IBPP3/443-1288/12/AŚ - Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w ramach realizacji projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 1 lutego 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-1288/12/AŚ Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w ramach realizacji projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 8 listopada 2012 r. (data wpływu do tut. organu 22 listopada 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 7 stycznia 2013 r. (data wpływu 18 stycznia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w ramach realizacji projektu pn. "...." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 listopada 2012 r. wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 7 stycznia 2013 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w ramach realizacji projektu pn. "...".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W oparciu o ustawę o Narodowym Planie Rozwoju z dnia 20 kwietnia 2004 r. (Dz. U. Nr 116, poz. 1206, z późn. zm.) oraz rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 1 lipca 2004 r. w sprawie przyjęcia Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004 - 2006 (Dz. U. Nr 166, poz. 1745) oraz rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 25 sierpnia 2004 r. w sprawie przyjęcia Uzupełnienia Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004 - 2006 (Dz. U. Nr 200, poz. 2051 z późn. zm.) Gmina realizowała projekt pt. "...." w ramach Priorytetu II Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach, działania 2.6 regionalne Strategie innowacyjne i transfer wiedzy.

Projekt miał na celu podniesienie potencjału regionu w sferze innowacji, poprzez wzmocnienie współpracy między sektorem naukowo - badawczym a gospodarką (przedsiębiorcami), oraz jednostkami samorządu terytorialnego. Zebrane przez zespoły interdyscyplinarne dane literaturowe posłużyły do wypracowania koncepcji wykorzystania biomasy na cele energetyczne w województwie na ocenie wykorzystania jej na terenie gminy C. Ww. koncepcja, opracowana została w oparciu o politykę energetyczną DE i Polski, uwarunkowania prawne, finansowanie przedsięwzięć ze środków publicznych, nowe technologie konwersji biomasy na energię oraz systemy organizacji, były przedmiotem konferencji.

Tematyka projektu i przedstawione działania są zgodne z polityką energetyczną DE i Polski oraz RSI, a także dokumentami programowymi działania 2.6 ZPORR. Zakupione materiały informacyjne i promocyjne (foldery, plakaty, szablony, notatniki, teczki na dokumenty, długopisy, kalendarze), koszty łączności telefonicznej i internet, materiałów biurowych (segregatory, przekładki, teczki, materiały piśmienne, materiały eksploatacyjne, sprzęt komputerowy, tonery) na potrzeby realizacji projektu, zakup sprzętu komputerowego i wyposażenia niezbędnego do realizacji projektu (komputer stacjonarny, rzutnik multimedialny, tel - fax, dysk zewnętrzny) były i są używane zgodnie z przeznaczeniem, nie są i nie będą wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Efektem projektu było powstanie opracowań:

* Strategia Rozwoju Alternatywnych Źródeł Energii Dla gminy C

* Analiza możliwości i kosztów pozyskania biomasy na cele energetyczne na potrzeby energetycznego wykorzystania w gminie C.

* Analizy lokalizacji systemów grzewczych oraz opracowania "Dobór technologii wykorzystania biomasy do produkcji energii"

* Przeprowadzenie dwudniowej konferencji pn. "..."

* Portal internetowy

Efekty projektu były wykorzystywane nieodpłatnie.

Z efektów projektu korzystali przedstawiciele jednostek samorządów terytorialnych oraz przedstawiciele sektora gospodarki.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo odliczenia podatku naliczonego VAT z faktur dotyczących zakupu materiałów informacyjnych i promocyjnych (folderów, plakatów, szablonów, notatników, teczek na dokumenty, długopisów, kalendarzy), koszty łączności telefonicznej i internet, materiałów biurowych (segregatory, przekładki, teczki, materiały piśmienne, materiały eksploatacyjne, sprzętu komputerowego, tonery) na potrzeby realizacji projektu, zakup sprzętu komputerowego i wyposażenia niezbędnego do realizacji projektu (komputer stacjonarny, rzutnik multimedialny, tel - fax, dysk zewnętrzny).

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT - nie uznaje się za podatnika VAT organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Ponadto, zgodnie z § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy od podatków od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych.

Projekt był realizowany na podstawie umowy o dofinansowanie projektu w ramach Priorytetu II - Działania 2.6 Regionalne strategie innowacyjne i transfer wiedzy zawartej z Urzędem Marszałkowskim Województwa, która nie ma charakteru umowy cywilnoprawnej. W związku z tym zdaniem Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia od podatku należnego podatku naliczonego VAT zawartego w fakturach zakupu materiałów informacyjnych i promocyjnych (folderów, szablonów, notatników, teczek na dokumenty, długopisów, kalendarzy), koszty łączności telefonicznej i internet, materiałów biurowych (segregatory, przekładki, teczki, materiały piśmienne, materiały eksploatacyjne, sprzętu komputerowego, tonery) na potrzeby realizacji projektu, zakup sprzętu komputerowego i wyposażenia niezbędnego do realizacji projektu (komputer stacjonarny, rzutnik multimedialny, tel - fax, dysk zewnętrzny).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca realizował projekt pt. "..." w ramach Priorytetu II Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach, działania 2.6 regionalne Strategie innowacyjne i transfer wiedzy. Projekt miał na celu podniesienie potencjału regionu w sferze innowacji, poprzez wzmocnienie współpracy między sektorem naukowo - badawczym a gospodarką (przedsiębiorcami), oraz jednostkami samorządu terytorialnego. Zebrane przez zespoły interdyscyplinarne dane literaturowe posłużyły do wypracowania koncepcji wykorzystania biomasy na cele energetyczne w województwie na ocenie wykorzystania jej na terenie gminy C.

Zakupione materiały informacyjne i promocyjne (foldery, plakaty, szablony, notatniki, teczki na dokumenty, długopisy, kalendarze), koszty łączności telefonicznej i internet, materiałów biurowych (segregatory, przekładki, teczki, materiały piśmienne, materiały eksploatacyjne, sprzęt komputerowy, tonery) na potrzeby realizacji projektu, zakup sprzętu komputerowego i wyposażenia niezbędnego do realizacji projektu (komputer stacjonarny, rzutnik multimedialny, tel - fax, dysk zewnętrzny) nie są i nie będą wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Efekty projektu były wykorzystywane nieodpłatnie.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie występuje, jak wynika z treści wniosku towary i usługi zakupione na potrzeby realizacji projektu nie są i nie będą wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W świetle powyższego, ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone w związku z realizacją ww. projektu.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w fakturach VAT, otrzymanych w ramach realizowanego projektu, należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie stanu faktycznego, z którego wynika, że towary i usługi zakupione na potrzeby realizacji projektu nie są i nie będą wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Należy zauważyć, że Wnioskodawca wywodzi prawidłowy skutek prawny, jednak z innej podstawy prawnej, bowiem brak możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie jest spowodowany tym, że Gmina w zakresie realizacji zadań własnych, zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, jako organ władzy publicznej nie jest uznawana za podatnika podatku VAT, lecz tym, że nabyte w związku z realizacją projektu towary i usługi nie mają związku z wykonywaniem przez Gminę czynności generujących podatek należny. W niniejszej interpretacji nie dokonano analizy czy Gmina prawidłowo uznała, iż realizując projekt nie jest uznawana za podatnika VAT w oparciu o art. 15 ust. 6 ustawy o VAT.

Wydana interpretacja dotyczy bowiem tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (pytania) Wnioskodawcy. Inne kwestie przedstawione we własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl