IBPP3/443-1286/13/AZ - Podatek od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 9 grudnia 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-1286/13/AZ Podatek od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 9 października 2013 r., (data wpływu 11 października 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 6 listopada 2013 r. (data wpływu 13 listopada 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją projektu pod nazwą "XXX" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 października 2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją projektu pod nazwą "XXX". Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 6 listopada 2013 r. (data wpływu 13 listopada 2013 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 31 października 2013 r. nr IBPP3/442-1286/13/AZ.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (Stowarzyszenie) świadczy usługi oznaczone symbolem 91.33.Z działalność pozostałych organizacji członkowskich gdzie indziej niesklasyfikowana (wyłącznie statutowe), które zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług są zwolnione z podatku VAT, są świadczone przez Wnioskodawcę nieodpłatnie, bez wynagrodzenia. Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej, nie prowadzi również działalności odpłatnej, w związku z powyższym Wnioskodawca nie jest płatnikiem podatku od towarów i usług. Aktualnie Wnioskodawca realizuje umowę przyznania pomocy na operację z zakresu małych projektów pt. "XXX" w ramach działania 413 "Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju" objętego prowadzeniem na lata 2007-2013 z udziałem środków EFR na rzecz obszarów wiejskich podpisana z samorządem województwa. Realizowana operacja polegała na zorganizowaniu ogólnopolskiego turnieju rycerskiego na zamku Lipowiec w gminie Babice z udziałem 100 rekonstruktorów, w zakresie turnieju były usługi; gastronomiczna, ochrony, usługi rękodzielnicze oraz wydruk ulotek i plakatów. Zakupiono także drewno na szranki i ogrodzenie obozowiska.

Z uwagi na fakt, że Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT i nie składa deklaracji VAT-7 może zaliczyć poniesione wydatki brutto jako koszt kwalifikowalny, który w całości podlega zwrotowi ramach wniosku o płatność. Brak stosownego dokumentu z izby skarbowej uniemożliwi zaliczenie poniesionych wydatków do kosztów kwalifikowanych.

W uzupełnieniu do wniosku wyjaśniono, że na fakturach dokumentujących zakup towarów i usług związanych z realizacją projektu pod nazwą "XXX" jako nabywca figuruje Wnioskodawca. Zakupione przez Wnioskodawcę w ramach realizacji projektu "Turniej rycerski w Wygiełzowie" towary i usług nie są w jakimkolwiek zakresie związane z wykonywanymi przez Wnioskodawcę czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług ponieważ Wnioskodawca nie jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Uczestnicy turnieju nie wnosili na rzecz Wnioskodawcy jakichkolwiek opłat. Wstęp na turniej rycerski był nieodpłatny dla wszystkich zainteresowanych dwudniowym widowiskiem rycerskim. Wnioskodawca nie pobierał opłat za bilety wstępu, impreza miała charakter nieodpłatny dla rekonstruktorów oraz widzów.

Projekt "XXX" został zrealizowany w dniach 10, 11 sierpnia 2013 r. Wnioskodawca świadczy usługi nieodpłatnie, bez wynagrodzenia. Działalność ma charakter edukacyjny, kulturalny, sportowy, rekreacyjny, ekologiczny oraz prozdrowotny. Wnioskodawca ma siedzibę w miejscowości Wygiełzów, większość podejmowanych działań przez Wnioskodawcę dotyczy mieszkańców tej wsi oraz innych miejscowości z gminy. Wnioskodawca nie realizuje odpłatnych usług, które podlegają zwolnieniu z opodatkowania. Wnioskodawca nie prowadzi działalności w rozumieniu ustawy o VAT w myśl art. 15 ust. 2 ustawy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją małego projektu w ramach Działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju objętego PROW na lata 2007-2013".

Stanowisko Wnioskodawcy:

Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu. Otrzymanie powyższej interpretacji podatkowej jest niezbędne celem złożenia wniosku o płatność do 31 grudnia 2013 r. do urzędu marszałkowskiego o przyznanie pomocy w ramach działania 413.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do odliczenia podatku może zostać zrealizowane w terminach określonych w art. 86 ust. 10-13 ustawy. Zgodnie z art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-5 oraz ust. 11, 12, 16 i 18.

Ustawodawca przyznał zatem podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, tj. zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Stosownie do art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Stosownie do art. 96 ust. 3 podmioty wymienione w art. 15, zwolnione od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 i art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.

Zaznaczenia wymaga, iż zgodnie z art. 96 ust. 4 ustawy o VAT naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako "podatnika VAT czynnego" lub w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 - jako "podatnika VAT zwolnionego", po uprzednim złożeniu naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenia rejestracyjnego.

Z powyższych unormowań wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Powołane regulacje wykluczają więc możliwość skorzystania z prawa do odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niezarejestrowany jako podatnik VAT czynny oraz odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z treści wniosku wskazano, że Wnioskodawca w dniach 10, 11 sierpnia 2013 r. realizował projekt pod nazwą "XXX", polegający na zorganizowaniu ogólnopolskiego turnieju rycerskiego na zamku z udziałem 100 rekonstruktorów. W zakresie turnieju zakupione były usługi; gastronomiczna, ochrony, usługi rękodzielnicze oraz wydruk ulotek plakatów. Zakupiono także drewno na szranki i ogrodzenie obozowiska. W fakturach dokumentujących zakup towarów i usług związanych z realizacją projektu jako nabywca figuruje Wnioskodawca. Zakupione przez Wnioskodawcę w ramach realizacji projektu towary i usługi nie są w jakimkolwiek zakresie związane z wykonywanymi przez Wnioskodawcę czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług ponieważ Wnioskodawca nie jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, nie składa deklaracji VAT-7. Uczestnicy turnieju nie wnosili na rzecz Wnioskodawcy jakichkolwiek opłat. Wstęp na turniej rycerski był nieodpłatny dla wszystkich zainteresowanych dwudniowym widowiskiem rycerskim. Impreza miała charakter nieodpłatny dla rekonstruktorów oraz widzów.

Jak wskazano na wstępie, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Zrealizowanie tego prawa możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako "podatnicy VAT czynni", którzy zakupione towary i usługi wykorzystują do prowadzonej działalności opodatkowanej.

Uwzględniając więc unormowanie zawarte w powołanym na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostaną spełnione podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu. Jak wskazał Wnioskodawca zakupione w ramach realizacji projektu towary i usługi nie są w jakimkolwiek zakresie związane z wykonywanymi przez Wnioskodawcę czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług ponieważ Wnioskodawca nie jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, nie składa deklaracji VAT-7.

W konsekwencji Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizowanym projektem.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl