IBPP3/443-1190/12/LŻ - Podatek od towarów i usług w zakresie możliwość odliczania lub zwrotu podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 6 lutego 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-1190/12/LŻ Podatek od towarów i usług w zakresie możliwość odliczania lub zwrotu podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 5 września 2012 r. (data wpływu 30 października 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 30 stycznia 2013 r. (data wpływu 5 lutego 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwość odliczania lub zwrotu podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 października 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwość odliczania podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu "...".

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 30 stycznia 2013 r. (data wpływu 5 lutego 2013 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 22 stycznia 2013 r. znak: IBPP3/443-1190/12/LŻ.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny/zdarzenie przyszłe:

Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej i nie działa w celu osiągnięcia zysku. Stowarzyszenie nie jest zarejestrowane jako podatnik podatku VAT i nie składa deklaracjiVAT-7. W czerwcu 2012 r. Stowarzyszenie realizowało projekt "...". Na realizację ww. projektu Stowarzyszenie otrzymało z Urzędu Marszałkowskiego pomoc w ramach działania 4.1 /413 Wdrażanie Lokalnych Strategii rozwoju objętego PROW na lata 2007-2013 w zakresie małych projektów. Zakupione towary i usługi zostały wykorzystane do zorganizowania uroczystości nadania imienia Publicznej Szkole Podstawowej i Gimnazjum. Realizacja tego projektu mieści się w zakresie zadań statutowych Stowarzyszenia mających na celu rozwój wspólnot i społeczności lokalnych, podtrzymywanie i upowszechnianie tradycji narodowej, pielęgnowanie polskości oraz rozwój świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej.

Ponadto Wnioskodawca wskazuje, iż:

1.

dokonywane zakupy towarów i usług nie są związane z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT

2.

zakupy dokonane w związku z realizacją projektu są udokumentowane fakturami VAT na których jako nabywca widnieje Wnioskodawca

3.

w związku z realizacją projektu zostały nabyte towary i usługi tj. artykuły papiernicze, książki, sztandar, usługi teatralne, usługi cateringowe, usługi pocztowe.

Zakupione towary i usługi wykorzystywane zostały wyłącznie do realizacji projektu jako pomoce dydaktyczne i wyposażenie do realizacji projektów, materiały biurowe do administracyjnej obsługi projektu, materiały promocyjne do informacji społeczeństwa lokalnego w zakresie działalności Stowarzyszenia i pozyskiwania środków z Funduszy Europejskich. Zakupione towary i usługi zostały wykorzystywane do zorganizowania uroczystości nadania imienia Publicznej Szkoły Podstawowej i Gimnazjum. Z towarów tych i usług korzystali nieodpłatnie wszyscy uczestnicy projektu. W ramach realizacji nie zachodził proces zbywania towarów usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 30 stycznia 2013 r.):

Czy Stowarzyszenie ma możliwość odliczania lub zwrotu podatku VAT naliczonego w fakturach dla wydatków ponoszonych na realizację projektu "..." w ramach działania 4.1/413 Wdrażanie Lokalnych Strategii rozwoju objętego PROW na lata 2007-2013 w zakresie małych projektów.

Stanowisko Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 30 stycznia 2013 r.):

Stowarzyszenie nie ma możliwość odliczania podatku VAT naliczonego w fakturach dla wydatków ponoszonych na realizację projektu "..." w ramach działania 4.1/413 Wdrażanie Lokalnych Strategii rozwoju objętego PROW na lata 2007-2013 w zakresie małych projektów.

Zakupione towary i usługi zostały wykorzystane do zorganizowania uroczystości nadania imienia Publicznej Szkole Podstawowej i Gimnazjum. Realizacja tego projektu mieści się w zakresie zadań statutowych Stowarzyszenia. Z towarów tych i usług korzystali nieodpłatnie wszyscy uczestnicy projektu. W ramach realizacji nie zachodził proces zbywania towarów i usług. Wobec powyższego brak jest związku nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną, zatem nie zachodzą przesłanki wymienione w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 24 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), stąd Stowarzyszenie nie ma prawa do obniżania kwoty podatku należnego lub zwrotu różnicy podatku naliczonego. Ponadto Stowarzyszenie nie jest zarejestrowane jako podatnik podatku VAT i nie składa deklaracji VAT-7, co wyklucza możliwość dokonywania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika, z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi. Zrealizowanie prawa do odliczenia możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako "podatnicy VAT czynni", poprzez złożenie deklaracji VAT-7.

Z opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca realizuje projekt pt. "...". Stowarzyszenie nie jest zarejestrowane jako podatnik podatku VAT i nie składa deklaracji VAT -7. Dokonywane zakupy towarów i usług nie są związane z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Zakupy dokonane w związku z realizacją projektu są udokumentowane fakturami VAT na których jako nabywca widnieje Wnioskodawca

W związku z realizacją projektu zostały nabyte towary i usługi tj. artykuły papiernicze, książki, sztandar, usługi teatralne, usługi cateringowe, usługi pocztowe.

Zakupione towary i usługi wykorzystywane zostały wyłącznie do realizacji projektu jako pomoce dydaktyczne i wyposażenie do realizacji projektów, materiały biurowe do administracyjnej obsługi projektu, materiały promocyjne do informacji społeczeństwa lokalnego w zakresie działalności Stowarzyszenia i pozyskiwania środków z Funduszy Europejskich. Zakupione towary i usługi zostały wykorzystywane do zorganizowania uroczystości nadania imienia Publicznej Szkoły Podstawowej i Gimnazjum. Z towarów tych i usług korzystali nieodpłatnie wszyscy uczestnicy projektu. W ramach realizacji nie zachodzi proces zbywania towarów usług.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług - Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT a zatem dokonane zakupy nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności generujących podatek należny.

Wnioskodawca nie ma zatem możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu. Tym samym Wnioskodawca nie ma możliwości otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdą również zastosowania uregulowania § 22 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), bowiem przepisy te przewidują możliwość zwrotu podatku zarejestrowanym podatnikom jedynie na podstawie umów zawartych przed dniem 1 maja 2004 r.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy zgodnie, z którym nie ma możliwości odliczania lub zwrotu podatku VAT naliczonego należało uznać za prawidłowe.

Ponadto tut. organ informuje, iż w zakresie zdarzenia przyszłego dotyczącego realizacji projektów w przyszłości zostanie wydane odrębne rozstrzygniecie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w części dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z dnia 14 marca 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl