IBPP3/443-1328/11/PH - Możliwość zwolnienia z opodatkowania podatkiem akcyzowym wyrobów węglowych zużywanych do celów opałowych w zakładzie energetycznym.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 10 kwietnia 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-1328/11/PH Możliwość zwolnienia z opodatkowania podatkiem akcyzowym wyrobów węglowych zużywanych do celów opałowych w zakładzie energetycznym.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 23 grudnia 2011 r. (data wpływu 28 grudnia 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 21 marca 2012 r. (data wpływu 23 marca 2012 r.) oraz pismem z dnia 6 kwietnia 2012 r. (data wpływu 6 kwietnia 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zastosowania zwolnienia dla wyrobów węglowych zużywanych do celów opałowych w Zakładzie Energetycznym - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 grudnia 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zastosowania zwolnienia dla wyrobów węglowych zużywanych do celów opałowych w Zakładzie Energetycznym.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 21 marca 2012 r. (data wpływu 23 marca 2012 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 12 marca 2012 r., znak: IBPP3/443-1328/11/PH.) oraz pismem z dnia 6 kwietnia 2012 r. (data wpływu 6 kwietnia 2012 r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W Spółce - Wnioskodawcy - działa na podstawie koncesji na dystrybucję ciepła udzielonej przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki Zakład Energetyczny wytwarzający m.in. ciepło na potrzeby własne Spółki, a także zaopatrujący w ciepło podmioty zewnętrzne.

W roku 2010 zostało wyprodukowane łącznie 167 554 GJ z czego 55 442,79 GJ zostało sprzedane odbiorcom zewnętrznym, w czym nie było odbiorców o charakterze gospodarstw domowych. Łączny koszt zakupu paliwa (miału węglowego) wyniósł 2.857.663 zł z czego koszt związany ze sprzedażą wyniósł 1 000 084 zł. Przychód ze sprzedaży ciepła za 2010 rok wyniósł 2.182.216 zł. Stąd udział kosztów zakupu miału węglowego do wartości sprzedaży koncesjonowanej ciepła wyniósł około 35%. Porównując koszty zakupu miału węglowego do całkowitych przychodów Spółki udział wynosi poniżej 0,01%. Każdorazowo Prezes Urzędu Regulacji Energetyki bada czy przedkładane w kalkulacji koszty są uzasadnione. Zakład Energetyczny Spółki stanowi samodzielną jednostkę organizacyjną powołaną do prowadzenia całokształtu spraw gospodarki energetycznej Spółki.

Zgodnie z wymogami ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 89, poz. 625 z późn. zm.) Spółka posiada koncesje udzielone przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki:

* przesył i dystrybucja ciepła (...) koncesja ważna do 30 października 2018 r.,

* wytwarzanie ciepła (...) koncesja ważna do 30 października 2018 r.,

* dystrybucja energii elektrycznej (...) koncesja ważna do 15 grudnia 2018 r.,

* obrót energią elektryczną (...) koncesja ważna do 15 grudnia 2018 r.,

* dystrybucja paliw gazowych (...) koncesja ważna do 15 lipca 2019 r.,

* obrót paliwami gazowymi (...) 15 lipca 2019 r.

Zgodnie z decyzją Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki (...) został wyznaczony operatorem systemu dystrybucyjnego elektroenergetycznego na okres od dnia 1 czerwca 2011 r. na obszarze określonym w koncesji na dystrybucję energii elektrycznej.

Zgodnie z decyzją Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki (...) Wnioskodawca został wyznaczony operatorem systemu dystrybucyjnego gazowego na okres od dnia 1 kwietnia 2011 r. na obszarze określonym w koncesji na dystrybucję paliw gazowych.

Definicja ustawowa zakładu energochłonnego uregulowana w obowiązującym od 2 stycznia 2012 r. przepisie art. 31a ust. 2 pkt 8 ustawy o podatku akcyzowym przewiduje, iż zakładem energochłonnym jest takie przedsiębiorstwo lub jego wyodrębniona część u którego "udział zakupu wyrobów węglowych w wartości produkcji sprzedanej wynosi nie mniej niż 10% w skali roku poprzedzającego rok, w odniesieniu do którego jest ustalany procentowy udział."

Ponadto w uzupełnieniu wniosku z dnia 21 marca 2012 r. Wnioskodawca wskazał, iż:

W roku 2011 Zakład Energetyczny wchodzący w Spółki był wydzielony w strukturze organizacyjnej Spółki, natomiast nie był wydzielony funkcjonalnie. Przez wydzielenie funkcjonalne w powyższym przypadku rozumie się podmiot samobilansujący lub podmiot dla którego prowadzi się księgi rachunkowo - podatkowe w taki sposób, że jest możliwe zidentyfikowanie pełnych przychodów i kosztów oraz wszystkich aktywów i pasywów związanych z działalnością tego podmiotu.

Dodatkowo zdaniem Wnioskodawcy podmiot samodzielny w sensie funkcjonalnym powinien się cechować prowadzeniem niezależnej i autonomicznej polityki finansowej związanej min. z płatnościami za zobowiązania oraz podejmowaniem decyzji celem finansowania z zewnętrznych źródeł.

Wyodrębniony organizacyjnie Zakład Energetyczny może stanowić zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań) przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo realizujące te zadania przy czym w roku 2011 zakład Energetyczny nie był samodzielnym przedsiębiorstwem.

Do dnia odpowiedzi na niniejsze pismo oraz w całym 2011 r. dla Zakładu Energetycznego nie wyodrębniono wszystkich aktywów i pasywów, przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań związanych z działalnością. Zakład Energetyczny nie posiadał również wewnętrznej samodzielności finansowej.

W perspektywie Zarząd rozważa możliwość podjęcia decyzji w sprawie wyodrębnienia Zakładu Energetycznego jako Spółki prawa handlowego.

Zakład Energetyczny mógłby stanowić potencjalnie niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze tj. posiada potencjalną zdolność do niezależnego działania gospodarczego jako samodzielnego podmiotu gospodarczego w ramach istniejącego przedsiębiorstwa.

Spółka przedstawiła perspektywicznie plany związane z Zakładem Energetycznym.

Tego samego zdania jest Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach wydając interpretację indywidualną IBPBI/2/423-991/10/SD, z dnia 10 sierpnia 2010 r., IBPP3/443-345/10/AB z dnia 3 sierpnia 2010 r. w odpowiedzi na nasz wniosek z dnia 14 maja 2010 r. (kopie w załączeniu).

W ww. piśmie z dnia 21 marca 2012 r. Wnioskodawca wyjaśnił, iż we wniosku z dnia 23 grudnia 2011 r. podał, że udział wyrobów węglowych do wartości sprzedaży koncesjonowanej ciepła wyniósł ok. 35%. Udział ten odnosi się do Zakładu Energetycznego.

Działalność Zakładu Energetycznego oprócz wytwarzania oraz przesyłu i dystrybucji ciepła obejmuje dostawę pozostałych mediów i usług energetycznych jak np. energii elektrycznej gazu ziemnego i innych.

W związku z zakończeniem roku 2011 Wnioskodawca informuje, że udział zakupu wyrobów węglowych wartości produkcji sprzedanej kształtuje się następująco:

* w przypadku rozpatrywania tylko działalności ciepłowniczej koncesjonowanej - 37,95%,

* dla całości działalności Zakładu Energetycznego rozumianego jako zorganizowana część przedsiębiorstwa - 12,05%

Udział zakupów wyrobów węglowych w wartości produkcji sprzedanej liczony dla całości sprzedaży Wnioskodawcy wyniósł za 2010 i 2011 rok poniżej 1%, natomiast udział ten dla Zakładu Energetycznego rozumianego jako zorganizowana część przedsiębiorstwa wyniósł 12,05%.

Ponadto w piśmie z dnia 6 kwietnia 2012 r. Wnioskodawca wyjaśnił, iż zdarzenie przyszłe będące przedmiotem wniosku dotyczy okresu do momentu wydzielenia Zakładu Energetycznego jako spółki prawa handlowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy Spółka kwalifikuje się do zwolnienia z akcyzy, o której mowa w art. 31a ustawy o podatku akcyzowym (dalej ustawa o podatku akcyzowym lub u.p.a.) ze szczególnym uwzględnieniem ust. 2 pkt 8 tego art. dotyczącym zużycia wyrobów węglowych przez zakłady energochłonne do celów opałowych.

2.

W przypadku gdy zachodzą przesłanki do zwolnienia z akcyzy jak ustalać udział kosztów zakupu w wartości sprzedaży skoro część dostawy ciepła jest na potrzeby własne - część niefakturowana.

Zdaniem Wnioskodawcy, w odniesieniu do pierwszego pytania zdaniem Wnioskodawcy, Spółka wyczerpuje definicję ustawową zakładu energochłonnego i na tej podstawie zgodnie z art. 31a ust. 2 pkt 8 ustawy o podatku akcyzowym jest zwolniona od akcyzy za węgiel.

W odniesieniu do drugiego pytania Wnioskodawca uważa, iż wartość udziału zakupu wyrobów węglowych w wartości produkcji sprzedanej odnosi się do wartości produkcji sprzedanej ciepła przez Zakład Energetyczny.

Ponadto w uzupełnieniu wniosku z dnia 21 marca 2012 r. Wnioskodawca wskazał, iż we wniosku w stanowisku własnym Wnioskodawca miał na myśli zastosowanie zwolnienia na podstawie art. 31a ust. 2 pkt 8 w odniesieniu do wyrobów węglowych zużywanych przez Zakład Energetyczny rozumiany jako zorganizowana część przedsiębiorstwa, który funkcjonalnie w Spółce odpowiada za całokształt wytwarzania oraz przesyłu i dystrybucji ciepła dla potrzeb odbiorców zewnętrznych - sprzedaż (działalność koncesjonowana) oraz potrzeb grzewczych pozostałej działalności Wnioskodawcy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 i pkt 1a ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, za wyroby akcyzowe uważa się wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy, przy czym wyroby energetyczne, określone w poz. 19-21 tego załącznika są wyrobami węglowymi.

W poz. 19 ww. załącznika pod kodem ex CN 2701 wymieniono węgiel; brykiety, brykietki i podobne paliwa stałe wytwarzane z węgla - jeżeli są przeznaczone do celów opałowych, w poz. 20 pod kodem ex CN 2702 wymieniono węgiel brunatny (lignit), nawet aglomerowany, z wyłączeniem gagatu - jeżeli jest przeznaczony do celów opałowych, natomiast w poz. 21 pod kodem CN ex 2704 00 koks i półkoks, z węgla, węgla brunatnego (lignitu) lub torfu, nawet aglomerowany; węgiel retortowy - jeżeli są przeznaczone do celów opałowych. Stosownie do objaśnień do załącznika nr 1 do ustawy, ex - dotyczy tylko danego wyrobu z danej pozycji lub kodu.

Dla węgla i koksu przeznaczonych do celów opałowych objętych pozycjami CN 2701, 2702 oraz 2704 00 ustawodawca przewidział w art. 89 ust. 1 pkt 1 ustawy, stawkę podatku w wysokości 1,28 zł/1 gigadżul (GJ).

Stosownie do art. 88 ust. 1 i ust. 6 ustawy, podstawą opodatkowania wyrobów energetycznych jest ich ilość, wyrażona, w zależności od rodzaju wyrobów, w litrach gotowego wyrobu w temperaturze 15 oC lub w kilogramach gotowego wyrobu, albo wartość opałowa, wyrażona w gigadżulach (GJ).

Do celów poboru akcyzy ustala się wartości opałowe wyrobów węglowych, które wynoszą odpowiednio:

1.

23,8 GJ/1000 kilogramów dla węgla objętego pozycją CN 2701;

2.

8,6 GJ/1000 kilogramów dla węgla brunatnego objętego pozycją CN 2702;

3.

27,5 GJ/1000 kilogramów dla koksu objętego pozycją CN 2704.

Stosownie do art. 9a ust. 1 ustawy, w przypadku wyrobów węglowych przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1.

sprzedaż wyrobów węglowych na terytorium kraju;

2.

nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów węglowych;

3.

dostawa wewnątrzwspólnotowa wyrobów węglowych;

4.

import wyrobów węglowych;

5.

eksport wyrobów węglowych;

6.

użycie wyrobów węglowych do celów innych niż wskazane w art. 31a ust. 2, przy czym za takie użycie uważa się naruszenie warunków zwolnienia, jak i sprzedaż, dostawę wewnątrzwspólnotową albo eksport wyrobów węglowych przez podmiot korzystający ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 2, niebędący pośredniczącym podmiotem węglowym, zamiast użycia go do celów zwolnionych;

7.

użycie lub sprzedaż wyrobów węglowych uzyskanych w drodze czynu zabronionego pod groźbą kary;

8.

powstanie ubytków wyrobów węglowych.

Przy czym w myśl art. 9a ust. 2 ustawy, za sprzedaż wyrobów węglowych uznaje się ich:

1.

sprzedaż, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny;

2.

zamianę, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny;

3.

wydanie w zamian za wierzytelności;

4.

wydanie w miejsce świadczenia pieniężnego;

5.

darowiznę, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny;

6.

wydanie w zamian za dokonanie określonej czynności;

7.

przekazanie lub wykorzystanie na potrzeby reprezentacji albo reklamy;

8.

przekazanie przez podatnika na potrzeby osobiste podatnika, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, a także zatrudnionych przez niego pracowników oraz byłych pracowników;

9.

użycie na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 22 lit. a) ustawy, podmiotem zużywającym jest podmiot mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie zużywa na cele uprawniające do zwolnienia.

Zgodnie z art. 31a ust. 1 ustawy, zwalnia się od akcyzy:

1.

sprzedaż wyrobów węglowych na terytorium kraju przez pośredniczący podmiot węglowy pośredniczącemu podmiotowi węglowemu lub podmiotowi korzystającemu ze zwolnienia, o którym mowa w ust. 2;

2.

dostawę wewnątrzwspólnotową wyrobów węglowych przez pośredniczący podmiot węglowy;

3.

nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów węglowych przez pośredniczący podmiot węglowy lub podmiot korzystający ze zwolnienia, o którym mowa w ust. 2;

4.

import wyrobów węglowych przez pośredniczący podmiot węglowy lub podmiot korzystający ze zwolnienia, o którym mowa w ust. 2;

5.

eksport wyrobów węglowych przez pośredniczący podmiot węglowy.

W myśl art. 31a ust. 2 pkt 8 ustawy, zwalnia się od akcyzy wyroby węglowe zużywane przez zakłady energochłonne do celów opałowych.

Zgodnie z art. 31a ust. 10 ustawy, przez zakłady energochłonne rozumie się podmioty, u których udział zakupu wyrobów węglowych w wartości produkcji sprzedanej wynosi nie mniej niż 10% w skali roku poprzedzającego rok, w odniesieniu do którego jest ustalany procentowy udział. Zakład energochłonny nie może być mniejszy niż zorganizowana część przedsiębiorstwa rozumiana jako organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca działa na podstawie koncesji na dystrybucję ciepła udzielonej przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki Zakład Energetyczny wytwarzający m.in. ciepło na potrzeby własne Spółki, a także zaopatrujący w ciepło podmioty zewnętrzne.

W roku 2011 Zakład Energetyczny wchodzący w Spółki był wydzielony w strukturze organizacyjnej Spółki, natomiast nie był wydzielony funkcjonalnie. Przez wydzielenie funkcjonalne w powyższym przypadku rozumie się podmiot samobilansujący lub podmiot dla którego prowadzi się księgi rachunkowo - podatkowe w taki sposób, że jest możliwe zidentyfikowanie pełnych przychodów i kosztów oraz wszystkich aktywów i pasywów związanych z działalnością tego podmiotu.

Dodatkowo zdaniem Wnioskodawcy podmiot samodzielny w sensie funkcjonalnym powinien się cechować prowadzeniem niezależnej i autonomicznej polityki finansowej związanej m.in. z płatnościami za zobowiązania oraz podejmowaniem decyzji celem finansowania z zewnętrznych źródeł.

Wyodrębniony organizacyjnie Zakład Energetyczny może stanowić zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań) przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo realizujące te zadania przy czym w roku 2011 zakład Energetyczny nie był samodzielnym przedsiębiorstwem.

Do dnia odpowiedzi na wezwanie oraz w całym 2011 r. dla Zakładu Energetycznego nie wyodrębniono wszystkich aktywów i pasywów, przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań związanych z działalnością. Zakład Energetyczny nie posiadał również wewnętrznej samodzielności finansowej.

W perspektywie Zarząd rozważa możliwość podjęcia decyzji w sprawie wyodrębnienia Zakładu Energetycznego jako Spółki prawa handlowego.

Zakład Energetyczny mógłby stanowić potencjalnie niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze tj. posiada potencjalną zdolność do niezależnego działania gospodarczego jako samodzielnego podmiotu gospodarczego w ramach istniejącego przedsiębiorstwa.

Działalność Zakładu Energetycznego oprócz wytwarzania oraz przesyłu i dystrybucji ciepła obejmuje dostawę pozostałych mediów i usług energetycznych jak np. energii elektrycznej gazu ziemnego i innych.

W związku z zakończeniem roku 2011 Wnioskodawca poinformował, że udział zakupu wyrobów węglowych wartości produkcji sprzedanej kształtuje się następująco:

* w przypadku rozpatrywania tylko działalności ciepłowniczej koncesjonowanej - 37,95%,

* dla całości działalności Zakładu Energetycznego rozumianego jako zorganizowana część przedsiębiorstwa - 12,05%

W świetle powyższego w pierwszej kolejności tut. organ pragnie wyjaśnić, iż zgodnie z art. 14b § 3 ww. ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Natomiast w myśl art. 14c § 1 tej ustawy, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Z powyższych przepisów wynika zatem, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego przedstawionego we wniosku stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Organ wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny załączonych do wniosku o interpretację dokumentów.

A zatem jedynie informacje przedstawione przez Wnioskodawcę w treści wniosku z dnia 23 grudnia 2011 r. oraz w treści jego uzupełnienia z dnia 21 marca 2012 r. i 6 kwietnia 2012 r. mogą stanowić elementy opisu zdarzenia przyszłego będącego przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej.

Dokonując analizy zdarzenia przyszłego opisanego we wniosku z dnia 23 grudnia 2011 r. oraz jego uzupełnieniu z dnia 21 marca 2012 r. i 6 kwietnia 2012 r., zwrócić należy uwagę na pojęcie zorganizowanej części przedsiębiorstwa, które zawarte jest w art. 31a ust. 10 ustawy. Stosownie do tego przepisu, zorganizowana część przedsiębiorstwa rozumiana jest jako organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Podstawowym wymogiem jest więc to, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa stanowiła zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań). Kolejnym warunkiem jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie. Wydzielenie to ma zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych).

Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa występuje w strukturze organizacyjnej podatnika. Ocena ta musi być dokonana według podstawowego kryterium, tj. ustalenia jaką rolę składniki majątkowe i związane z nimi prawa materialne odgrywały w funkcjonowaniu dotychczasowego przedsiębiorstwa (na ile stanowiły wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość).

Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Ponadto wymagane jest, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa mogła stanowić potencjalne niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, których realizacji służy w istniejącym przedsiębiorstwie. Tą ostatnią przesłankę rozumie się zazwyczaj jako potencjalną zdolność (zorganizowanej części przedsiębiorstwa) do niezależnego działania gospodarczego jako samodzielnego podmiotu gospodarczego i to jeszcze w ramach istniejącego przedsiębiorstwa. Winno ono mieć również zdolność zaistnienia jako niezależne przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 55 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.).

Stosownie do tego przepisu, przedsiębiorstwo jest zorganizowanym zespołem składników niematerialnych i materialnych przeznaczonym do prowadzenia działalności gospodarczej. Obejmuje ono w szczególności:

1.

oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo lub jego wyodrębnione części (nazwa przedsiębiorstwa);

2.

własność nieruchomości lub ruchomości, w tym urządzeń, materiałów, towarów i wyrobów, oraz inne prawa rzeczowe do nieruchomości lub ruchomości;

3.

prawa wynikające z umów najmu i dzierżawy nieruchomości lub ruchomości oraz prawa do korzystania z nieruchomości lub ruchomości wynikające z innych stosunków prawnych;

4.

wierzytelności, prawa z papierów wartościowych i środki pieniężne;

5.

koncesje, licencje i zezwolenia;

6.

patenty i inne prawa własności przemysłowej;

7.

majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne;

8.

tajemnice przedsiębiorstwa;

9.

księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego. Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa (na ile stanowią w nim wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość).

Wnioskodawca wskazał, iż Zakład Energetyczny nie był wydzielony funkcjonalnie oraz iż dla Zakładu Energetycznego nie wyodrębniono wszystkich aktywów i pasywów, przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań związanych z działalnością. Zakład Energetyczny nie posiadał również wewnętrznej samodzielności finansowej.

Jednocześnie Wnioskodawca poinformował, że w perspektywie Zarząd rozważa możliwość podjęcia decyzji w sprawie wyodrębnienia Zakładu Energetycznego jako Spółki prawa handlowego.

Podkreślić zatem należy, że organizacyjne i finansowe wyodrębnienie zakładu energochłonnego musi istnieć co najmniej w momencie, od którego podmiot pragnie skorzystać ze zwolnienia od akcyzy, o którym mowa w art. 31a ust. 2 pkt 8 ustawy, a nie dopiero ukształtować się w przyszłości.

Wnioskodawca wskazał, że zdarzenie przyszłe będące przedmiotem wniosku dotyczy okresu do momentu wydzielenia Zakładu Energetycznego jako spółki prawa handlowego.

W świetle powyższego ocena, czy Zakład Energetyczny spełnia przesłanki do uznania go za zakład energochłonny w rozumieniu art. 31a ust. 10 ustawy, odnoszona jest na gruncie przedmiotowej sprawy do czasu przed podjęciem przez Zarząd Wnioskodawcy decyzji o wyodrębnieniu Zakładu Energetycznego.

Uwzględniając powyższe, stwierdzić należy iż Zakład Energetyczny nie spełnia przesłanek do uznania do za zakład energochłonny w szczególności ze względu na brak wyodrębnienia pod względem finansowym.

Nie wystarczy bowiem, że ze względu na pewną samodzielność pod względem organizacyjnym, Zakład Energetyczny mógłby potencjalnie stanowić odrębne przedsiębiorstwo, ponieważ art. 31a ust. 10 ustawy wyraźnie wskazuje na konieczność wyodrębnienia zakładu energochłonnego pod względem finansowym.

Skoro zatem Zakład Energetyczny opisany we wniosku nie stanowi zorganizowanej części przedsiębiorstwa, o której mowa w art. 31a ust. 10 ustawy, to chociaż udział zakupów wyrobów węglowych w wartości produkcji sprzedanej liczony dla Zakładu Energetycznego wyniósł 12,05%, Wnioskodawca nie jest uprawniony do skorzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 2 pkt 8 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za nieprawidłowe.

W świetle powyższego, udzielenie odpowiedzi na pytanie oznaczone we wniosku nr 2 stało się bezprzedmiotowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl