IBPP3/443-1327/13/EJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 stycznia 2014 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-1327/13/EJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 29 sierpnia 2013 r. (data wpływu 25 października 2013 r.) uzupełnionym pismem z 23 grudnia 2013 r. (data wpływu 24 grudnia 2013 r.) oraz pismem z 16 stycznia 2014 r. o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do skorzystania z ulgi na zakup kasy rejestrującej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 października 2013 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do skorzystania z ulgi na zakup kasy rejestrującej. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 23 grudnia 2013 r. oraz pismem z 16 stycznia 2014 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny (doprecyzowany w piśmie z 23 grudnia 2013 r. oraz z 16 stycznia 2014 r.):

Wnioskodawca prowadzi jednoosobową pozarolniczą działalność gospodarczą pod nazwą M., jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny i składa kwartalne deklaracje VAT-7K. W związku z rozporządzeniem Ministra Finansów z 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, Wnioskodawca miał obowiązek od 1 marca 2013 r. ewidencjonować obroty z zastosowaniem kasy rejestrującej. W dniu 20 lutego 2013 r. Wnioskodawca złożył zamówienie na zakup jednej kasy fiskalnej N. oraz dokonał wpłaty zaliczki w wysokości 650 zł. Powyższa firma zapewniła Wnioskodawcę, że zamówiona kasa fiskalna będzie gotowa do odbioru przed 1 marca 2013 r. oraz, że nie przewiduje żadnych opóźnień. W dniu 28 lutego 2013 r. firma A. działając w imieniu spółki C., producenta urządzeń fiskalnych marki N., wystąpiła z oświadczeniem o opóźnieniu w realizacji zamówień kas rejestrujących N., ze względu na brak wystarczającej ilość niezbędnych komponentów do produkcji ww. kas rejestrujących. Opóźnienie wynikało ze wzmożonego popytu na zakup tych urządzeń na rynku krajowym, będącym bezpośrednim rezultatem objęcia obowiązkiem ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy użyciu kas rejestrujących od 2013 r. znaczniej, trudnej do wcześniejszego oszacowania, liczby podatników. Zabezpieczony zapas komponentów oraz organizacja procesów produkcyjnych okazały się niewystarczające w skali bieżącego krajowego popytu. Firma A. w oświadczeniu tym zobowiązała się do zrealizowania zamówień w terminie do 27 marca 2013 r. Ww. oświadczenie, dodatkowo z Wnioskodawcy pieczątką firmową i podpisem zostało złożone do Urzędu Skarbowego w dniu 1 marca 2013 r. Ponadto w dniu 1 marca 2013 r. zostało również złożone do Urzędu Skarbowego oświadczenie Autoryzowanego Sprzedawcy Kas Rejestrujących. W oświadczeniu tym firma A. działając w imieniu Autoryzowanego Sprzedawcy Kas Rejestrujących zwanego dalej sprzedawcą oświadcza, że firma Wnioskodawcy M. złożył zamówienie na zakup kasy rejestrującej N. w dniu 20 lutego 2013 r. w ilości 1 sztuki. W oświadczeniu tym zaznaczono również, że ww. zamówienie zostało przyjęte do realizacji, jednakże z uwagi na brak możliwości dostarczania urządzenia przez producenta - firmę C. z przyczyn podanych w odrębnym oświadczeniu producenta, zostanie ono zrealizowane w terminie do 31 marca 2013 r.

W związku z powyższym do Urzędu Skarbowego w dniu 1 marca 2013 r. został złożony przez Wnioskodawcę wniosek o odroczenie terminu przewidzianego w przepisach prawa podatkowego. We wniosku tym, mając na uwadze brzmienie art. 48 Ordynacji Podatkowej, Wnioskodawca wniósł o odroczenie terminu rozpoczęcia ewidencji obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej do dnia 31 marca 2013 r. Wnioskodawca przedstawił wszystkie ww. zdarzenia o złożeniu zamówienia, wpłacie zaliczki i o występującym opóźnieniu w realizacji zamówienia ze strony sprzedawcy oraz producenta C. w tym zakresie. Wnioskodawca uwzględnił także, że ww. sytuacja miała miejsce na całym rynku urządzeń fiskalnych i dotyczyła również innych producentów i importerów tych urządzeń. Wnioskodawca ujął, iż dokonał wszelkich możliwych aktów staranności chcąc zrealizować nałożony na Wnioskodawcę obowiązek, i że nie był w stanie go wykonać bez jego winy. Wniosek ten został złożony z trzema załącznikami: kopią złożonego zamówienia wraz z potwierdzeniem wpłaty zaliczki w kwocie 650 zł, oświadczenie firmy sprzedającej kasy oraz oświadczenie producenta - C. Chcąc skorzystać z "ulgi" na kasę fiskalną z możliwością odliczenia od podatku kwoty wydatkowanej na zakup kasy rejestrującej w wysokości 90% jej ceny zakupu netto, nie więcej niż 700 zł zgodnie z art. 111 ust. 4 ustawy o VAT, Wnioskodawca dokonał zawiadomienia Naczelnika Urzędu Skarbowego o rozpoczęciu ewidencjonowania sprzedaży za pomocą mobilnej kasy fiskalnej od dnia 1 marca 2013 r. Zawiadomienie to zostało złożone do Urzędu Skarbowego w dniu 25 lutego 2013 r. Ze względu na opóźnienia w realizacji zamówienia na kasę fiskalną, faktyczna jej instalacja i fiskalizacja została dokonana w dniu 28 marca 2013 r. Wnioskodawca nadmienia, że sprzedaż podlegającą ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej nie wystąpiła od miesiąca marca do czerwca 2013 r. Wnioskodawca nie otrzymał żadnej informacji, decyzji, ani innego dokumentu z Urzędu Skarbowego na temat prośby o odroczenie ww. terminu rozpoczęcia ewidencji obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

W piśmie z 23 grudnia 2013 r. Wnioskodawca wskazał dodatkowo, że w dniu 25 lutego 2013 r. złożył do Urzędu Skarbowego zawiadomienie o następującej treści: "Zawiadamiam, że od dnia 1 marca 2013 r. będę ewidencjonować sprzedaż za pomocą mobilnej kasy fiskalnej. Docelowo zamierzam zainstalować drugą kasę fiskalną". Faktura VAT nr 84/0/13 z 23 marca 2013 r. za kasę fiskalną wraz z programowaniem i fiskalizacją została zapłacona gotówką w kwocie 1.450, 17 zł brutto.

W piśmie z 16 stycznia 2014 r. Wnioskodawca wskazał, że posiada dowód zapłaty całej należności za kasę rejestrującą.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawcy przysługuje ulga na kasę fiskalną w wysokości 90% jej ceny zakupu netto, nie więcej niż 700 zł (zgodnie z art. 111 ust. 4 ustawy o VAT).

Zdaniem Wnioskodawcy, ze względu na brak sprzedaży podlegającej ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej od dnia 1 marca 2013 r. do dnia fiskalizacji, Wnioskodawca ma prawo skorzystania z "ulgi" na kasę fiskalną w wysokości 90% jej ceny zakupy netto, nie więcej jednak niż 700 zł.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

W myśl art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Zgodnie z art. 111 ust. 4 ustawy, podatnicy, którzy rozpoczynają ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego w obowiązujących terminach, mogą odliczyć od tego podatku kwotę wydatkowaną na zakup każdej z kas rejestrujących zgłoszonych na dzień rozpoczęcia (powstania obowiązku) ewidencjonowania w wysokości 90% jej ceny zakupu (bez podatku), nie więcej jednak niż 700 zł.

Jak wynika z powyższego przepisu, odliczenie (ulga) przysługuje tylko przy zakupie kas w związku z wypełnieniem powstającego po raz pierwszy u danego podatnika obowiązku ewidencjonowania. Przepis ten stanowi bowiem o ulgach przysługujących przy zakupie kas rejestrujących zgłoszonych na dzień powstania obowiązku ewidencjonowania.

Zatem, ustawodawca utożsamia dzień rozpoczęcia ewidencjonowania z dniem powstania obowiązku ewidencjonowania. Art. 111 ust. 4 ustawy o VAT stosuje tryb warunkowy i odnosi się do podatników, którzy wcześniej nie byli obowiązani do prowadzenia ewidencji obrotów i kwot podatku należnego za pomocą kas rejestrujących.

W tym miejscu należy podkreślić, że kwestia odliczenia kwoty wydatkowanej na zakup kasy rejestrującej została szczegółowo uregulowana przepisami aktów wykonawczych do ustawy.

Na mocy delegacji ustawowej zawartej w art. 111 ust. 7 pkt 1 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia określi sposób, warunki i tryb odliczania od kwoty podatku należnego (zwrotu) kwoty, o której mowa ust. 4 i 5, uwzględniając obowiązki podatników związane ze składaniem deklaracji podatkowej oraz przeciwdziałanie nadużyciom związanym z wypłatą (zwrotem) tych kwot.

Od 1 stycznia 2011 r. obowiązuje w tym zakresie rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 27 grudnia 2010 r. w sprawie odliczania i zwrotu kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 163).

Zgodnie z § 2 ust. 1 ww. rozporządzenia, odliczenia kwoty, o której mowa w art. 111 ust. 4 ustawy, zwanego dalej "odliczeniem", lub jej zwrotu można dokonać pod warunkiem:

1.

złożenia przez podatnika do właściwego naczelnika urzędu skarbowego, przed terminem rozpoczęcia ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego, pisemnego zgłoszenia o liczbie kas rejestrujących i miejscu (adresie) ich używania, które podatnik zamierza stosować do tego ewidencjonowania;

2.

rozpoczęcia ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego nie później niż w obowiązujących terminach, przy użyciu kas rejestrujących nabytych w okresie, kiedy kasy te były objęte ważnym potwierdzeniem ministra właściwego do spraw finansów publicznych, że kasy te spełniają funkcje wymienione w art. 111 ust. 6a ustawy oraz kryteria i warunki techniczne, którym muszą odpowiadać, zwanym dalej "potwierdzeniem";

3.

posiadania przez podatnika dowodu zapłaty całej należności za kasę rejestrującą.

Stosowanie do § 3 ust. 1 ww. rozporządzenia, odliczenie może być dokonane w deklaracji podatkowej dla podatku od towarów i usług za okres rozliczeniowy, w którym rozpoczęto ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego, lub za okresy następujące po tym okresie rozliczeniowym.

Cytowane wyżej przepisy wskazują, że ulga z tytułu zakupu kasy rejestrującej przysługuje podatnikowi w sytuacji, gdy m.in. złoży on naczelnikowi właściwego urzędu skarbowego przed terminem rozpoczęcia ewidencjonowania, pisemne zgłoszenie o liczbie przewidywanych stanowisk kasowych wraz z podaniem miejsca instalacji kasy.

Z treści wniosku wynika, że w dniu 25 lutego 2013 r. Wnioskodawca złożył zawiadomienie do urzędu skarbowego o rozpoczęciu ewidencjonowania sprzedaży za pomocą mobilnej kasy rejestrującej od dnia 1 marca 2013 r. Faktyczna instalacja i fiskalizacja kasy rejestrującej została dokonana w dniu 28 marca 2013 r. Sprzedaż podlegająca ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej nie wystąpiła od marca do czerwca 2013 r. Faktura VAT za kasę fiskalną wraz z programowaniem i fiskalizacją została zapłacona gotówką. Wnioskodawca posiada dowód zapłaty całej należności za kasę rejestrującą.

Należy zwrócić uwagę, że obowiązek ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kas rejestrujących uzależniony jest od wystąpienia sprzedaży, która podlegać będzie obowiązkowi ewidencjonowania przy użyciu kasy rejestrującej. Zatem jeżeli nie wystąpi sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej lub na rzecz rolników ryczałtowych, nie wystąpi również obowiązek ewidencjonowania przy użyciu kasy rejestrującej.

Wnioskodawca zobowiązany był do rozpoczęcia ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej od 1 marca 2013 r. co oznacza, że od tego dnia Wnioskodawca miał obowiązek zaewidencjonować za pomocą kasy rejestrującej każdą sprzedaż dokonaną na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli nie korzysta on ze zwolnienia na mocy przepisów szczególnych. Jednakże skoro od marca do czerwca 2013 r. nie wystąpiła sprzedaż podlegająca ewidencjonowaniu, to obowiązek ewidencjonowania przy użyciu kasy rejestrującej wystąpił w momencie gdy Wnioskodawca dokonał pierwszej sprzedaży podlegającej ewidencjonowaniu. Oznacza to, że Wnioskodawca, który pierwszą sprzedaż zaewidencjonował w czerwcu 2013 r. rozpoczął ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego w obowiązujących terminach.

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz powołane przepisy należy stwierdzić, że Wnioskodawca ma prawo do odliczenia i zwrotu kwoty wydatkowanej na zakup kasy rejestrującej, gdyż jak wynika z okoliczności sprawy - przed terminem rozpoczęcia ewidencjonowania za pomocą kasy dokonano stosowanego zgłoszenia do właściwego naczelnika urzędu skarbowego, ewidencjonowanie nastąpiło w obowiązującym terminie, a nabywca posiada dowód zapłaty całej należności za zakup kasy rejestrującej.

W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Końcowo wskazać należy, iż niniejsze rozstrzygnięcie wydano przy założeniu, że faktycznie u Wnioskodawcy od 1-28 marca 2013 r. nie wystąpiła sprzedaż podlegająca ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Powyższe wskazanie Wnioskodawcy przyjęto jako integralny element stanu fatycznego i nie było ono przedmiotem oceny.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa St. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl