IBPP3/443-1290/12/AZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 lutego 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-1290/12/AZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 13 listopada 2012 r. (data wpływu 22 listopada 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 6 lutego 2013 r. (data wpływu 13 lutego 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT usług polegających na artystycznym wykonaniu utworów słowno-muzycznych razem z innymi członkami zespołu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 listopada 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT usług polegających na artystycznym wykonaniu utworów słowno-muzycznych razem z innymi członkami zespołu. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 6 lutego 2013 r., będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP3/443-1290/12/AZ z dnia 31 stycznia 2013 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca, jest zawodowym muzykiem i piosenkarzem, występującym razem z zespołem muzycznym "...". Wnioskodawca realizuje swoją działalność artystyczną między innymi w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej, prowadzonej na podstawie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej. Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, ponieważ korzysta ze zwolnienia podmiotowego od tego podatku. Jednak w najbliższym czasie obroty Wnioskodawcy z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej najprawdopodobniej przekroczą kwotę uprawniającą go do stosowania zwolnienia podmiotowego w podatku VAT. Przedmiotem niniejszego wniosku jest potwierdzenie prawidłowości zastosowania zwolnienia z podatku VAT w odniesieniu do świadczonych przez Wnioskodawcę usług, po przekroczeniu obrotów uprawniających go do stosowania zwolnienia podmiotowego.

Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy m.in. usługi związane z osobistym udziałem w koncertach muzycznych zespołu... (artystyczne wykonanie "na żywo"). Na podstawie umowy zawartej z organizatorem koncertu Wnioskodawca w zamian za wynagrodzenie (honorarium) zobowiązuje się:

a.

albo wyłącznie do artystycznego wykonania utworów słowno - muzycznych razem z innymi członkami zespołu... (artystyczne wykonanie "na żywo"), w ramach organizowanego przez organizatora koncertu,

b.

albo do artystycznego wykonania utworów słowno - muzycznych razem z innymi członkami zespołu... (artystyczne wykonanie "na żywo"), w ramach organizowanego przez organizatora koncertu oraz do zapewnienia obsługi technicznej tego koncertu w zakresie określonym w umowie z organizatorem koncertu, przy czym w umowie wskazane jest jaka część wynagrodzenia należy się za artystyczne wykonania utworów a jaka za zapewnienie obsługi technicznej koncertu,

c.

albo do artystycznego wykonania utworów słowno - muzycznych razem z innymi członkami zespołu... (artystyczne wykonanie "na żywo"), w ramach organizowanego przez organizatora koncertu oraz do zapewnienia obsługi technicznej tego koncertu w zakresie określonym w umowie z organizatorem koncertu, przy czym w umowie brak jest wskazania, co do tego jaka część wynagrodzenia należy się za artystyczne wykonania utworów a jaka za zapewnienie obsługi technicznej koncertu, wynagrodzenie określone jest łącznie za wykonanie wszystkich usług określonych umową. Wnioskodawca, jako artysta-wykonawca świadczący usługi w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej, zawiera umowy bezpośrednio z organizatorami koncertów, we własnym imieniu i albo wyłącznie w zakresie własnego udziału w tych koncertach albo jednocześnie w zakresie własnego udziału w koncertach i w zakresie zapewnienia obsługi technicznej koncertów. Przy czym Wnioskodawca jako artysta wykonawca sam osobiście nie zajmuje się zapewnieniem obsługi technicznej koncertu, ponieważ nie posiada" co do tego ani wiedzy, ani umiejętności. Każdorazowo zleca wykonanie obsługi technicznej podmiotom zewnętrznym.

W uzupełnieniu opisu zdarzenia przyszłego dodatkowo wskazano, że Wnioskodawca świadcząc usługi artystycznego wykonania utworów słowno - muzycznych, o których mowa we wniosku, działa jako indywidualny artysta wykonawca w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2006 r. Nr 90, poz. 631 z późn. zm.), za zrealizowane usługi artystycznego wykonania utworów słowno - muzycznych Wnioskodawca będzie otrzymywał honorarium. Świadczone przez Wnioskodawcę usługi osobistego udziału w koncertach polegające na artystycznym wykonaniu utworów słowno - muzycznych są usługami kulturalnymi. We wszystkich opisanych w treści wniosku przypadkach Wnioskodawca będzie stroną umowy zobowiązującej do wykonania koncertu, na którym będzie występował osobiście.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy Wnioskodawca ma prawo korzystać ze zwolnienia od podatku VAT przewidzianego w przepisie art. 43 ust. 1 pkt 33b ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, w okolicznościach określonych powyżej pod lit. (a), tj. gdy świadczy wyłącznie usługi polegające na artystycznym wykonaniu utworów słowno - muzycznych razem z innymi członkami zespołu, w ramach organizowanego przez organizatora koncertu, co do całości określonego umową wynagrodzenia.

2.

Czy Wnioskodawca ma prawo korzystać ze zwolnienia od podatku VAT przewidzianego w przepisie art. 43 ust. 1 pkt 33b ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, w okolicznościach określonych powyżej pod lit. (b), tj. gdy jednocześnie świadczy usługi polegające na artystycznym wykonaniu utworów słowno - muzycznych razem z innymi członkami zespołu, w ramach organizowanego przez organizatora koncertu i usługi polegające na zapewnieniu obsługi technicznej tego koncertu, co do części wynagrodzenia wskazanej w umowie, jako wynagrodzenie należne za artystyczne wykonanie utworów.

3.

Czy Wnioskodawca ma prawo korzystać ze zwolnienia od podatku VAT przewidzianego w przepisie art. 43 ust. 1 pkt 33b ustawy o z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, w okolicznościach określonych powyżej pod lit. c, tj. gdy jednocześnie świadczy usługi polegające na artystycznym wykonaniu utworów słowno - muzycznych razem z innymi członkami zespołu, w ramach organizowanego przez organizatora koncertu i usługi polegające na zapewnieniu obsługi technicznej tego koncertu, co do części wynagrodzenia należnego za artystyczne wykonanie utworów, obliczonej przez samego Wnioskodawcę, w ten sposób, że od całości wynagrodzenia należnego mu na podstawie umowy odejmie tę część wynagrodzenia, która odpowiada wysokości wydatków poniesionych przez Wnioskodawcę na obsługę techniczną koncertu (będzie to suma kwot netto z faktur lub rachunków wystawionych Wnioskodawcy przez podmioty zatrudnione przez niego do obsługi technicznej danego koncertu).

Stanowisko Wnioskodawcy (ostatecznie przedstawione w piśmie z dnia 6 lutego 2013 r.):

Zdaniem Wnioskodawcy, stwierdzić należy, że skoro Wnioskodawca jest indywidualnym artystą wykonawcą w rozumieniu przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, świadczącym usługi kulturalne polegające na osobistym, artystycznym wykonaniu utworów słowno - muzycznych w ramach koncertu, za co otrzymuje wynagrodzenie w formie honorarium, to świadczone przez niego usługi polegające na artystycznym wykonaniu utworów słowno - muzycznych w związku z udziałem w koncercie muzycznym, korzystają ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie przepisu art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b ustawy o podatku od towarów i usług.

Wobec czego odpowiadając na pytanie zadane powyżej pod numerem (1) należy stwierdzić, że w przypadku, gdy Wnioskodawca świadczyć będzie wyłącznie usługi kulturalne polegające na osobistym, artystycznym wykonaniu utworów słowno - muzycznych razem z innymi członkami zespołu, w ramach organizowanego przez organizatora koncertu, w zamian za honorarium, to zwolnione z VAT na podstawie przepisu art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b) ustawy o podatku od towarów i usług, będzie całe jego wynagrodzenie określone w umowie z organizatorem koncertu.

Natomiast gdy z umowy zawartej z organizatorem koncertu wynika, że Wnioskodawca oprócz usług kulturalnych polegających na osobistym, artystycznym wykonaniu utworów słowno-muzycznych razem z innymi członkami zespołu, w ramach organizowanego przez organizatora koncertu, świadczy jeszcze usługi polegające na zapewnienia obsługi technicznej tego koncertu, to zwolniona z podatku VAT, na podstawie przepisu art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b ustawy o podatku od towarów i usług jest tylko ta cześć wynagrodzenia, która należy się Wnioskodawcy jako honorarium za usługi kulturalne polegające na osobistym artystycznym wykonaniu utworów w ramach koncertu.

Przy czym ani przepisy o podatku od towarów i usług, ani żadne inne przepisy nie wskazują w jaki sposób obliczyć wartość takiego częściowo zwolnionego wynagrodzenia. Dlatego najlogiczniejszym rozwiązaniem wydaje się to co zaproponował Wnioskodawca w pytaniu numer 2 i 3. To jest jeżeli w umowie z organizatorem koncertu oddzielnie wskazana jest wysokość wynagrodzenia płaconego Wnioskodawcy - artyście - wykonawcy w formie honorarium za usługi kulturalne, polegające na osobistym artystycznym wykonaniu utworów w ramach koncertu a oddzielnie, wysokość wynagrodzenia za obsługę techniczną tego koncertu, zwolnić z podatku VAT, na podstawie przepisu art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b ustawy o podatku od towarów i usług, trzeba tylko tą część wynagrodzenia, która zgodnie z umową należy się Wnioskodawcy jako honorarium za usługi kulturalne polegające na artystycznym wykonaniu utworów. A jeśli wynagrodzenie w umowie z organizatorem koncertu określone jest łącznie i jako honorarium za świadczenie usług kulturalnych polegających na osobistym artystycznym wykonaniu utworów w ramach koncertu i jako wynagrodzenie za usługę zapewnienia obsługi technicznej koncertu, to zwolnić z podatku VAT, na podstawie przepisu art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b ustawy o podatku od towarów i usług, trzeba tą część wynagrodzenia, którą obliczy Wnioskodawca, w ten sposób, że od całości wynagrodzenia należnego mu na podstawie umowy, odejmie tę część wynagrodzenia, która odpowiada wysokości wydatków poniesionych przez Wnioskodawcę na obsługę techniczną koncertu (będzie to suma kwot netto z faktur lub rachunków wystawionych wnioskodawcy przez podmioty zatrudnione przez niego do obsługi technicznej danego koncertu).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie należy wyjaśnić, że przedmiotem niniejszej interpretacji jest wyłącznie ocena stanowiska Wnioskodawcy w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia od podatku VAT dla usług polegających na artystycznym wykonaniu utworów słowno-muzycznych razem z innymi członkami zespołu. Natomiast w zakresie sposobu obliczenia wartości usługi zwolnionej od podatku, zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W świetle art. 2 pkt 6 ustawy przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...). Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

W art. 41 ust. 1 ustawy o VAT postanowiono, iż stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Ustawodawca jednakże zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki lub zwolnienie od podatku.

Jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, zastosowanie obniżonej stawki podatku lub zwolnienia od podatku możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ww. ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy, zwalnia się od podatku usługi kulturalne świadczone przez:

a.

podmioty prawa publicznego lub inne podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym lub wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną,

b.

indywidualnych twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów.

Zwolnienie określone w powyższym przepisie ma charakter przedmiotowo-podmiotowy, co oznacza, że zwolnieniu od podatku podlega określony rodzaj usług wykonywanych przez ściśle zdefiniowany krąg podmiotów, wykonujących te usługi.

Powyższe unormowanie odsyła wprost do przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, zatem należy zauważyć, iż stosownie do art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2006 r. Nr 90, poz. 631 z późn. zm.) przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia (utwór).

Z kolei jak stanowi art. 1 ust. 2 pkt 1-9 ww. ustawy w szczególności przedmiotem prawa autorskiego są utwory: wyrażone słowem, symbolami matematycznymi, znakami graficznymi (literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne oraz programy komputerowe); plastyczne; fotograficzne; lutnicze; wzornictwa przemysłowego; architektoniczne, architektoniczno - urbanistyczne i urbanistyczne; muzyczne i słowno - muzyczne; sceniczne, sceniczno - muzyczne, choreograficzne i pantomimiczne; audiowizualne (w tym filmowe).

W myśl art. 8 ust. 1-3 cyt. ustawy, prawo autorskie przysługuje twórcy, o ile ustawa nie stanowi inaczej. Domniemywa się, że twórcą jest osoba, której nazwisko w tym charakterze uwidoczniono na egzemplarzach utworu lub której autorstwo podano do publicznej wiadomości w jakikolwiek inny sposób w związku z rozpowszechnianiem utworu. Dopóki twórca nie ujawnił swojego autorstwa, w wykonywaniu prawa autorskiego zastępuje go producent lub wydawca, a w razie ich braku - właściwa organizacja zbiorowego zarządzania prawami autorskimi.

W myśl art. 85 ust. 1 ww. ustawy - każde artystyczne wykonanie utworu lub dzieła sztuki ludowej pozostaje pod ochroną niezależnie od jego wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia.

Zgodnie z art. 85 ust. 2, artystycznymi wykonaniami, w rozumieniu ust. 1, są w szczególności: działania aktorów, recytatorów, dyrygentów, instrumentalistów, wokalistów, tancerzy i mimów oraz innych osób w sposób twórczy przyczyniających się do powstania wykonania.

Z powołanych powyżej przepisów można wywieść, iż twórcą w rozumieniu ustawy jest każda osoba prowadząca faktycznie działalność twórczą, czyli działalność, której efektem jest powstanie utworu w rozumieniu art. 1 ust. 1 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Użyte w tym przepisie określenie "przejaw działalności twórczej", należy rozumieć jako uzewnętrzniony rezultat działalności człowieka o charakterze kreacyjnym.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca, jest zawodowym muzykiem i piosenkarzem, występującym razem z zespołem muzycznym. Wnioskodawca realizuje swoją działalność artystyczną między innymi w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej, prowadzonej na podstawie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej. Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy m.in. usługi związane z osobistym udziałem w koncertach muzycznych zespołu (artystyczne wykonanie "na żywo"). Wnioskodawca świadcząc usługi artystycznego wykonania utworów słowno - muzycznych, o których mowa we wniosku, działa jako indywidualny artysta wykonawca w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2006 r. Nr 90, poz. 631 z późn. zm.), za zrealizowane usługi artystycznego wykonania utworów słowno - muzycznych Wnioskodawca będzie otrzymywał honorarium. Świadczone przez Wnioskodawcę usługi osobistego udziału w koncertach polegające na artystycznym wykonaniu utworów słowno - muzycznych są usługami kulturalnymi.

Możliwe są trzy sytuacje:

* Wnioskodawca świadczy wyłącznie usługi polegające na artystycznym wykonaniu utworów słowno - muzycznych razem z innymi członkami zespołu, w ramach organizowanego przez organizatora koncertu, co do całości określonego umową wynagrodzenia,

* Wnioskodawca świadczy usługi artystycznego wykonania utworów słowno - muzycznych razem z innymi członkami zespołu, w ramach organizowanego przez organizatora koncertu oraz do zapewnienia obsługi technicznej tego koncertu w zakresie określonym w umowie z organizatorem koncertu, przy czym w umowie wskazane jest jaka część wynagrodzenia należy się za artystyczne wykonania utworów a jaka za zapewnienie obsługi technicznej koncertu,

* Wnioskodawca świadczy usługi artystycznego wykonania utworów słowno - muzycznych razem z innymi członkami zespołu w ramach organizowanego przez organizatora koncertu oraz do zapewnienia obsługi technicznej tego koncertu w zakresie określonym w umowie z organizatorem koncertu, przy czym w umowie brak jest wskazania, co do tego jaka część wynagrodzenia należy się za artystyczne wykonania utworów a jaka za zapewnienie obsługi technicznej koncertu, wynagrodzenie określone jest łącznie za wykonanie wszystkich usług określonych umową.

Odnosząc powołane na wstępie przepisy do opisu sprawy stwierdzić należy, iż skoro Wnioskodawca działa jako indywidualny artysta wykonawca i otrzymuje wynagrodzenie w formie honorarium, to świadczone przez niego usługi artystycznego wykonania utworów słowno - muzycznych, korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b ustawy o VAT. Z okoliczności sprawy wynika, że we wszystkich opisanych w treści wniosku przypadkach Wnioskodawca będzie stroną umowy zobowiązującej do wykonania koncertu, na którym będzie występował osobiście. Zatem podmiotem świadczącym w rzeczywistości opisane usługi na rzecz organizatora koncertu jest Wnioskodawca. W związku z powyższym, świadczone przez Wnioskodawcę usługi polegające na artystycznym wykonaniu utworów słowno - muzycznych razem z innymi członkami zespołu, w ramach organizowanego przez organizatora koncertu, skorzystają ze zwolnienia od podatku VAT.

Natomiast, mając na uwadze powołane regulacje prawne stwierdzić należy, iż świadczone przez Wnioskodawcę usługi w zakresie obsługi technicznej koncertu nie korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług w oparciu o cyt. art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy o VAT. Jak podkreślono powyżej, zwolnienie usług kulturalnych świadczonych przez enumeratywnie określone podmioty ma charakter przedmiotowo-podmiotowy. Wnioskodawca, chociaż spełniający przesłankę podmiotową (jako indywidualny twórca) nie świadczy w tym przypadku usług kulturalnych. Czynności zapewnienia obsługi technicznej w ramach koncertów nie mogą być uznane za czynności w zakresie kultury. Usługi obsługi technicznej świadczone przez Wnioskodawcę są czynnościami technicznymi, a nie artystycznymi, zatem nie korzystają ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie przepisów art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług.

Należy w tym miejscu również zaznaczyć, że stosownie do art. 5 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatne świadczenie usług, tym samym ze zwolnienia z opodatkowania mogą korzystać jedynie usługi, a nie wynagrodzenie (honorarium) za te usługi.

Zatem ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT, jak już wskazano powyżej, będzie korzystała wyłącznie świadczona przez Wnioskodawcę usługa kultury polegająca na osobistym, artystycznym wykonaniu utworów słowno - muzycznych razem z innymi członkami zespołu, w ramach organizowanego przez organizatora koncertu, w zamian za honorarium.

W świetle powyższego, w przypadku, gdy Wnioskodawca świadczyć będzie wyłącznie usługi kulturalne polegające na osobistym, artystycznym wykonaniu utworów słowno - muzycznych razem z innymi członkami zespołu, w ramach organizowanego przez organizatora koncertu, w zamian za honorarium, to ze zwolnienia od podatku na podstawie przepisu art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b ustawy o podatku od towarów i usług, będzie korzystała cała usługa objęta umową z organizatorem koncertu.

Natomiast gdy z umowy zawartej z organizatorem koncertu wynika, że Wnioskodawca oprócz usług kulturalnych, świadczy jeszcze usługi polegające na zapewnieniu obsługi technicznej tego koncertu, to zwolniona z podatku VAT, na podstawie przepisu art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b ustawy o podatku od towarów i usług będzie wyłącznie usługa kulturalna polegająca na osobistym artystycznym wykonaniu utworów w ramach koncertu, a usługa obsługi technicznej koncertu nie będzie korzystała ze zwolnienia.

Tym samym należy zgodzić się z Wnioskodawcą, że jeżeli w umowie z organizatorem koncertu oddzielnie wskazana jest wysokość wynagrodzenia płaconego Wnioskodawcy - artyście - wykonawcy w formie honorarium za usługi kulturalne, polegające na osobistym artystycznym wykonaniu utworów w ramach koncertu a oddzielnie, wysokość wynagrodzenia za obsługę techniczną tego koncertu, zwolnić z podatku VAT, na podstawie przepisu art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b ustawy o podatku od towarów i usług, można tylko usługi kulturalne polegające na artystycznym wykonaniu utworów, za które zgodnie z umową należy się Wnioskodawcy honorarium.

Przechodząc do zagadnienia oznaczonego we wniosku literą c), wskazać należy, że co do zasady (poza wyjątkami określonymi w ustawie np. w art. 32 ustawy o VAT) przepisy prawa podatkowego pozostawiają stronom transakcji rozstrzygnięcie kwestii wysokości wynagrodzenia za świadczenie usługi czy dostarczane towary. Umowa, którą zawiera Wnioskodawca z organizatorem koncertu, której przedmiotem jest artystyczne wykonanie oraz obsługa techniczna koncertu jest umową cywilną, w oparciu o którą strony mogą dowolnie kształtować swoje wzajemne relacje w ramach swobody umów i autonomii woli stron.

Podkreślenia wymaga że to strony będące przedmiotem umowy dokonają w zawieranej przez siebie umowie określenia wartości za którą dokonują transakcji.

W rozpatrywanej sprawie rzeczywisty charakter opisanej transakcji wskazuje na dwa odrębne świadczenia. Wnioskodawca na podstawie umowy zawartej z organizatorem koncertu zobowiązuje się do artystycznego wykonania utworów słowno - muzycznych razem z innymi członkami zespołu oraz do zapewnienia obsługi technicznej tego koncertu przy czym sam osobiście nie zajmuje się zapewnieniem obsługi technicznej każdorazowo zlecając jej zapewnienie podmiotowi zewnętrznemu.

Ustalenie w umowie wynagrodzenia za realizowane przez Wnioskodawcę usługi w jednej łącznej kwocie obejmującej zarówno honorarium za artystyczne wykonania utworów oraz wynagrodzenie za świadczone (za pośrednictwem podwykonawcy) usługi obsługi technicznej koncertu nie może wpływać na rozliczenie podatku należnego według stawek niewłaściwych dla poszczególnych usług. Podkreślenia wymaga fakt, że co do zasady każde świadczenie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług powinno być traktowane jako odrębne i niezależne.

Zatem w sytuacji gdy wynagrodzenie jest określone w umowie z organizatorem koncertu w łącznej kwocie obejmującej oba elementy - honorarium za artystyczne wykonania utworów oraz wynagrodzenie za usługi obsługi technicznej koncertu, ze zwolnienia od podatku VAT, na podstawie przepisu art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b ustawy o podatku od towarów i usług, korzystać mogą wyłącznie usługi kulturalne polegające na artystycznym wykonaniu utworów, za które zgodnie z umową należy się Wnioskodawcy honorarium.

Zatem, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl