IBPP3/443-120/09/DG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 lutego 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-120/09/DG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 2 lutego 2009 r. (data wpływu 9 lutego 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania akcyzą automatów do gier o niskich wygranych wyprodukowanych samodzielnie i używanych w trakcie prowadzonej działalności gospodarczej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 lutego 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania akcyzą automatów do gier o niskich wygranych wyprodukowanych samodzielnie i używanych w trakcie prowadzonej działalności gospodarczej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca prowadzi działalność polegającą na urządzeniu gier na automatach o niskich wygranych. Automaty do gry, będące wyrobami niezharmonizowanymi, w momencie sprzedaży opodatkowane są podatkiem akcyzowym.

Spółka ma zamiar samodzielnie wytworzyć/wyprodukować automaty do gier o niskich wygranych. Wnioskodawca będzie używać ww. wyroby akcyzowe na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy czynność wykorzystywania (art. 4 ust. 4 pkt 9) i posiadania (art. 4 ust. 1 i ust. 2) wyprodukowanych samodzielnie automatów do gry, będących wyrobami niezharmonizowanymi, na potrzeby prowadzonej działalności nie podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym (Dz. U. z 2004 r. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.).

Zdaniem Wnioskodawcy, czynność wykorzystywania wyprodukowanych automatów do gry, będących wyrobami niezharmonizwanymi, na potrzeby prowadzonej działalności nie stanowi zużycia wyrobów akcyzowych w rozumieniu art. 4 ust. 2 pkt 9 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2004 Nr 29, poz. 257 z późn. zm.). Opodatkowanie posiadania przez podatnika wyrobów akcyzowych, gdy od tych wyrobów nie została zapłacona akcyza w należytej wysokości (art. 4 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym) dotyczy nieodprowadzenia podatku w sytuacji wymienionych w art. 4 ust. 1 ust. 1 i ust. 2, a więc sytuacji, gdy posiadane wyroby akcyzowe nie były obciążone podatkiem akcyzowym na wcześniejszym etapie obrotu, chociaż powinny być obciążone albo gdy na wcześniejszym etapie obrotu podatek akcyzowy został uiszczony w niższej wysokości, niż wynika to z przepisów. Nie obejmuje natomiast sytuacji posiadania wyrobu akcyzowego przez producenta, w sytuacji gdy produkcja takiego wyrobu z mocy ustawy nie podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.

Zatem wyprodukowanie automatów i wykorzystywanie ich w prowadzonej działalności gospodarczej nie podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Automaty do gier należą do wyrobów akcyzowych niezharmonizowanych, które zostały ujęte w pozycji 62 załącznika nr 1 do ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.) stanowiącym wykaz wyrobów akcyzowych podlegających akcyzie.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 cytowanej ustawy opodatkowaniu akcyzą podlegają:

1.

produkcja wyrobów akcyzowych zharmonizowanych;

2.

wyprowadzanie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych ze składu podatkowego;

3.

sprzedaż wyrobów akcyzowych na terytorium kraju;

4.

eksport i import wyrobów akcyzowych.

5.

nabycie wewnątrzwspólnotowo i dostawa wewnątrzwspólnotowa;

Za sprzedaż wyrobów akcyzowych (ust. 2 ww. artykułu) na terytorium kraju uważa się również:

1.

przekazanie lub zużycie wyrobów akcyzowych na potrzeby reprezentacji albo reklamy;

2.

przekazanie przez podatnika wyrobów akcyzowych na potrzeby osobiste podatnika, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, a także zatrudnionych przez niego pracowników;

3.

zamianę wyrobów akcyzowych oraz wydanie wyrobów akcyzowych w zamian za inne czynności podlegające opodatkowaniu;

4.

wydanie wyrobów akcyzowych w zamian za wierzytelności;

5.

wydanie wyrobów akcyzowych w miejsce świadczenia pieniężnego;

6.

darowiznę wyrobów akcyzowych;

7.

wydanie wyrobów akcyzowych w zamian za czynności niepodlegające opodatkowaniu;

8.

świadczenie usług polegających na wytwarzaniu wyrobów akcyzowych w ramach umowy o dzieło lub innej umowy;

9.

zużycie wyrobów akcyzowych na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej;

10.

zużycie wyrobów akcyzowych niezgodne z ich przeznaczeniem, w przypadku gdy do wyrobów tych zastosowano zwolnienie lub obniżono stawki akcyzy.

Przepis art. 4 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym stanowi, iż opodatkowaniu akcyzą podlegają: produkcja wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, wyprowadzenie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych ze składu podatkowego, sprzedaż wyrobów akcyzowych na terytorium kraju, eksport i import wyrobów akcyzowych, nabycie wewnątrzwspólnotowe i dostawa wewnątrzwspólnotowa. Z powyższego wynika, iż produkcja wyrobów akcyzowych niezharmonizowanych, do których zaliczane są automaty do gier nie podlega opodatkowaniu akcyzą.

W zdarzeniu przyszłym przedstawionym przez Wnioskodawcę, czynnością, w związku z którą mogłoby dojść do opodatkowania akcyzą automatów do gier, jest sprzedaż rozumiana - zgodnie z art. 4 ust. 2 pkt 9 ustawy o podatku akcyzowym - jako zużycie wyrobów akcyzowych na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej. Zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego pod red. M Szymczaka, PWN Warszawa 1989 - "zużyć" oznacza "zniszczyć coś lub wyczerpać zapas czegoś przez dłuższe używanie". Natomiast "użyć" to "posłużyć się czymś, zastosować coś jako środek, narzędzie", a "użycie" oznacza "stosowanie czegoś, posługiwanie się czymś". Zatem w przepisie tym mamy do czynienia z czynnością dokonaną. Dlatego też czynność wykorzystywania wyprodukowanych automatów do gry, będących wyrobami niezharmonizowanymi, na potrzeby prowadzonej działalności nie stanowi zużycia wyrobów akcyzowych w rozumieniu art. 4 ust. 2 pkt 9 ustawy podatku akcyzowym. W związku z powyższym montowanie automatów do gier wykorzystywanych następnie na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej nie podlega opodatkowaniu akcyzą na podstawie art. 4 ust. 2 pkt 9 ustawy o podatku akcyzowym.

Ponadto w przedmiotowej sprawie zwrócić należy uwagę na przepis art. 4 ust. 3 ww. ustawy o podatku akcyzowym. W świetle tego przepisu nabycie lub posiadanie wyrobu podlega opodatkowaniu wówczas, jeżeli na wcześniejszym etapie nie została zapłacona akcyza lub została zapłacona w mniejszej wysokości niż należna. Oznacza to, iż aby opodatkować akcyzą nabycie lub posiadanie automatów do gier musiałby powstać w stosunku do tego wyrobu obowiązek podatkowy z tytułu innej czynności, np. produkcji, sprzedaży, importu, nabycia wewnątrzwspólnotowego. W przedmiotowym opisie zdarzenia przyszłego w przypadku automatów do gier, obowiązek podatkowy z tytułu żadnej z czynności wymienionych w art. 4 ust. 1 i 2 ustawy nie powstanie.

Podstawową cechą odróżniającą podatek akcyzowy od innych podatków pośrednich, w tym przede wszystkim od podatku VAT, jest jednofazowy charakter opodatkowania (z wyjątkiem samochodów osobowych). Jednofazowość opodatkowania podatkiem akcyzowym przejawia się w tym, że akcyza powinna być płacona na pierwszym szczeblu obrotu, który dokonywany jest poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy w przypadku wyrobów akcyzowych zharmonizowanych lub też w ramach pierwszej transakcji sprzedaży w przypadku wyrobów akcyzowych niezharmonizowanych. Konsekwentnie, każda następna transakcja, której przedmiotem będą wyroby akcyzowe, nie powinna podlegać opodatkowaniu podatkiem akcyzowym, a podmiot dokonujący danej transakcji nie powinien być traktowany jako podatnik akcyzy. W rozpatrywanej sprawie produkcja wyrobu niezharmonizowanego nie podlega opodatkowaniu, zatem czynność wykorzystywania takich wyrobów przez producenta w procesie normalnej działalności gospodarczej również nie podlega opodatkowaniu.

Opodatkowanie posiadania wyrobów akcyzowych, gdy od tych wyrobów nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości (art. 4 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług), dotyczy nieodprowadzenia podatku w sytuacjach wymienionych w art. 4 ust. 1 i ust. 2, a więc sytuacji, gdy posiadane wyroby akcyzowe nie były obciążone podatkiem akcyzowym na wcześniejszym etapie obrotu, chociaż powinny być obciążone, albo gdy na wcześniejszym etapie obrotu podatek akcyzowy został uiszczony w niższej wysokości, niż wynika to z przepisów. Nie obejmuje natomiast sytuacji posiadania wyrobu akcyzowego przez producenta w sytuacji, gdy produkcja takiego wyrobu z mocy ustawy nie podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.

Reasumując, wykorzystywanie wyprodukowanych przez siebie automatów do gier na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej nie stanowi czynności zużycia i nie podlega opodatkowaniu akcyzą na podstawie art. 4 ust. 2 pkt 9 cyt. wyżej ustawy. W przedstawionym zdarzeniu przyszłym również nie znajduje uzasadnienia zastosowanie art. 4 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl