IBPP3/443-121/11/DG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 kwietnia 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-121/11/DG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 10 stycznia 2011 r. (data wpływu 27 stycznia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie uznania w przedstawionym we wniosku stanie znaków akcyzy za uszkodzone - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 stycznia 2011 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie uznania w przedstawionym we wniosku stanie znaków akcyzy za uszkodzone

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka jest przedsiębiorcą prowadzącym działalność w zakresie hurtowego handlu winami, miodami pitnymi oraz podobnymi wyrobami akcyzowymi. Towary, którymi handluje Spotka są nabywane głównie od podmiotów zagranicznych, zarówno z państw członkowskich Unii Europejskiej jak i z państw trzecich. W związku z wprowadzaniem na Polski rynek wyrobów akcyzowych, Spółka jest zobowiązana do oznaczenia tych wyrobów znakami akcyzy. Otrzymane od właściwych organów banderole są wysyłane do zagranicznego dostawcy wyrobów, który przeprowadza w swojej siedzibie maszynowy proces oznaczania zamówionych przez Spółkę wyrobów akcyzowych znakami akcyzy. Następnie wyroby są wysyłane do Polski.

W skład jednorazowego zamówienia wchodzi, co najmniej kilka (lub kilkanaście) tysięcy opakowań jednostkowych wyrobów akcyzowych grupowanych w opakowaniach zbiorczych (kartony, palety, kontenery). Co do zasady w swej działalności handlowej Spółka przesyła zakupione wyroby do swoich klientów - przeważnie dużych sieci sklepów wielkopowierzchniowych - bezpośrednio po otrzymaniu ich od zagranicznych dostawców, w tych samych opakowaniach zbiorczych.

Obowiązujące w Polsce znaki akcyzy mają postać banderol w kształcie prostokąta wykonanych ze specjalnego gatunku papieru i wykonanych z wykorzystaniem techniki drukarskiej mającej zabezpieczyć je przed sfałszowaniem (jedynym producentem oraz dostawcą znaków akcyzowych jest Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych S.A.). Banderole po zakupieniu oraz dostarczeniu do fabryki producenta wyrobów alkoholowych w procesie końcowym nanoszone są na szyjkę butelki - opakowania jednostkowego dla wyrobów winiarskich, zgodnie z obowiązującym na podstawie załącznika nr 4 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 sierpnia 2010 r. w sprawie oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy sposobem, tj. "od góry na zamknięciu i szyjce opakowania, w kształcie odwróconej litery U".

Papier używany do produkcji banderol nie jest materiałem plastycznym, dlatego z uwagi na budowę oraz geometrię kształtu szyjki butelki oraz równie nieplastyczny materiał (szkło), z którego jest wykonana, wraz z umocowaniem banderoli na szyjce butelki każdorazowo występuje naturalna deformacja znaku akcyzy. Niemożliwym bowiem jest takie umocowanie banderoli na butelce, w wyniku, którego przylegałaby ona całą swoją powierzchnią do płaszczyzny szczytu oraz płaszczyzn bocznych butelki (wynika to z zasad geometrii przestrzennej (prostokąta nie da się "pionowo nałożyć" na walec). Papierowa banderola wskutek wyjątkowo niskiej plastyczności łatwo ulega uszkodzeniom, nawet przy zachowaniu należytej staranności.

Inną kwestią jest takt konieczności naklejenia papierowej banderoli w kształcie prostokąta o jednolitych wymiarach na bryłę opakowania w kształcie walca, posiadającą niejednokrotnie na płaszczyznach bocznych dodatkowe załamania płaszczyzn do wewnątrz lub na zewnątrz, ze względu na technologiczny sposób jego wykonania. Przedstawione powyżej okoliczności natury obiektywnej, wynikające z właściwości fizycznych oraz cech geometrycznych zasadniczo sobie różnych dla papieru oraz szkła, mogą mieć i rzeczywiście mają w praktyce istotne konsekwencje, na jakość naklejenia banderol na wyrobach alkoholowych, będących aktualnie w obrocie.

Z przyczyn niezależnych zatem od Spółki (a generalnie wynikających z zasad fizyki i matematyki) może się zdarzyć, że znaki akcyzy umieszczone na wyrobach, którymi handluje Spółka posiadają nieznaczne, ledwo dostrzegalne braki. Może to być na przykład drobne oberwanie kawałka banderoli o powierzchni nieprzekraczającej paru milimetrów kwadratowych lub równie drobne mini-przecięcia banderoli na jej długości, w wymiarze co najwyżej paru milimetrów. Opisane mankamenty dla tak naklejonych banderol są praktycznie niezauważalne bez drobiazgowej analizy każdego opakowania jednostkowego z osobna. Podkreślenia wymaga bowiem fakt, że opisane mankamenty występują wyłącznie na marginesach (brzegach) banderol, przez co w żaden sposób nie dotyczą istotnych cech banderol takich jak: oznaczenia ich rodzaju, numeru, znaków szczególnych, znaków wodnych oraz ich zabezpieczenia.

Zasadniczą przyczyną powstania opisanych mankamentów wywołujących tzw. braki jednorodności znaku akcyzowego może być kontakt tychże banderol z krawędziami opakowań zbiorczych (np. kartonów) czy też inny rodzaj kontaktu, powodowany dotknięciem ich rękoma przez osoby zajmujące się przeładowaniem opakowań jednostkowych. Braki te mogą powstać również na późniejszych etapach obrotu tymi wyrobami, na przykład wskutek kontaktu z rękoma przez konsumenta oglądającego towar przed zakupem.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy opisane wyżej braki znaków akcyzy powodują iż należy uznać takie znaki za uszkodzone w rozumieniu art. 131 ust. 7 ustawy o podatku akcyzowym.

Zdaniem Wnioskodawcy, ustawa o podatku akcyzowym reguluje postępowanie w przypadku stwierdzenia uszkodzeń w znakach akcyzy. Na podstawie art. 116 ust. 5 ustawy o podatku akcyzowym posiadacz wyrobów akcyzowych oznaczonych uszkodzonymi znakami akcyzy zobowiązany jest dokonać spisu tych wyrobów oraz przedstawić go do potwierdzenia właściwemu naczelnikowi urzędu celnego. Następnie posiadacz ten zobowiązany jest do zakupu legalizacyjnych znaków akcyzy oraz oznaczenia nimi wyrobów opatrzonych uszkodzonymi znakami oraz sporządzić z tej czynności protokół (art. 116 ust. 4 oraz art. 116 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym). W tym miejscu wypada zauważyć, iż wyżej powołane przepisy nakładają bardzo rygorystyczne obowiązki na posiadaczy wyrobów akcyzowych przeznaczonych do dalszej sprzedaży, a oznaczonych uszkodzonymi znakami akcyzy. Nałożenie takich obowiązków przez ustawodawcę nie stanowiło celu samego w sobie, wydaje się, że celem powyższych regulacji było wzmocnienie mechanizmów kontroli obrotu wyrobami akcyzowymi podlegającymi oznaczeniu banderolami ze szczególnym uwzględnieniem istoty znaków akcyzy, jaką jest potwierdzenie dokonania zapłaty podatku akcyzowego. Podstawą wprowadzania tego typu regulacji jest przeciwdziałanie procederom o charakterze kryminalnym polegającym na wielokrotnym wykorzystywaniu tych samych znaków akcyzy do legitymizowania wyrobów wprowadzonych na rynek z pominięciem systemu akcyzowego. Jak słusznie zauważył ustawodawca, zdjęcie banderoli oraz jej ponowne naklejenie na inny wyrób doprowadza do pewnego uszkodzenia banderoli. Jednocześnie z uwagi na potencjalne znaczne trudności w wykrywaniu przypadków stosowania opisanego wyżej procederu oraz rozróżnianiu banderol uszkodzonych w wyniku działań przestępczych od tych uszkodzonych w sposób przypadkowy, ustawodawca zdecydował się na wprowadzenie obowiązku oznaczenia banderolami legalizacyjnymi wszystkich wyrobów z uszkodzonymi znakami akcyzy. Obowiązek ten stanowi swoisty środek mający na celu zabezpieczenie interesów fiskalnych państwa, przy czym jego ciężar ponoszą wszyscy posiadacze wyrobów akcyzowych z uszkodzonymi banderolami, bez względu na to czy podatek akcyzowy został prawidłowo opłacony czy nie.

Powyższe uwagi mają kluczowe znaczenie dla wykładni przepisu art. 131 ust. 7 ustawy o podatku akcyzowym, zgodnie, z którym, za uszkodzone znaki akcyzy uważa się oryginalne znaki akcyzy, w których trwałe i widoczne naruszenie właściwości fizycznych pozwala na identyfikację znaków, co do oryginalności, rodzaju, nazwy, wymiarów, serii, numeru ewidencyjnego i daty wytworzenia." Cytowaną definicję legalną należy interpretować w sposób najwierniej odzwierciedlający omówiony wyżej cel, dla jakiego została ustanowiona. Ratio legis zarówno samego przepisu definiującego uszkodzone znaki akcyzy, jak i całej grupy przepisów dotyczących postępowania z tymi uszkodzonymi znakami akcyzy nie może zostać zignorowane na rzecz literalnego odczytywania samej definicji. W przeciwnym razie stosowanie przedmiotowych regulacji doprowadzi do wypaczenia ich istoty, a w konsekwencji de facto do ich naruszenia. Wydaje się, że do takiego naruszenia prawa dojdzie również w przypadku, gdy naderwanie nawet najmniejszego fragmentu banderoli zostanie uznane za uszkodzenie niosące ze sobą wszelkie konsekwencje przewidziane w ustawie o podatku akcyzowym. Jeszcze raz należy podkreślić, że naderwania lub nacięcia występują wyłącznie na marginesach banderol, przez co w żaden sposób nie dotykają istotnych cech banderol takich jak oznaczenia rodzaju, numeru, znaki szczególne, znaki wodne, zabezpieczenia. Co więcej, istnienie tego typu naderwań lub nacięć w żadnym wypadku nie rodzi najmniejszych nawet podejrzeń, co do powtórnego wykorzystania tych samych banderol i niezapłacenia podatku akcyzowego.

Przenosząc powyższe na zdarzenie przyszłe opisane przez Spółkę na wstępie należy jeszcze raz podkreślić, iż naderwania lub nacięcia banderol mogą być ledwo dostrzegalne, a i to dopiero po dokładnym przyjrzeniu się banderoli z bliska. Z kolei przyczyna powstania takich naderwań lub nacięć wydaje się być znana, a jest nią z pewnością fakt występowania zasadniczych rożnie wzorców geometrycznych dla banderoli oraz opakowania jednostkowego co skutkuje brakiem fizycznej możliwości zupełnego opisania figurą jaką jest prostokąt bryły jaką jest walec o nieregularnych płaszczyznach bocznych. Ponadto fakt ten zasadniczo wyklucza nieelastyczność (brak tolerancyjnej rozciągliwości) dla papieru oraz szkła, z których wykonane są odpowiednio banderola oraz opakowanie jednostkowe. W tym przypadku wykluczenia obejmują znane zasady geometrii przestrzennej oraz fizyki materiałowej.

Z całą pewnością nie zachodzą żadne wątpliwości, co do zapłaty należnego podatku akcyzowego czy też pochodzenia banderol lub samych wyrobów akcyzowych. Biorąc pod uwagę skalę działalności Spółki, fakt posługiwania się w działalności zasadniczo wyłącznie opakowaniami zbiorczymi o wielkości patery lub kontenera oraz związane z powyższym względy ekonomiczne, Spółka nie jest w stanie kontrolować szczegółowo każdego opakowania Jednostkowego. Jest to również niecelowe z powodu braku zagrożenia interesów fiskalnych państwa. W zaistniałych okolicznościach, po przeanalizowaniu przepisów ustawy o podatku akcyzowym ze szczególnym uwzględnieniem celu ich obowiązywania, Spółka stoi na stanowisku, iż opisane mankamenty, mogące finalnie skutkować drobnym oberwaniem kawałka banderoli o powierzchni nieprzekraczającej paru milimetrów kwadratowych lub równie drobne przecięcie banderoli na długości, co najwyżej paru milimetrów nie stanowi uszkodzenia w rozumieniu art. 131 ust. 7 ustawy o podatku akcyzowym, a w konsekwencji Spółka (oraz odbiorcy towarów sprzedawanych przez Spółkę), jako posiadacz wyrobów z takimi banderolami nie jest zobowiązana do sporządzania ich spisu, zakupu banderol legalizacyjnych oraz oznaczenia nimi przedmiotowych wyrobów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego o uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 17 ustawy z z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 z późn. zm.) znaki akcyzy to znaki określone przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych, służące do oznaczania wyrobów akcyzowych podlegających obowiązkowi oznacza, obejmujące:

a.

podatkowe znaki akcyzy, które są potwierdzeniem wpłaty kwoty akcyzy stanowiącej równowartość podatkowych znaków akcyzy

b.

legalizacyjne znaki akcyzy, które są potwierdzeniem prawa podmiotu obowiązanego do oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy, do przeznaczenia tych wyrobów do sprzedaży.

Zgodnie z art. 116 ust. 1 ww. ustawy obowiązek oznaczania wyrobów akcyzowych podatkowymi znakami akcyzy ciąży na zarejestrowanym, zgodnie z art. 16, podmiocie będącym:

1.

podmiotem prowadzącym skład podatkowy, z zastrzeżeniem pkt 6;

2.

importerem;

3.

podmiotem dokonującym nabycia wewnątrzwspólnotowego;

4.

przedstawicielem podatkowym;

5.

podmiotem dokonującym produkcji wyrobów akcyzowych, o której mowa w art. 47 ust. 1 pkt 1, 2, 4 lub 5;

6.

właścicielem wyrobów akcyzowych, o którym mowa w art. 13 ust. 3.

Obowiązek oznaczania wyrobów akcyzowych legalizacyjnymi znakami akcyzy powstaje w przypadku wystąpienia poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyrobów akcyzowych nieoznaczonych, oznaczonych nieprawidłowo lub nieodpowiednimi znakami akcyzy, w szczególności znakami uszkodzonymi, w przypadku gdy wyroby te przeznaczone są do dalszej sprzedaży - art. 116 ust. 3.

Posiadacz wyrobów, o których mowa w ust. 3, przeznaczonych do dalszej sprzedaży jest obowiązany sporządzić ich spis i przedstawić go do potwierdzenia właściwemu naczelnikowi urzędu celnego - art. 116 ust. 5 ustawy.

W myśl art. 117 ust. 1-3 ww. ustawy wyroby akcyzowe podlegające obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy powinny być prawidłowo oznaczone odpowiednimi podatkowymi znakami akcyzy przed zakończeniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, a w przypadkach, o których mowa w art. 47 ust. 1 pkt 1, 2, 4 lub 5, przed przekazaniem do magazynu wyrobów gotowych lub dokonaniem ich sprzedaży.

Wyroby akcyzowe podlegające obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy nie mogą być, bez ich uprzedniego prawidłowego oznaczenia odpowiednimi podatkowymi znakami akcyzy:

1.

importowane, chyba że zostaną objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy albo wprowadzone do wolnego obszaru celnego lub składu wolnocłowego, albo objęte procedurą składu celnego i prawidłowo oznaczone przed zakończeniem procedury zawieszenia poboru akcyzy albo przed objęciem procedurą dopuszczenia do obrotu celem sprzedaży na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy;

2.

przemieszczone na terytorium kraju w wyniku nabycia wewnątrzwspólnotowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy;

3.

przemieszczone na terytorium kraju z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy w wyniku nabycia wewnątrzwspólnotowego przez zarejestrowanego odbiorcę.

Wyroby akcyzowe podlegające obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy nie mogą być przedmiotem sprzedaży na terytorium kraju bez ich uprzedniego prawidłowego oznaczenia odpowiednimi znakami akcyzy. Przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio.

Zgodnie z art. 125 ust. 1 i ust. 2 ww. stawy podatkowe znaki akcyzy otrzymuje zarejestrowany, zgodnie z art. 16, podmiot będący:

1.

podmiotem prowadzącym skład podatkowy, z zastrzeżeniem pkt 6;

2.

importerem;

3.

podmiotem dokonującym nabycia wewnątrzwspólnotowego;

4.

przedstawicielem podatkowym;

5.

podmiotem dokonującym produkcji, o której mowa w art. 47 ust. 1 pkt 1, 2, 4 lub 5;

6.

właścicielem wyrobów akcyzowych, o którym mowa w art. 13 ust. 3.

Legalizacyjne znaki akcyzy są sprzedawane:

1.

posiadaczowi występujących poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyrobów akcyzowych nieoznaczonych, oznaczonych nieprawidłowo lub nieodpowiednimi znakami akcyzy, w szczególności znakami uszkodzonymi;

2.

nabywcy wyrobów określonych w pkt 1, zbywanych przez właściwy organ administracji publicznej.

Stosownie zaś do art. 126 ust. 1 ww. ustawy decyzję w sprawie wydania podatkowych znaków akcyzy lub sprzedaży legalizacyjnych znaków akcyzy wydaje właściwy naczelnik urzędu celnego w sprawach znaków akcyzy na pisemny wniosek podmiotu obowiązanego do oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy.

W myśl art. 131 ust. 7 ww. ustawy, za uszkodzone znaki akcyzy uważa się oryginalne znaki akcyzy, w których trwałe i widoczne naruszenie właściwości fizycznych pozwala na identyfikację znaków co do oryginalności, rodzaju, nazwy, wymiarów, serii, numeru ewidencyjnego i daty wytworzenia.

Zgodnie z art. 132 ust. 1 i ust. 3 ww. ustawy importer, podmiot dokonujący nabycia wewnątrzwspólnotowego oraz przedstawiciel podatkowy są obowiązani uzyskać od podmiotu mającego siedzibę poza terytorium kraju rozliczenie z przekazanych mu znaków akcyzy.

Rozliczenie powinno zawierać w szczególności informacje o rodzaju i liczbie znaków akcyzy przekazanych w celu naniesienia na opakowania jednostkowe wyrobów akcyzowych lub wyroby akcyzowe, wykorzystanych do naniesienia, uszkodzonych, zniszczonych, utraconych oraz niewykorzystanych.

Stosownie zaś do art. 133 ust. 1 ww. ustawy uszkodzone i zniszczone znaki akcyzy nie mogą być użyte do naniesienia na wyroby akcyzowe lub opakowania jednostkowe wyrobów akcyzowych.

Natomiast wyroby akcyzowe oznaczone uszkodzonymi albo zniszczonymi znakami akcyzy nie mogą być sprzedawane - art. 133 ust. 2 ustawy.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego oraz własnego stanowiska w sprawie stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest przedsiębiorstwem nabywającym, zarówno państw trzecich jak i z państw członkowskich Unii Europejskiej, wina, miody pitne oraz podobne wyroby akcyzowe podlegające obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy. Znaki akcyzy są wysyłane do zagranicznego dostawcy, który przeprowadza w swojej siedzibie maszynowy proces oznaczania zamówionych przez Spółkę wyrobów akcyzowych znakami akcyzy, które są następnie wysyłane do Polski.

Z przyczyn niezależnych od Wnioskodawcy, wynikających z faktu, iż prostokątna banderola jest formie odwróconej litery "U" nakładana na szyjkę butelki w kształcie walca (wskutek czego następuje jej naturalna deformacja), może zdarzyć się, że znaki umieszczone na wyrobie akcyzowym będą posiadają, ledwo dostrzegalne braki polegające przykładowo na oderwaniu kawałka banderoli o powierzchni nieprzekraczającej paru milimetrów kwadratowych lub równie drobne mini-przecięcia banderoli na jej długości, w wymiarze co najwyżej paru milimetrów. Wskazane przez Wnioskodawcę mankamenty dla tak naklejonych banderol są praktycznie niezauważalne bez drobiazgowej analizy każdego opakowania jednostkowego z osobna. Wnioskodawca wskazuje równocześnie, że opisane mankamenty występują wyłącznie na marginesach (brzegach) banderol, przez co w żaden sposób nie dotyczą istotnych cech banderol takich jak: oznaczenia ich rodzaju, numeru, znaków szczególnych, znaków wodnych oraz ich zabezpieczenia. Zasadniczą przyczyną powstania opisanych mankamentów wywołujących tzw. braki jednorodności znaku akcyzowego może być kontakt tychże banderol z krawędziami opakowań zbiorczych (np. kartonów) czy też inny rodzaj kontaktu, powodowany dotknięciem ich rękoma przez osoby zajmujące się przeładowaniem opakowań jednostkowych. Braki te mogą powstać również na późniejszych etapach obrotu tymi wyrobami, na przykład wskutek kontaktu z rękoma przez konsumenta oglądającego towar przed zakupem.

Wnioskodawca wskazuje także, że w przedmiotowej sprawie nie zachodzą również żadne wątpliwości, co do zapłaty należnego podatku akcyzowego od nabywanych wyrobów czy też pochodzenia banderol lub samych wyrobów akcyzowych.

Jak wynika zatem z wniosku banderole zostały w sposób prawidłowy otrzymane przez Wnioskodawcę, następnie przekazane podmiotowi zagranicznemu celem ich nałożenia na wyroby jednostkowe oraz prawidłowo nałożone na te opakowania jednostkowe (butelki). Z uwagi na prostokątny kształt banderoli nałożonej na szyjkę butelki w kształcie walca następuje naturalna deformacja znaku akcyzy (banderola nie może na swojej całej powierzchni przylegać do płaszczyzny szczytu szyjki butelki oraz powierzchni bocznej tej szyjki) wskutek czego w miejscach załamania banderoli nałożonej w kształcie litery "U" na powierzchnię czołową i boczną szyjki butelki banderola nie przylega do opakowania jednostkowego i jest narażona (na zgięciach) na minimalne uszkodzenia opisane przez Wnioskodawcę.

Mając na uwadze powyższe zdarzenie przyszłe oraz przedstawione przepisy dotyczące podatku akcyzowego należy zwrócić uwagę, iż w odniesieniu do sprawy będącej przedmiotem wniosku, precyzyjny sposób oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy ma na celu przede wszystkim zapobieganie ponownemu wykorzystaniu banderol już nałożonych na opakowanie jednostkowe wyrobu akcyzowego, który został opodatkowany podatkiem akcyzowym, w związku z jego importem lub wewnątrzwspólnotowym nabyciem.

Znaki akcyzy nałożone na wyroby akcyzowe w głównej mierze zatem pełnią funkcję legalizacyjną polegającą na tym, iż wyrób akcyzowy oznaczony znakiem akcyzy może być dopuszczony do sprzedaży na terytorium kraju.

W zakresie funkcji fiskalnej, znaki akcyzy pełnią ograniczoną funkcję, ponieważ umieszczenie znaku akcyzy na danym wyrobie nie oznacza, ze akcyza została w pełni zapłacona.

W sprawie będącej przedmiotem wniosku nie zachodzi wątpliwość co zapłaty podatku akcyzowego od nabytych wewnątrzwspólnotowo lub importowanych wyrobów akcyzowych ani też wątpliwość, że banderole nałożone na opakowania jednostkowe (butelki) zostały powtórnie wykorzystane. Tym samym pozostaje do rozstrzygnięcia kwestia czy opisane we wniosku minimalne uszkodzenia znaków akcyzy, występujące wyłącznie na marginesach banderol, których przyczyną jest brak możliwości przylegania całej powierzchni banderoli do płaszczyzny szczytu oraz płaszczyzn bocznych szyjki butelki, przy czym uszkodzenia te w żaden sposób nie dotykają istotnych cech znaków akcyzy takich jak oznaczenie rodzaju, numeru, znaków szczególnych, znaków wodnych, zabezpieczeń, powodują, że takie znaki należy uznać za uszkodzone, w związku czym na jednostkowe wyroby należy nałożyć banderole legalizacyjne.

W ocenie tut. organu w stanie przestawionym we wniosku przedstawione minimalne uszkodzenia znaków akcyzy, naniesionych w sposób prawidłowy na opakowanie jednostkowe (na szyjce butelki w kształcie walca), wynikające z prostokątnego kształtu tych znaków, nie kwalifikuje tych znaków do uznania ich jako uszkodzone w rozumieniu art. 131 ust. 7 ww. ustawy, gdyż praktycznie nie została naruszona właściwość fizyczna tych znaków.

Należy także zwrócić uwagę, iż nałożenie legalizacyjnych znaków akcyzy w przedmiotowej sytuacji nie prowadziłoby do rozwiązania problemu, gdyż legalizacyjne znaki akcyzy również mają prostokątny kształt. Tym samym tak samo narażone one byłyby na takie same minimalne uszkodzenia, jak przedstawił Wnioskodawca.

Reasumując, w przypadku gdy nie ma wątpliwości do co zapłaconego podatku akcyzowego od przedmiotowych wyrobów akcyzowych oraz pochodzenia banderol jak i samych wyrobów akcyzowych należy stwierdzić, iż znaki akcyzy (nałożone na opakowania jednostkowe), w których wystąpiły po ich prawidłowym naniesieniu minimalne mankamenty przedstawione we wniosku, powstałe na załamaniach banderoli i wynikające z prostokątnego kształtu banderoli nałożonej na szyjkę opakowania jednostkowego (butelki) w kształcie walca, spełniają zarówno funkcję legalizacyjną (pozwalającą wprowadzić wyrób akcyzowy do sprzedaży na terytorium kraju), jak i funkcję fiskalną. Jednocześnie ponieważ praktycznie nie została naruszona właściwość fizyczna tych banderol nie powinno się uznawać takich podatkowych znaków akcyzy za znaki akcyzy uszkodzone, o których mowa w art. 131 ust. 7 ustawy o podatku akcyzowych, co skutkuje równocześnie brakiem obowiązku, określonego w art. 116 ust. 3 ustawy, oznaczania tych wyrobów legalizacyjnymi znakami akcyzy.

Mając powyższe na uwadze w przedstawionym we wniosku zdarzeniu przyszłym, w odniesieniu do opisanych minimalnych uszkodzeń znaków akcyzy wynikających z różnych kształtów tych znaków i opakowań jednostkowych, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl