o VAT stwierdzono, iż Minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa (...).

Zwolnienie z obowiązku instalowania kas rejestrujących określone zostało w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2012 r. poz. 1382), zwanym dalej rozporządzeniem.

Regulacje zawarte w powołanym rozporządzeniu przewidują zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących ze względu na rodzaj prowadzonej działalności - zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia (zwolnienie przedmiotowe) oraz ze względu na wysokość obrotu - do określonej tym przepisem wysokości obrotów (zwolnienie podmiotowe).

Zgodnie z § 2 ust. 1 ww. rozporządzenia zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie później jednak niż do dnia 31 grudnia 2014 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

Stosownie natomiast do zapisu § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie później jednak niż do dnia 31 grudnia 2014 r. podatników, u których kwota obrotu realizowanego na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 20 000 zł, a w przypadku podatników rozpoczynających w poprzednim roku podatkowym dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli kwota obrotu z tego tytułu nie przekroczyła, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w poprzednim roku podatkowym, kwoty 20 000 zł.

W myśl § 3 ust. 1 pkt 3 ww. rozporządzenia zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie później jednak niż do dnia 31 grudnia 2014 r. podatników, którzy dokonują dostawy towarów lub świadczą usługi zwolnione z obowiązku ewidencjonowania, wymienione w części I załącznika do rozporządzenia, w przypadku gdy udział obrotu z tytułu czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania, wymienionych w części I załącznika do rozporządzenia, w całkowitym obrocie podatnika realizowanym na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, zwany dalej "udziałem procentowym obrotu", był w poprzednim roku podatkowym wyższy niż 80%.

W części I załącznika do rozporządzenia w poz. 5 zostały wymienione usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 38.11.1 "Usługi związane ze zbieraniem odpadów innych niż niebezpieczne nadających się do recyklingu".

Ponadto zgodnie z § 3 ust. 3 ww. rozporządzenia zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, nie stosuje się w przypadku podatników, którzy w pierwszym lub drugim półroczu poprzedniego roku podatkowego osiągnęli udział procentowy obrotu równy lub niższy niż 80%.

Zatem aby skorzystać ze zwolnienia przedmiotowego z obowiązku ewidencjonowania to należy łącznie spełnić następujące warunki:

* udział procentowy obrotu z tytułu czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania, wymienionych w części I załącznika do rozporządzenia, w całkowitym obrocie podatnika realizowanym na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych w poprzednim roku podatkowym musi być wyższy niż 80% oraz

* udział procentowy obrotu w pierwszym i w drugim półroczu poprzedniego roku podatkowego musi być wyższy niż 80%.

Z opisu sprawy wynika, że udział obrotu z tytułu czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania wymienionych w części I załącznika do rozporządzenia, w całkowitym obrocie realizowanym na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych był w roku podatkowym 2012 wyższy niż 80%. Udział procentowy obrotu zarówno w pierwszym jak i w drugim półroczu 2012 r. był wyższy niż 80%. Symbol PKWiU dla świadczonych usług, dla których udział procentowy przekracza 80% to 38.11.1 "Usługi związane ze zbieraniem odpadów komunalnych innych niż niebezpieczne nadających się do recyklingu".

Biorąc pod uwagę powyższy stan faktyczny i unormowania prawne stwierdzić należy, że Wnioskodawca spełnia warunki umożliwiające skorzystanie ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania w I półroczu w 2013 r., na podstawie § 3 ust. 1 pkt 3 ww. rozporządzenia ze względu na to, że udział obrotu z tytułu czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania, wymienionych w części I załącznika do rozporządzenia, w całkowitym obrocie podatnika realizowanym na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych w poprzednim roku podatkowym czyli w 2012 r. jest wyższy niż 80% oraz udział procentowy obrotu zarówno w pierwszym jak i w drugim półroczu poprzedniego roku podatkowego czyli 2012 r. był wyższy niż 80%.

Ponadto aby skorzystać w I półroczu 2014 r. ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania muszą być również spełnione oba warunki, o których nowa powyżej w odniesie do poprzedniego roku podatkowego czyli w tym przypadku 2013 r.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytani 1 i 3 należy uznać za prawidłowe.

W myśl § 5 ust. 3 ww. rozporządzenia w przypadku podatników, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 3, zwolnienie traci moc po upływie dwóch miesięcy, licząc od końca półrocza danego roku podatkowego, w którym podatnik korzysta z tego zwolnienia, jeżeli w okresie tego półrocza udział procentowy obrotu był równy albo niższy niż 80%, z zastrzeżeniem ust. 4.

Wnioskodawca wskazał, że udział procentowy obrotu w pierwszym półroczu 2013 r. był wyższy niż 80%.

Oznacza to, że nie ma tu zastosowania § 5 ust. 3 ww. rozporządzenia, a Wnioskodawca w II półroczu 2013 r. będzie również korzystał ze zwolnienia, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 3 ww. rozporządzenia.

Ponadto, jeżeli Wnioskodawca spełni przesłanki do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania w okresie I półrocza 2014 r., tj. udział obrotu z czynności zwolnionych w całkowitym obrocie będzie wyższy niż 80% zarówno w pierwszym jak i drugim półroczu 2013 r. oraz w całym roku 2013 - to warunkiem wystarczającym do zwolnienia w okresie II półrocza 2014 r. będzie udział procentowy obrotu wyższy niż 80% w I półroczu 2014 r.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytani 2 i 4 należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z dnia 14 marca 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl