IBPP3/443-1192/12/MN - Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przez podmiot niebędący zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 30 listopada 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-1192/12/MN Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przez podmiot niebędący zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 3 października 2012 r. (data wpływu 11 października 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 5 listopada 2012 r. (data wpływu 9 listopada 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części w związku z realizacją projektu pn. "XXX" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 października 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części w związku z realizacją projektu pn. "XXX". Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 5 listopada 2012 r. (data wpływu 9 listopada 2012 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny (doprecyzowany w piśmie z dnia 5 listopada 2012 r.):

Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT i nie składa deklaracji VAT.

W okresie 2006-2011 realizował 8 projektów szkoleniowych z EFS, składając do WUP oświadczenie o kwalifikowalności podatku VAT, w którym potwierdził, że realizując projekt nie może w żaden sposób odzyskać poniesionego kosztu podatku VAT. Okres realizacji projektów:

1.

"XXX" 6 marca 2006 r. - 31 maja 2007 r.

2.

"XXX" 1 stycznia 2009 r. - 31 maja 2010 r.

3.

"XXX" 1 stycznia 2009 r. - 31 maja 2010 r.

4.

"XXX" 1 października 2009 r. - 31 grudnia 2010 r.

5.

"XXX" 1 października 2009 r. - 28 lutego 2011 r.

6.

"XXX" 1 stycznia 2009 r. - 31 stycznia 2011 r.

7.

"XXX" 1 czerwca 2010 r. - 31 grudnia 2011 r.

8.

"XXX" 1 czerwca 2010 r. - 31 grudnia 2011 r.

Wszystkie towary i usługi nabyte na potrzeby świadczenia usług w ramach ww. projektów pozostawały bez jakiegokolwiek związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych generujących podatek należny.

Uczestnicy szkoleń w projektach pkt 1, 2), 3), 6) brali udział na zasadach nieodpłatnych i nie ponosili żadnych dodatkowych kosztów. Uczestnicy szkoleń w projektach pkt 4, 5), 7), 8) wnosili wkład własny w wysokości 10% rynkowej wartości szkolenia.

Obecnie WUP wymaga dostarczania przez okres 5 lat od zakończenia realizacji projektów interpretacji z Izby Skarbowej "czy w odniesieniu do realizowanego projektu istnieje możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub w części".

W uzupełnieniu do wniosku wskazano, iż Wnioskodawca korzysta ze zwolnienia określonego w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT (ze względu na limit obrotów). Towary i usługi nabywane w celu realizacji opisanych ośmiu projektów szkoleniowych udokumentowane zostały fakturami VAT wystawionymi na Wnioskodawcę. Efekty powstałe w wyniku realizacji ww. projektów nie będą związane w żaden sposób z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w odniesieniu do realizowanych projektów istnieje możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub w części.

Stanowisko Wnioskodawcy:

W odniesieniu do realizowanych projektów nie istnieje możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub w części.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie niniejszej interpretacji należy wyjaśnić, iż w złożonym wniosku zadano pytanie odnośnie ośmiu odrębnych projektów. Tym samym wskazać należy, że w przedmiotowej interpretacji odniesiono się jedynie do problemu odliczenia podatku VAT przy realizacji projektu pn. "XXX". Pozostałe zagadnienia podniesione we wniosku, a dotyczące pozostałych projektów, zostaną omówione w odrębnych interpretacjach indywidualnych.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi. Zrealizowanie prawa do odliczenia możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako "podatnicy VAT czynni", poprzez złożenie deklaracji VAT-7.

Stosownie do postanowień art. 93 ust. 3 ustawy o VAT, podmioty wymienione w art. 15, zwolnione od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 i art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.

Zaznaczenia wymaga, iż zgodnie z art. 96 ust. 4 ustawy o VAT naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako "podatnika VAT czynnego" lub w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 - jako "podatnika VAT zwolnionego", po uprzednim złożeniu naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenia rejestracyjnego.

Wskazać w tym miejscu wypada, iż zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT i nie składa deklaracji VAT. Wnioskodawca korzysta ze zwolnienia określonego w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT (ze względu na limit obrotów).

Wnioskodawca realizował projekt pn.: "XXX".

Wszystkie towary i usługi nabyte na potrzeby świadczenia usług w ramach ww. projektu pozostawały bez jakiegokolwiek związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych generujących podatek należny. Efekty powstałe w wyniku realizacji ww. projektu nie będą związane w żaden sposób z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług - Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, korzysta ze zwolnienia określonego w art. 113 ust. 1 ustawy, a ponoszone wydatki nie są wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych generujących podatek należny.

Wnioskodawca nie ma zatem możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "XXX", ani w całości, ani w części.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego opisu stanu faktycznego, a w szczególności zarejestrowania się Wnioskodawcy jako podatnika VAT czynnego, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z dnia 14 marca 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl