IBPP3/443-1254/13/LŻ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 października 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-1254/13/LŻ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 4 października 2013 r. (data złożenia 4 października 2013 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub uzyskania zwrotu podatku VAT w związku z realizacją operacji pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 października 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub uzyskania zwrotu podatku VAT w związku z realizacją operacji pn. "...".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Edukacyjno-artystyczna operacja pt. "..." miała na celu promocję lokalnego dziedzictwa kulturowego i historycznego oraz intensyfikację aktywnego trybu życia społeczności lokalnej (w tym młodzieży z obszarów objętych LSR). Projekt realizowany był w Centrum Kultury i Sztuki "...", na terenie zabytkowego parku przy "..." oraz w przestrzeni plenerowej budynków dawnej stanicy harcerskiej "po A. K.". W promocję lokalnego dziedzictwa zaangażowana została okoliczna młodzież, która podczas aktywnego udziału w warsztatach o wysokim poziomie artystycznym stworzyła spektakl promujący wyżej wymienione miejsce pamięci historycznej. W ten sposób nastąpił rozwój aktywności społecznej (lokalnej twórczości kulturalnej) młodzieży z obszaru.... oraz wzbogacenie świadomości lokalnej o znajdujące się na lokalnym terenie ważne społecznie i kulturowe "miejsca pamięci". W trakcie realizacji projektu akcent położony został na problematykę łączącą historię oraz teraźniejszość. Projekt opierał się na przeprowadzeniu warsztatów teatralnych dla młodzieży z obszaru objętego LSR, których efektem było jednorazowe wykonanie w przestrzeni dawnej stanicy harcerskiej w... plenerowego promującego miejsce spektaklu "..." (czas trwania: 30-40 min), powstałego m.in. na motywach dzieła.... Warsztaty odbywały się w dniach 19-31 sierpnia (bez weekendu 24/25 sierpnia; łącznie 10 dni, codziennie 4h). Poprowadził je reżyser oraz aktor B. S. W tym czasie młodzież zapoznała się z podstawami aktorskiego warsztatu. W międzyczasie powstawała scenografia spektaklowa. Grupa objęta warsztatami oraz tworzeniem spektaklu (do 10 osób) wyłoniona została w drodze zapisów. Nie było wymagane żadne doświadczenie aktorskie. Wcześniejsza promocja warsztatów polegała na wysłaniu i przekazaniu informacji do szkół (plakaty). Propozycja adresowana była do szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych. Zapisy prowadzono telefonicznie i mailowo. Odbyły się spotkania organizacyjne młodzieży (maj, sierpień). Formuła warsztatów umożliwiła młodzieży z obszaru objętego LSR podniesienie swoich umiejętności twórczych. Finał warsztatów odbył się 31 sierpnia wieczorem o 20.00. Spektaklowi towarzyszyła warstwa multimedialna oraz ścieżka dźwiękowa. Tekst pt. "..." był to autorski tekst reżysera spektaklu. Spektakl był wydarzeniem otwartym, bezpłatnym. Wcześniej został przygotowany plener, w którym przedstawienie się odbyło. Wypożyczone zostały kostiumy i rekwizyty. Spektakl był oświetlony i nagłośniony. Wydrukowane zostały plakaty oraz zaproszenia.

Okres trwania projektu to listopad 2012-październik 2013, faza realizacyjna projektu: maj 2013-październik 2013. Wszystkie działania przeprowadzone w tym okresie dla beneficjentów były nieodpłatne. Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT i nie składa deklaracji VAT-7 (zwolnienie z art. 113, ust. 1 ustawy o VAT).

Wnioskodawca poniósł następujące wydatki w związku z realizacją projektu:

I.Przygotowania do wydarzenia promującego - spektaklu:

wykonanie, montaż i demontaż scenografii (2500 zł brutto), wypożyczenie kostiumów i rekwizytów (900 zł brutto), obsługa techniczna (akustyczna, oświetleniowa) prapremiery wraz z wynajmem sprzętu nagłośnieniowego i oświetleniowego (1500 zł brutto), nagranie ścieżki dźwiękowej spektaklu (1100 zł brutto)

II.Promocja projektu:

druk plakatów (344,40 zł brutto), projekt plakatu i zaproszenia (400 zł brutto), druk zaproszeń (81,22 zł brutto), dystrybucja plakatów - słupy informacyjne w S. i C. (179,60 zł brutto)

III.Przeprowadzenie warsztatów teatralnych dla młodzieży: wynagrodzenie prowadzącego warsztaty oraz koordynującego prace nad spektaklem reżysera (4400 zł brutto)

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub uzyskania zwrotu podatku VAT w związku z realizacją operacji pn. "..." -realizacja wydarzenia promującego lokalne dziedzictwo kulturowe i historyczne oraz intensyfikującego aktywny tryb życia społeczności lokalnej (młodzieży z obszarów objętych LSR).

Stanowisko Wnioskodawcy:

Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub uzyskania zwrotu podatku VAT w związku z realizacją operacji pn. "..." -realizacja wydarzenia promującego lokalne dziedzictwo kulturowe i historyczne oraz intensyfikującego aktywny tryb życia społeczności lokalnej (młodzieży z obszarów objętych LSR).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego unormowania wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca realizuje projekt pn. pn. "..." - realizacja wydarzenia promującego lokalne dziedzictwo kulturowe i historyczne oraz intensyfikującego aktywny tryb życia społeczności lokalnej (młodzieży z obszarów objętych LSR).

Wszystkie działania przeprowadzone w tym okresie dla beneficjentów były nieodpłatne. Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT i nie składa deklaracji VAT-7

Jak wskazano na wstępie, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, a zrealizowanie tego prawa możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako "podatnicy VAT czynni", przez złożenie deklaracji VAT-7.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług związanego z nabywanymi towarami i usługami dotyczącymi realizacji przedmiotowego projektu. Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, a zatem dokonane zakupy nie są wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności generujących podatek należny. W konsekwencji Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur związanych z realizacją projektu "....

Tym samym nie ma możliwości otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdą również zastosowania uregulowania § 22 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 247 z późn. zm.), bowiem przepisy te przewidują możliwość zwrotu podatku zarejestrowanym podatnikom jedynie na podstawie umów zawartych przed dniem 1 maja 2004 r.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy zgodnie, z którym nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub uzyskania zwrotu podatku VAT należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z dnia 14 marca 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl