IBPP3/443-134/07/IK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 grudnia 2007 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-134/07/IK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Politechniki, przedstawione we wniosku z dnia 27 września 2007 r. (data wpływu 8 października 2007 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT zawartego w nakładach związanych z realizacją inwestycji pod nazwą "R. Miejska Bezprzewodowa Sieć Komputerowa" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 października 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT zawartego w nakładach związanych z realizacją inwestycji pod nazwą "Miejska Bezprzewodowa Sieć Komputerowa".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Politechnika jako beneficjent realizowała projekt pod nazwą "R. Miejska Bezprzewodowa Sieć Komputerowa" w ramach umowy o dofinansowanie zawartej z Urzędem Wojewódzkim. Projekt był współfinansowany w 75% z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz w 25% w ramach wkładu własnego Politechniki. Przedmiotem projektu była rozbudowa istniejącej sieci internetowej o łącze radiowe, które pozwoliło na włączenie nowych zasobów bazowych oraz nieodpłatne przyłączenie użytkowników sieci (obiektów Uniwersytetu oraz zainteresowanych instytucji użyteczności publicznej).

Dodatkowym zadaniem urządzeń wchodzących w skład nowo powstałej sieci radiowej jest rola narzędzia dydaktycznego w procesie kształcenia studentów Politechniki. Projekt obejmował zakup i instalację stacji bazowej służącej jako centrum nadawczo-odbiorcze dla wszystkich objętych działaniem sieci bezprzewodowej obiektów oraz zakup i montaż terminali końcowych zapewniających radiową łączność ze stacja bazową. Ponadto uwzględniał modernizację przełącznika brzegowego łączącego sieć Miejskiej Sieci Komputerowej z ogólnopolską siecią ośrodków akademickich "Pionier". Ponadto w ramach promocji projektu zlecone były usługi wykonania plakatów oraz wykonania tablic pamiątkowych realizacji Projektu.

W zakupach tych zawarty był podatek od towarów i usług, który w całości zrefundowany został ze środków Projektu jako wydatek kwalifikowany.

Działalność powstałej w ramach przedmiotowego projektu infrastruktury ma charakter non-profit, gdyż nie jest związana z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z umową o dofinansowanie Projektu Politechnika jako beneficjent jest zobowiązana w okresie 5 lat od podpisania umowy utrzymać niezmienione cele Projektu w związku z czym mienie powstałe w trakcie realizacji Projektu nie było i nie będzie w całości ani w jakiejkolwiek części wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy istnieje, oraz czy istniała w okresie realizacji przedmiotowego projektu, możliwość odliczenia w całości lub w części podatku od towarów i usług, związanego z realizacja przedmiotowej inwestycji, która ma być wykorzystywana do wykonania czynności wyłącznie nie podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, działalność infrastruktury powstałej w ramach przedmiotowego projektu ma charakter non-profit, gdyż nie jest związana z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zgodnie z umową o dofinansowanie projektu Wnioskodawca jako beneficjent jest zobowiązany w okresie 5 lat od podpisania umowy utrzymać niezmienione cele Projektu w związku z czym mienie powstałe w trakcie realizacji projektu nie było i nie będzie w całości ani w jakiejkolwiek części wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym Wnioskodawca nie miał i nie ma możliwości odliczenia poniesionego podatku VAT, który w związku z powyższym uznał w całości jako koszt kwalifikowany projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Natomiast z art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy wynika, iż kwotę podatku naliczonego stanowi z zastrzeżeniem ust. 3 - 7, suma kwot podatku określona w fakturach otrzymanych przez podatnika.

Powyższe regulacje oznaczają, że podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony jedynie w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu. Aby zatem podatnik miał prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z wystawionych faktur VAT, zakupy dokumentowane tymi fakturami muszą być związane (w sposób bezpośredni i bezsporny) z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż dokonane przez Wnioskodawcę zakupy towarów i usług związane z realizacją przedmiotowego projektu nie mają i nie będą mieć związku z czynnościami opodatkowanymi.

Zatem z uwagi na fakt, iż nie został spełniony warunek określony w art. 86 ust. 1 ww. ustawy Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT związanych z realizacją przedmiotowego projektu.

Wobec powyższego stanowisko przedstawione przez Wnioskodawcę uznać należy za prawidłowe.

Zauważyć ponadto należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Mogą one jedynie dokonać oceny czy podatek naliczony przy nabyciu towarów i usług, w okolicznościach wskazanych przez samego podatnika, może zostać przez niego odliczony lub zwrócony w trybie przewidzianym przepisami ustawy o podatku od towarów i usług, co też w przedmiotowej sprawie tut. organ uczynił. Pojęcie kosztu kwalifikowanego należy rozumieć zgodnie z przepisami regulującymi zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem.

Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl