IBPP3/443-1324/13/ASz - Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z faktur zakupu towarów i usług dotyczących realizacji projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 6 grudnia 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-1324/13/ASz Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z faktur zakupu towarów i usług dotyczących realizacji projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 23 października 2013 r. (data wpływu 25 października 2013 r.), uzupełnionym pismem z 20 listopada 2013 r. (data wpływu 22 listopada 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z faktur zakupu towarów i usług dotyczących realizacji projektu "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 października 2013 r. wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem z 20 listopada 2013 r. (data wpływu 22 listopada 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z faktur zakupu towarów i usług dotyczących realizacji projektu "...".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

C. (Wnioskodawca) zostało w dniu 14 marca 2006 r. zarejestrowane w KRS pod numerem XXX. Jest organizacją pozarządową działającą na podstawie przepisów ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2011 r. Nr 78, poz. 855 z późn. zm.) i swojego statutu.

Wnioskodawca swoje działania statutowe realizuje w zakresie: prowadzenie działalności służącej wszechstronnemu rozwoju regionu, kształtowanie pozytywnego wizerunku regionu na zewnątrz, aktywizacja społeczna mieszkańców i organizacji, działania na rzecz integracji europejskiej oraz rozwijanie kontaktów i współpracy między społeczeństwami, działalność na rzecz rozwoju gospodarczego w tym rozwoju przedsiębiorczości, turystyki i rolnictwa, podtrzymywanie tradycji narodowej, pielęgnowanie polskości oraz rozwój świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej, promocja zatrudnienia i aktywizacja zawodowa osób pozostających bez pracy i zagrożonych zwolnieniem z pracy, działania upowszechniające krajoznawstwo oraz wypoczynek dzieci i młodzieży, prowadzenie działań na rzecz kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i tradycji, działanie na rzecz ochrony środowiska, upowszechnianie Internetu i wiedzy informatycznej, wzmocnienie zdolności absorcyjnej środków pomocowych, profilaktyka uzależnień, organizacja letniego wypoczynku.

Wnioskodawca, realizując swe cele statutowe złożył wniosek o dofinansowanie realizacji projektu "...". Operacja objęta niniejszym wnioskiem polegała na przeprowadzeniu warsztatów historycznych dla 30 osobowej grupy młodzieży w wieku 13-16 lat z terenu obszaru LGD "S.". Warsztaty historyczne obejmowały lekcje historii oraz trzydniowy obóz warsztatowy podczas którego przeprowadzone zostały warsztaty kuchni dawnej, łucznictwa, walki wręcz, tańca dawnego oraz jazdy konnej.

Operacja wpłynęła na powstanie pięciu produktów turystycznych, które stanowiły grupy tematyczne (warsztatowe). Realizowana operacja wpłynęła również na promocję walorów turystycznych Roztocza Środkowego w oparciu o wykorzystanie zasobów kulturowych i turystycznych. Projekt jest finansowany w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, działanie 4.1. wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów, tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach działań Osi 3 ale przyczyniają się do osiągnięcia celów tej osi. Wniosek został zakwalifikowany do dofinansowania i 13 lutego 2013 r. podpisana została umowa o dofinansowanie z Samorządem Województwa P. W załączniku rzeczowo - finansowym do umowy uwzględnione zostały koszty operacji wraz z podatkiem od towarów i usług jako koszt kwalifikowany. W chwili obecnej zakończona został realizacja projektu i złożony zostanie wniosek o płatność ostateczną w Urzędzie Marszałkowskim, który żąda interpretacji indywidualnej dotyczącej kwalifikowalności podatku od towarów i usług.

Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 8 lipca 2008 r. z późn. zm. W sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działania "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju objętych PROW na lata 2007-2013 (Dz. U. z 31 lipca 2008 r. 138.868) organizacja pozarządowa może być beneficjentem i ubiegać się o pomoc na operacje tzw. Małe projekty, o których mowa w art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b ustawy z dnia 1 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego oraz na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich. Zgodnie z § 4 pkt 3 pop. 1 powyższego rozporządzenia do kosztów kwalifikowanych "małych projektów" zalicza się również podatek od towarów i usług w przypadku gdy wnioskodawca nie może tego podatku odzyskać z instytucji skarbowej (art. 71 ust. 3 lit. a rozporządzenia Rady WE nr 1698/2005 z dnia 20 września 2005 r. w wsparcie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) (Dz.Urz.UE.L 277 z dnia 21 października 2005 r. str. 1 z późn. zm.)

Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej, działania realizowane w ramach operacji były skierowane na rozwój turystyczny i gospodarczy terenów wiejskich z których korzystać będzie duża liczba mieszkańców wsi i gmin wiejskich. Wszystkie realizowane działania miały charakter nieodpłatny, a więc nie generowały przychodów. Stowarzyszenie nie figuruje w rejestrze płatników podatku VAT, nie jest czynnym płatnikiem VAT i nie składa deklaracji VAT-7. Nie prowadzi również działalności gospodarczej i nie figuruje w rejestrze przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego.

Zgodnie z zasadą zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4. art. 120 ust. 17119 oraz art. 124. Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas gdy spełnione są określone warunki, tzn. gdy odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz wtedy gdy nabyte towary i usługi są wykorzystywane przez tego podatnika w sposób bezpośredni do wykonywanych przez niego czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Towary i usługi nabywane w ramach programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013, Oś 4, Działanie 4.1 "Wdrażanie Lokalnych strategii rozwoju obszarów wiejskich w zakresie Małych Projektów", nie były wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W piśmie z 20 listopada 2013 r. Wnioskodawca wskazał, że nie jest zarejestrowany jako czynny podatnik podatku od towarów i usług i nie składa deklaracji VAT-7.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z 20 listopada 2013 r.):

Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT z faktur zakupu towarów i usług dotyczących realizacji projektu "..."

Stanowisko Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowane w piśmie z 20 listopada 2013 r.):

Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku VAT z faktur zakupu towarów i usług dotyczących realizacji projektu "...".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Aby zatem podatnik mógł obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z dokonanych zakupów, zakupy te muszą być związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych, przy czym związek ten winien mieć charakter bezsporny.

Należy jednak zauważyć, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 4 ww. ustawy o VAT, zgodnie którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (wyłączenie w przypadku Wnioskodawcy nie ma zastosowania).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca złożył wniosek o dofinansowanie realizacji projektu "...". Operacja objęta niniejszym wnioskiem polegała na przeprowadzeniu warsztatów historycznych dla 30 osobowej grupy młodzieży w wieku 13-16 lat z terenu obszaru LGD. Warsztaty historyczne obejmowały lekcje historii oraz trzydniowy obóz warsztatowy podczas którego przeprowadzone zostały warsztaty kuchni dawnej, łucznictwa, walki wręcz, tańca dawnego oraz jazdy konnej. Towary i usługi nabywane w ramach programu nie były wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Wnioskodawca nie jest zarejestrowany jako czynny podatnik podatku od towarów i usług i nie składa deklaracji VAT-7.

Jak wskazano na wstępie, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Należy w tym miejscu zaznaczyć, że zrealizowanie prawa do odliczenia podatku VAT możliwe jest jednak wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako "podatnicy VAT czynni", przez złożenie deklaracji VAT-7.

Odnosząc zatem przedstawiony stan prawny do opisanego stanu faktycznego stwierdzić należy, że w rozpatrywanej sprawie nie zostaną spełnione podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary. Wnioskodawca nie jest zarejestrowany jako czynny podatnik VAT, a zakupione towary i usługi nie były wykorzystywane do czynności generujących podatek należny.

W świetle powyższego, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT z faktur zakupu towarów i usług dotyczących realizacji projektu "...".

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu opisanego stanu faktycznego, w szczególności w przypadku wykorzystania efektów projektu do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT oraz zarejestrowania się Wnioskodawcy jako podatnika VAT czynnego udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Józefa Ignacego Kraszewskiego 4A, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl