IBPP3/443-1266/13/AŚ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 grudnia 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-1266/13/AŚ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 3 października 2013 r. (data wpływu 8 października 2013 r.), uzupełnionym pismem z 3 grudnia 2013 r. (data wpływu 10 grudnia 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 października 2013 r. wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem z 3 grudnia 2013 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Uniwersytet (Wnioskodawca) składa zapytanie w sprawie kwalifikowalności podatku VAT w projekcie inwestycyjnym "..." realizowanym w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

Przedmiotem projektu jest wykonanie kompleksowej termomodernizacji 2 obiektów dydaktycznych Uniwersytetu:

1. Budynku...;

2. Hali Sportowej.

Projekt przewiduje przeprowadzenie następujących prac w budynku..:

* ocieplenie ścian zew. i ścian przy gruncie. Wykonanie odgrzybienia i osuszenia ścian piwnic i nowa izolacja przeciwwilgociowa ścian fundamentu;

* likwidację fundamentów ścian z pustaków szklanych na wschodniej i północnej ścianie budynku, zamurowanie powstałych otworów i ocieplenie nowych fundamentów, metodą bezspoinową, lekką, mokrą;

* ocieplenie stropodachów pełnych za pomocą styropianu laminowanego papą;

* zakup i montaż 3 szt. drzwi zew. ocieplonych, stalowych, aluminiowych lub z PCV;

* modernizację systemu wentylacji grawitacyjnej - montaż 23 szt. automatycznych nawiewników okiennych w części piwnicznej;

* modernizację systemu grzewczego;

* modernizację instalacji wewnętrznej co. - zakup i instalacja 100 szt. nowoczesnych grzejników stalowych, płytowych z zaworami termostatycznymi przygrzejnikowymi i odpowietrzaniem indywidualnym.

Powyższe działania, łącznie z wykonaną wymianą 112 szt. okien, pozwolą na osiągnięcie rocznej oszczędności zapotrzebowania na ciepło w obiekcie 332,69 MWh/rok.

Projekt przewiduje przeprowadzenie następujących prac w Hali Sportowej:

* ocieplenie ścian zewn. metodą bezspoinową, lekką, mokrą z zastosowaniem izolacji termicznej z płyt styropianowych. Roboty ociepleniowe wykonane zostaną po osuszeniu i odgrzynieniu ścian budynku i wykonaniu nowej izolacji przeciwwilgociowej ścian fundamentowych;

* ocieplenie stopodachu pełnego za pomocą styropianu laminowanego papą;

* ocieplenie stropu nad podcieniem metodą bezspoinową, lekką, mokrą z zastosowaniem izolacji termicznej z płyt

* styropianowych;

* wymiana okien i drzwi zewnętrznych (projekt przewiduje zakup i montaż 3 szt. drzwi zew.), powierzchnia okien podlegająca modernizacji wynosi 86,10 m2;

* wykonanie instalacji solarnej, w skład wejdzie 6 szt. kolektorów słonecznych. Przewiduje się, że kolektory dostarczać będą 24,3 GJ energii na rok, czyli prawie 18% rocznego zapotrzebowania ciepła końcowego w obiekcie;

* montaż instalacji wentylacji mechanicznej nawiewno-wywiewnej z odzyskiem ciepła, nagrzewnicą wodną, wentylatorami;

* modernizacja instalacji centralnego ogrzewania z grzejnikami stalowymi płytowymi i grzejnikami łazienkowymi drabinkowymi.

Całkowita szacunkowa wartość Projektu wynosi 1 467 049,31 zł (słownie: jeden milion czterysta sześćdziesiąt siedem czterdzieści dziewięć 31/100 PLN). Wnioskowane dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego wynosi 1 151 881,75 zł (słownie: jeden milion sto pięćdziesiąt jeden tysięcy osiemset osiemdziesiąt jeden 75/100 PLN).

Ponadto Wnioskodawca informuje, iż:

* wszystkie faktury dokumentujące nabywane na potrzeby realizacji projektu towary i usługi były i są wystawione na Wnioskodawcę,

* towary i usługi nabywane na potrzeby realizacji projektu nie mają związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT,

* obiekty poddane termomodernizacji wykorzystywane były i będą w przyszłości w całości na działalność dydaktyczną, badawczo-naukową, nie przynoszącą przychodów opodatkowanych podatkiem VAT.

W piśmie z 3 grudnia 2013 r. Wnioskodawca wskazał, że towary i usługi nabywane na potrzeby projektu nie są i nie będą w żadnym zakresie wykorzystywane przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy istnieje możliwość odliczenia podatku VAT naliczonego przy realizacji projektu "...".

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma on możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu "...".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie natomiast z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca realizuje projekt pn. "..."

Przedmiotem projektu jest wykonanie kompleksowej termomodernizacji 2 obiektów dydaktycznych Uniwersytetu:

1. Budynku...;

2. Hali Sportowej.

Wszystkie faktury dokumentujące nabywane na potrzeby realizacji projektu towary i usługi były i są wystawione na Wnioskodawcę. Towary i usługi nabywane na potrzeby projektu nie są i nie będą w żadnym zakresie wykorzystywane przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie występuje. Jak wskazał Wnioskodawca towary i usługi nabywane na potrzeby projektu nie są i nie będą w żadnym zakresie wykorzystywane przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W świetle powyższego, ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone w związku z realizacją ww. projektu.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Końcowo należy podkreślić, iż zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem wskazać, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono przy założeniu, iż faktycznie towary i usługi nabyte na potrzeby realizacji projektu nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych (tekst jedn.: generujących podatek należny dla Wnioskodawcy). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Józefa Ignacego Kraszewskiego 4A, 35-016 Rzeszów po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl