IBPP3/443-123/09/ŁW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 lutego 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-123/09/ŁW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 20 listopada 2008 r. (data wpływu 15 grudnia 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie braku opodatkowania podatkiem VAT, przeniesienia prawa użytkowania wieczystego działki na rzecz Gminy, w zamian za zwolnienie z długu według zasad wynikających z art. 453 k.c. w związku z art. 66 § 1 pkt 2 Ordynacji podatkowej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 grudnia 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku opodatkowania podatkiem VAT, przeniesienia prawa użytkowania wieczystego działki na rzecz Gminy, w zamian za zwolnienie z długu według zasad wynikających z art. 453 k.c. w związku z art. 66 § 1 pkt 2 Ordynacji podatkowej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujący stanu faktycznego:

Gmina B. zawarła z Spółką z siedzibą w B. kilka umów przeniesienia własności nieruchomości nie zabudowanych w zamian za zaległości podatkowe w trybie art. 66 § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 127, poz. 926 z późn. zm.).

Zawarte umowy stanowiły podstawę do wydania decyzji o odpisaniu zaległości podatku od nieruchomości, jakie Sp. z o.o. miała w stosunku do Gminy.

Umowy zawarto, a decyzje wydano po wejściu w Zycie ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. (dz. U. Nr 54, poz. 535).

W związku z powyższym do wartości nieruchomości określonych na podstawie operatów szacunkowych wykonanych przez rzeczoznawcę majątkowego doliczony został podatek VAT, który odprowadzony został przez Spółke.

W wydanych przez Gminę B. decyzjach o odpisaniu zaległości podatkowych od nieruchomości rozliczono kwoty stanowiące wartość nieruchomości powiększone o podatek VAT.

Umowy przeniesienia własności nieruchomości w trybie art. 66 ustawy - Ordynacja podatkowa były zawierane począwszy od 29 czerwca 2004 r. do końca roku 2007 r. pomiędzy Gminą a Spółką.

Gmina B. planuje zawrzeć z Spółką kolejne umowy w trybie art. 66 ustawy - Ordynacja podatkowa.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w przypadku interpretacji,że czynność ta nie była opodatkowana podatkiem VAT Gmina B. może dokonać korekty wydanych na podstawie poprzednich umów decyzji o odpisaniu zaległości podatku od nieruchomości w ten sposób, że do rozliczeń przyjęte zostaną wyłącznie wartości nieruchomości określone przez rzeczoznawcę majątkowego bez doliczonego uprzednio VAT-u.

Zdaniem Wnioskodawcy, biorąc pod uwagę uchwałę siedmiu sędziów Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 8 października 2007 r. IFPS 2/07, nie należało pobierać podatku VAT od opisach powyżej czynności. Właściwa jest korekta w stosunku do decyzji wydanych wcześniej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Stosownie do art. 5 ust. 2 ww. ustawy czynności określone w ust. 1 podlegają opodatkowaniu niezależnie od tego, czy zostały wykonane z zachowaniem warunków oraz form określonych przepisami prawa.

W myśl art. 7 ust. 1 cyt. ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Przez pojecie towary rozumie się przez to rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty, zgodnie z art. 2 pkt 6 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 453 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks Cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) jeżeli dłużnik w celu zwolnienia się z zobowiązania spełnia za zgodą wierzyciela inne świadczenie, zobowiązanie wygasa. Jednakże gdy przedmiot świadczenia ma wady, dłużnik obowiązany jest do rękojmi według przepisów o rękojmi przy sprzedaży.

W myśl art. 66 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) szczególnym przypadkiem wygaśnięcia zobowiązania podatkowego jest przeniesienie własności rzeczy lub praw majątkowych na rzecz:

1.

Skarbu Państwa - w zamian za zaległości podatkowe z tytułu podatków stanowiących dochody budżetu państwa;

2.

gminy, powiatu lub województwa - w zamian za zaległości podatkowe z tytułu podatków stanowiących dochody ich budżetów.

Stosownie do art. 66 § 4 cyt. ustawy w przypadkach wymienionych w § 1 za termin wygaśnięcia zobowiązania podatkowego uważa się dzień przeniesienia własności rzeczy lub praw majątkowych.

W przedmiotowym stanie faktycznym Spółka przenosiła własność nieruchomości na rzecz Gminy w trybie art. 66 Ordynacji podatkowej. Umowy były zawierane począwszy od 29 czerwca 2004 r. do końca roku 2004 r. Od powyższych decyzji przeniesienia własności na rzecz Gminy naliczono należny VAT. Powyższe przeniesienie własności jest dostawą towarów w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. W wyniku powyższego przeniesienia Gmina rozporządza powyższą nieruchomością jak właściciel. Wspomniane przeniesienie ma charakter odpłatny, gdyż Spółka przenosząc prawo własności zmniejsza swoje zobowiązania wobec Gminy. Zgodnie z art. 5 ust. 2 ustawy o VAT czynność przeniesienia prawa własności na rzecz Gminy jest uznawana za odpłatną dostawę, niezależnie od zachowania formy oraz warunków przewidzianych w przepisach dla dostawy towarów.

Wymieniona przez Wnioskodawcę uchwała 7 sędziów NSA z dnia 8 października 2007 r. I FPS2/07 została podjęta w oparciu o przepisy nieobowiązującej już ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 z późn. zm.), w której posługiwano się pojęciem sprzedaży towarów a nie pojęciem dostawy, więc w niniejszej sprawie nie ma ona zupełnie zastosowania.

Reasumując przeniesienie prawa własności na rzecz Gminy w trybie art. 66 ustawy - Ordynacja podatkowa podlega opodatkowaniu na gruncie ustawy o VAT. Wobec powyższego Gminie nie przysługuje prawo do korekty od powyższych czynności.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl