IBPP3/443-1200/13/UH - Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu polegającemu na zakupie karetek pogotowia ratunkowego wraz ze specjalistycznym wyposażeniem.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 3 grudnia 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-1200/13/UH Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu polegającemu na zakupie karetek pogotowia ratunkowego wraz ze specjalistycznym wyposażeniem.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 19 września 2013 r. (data wpływu 24 września 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu polegającemu na zakupie karetek pogotowia ratunkowego wraz ze specjalistycznym wyposażeniem - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 września 2013 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu polegającemu na zakupie karetek pogotowia ratunkowego wraz ze specjalistycznym wyposażeniem.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis stanu faktycznego:

W ramach realizowanego w pogotowiu unijnego projektu beneficjent postanowił przeprowadzić inwestycje w zakresie zakupu środków transportu tj. karetek pogotowia ratunkowego wraz z specjalistycznym wyposażeniem. W ramach realizowanego projektu końcowymi odbiorcami będą osoby wymagające pomocy i udzielenia doraźnych świadczeń zdrowotnych w razie wypadku, urazu, porodu, nagłego zachorowania lub nagłego pogorszenia się stanu zdrowia powodującego zagrożenie życia. Zakup powyższy sfinansowany ze środków unijnych jest związany z usługami w zakresie opieki medycznej. Poniesiony podatek VAT ma bezpośredni związek z czynnościami zwolnionymi na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 i nie może zostać odliczony, nie służy czynnościom opodatkowanym, jest więc kosztem kwalifikowanym i może być sfinansowany ze środków unijnych.

Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT, składającym deklaracje VAT-7. Dokonywane zakupy towarów i usług służą wyłącznie wykonywaniu czynności zwolnionych na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT.

Zakupy dokonane w związku z realizacją projektu są udokumentowane fakturami VAT na których jako nabywca widnieje Wnioskodawca.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w przypadku zakupu karetek pogotowia ratunkowego wraz ze specjalistycznym wyposażeniem nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zakup, w ramach którego VAT został poniesiony, nie może zostać odliczony, gdyż ma bezpośredni związek z czynnościami zwolnionymi, nie służy czynnościom opodatkowanym. Usługi w zakresie opieki medycznej są zwolnione od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18, zatem nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT od nabycia karetek wraz z wyposażeniem.

Zakup łącznie z podatkiem VAT będzie uznawany za wydatek kwalifikowany i może być sfinansowany ze środków unijnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca w ramach projektu zakupi środki transport tj. karetki pogotowia ratunkowego ze specjalistycznym wyposażeniem. Zakup ten jest związany z usługami w zakresie opieki medycznej (służy osobom wymagającym pomocy i udzielenia doraźnych świadczeń zdrowotnych w razie wypadku, urazu, porodu, nagłego zachorowania lub nagłego pogorszenia się stanu zdrowia powodującego zagrożenie życia).

Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT, składającym deklaracje VAT-7. Dokonywane zakupy towarów i usług służą wyłącznie wykonywaniu czynności zwolnionych na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT.

Jak już wyżej wskazano, podstawową przesłanką pozytywną której spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczania podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania tego odliczenia. Jest to podstawowy warunek umożliwiający podatnikowi VAT skorzystanie z prawa do odliczenia. Należy podkreślić, że uprawnienie do odliczenia podatku od towarów i usług przysługuje wyłącznie zarejestrowanym czynnym podatnikom tego podatku.

W omawianej sprawie mamy do czynienia z sytuacją, gdy dokonywane przez czynnego zarejestrowanego podatnika VAT zakupy towarów i usług związane są wyłącznie z czynnościami zwolnionymi, a więc nie występuje sytuacja, w której podatek naliczony zawarty w ich cenie związany jest z czynnościami opodatkowanymi uprawniającymi do odliczenia podatku naliczonego.

Tym samym stwierdzić należy, iż w sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, tj. występuje niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z czynnościami opodatkowanymi, które wykonuje Wnioskodawca lub zamierza wykonywać.

Wobec powyższego z uwagi na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z zakupem karetek pogotowia ratunkowego wraz ze specjalistycznym wyposażeniem.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym nie przysługuje mu prawo do odliczenia podatku VAT od nabycia karetek wraz z wyposażeniem, należało uznać za prawidłowe.

Końcowo należy podkreślić, iż zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego).

Należy wskazać, że organ w ww. interpretacji nie rozstrzyga kwestii zwolnienia od podatku VAT, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy, świadczonych przez Wnioskodawcę usług, gdyż nie było to przedmiotem wniosku. Powyższe wskazanie Wnioskodawcy przyjęto jako element stanu faktycznego i nie było ono przedmiotem oceny.

Należy również zauważyć, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Pojęcie to należy rozumieć zgodnie z przepisami regulującymi zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego..., po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.) Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl