IBPP3/443-1232/13/UH

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 listopada 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-1232/13/UH

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 18 września 2013 r. (data wpływu 1 października 2013 r.) uzupełnionym pismem z 22 października 2013 r. (data wpływu 23 października 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 października 2013 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie

możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu pn. "...".

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 22 października 2013 r. (data wpływu 23 października 2013 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie organu znak: IBPP3/443-1232/13/UH z dnia 22 października 2013 r.

W przedmiotowym wniosku uzupełnionym pismem z 22 października 2013 r. ukształtował się następujący opis stanu faktycznego:

Ochotnicza Straż Pożarna w... (Wnioskodawca) PKD 7525 Z ochrona przeciwpożarowa, działa jako stowarzyszenie, na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.) ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej.

Działania Wnioskodawcy mają na celu zapobieganie pożarom w miejscowości będącej jej siedzibą oraz miejscowościach położonych w rejonie pomocy.

Wnioskodawca bierze udział w akcjach ratowniczych przeprowadzanych w czasie pożarów, zagrożeń ekologicznych związanych z ochroną środowiska oraz innych klęsk i zdarzeń. Informuje ludność o istniejących zagrożeniach pożarowych i ekologicznych. Rozwija wśród strażaków kulturę fizyczną i sport oraz prowadzi działalność kulturalno-oświatową oraz rozrywkową. Uczestniczy i reprezentuje OSP w organach samorządowych i przedstawicielskich. Składa wnioski i projekty krajowe i unijne w celu pozyskania środków finansowych na działalność statutową. Wnioskodawca zadania i cele wyżej wymienione, realizuje poprzez organizowanie:

* zespołów do prowadzenia kontroli stanu ochrony przeciwpożarowej w miejscowości własnej i pomocy wzajemnej,

* pododdziałów pożarniczych spośród swoich członków,

* prowadzenie podstawowego szkolenia pożarniczego członków OSP i współdziałanie z Państwową Strażą Pożarną w organizowaniu szkoleń funkcyjnych OSP,

* młodzieżowych i kobiecych drużyn pożarniczych,

* zespołów świetlicowych,

* zawodów sportowych i imprez promujących kulturę fizyczną

* oraz innych działań, mających na celu wykonanie zadań.

Wnioskodawca złożył wniosek o przyznanie pomocy oś 4 leader w ramach PROW 2007-2013, Działanie 413, Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju dla małych projektów. Nazwa projektu: "..." i realizowany jest w okresie od 1 października 2012 r. do 31 grudnia 2013 r., w tym I etap kończy się 31 lipca 2013 r. W związku z realizacją zadania Wnioskodawca dokonał i dokona zakupu niezbędnych towarów i usług udokumentowanych fakturami VAT, w których Wnioskodawca figuruje jako nabywca.

Dotychczas zakupione towary i usługi to: wydruk kalendarzy, usługa gastronomiczna, wywołanie zdjęć, wykonanie gabloty wystawowej na stałą wystawę historyczną, zakup: statuetek na nagrody, materiałów biurowych (papier i tusz do drukarki, papier na zaproszenia, afisze i dyplomy), naczyń jednorazowych, środków czystości (ręczniki papierowe, papier toaletowy, płyn do naczyń, mydło w płynie), antyram.

Towary i usługi zakupione w związku z realizacją tego projektu, nie są i nie będą wykorzystywane do wykonywania przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Wnioskodawca nie jest zarejestrowany przez naczelnika właściwego urzędu skarbowego jako czynny podatnik podatku VAT. Efekt końcowy projektu wynika ze specyfiki działań osi 4 leader Program Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013.

Zadanie realizowane dzięki środkom z programu poprzez zorganizowanie: wykładu historycznego, stałej wystawy historycznej, imprezy plenerowej kulturalnej oraz wydanie kalendarzy promujących tradycje miejscowości oraz publikacji (przewodnika po historii miejscowości) dotyczącej dziejów..., będącej trwałym produktem realizowanego projektu. Celem ogólnym projektu jest poprawa jakości życia oraz stanu dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego a celem szczegółowym jest zachowanie i promowanie lokalnych tradycji, produktów, zwyczajów i obyczajów, realizowany będzie zgodnie z przedsięwzięciem "..." oraz "...". Realizowany projekt wpłynie w znacznym stopniu na zachowanie i ochronę dziedzictwa kulturowego i historycznego, obudzi w mieszkańcach poczucie tożsamości historycznej i kulturowej.... są miejscowością wielokulturową, co miało ogromny wpływ na jej historię, o czym Wnioskodawca chce poinformować młodych mieszkańców jak i osoby, które nie znają wydarzeń mających miejsce na jego terenie. Organizowane działania wpłyną na poszerzenie wiedzy historycznej i kulturowej o regionie, integrację mieszkańców, miejscowości i okolic, a wydana publikacja, na ochronę i zachowanie dziedzictwa historycznego i kulturowego. Projekt wynika z potrzeby mieszkańców miejscowości, która pomimo tak długiej i pięknej historii oraz wielokulturowości nie posiada publikacji, która mówi o ludziach i wydarzeniach w miejscowości.

W ramach projektu zorganizowane zostaną imprezy kulturalne promujące kulturę, tradycje i zwyczaje panujące w miejscowości, spotkanie z osobami, które opowiedzą o historii i dziedzictwie kulturowym subregionu. Wykład i wystawa historyczna oraz publikacja pozwoli lepiej poznać mieszkańców i historię wsi.

Udział w wykładzie historycznym, wstęp na wystawę historyczną oraz na imprezę plenerowo-kulturalną był ogólnodostępny i nieodpłatny. Kalendarze i przewodnik po historii miejscowości będą rozdawane wszystkim chętnym bez pobierania jakichkolwiek opłat.

Towary nabyte w ramach realizacji projektu nie będą wykorzystywane do czynności stanowiących podstawę podatku VAT, skutkiem czego jest brak możliwości zwrotu podatku naliczonego z tytułu dokonanych zakupów przeznaczonych na realizację ww. projektu i utrzymującym status Wnioskodawcy jako podmiotu nie będącego czynnym podatnikiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją wskazanego we wniosku projektu finansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) nazwa projektu: "...".

Stanowisko Wnioskodawcy:

Wnioskodawca nie ma możliwości obniżania kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur zakupowych, dokumentujących realizację projektu finansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) nazwa projektu: "...".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach zauważa, że w piśmie z 22 października 2013 r. (wpływ 23 października 2013 r.), Wnioskodawca uzupełnił opis stanu faktycznego oraz przeformułował pytanie i własne stanowisko. Tym samym przyjęto, że przedstawione w tym piśmie informacje są ostateczne i w tej wersji zostały one przywołane powyżej. Podjęte w niniejszej interpretacji rozstrzygnięcie odnosi się do tej właśnie wersji pytania i stanowiska Wnioskodawcy.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Zaznaczenia wymaga, że zgodnie z art. 96 ust. 4 ustawy o VAT, naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako "podatnika VAT czynnego" lub w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 - jako "podatnika VAT zwolnionego", po uprzednim złożeniu naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenia rejestracyjnego.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca realizuje projekt pn. "...". Działania związane z projektem wpłyną na poszerzenie wiedzy historycznej i kulturowej o regionie, integrację mieszkańców, miejscowości i okolic, a wydana publikacja na ochronę i zachowanie dziedzictwa historycznego i kulturowego.

W związku z realizacją projektu zostaną zakupione następujące usługi: wydruk kalendarzy, gastronomiczna, wywołanie zdjęć, wykonanie gabloty wystawowej na stałą wystawę historyczną oraz następujące towary: statuetki na nagrody, materiały biurowe (papier i tusz do drukarki, papier na zaproszenia, afisze i dyplomy), naczynia jednorazowe, środki czystości (ręczniki papierowe, papier toaletowy, płyn do naczyń, mydło w płynie), antyramy.

Faktury dotyczące realizacji zadania są wystawiane na Wnioskodawcę.

Udział w wykładzie historycznym, wstęp na wystawę historyczną oraz na imprezę plenerowo-kulturalną był ogólnodostępny i nieodpłatny. Kalendarze i przewodnik po historii miejscowości będą rozdawane wszystkim chętnym bez pobierania jakichkolwiek opłat.

Towary i usługi zakupione w związku z realizacją ww. projektu, nie są i nie będą wykorzystywane do wykonywania przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Wnioskodawca nie jest zarejestrowany jako czynny podatnik podatku VAT.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia czyli sprzedażą generującą podatek należny.

Zrealizowanie tego prawa możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako "podatnicy VAT czynni", poprzez złożenie deklaracji VAT-7.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający odliczenie podatku od towarów i usług związanego z nabywanymi towarami i usługami dotyczącymi realizacji przedmiotowego projektu. Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT, a dokonane zakupy towarów i usług nie są wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Wnioskodawca nie ma zatem prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług dokonywanych w związku z ww. projektem.

W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego ani do zwrotu podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione w związku z realizacją projektu pn. "..." należało uznać za prawidłowe.

Organ informuje ponadto, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku. W przypadku zmiany któregokolwiek elementu przestawionego stanu faktycznego, a w szczególności zarejestrowania się Wnioskodawcy jako podatnika VAT czynnego, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w..., po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.) Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl