IBPP3/443-12/12/UH - Podatek od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w związku z wydatkami poniesionymi na realizację zadania.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 20 marca 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-12/12/UH Podatek od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w związku z wydatkami poniesionymi na realizację zadania.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 28 grudnia 2012 r. (data wpływu 4 stycznia 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 9 marca 2012 r. (data wpływu 14 marca 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w związku z wydatkami poniesionymi na realizację zadania pn.: "... " - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 stycznia 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w związku z wydatkami poniesionymi na realizację zadania pn.: "... ".

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 9 marca 2012 r. (data wpływu 14 marca 2012 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 29 lutego 2012 r. znak: IBPP3/443-12/12/UH.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zdarzenia przyszłego:

Stowarzyszenie ubiega się o dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej w ramach działania "Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju" objętego PROW na lata 2007-2013 na zadanie pn. "..." Wniosek KGW został złożony do Urzędu Marszałkowskiego Województwa....

Zgodnie z wytycznymi PROW 2007-2013 podatek VAT jest kwalifikowany. Obligatoryjnym załącznikiem do wniosku o płatność jest indywidualna interpretacja w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT. Stowarzyszenie nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT, nie prowadzi działalności gospodarczej. Realizacja przedmiotowej operacji nie będzie skutkować powstaniem obowiązku podatkowego w zakresie ustawy o podatku od towarów i usług.

Realizacja projektu "" przyczyni się do ożywienia działalności kulturalnej na terenie działania Stowarzyszenia, w okolicznych Gminach i Powiatach oraz promowania Ziemi... w pojęciu historycznym - jako największego powiatu w historii Rzeczpospolitej Polskiej.

W piśmie uzupełniającym stwierdzono, iż Stowarzyszenie będzie dokonywało zakupów towarów i usług, natomiast wydatki poniesione w ramach projektu pod nazwą "..." będą udokumentowane fakturami VAT, na których jako nabywca będzie widniało Stowarzyszenie

Stowarzyszenie nie jest zarejestrowanym "podatnikiem VAT czynnym", nie składa deklaracji VAT-7.

W trakcie realizacji projektu wskazanego we wniosku, Stowarzyszenie nie będzie osiągało żadnych obrotów (przychodów). Foldery i periodyk będą przekazywane nieodpłatnie wszystkim zainteresowanym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 9 marca 2012 r.):

Czy Stowarzyszenie ma możliwość odliczenia podatku VAT w związku z wydatkami poniesionymi na realizację zadania: "...".

Stanowisko Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 9 marca 2012 r.):

Stowarzyszenie nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w związku z wydatkami poniesionymi na realizację zadania: "...".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Z treści wniosku wynika, że Stowarzyszenie nie jest zarejestrowanym "podatnikiem VAT czynnym", nie składa deklaracji VAT-7, nie prowadzi działalności gospodarczej.

Stowarzyszenie ubiega się o dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej w ramach działania "Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju" objętego PROW na lata 2007-2013 zadania p.t. "...". Realizacja ww. zadania nie będzie skutkować powstaniem obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług.

Efekty przedmiotowego zadania wpłyną na ożywienie działalności kulturalnej na terenie działania Stowarzyszenia, w okolicznych Gminach i Powiatach oraz promowania największego w historii Rzeczpospolitej Polskiej powiatu - Ziemi S.

Foldery i periodyk będą przekazywane nieodpłatnie wszystkim zainteresowanym. Wydatki poniesione w związku z realizacją przedmiotowego zadania będą udokumentowane fakturami VAT, na których jako nabywca będzie widniało Stowarzyszenie.

Jak wskazano na wstępie, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług związanego z nabywanymi towarami i usługami dotyczącymi realizacji przedmiotowego projektu. Wnioskodawca nie jest podatnikiem podatku VAT czynnym, a zatem dokonane zakupy nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Wnioskodawca nie ma zatem prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją zadania pn. "...".

W konsekwencji Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją zadania pn. "...".

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl