IBPP3/443-13/12/ASz - Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 25 stycznia 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-13/12/ASz Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 4 stycznia 2012 r. (data wpływu 4 stycznia 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 18 stycznia 2012 r. (data wpływu 18 stycznia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 stycznia 2012 r. wpłynął ww. wniosek uzupełniony pismem z dnia 18 stycznia 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W dniu 7 czerwca 2011 r. Wnioskodawczyni wystąpiła z wnioskiem o przyznanie pomocy w ramach małych projektów Oś 4 Leader w ramach PROW 2007-2013 Działanie 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju.

Umowa przyznania pomocy nr.... w ramach działania 413"Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" objętego PROW na lata 2007-2013 zawarta została 15 lipca 2011 r. w K.

Tytuł realizowanej operacji: "..." - dwutygodnik edukacyjno-społeczno-kulturalny, promujący lokalnych twórców, pasjonatów, kolekcjonerów, rękodzielników, z uwzględnieniem kulturowych tradycji..., osobliwości przyrodniczych, lokalnych produktów i dziedzictwa historycznego, z wykorzystaniem aktywności społecznej i gospodarczej mieszkańców.... Krainy. Wnioskodawczyni nie jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i nie składa deklaracji VAT.

Z tytułu wykonania zadania Wnioskodawczyni będzie regulowała zobowiązania za wykonane w ramach projektu prace na podstawie faktur VAT, co zakłada realizowany przez nią projekt "Prezentacja lokalnych twórców, pasjonatów, kolekcjonerów, rękodzielników oraz kulturowych tradycji, osobliwości przyrody i dziedzictwa historycznego.... za pomocą bezpłatnego czasopisma edukacyjno-społeczno-kulturalnego...., jako elementu promującego i rozwijającego aktywność społeczności lokalnej", której celem jest: zaprezentowanie lokalnych twórców, pasjonatów, rękodzielników oraz przedstawienie, przypomnienie kulturowych tradycji, osobliwości przyrody i dziedzictwa historycznego...., poprzez ich przybliżenie czytelnikom w formie bezpłatnego wydawnictwa, które ma szansę dotrzeć do szerokiego grona odbiorców. Pozwoli to poznać istniejące grupy twórcze, a także osoby aktywne w różnych dziedzinach. Wpłynie to korzystnie na możliwość współpracy pomiędzy osobami mieszkającymi na terenie LGD, pozwoli na lepszą identyfikację ze swoimi miejscowościami, a także doceni i wypromuje osoby realizujące swe pasje i zainteresowania. Czasopismo spełni także rolę edukacyjną, przybliżając tradycję, historię i przyrodę regionu. Realizacja operacji upowszechni informacje o zjawiskach lokalnych i przyczyni się do wzmocnienia więzi społecznych.

Nabyte towary i usługi zakupione w związku z realizacją operacji nie będą wykorzystane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT

W piśmie z dnia 18 stycznia 2012 r. Wnioskodawczyni wskazała, iż wydatki związane z realizacja projektu to: usługi drukarskie, księgowanie, zakup sprzętu (dyktafon, aparat fotograficzny), inwertowanie (dystrybucja, czyli kolportaż "...." poprzez prasę).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawczyni przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu w ramach małych projektów Oś 4 Leader w ramach PROW 2007-2013 Działanie 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju (umowa przyznania pomocy nr..... w ramach działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" objętego PROW na lata 2007-2013 zawarta 15 lipca 2011 r. w K).

Stanowisko Wnioskodawczyni (ostatecznie doprecyzowane w piśmie z dnia 18 stycznia 2012 r.):

Wnioskodawczyni nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupów związanych z realizacją projektu, o którym mowa we wniosku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Aby zatem podatnik mógł obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z dokonanych zakupów, zakupy te muszą być związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych, przy czym związek ten winien mieć charakter bezsporny. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy jednak zauważyć, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 4 ww. ustawy o VAT, zgodnie którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (wyłączenie w przypadku Wnioskodawcy nie ma zastosowania).

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż w dniu 7 czerwca 2011 r. Wnioskodawczyni wystąpiła z wnioskiem o przyznanie pomocy w ramach małych projektów Oś 4 Leader w ramach PROW 2007-2013 Działanie 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju. Umowa przyznania pomocy nr.... w ramach działania 413"Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" objętego PROW na lata 2007-2013 zawarta została 15 lipca 2011 r. w K. Tytuł realizowanej operacji: "..." - dwutygodnik edukacyjno-społeczno-kulturalny, promujący lokalnych twórców, pasjonatów, kolekcjonerów, rękodzielników, z uwzględnieniem kulturowych tradycji...., osobliwości przyrodniczych, lokalnych produktów i dziedzictwa historycznego, z wykorzystaniem aktywności społecznej i gospodarczej mieszkańców.... Krainy. Wnioskodawczyni nie jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i nie składa deklaracji VAT. Z tytułu wykonania zadania Wnioskodawczyni będzie regulowała zobowiązania za wykonane w ramach projektu prace na podstawie faktur VAT. Nabyte towary i usługi zakupione w związku z realizacją operacji nie będą wykorzystane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Wydatki związane z realizacja projektu to: usługi drukarskie, księgowanie, zakup sprzętu (dyktafon, aparat fotograficzny), inwertowanie (dystrybucja, czyli kolportaż ".... okolic" poprzez prasę).

Jak wskazano na wstępie, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Zrealizowanie tego prawa możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako "podatnicy VAT czynni" poprzez złożenie deklaracji VAT-7.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostaną spełnione podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi. Wnioskodawczyni jednoznacznie wskazała, że nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT, a zatem zakupione towary i usługi nie będą przez nią wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT generujących podatek należny.

W świetle powyższego, Wnioskodawczyni nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją operacji "...."- dwutygodnik edukacyjno-społeczno-kulturalny promujący lokalnych twórców, pasjonatów, kolekcjonerów, rękodzielników, z uwzględnieniem kulturowych tradycji...., osobliwości przyrodniczych, lokalnych produktów i dziedzictwa historycznego, z wykorzystaniem aktywności społecznej i gospodarczej mieszkańców.... Krainy.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego, z którego wynika, iż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu opisanego zdarzenia przyszłego, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl