IBPP3/443-1316/13/UH - Podatek od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 3 stycznia 2014 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-1316/13/UH Podatek od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 17 października 2013 r. (data wpływu 21 października 2013 r.), uzupełnionym pismami z 12 listopada 2013 r. (data wpływu 14 listopada 2013 r.) oraz z 22 listopada 2013 r. (data wpływu 13 grudnia 2013 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 października 2013 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części w związku z realizacją projektu pn. "...". Ww. wiosek został uzupełniony pismem z 12 listopada 2013 r. (data wpływu 14 listopada 2013 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 5 listopada 2013 r. znak: IBPP3/443-1316/13/UH oraz pismem z 22 listopada 2013 r. (data wpływu 13 grudnia 2013 r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (Gmina...) jest czynnym podatnikiem VAT. Zadaniem własnym gminy na podstawie art. 47a ustawy z dnia 17 maja 1989 r. - Prawo geodezyjne i kartograficzne (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 193, poz. 1287 z późn. zm.) jest prowadzenie ewidencji miejscowości, ulic i adresów w systemie teleinformatycznym.

Gmina, aby stworzyć warunki do realizacji zadania własnego, o którym mowa wyżej na podstawie art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 594 z późn. zm.) zawarła porozumienie z powiatem bielskim i jako Partner przystąpiła do projektu. Powiat... będzie realizował, w zakresie Działania 2.2 Rozwój elektronicznych usług publicznych PRO WSL na lata 2007-2013, projekt unijny pn. "...".

Przedmiotem inwestycji będzie rozwinięcie funkcjonalności istniejącego Systemu Informacji o Terenie Powiatu..., poprzez wdrożenie zintegrowanych powiatowych i gminnych rejestrów i ewidencji, związanych z realizacją zadań... dotyczących kluczowych obszarów zarządzania przestrzenią. System dostarczy e-usługi zapewniające przepływ informacji pomiędzy zintegrowanymi rejestrami i ewidencjami w poszczególnych jednostkach oraz pomiędzy nimi. Dane publiczne zgromadzone w rejestrach i ewidencjach będą stanowiły podstawę udostępnienia e-usługi dla obywateli i innych podmiotów. System informatyczny stworzony w projekcie będzie obejmował elementy adresowane dla starostwa oraz dla urzędów gmin - partnerów. Projekt realizowany będzie w partnerstwie z 9 gminami z terenu powiatu... w oparciu o umowę nr... z 8 maja 2012 r. Zgodnie z zapisami ww. umowy Gminy - Partnerzy partycypować będą finansowo w realizacji projektu, przekazując Powiatowi w okresie 2013-2015 kwotę 20 000 PLN każda (2013 - 7000 PLN, 2014 - 7000 PLN i 2015 - 6000 PLN) oraz w ramach realizacji projektu otrzymają na zasadach użyczenia komplet sprzętu komputerowego z oprogramowaniem.

Uczestnictwo gminy w realizacji tego projektu nie będzie związane z wykonywanymi przez gminę czynnościami opodatkowanymi.

W uzupełnieniu opisu zdarzenia przyszłego Wnioskodawca wskazał, że nie będzie dokonywał żadnych zakupów w związku z realizacją projektu: "...", wszystkie faktury dokumentujące zakup towarów i usług nabywanych na potrzeby ww. projektu będą wystawiane na Lidera Projektu - powiat....

Sprzęt komputerowy i oprogramowanie nabyte przez Gminę w ramach projektu, nie będzie wykorzystane przy wykonywaniu jakichkolwiek czynności opodatkowanych oraz Gmina nie będzie świadczyła żadnych usług elektronicznych z wykorzystaniem ww. sprzętu komputerowego i oprogramowania, które generowałyby obrót opodatkowany podatkiem VAT.

W piśmie z 22 listopada 2013 r. gmina ostatecznie wyjaśniła, że sprzęt komputerowy i oprogramowanie będą otrzymane przez gminę na zasadach użyczenia. Zatem stwierdzenie użyte w wyjaśnieniu (...) Sprzęt komputerowy i oprogramowanie nabyte przez gminę w ramach projektu (...) zostało błędnie wpisane.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w odniesieniu do ww. projektu. Wnioskodawca ma możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub w części.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zadania w zakresie prowadzenia ewidencji miejscowości, ulic i adresów na podstawie art. 47a ustawy z dnia 17 maja 1989 r. - Prawo geodezyjne i kartograficzne (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 193, poz. 1287 z późn. zm.) należy do zadań własnych gminy. Na podstawie art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 594 z późn. zm.) gmina zawarła wraz z gminami powiatu jako partnerzy i powiatem jako lider porozumienie o przystąpieniu do realizacji projektu. Zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 73, poz. 392) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W związku z powyższymi faktami, gmina jako jednostka samorządu terytorialnego, korzysta ze zwolnienia w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami. Nabywane towary i usługi związane z realizacją ww. projektu w ramach zadań własnych gminy z zakresu geodezji i kartografii, nie będą służyły czynnościom opodatkowanym. Na tej podstawie Gminie, w odniesieniu do ww. projektu unijnego, nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT w całości ani też w jakiejkolwiek części.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Od 1 stycznia 2014 r., art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a, na podstawie art. 1 pkt 38 lit. a ustawy z 7 grudnia 2012 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2013 r. poz. 35), otrzymał następujące brzmienie: kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Dokumentem uprawniającym do odliczenia jest faktura VAT, otrzymana przez podatnika z tytułu nabycia przez niego towarów i usług.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca jako partner będzie uczestniczył w realizacji projektu pn. "...". Projekt realizowany będzie w partnerstwie z 9 gminami z terenu powiatu bielskiego. W ramach ww. projektu partnerzy partycypować będą finansowo w jego realizacji przekazując powiatowi w latach 2013-2015 kwotę 20 000 zł oraz otrzymają na zasadach użyczenia komplet sprzętu komputerowego wraz z oprogramowaniem. Wnioskodawca nie będzie dokonywał żadnych zakupów w związku z realizacją ww. projektu. Wszystkie faktury dokumentujące zakup towarów i usług nabywanych na potrzeby ww. projektu będą wystawiane na Lidera Projektu - powiat.... Sprzęt komputerowy i oprogramowanie otrzymane przez Wnioskodawcę w ramach projektu na zasadach użyczenia, nie będą wykorzystane przy wykonywaniu jakichkolwiek czynności opodatkowanych. Wnioskodawca nie będzie świadczył żadnych usług elektronicznych z wykorzystaniem ww. sprzętu komputerowego i oprogramowania, które generowałyby obrót opodatkowany podatkiem VAT.

Jak wskazano na wstępie, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Jednocześnie, prawo do odliczenia uzależnione jest od otrzymania przez podatnika faktury VAT. Co do zasady zatem faktury, aby skutkowały powstaniem prawa do odliczenia, muszą być wystawione zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa krajowego w tym względzie. Zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360 z późn. zm.) faktura dokumentująca sprzedaż powinna zawierać między innymi dane nabywcy i sprzedawcy (nazwy, numery identyfikacji podatkowej) - § 5 ust. 1 pkt 3 i 4.

W rozpatrywanej sytuacji, Wnioskodawca nie będzie dokonywał żadnych zakupów związanych z projektem, który będzie kompleksowo realizowany przez Lidera. Wnioskodawca nie będzie otrzymywał więc żadnych faktur.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego jednoznacznie wynika, że w przedmiotowej sprawie nabywcą wszystkich towarów i usług zakupionych na potrzeby realizacji projektu pn. "..." jest Lider Projektu, będący odrębnym od Wnioskodawcy (Gminy) podmiotem. Jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Skoro ustawodawca stworzył podatnikowi prawo odliczenia podatku naliczonego od nabytych (zakupionych) towarów i usług, to podatnik nie może odliczać podatku naliczonego innych nabywców.

W sytuacji zatem, gdy Wnioskodawca nie dokonał nabycia żadnych towarów i usług udokumentowanych fakturami VAT, w których figuruje jako nabywca, nie może być mowy o możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony ani w całości ani w części.

Wobec powyższego, Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących dokonane przez Lidera nabycie towarów i usług w ramach realizowania projektu pn. "...", bowiem Wnioskodawca nie jest nabywcą towarów i usług.

W konsekwencji powyższego, stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT w całości ani też w jakiejkolwiek części należało uznać za prawidłowe.

Jednakże należy zauważyć, że Wnioskodawca wywodzi prawidłowy skutek prawny, jednak z innej podstawy prawnej. Bowiem brak możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie jest spowodowany tym, że Wnioskodawca jako jednostka samorządu terytorialnego korzysta ze zwolnienia w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań własnych lecz tym, że Wnioskodawca nie jest wskazany jako nabywca w fakturach dokumentujących zakupy dokonywane w ramach realizacji projektu.

Zaznacza się, że niniejsza interpretacja skierowana jest tylko do Wnioskodawcy i nie odnosi się do pozostałych partnerów projektu (w tym do lidera), bowiem każdą czynność, z którą mogą być związane skutki podatkowo-prawne należy rozstrzygać indywidualnie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego..., po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl