IBPP3/443-1180/12/EJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 listopada 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-1180/12/EJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 26 października 2012 r. (data wpływu 29 października 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania (odliczenia) w całości lub w części podatku VAT w ramach realizacji projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 października 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania (odliczenia) w całości lub w części podatku VAT w ramach realizacji projektu pn. "...".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest jednym z partnerów projektu pn. "...", który został wybrany w dniu 29 lipca 2010 r. przez Zarząd Województwa do dofinansowania ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (dalej "EFRR") w ramach Programu Rozwoju Subregionu Centralnego, Priorytet III Turystyka, Poddziałanie 3.2.2 Infrastruktura okołoturystyczna/podmioty publiczne - Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa na lata 2007-2013.

W dniu 12 kwietnia 2010 r. zawarta została umowa o partnerstwie pomiędzy Powiatem jako Liderem projektu oraz gminami powiatu (w tym Wnioskodawcą) jako partnerami projektu, w sprawie wspólnej realizacji projektu. Partnerzy projektu, w tym Wnioskodawca, zostali zobowiązani do dostarczenia aktualnego dokumentu potwierdzającego fakt, że nie przysługuje im prawo do odzyskania podatku od towarów i usług, wynikającego z faktur VAT dotyczących projektu. Potwierdzenie takie jest niezbędne w celu zakwalifikowania poniesionego, w ramach realizacji projektu, podatku VAT jako kosztu kwalifikowanego.

Projekt realizowany jest w latach 2010-2012. Całkowita wartość projektu wynosi 4.705.882,35 PLN. Źródła finansowania projektu:

1.

3.999.999,99 PLN - dofinansowanie projektu ze środków EFRR (85% kosztów kwalifikowanych)

2.

705.882,36 PLN wkład własny (15% kosztów kwalifikowanych).

Wkład własny zostanie sfinansowany ze środków Powiatu oraz ze środków gmin - partnerów projektu, w formie dotacji jako pomoc finansowa dla Powiatu, na podstawie odrębnych umów z powiatem. Projekt ma na celu stworzenie zaplecza turystycznego dla mieszkańców zachodniej części Subregionu Centralnego poprzez: wybudowanie, zmodernizowanie i oznakowanie sieci tras rowerowych na terenie powiatu oraz utworzenie czterech obiektów infrastruktury okołoturystycznej.

Zgodnie z ww. umową o partnerstwie, Lider projektu upoważniony został przez partnerów miedzy innymi do:

1.

podpisania i złożenia wniosku o dofinansowanie projektu,

2.

zawarcia umowy o dofinansowanie projektu,

3.

przeprowadzenia postępowań na wybór wykonawcy/wykonawców projektu zgodnie z wymaganiami ustawy - Prawo Zamówień Publicznych.

Za realizację projektu odpowiada Lider projektu. Ponadto zgodnie z ww. umową wszystkie operacje finansowe (płatności) w ramach projektu dokonywane będą przez Lidera projektu. Wszystkie faktury dokumentujące zakup towarów i usług nabytych w celu realizacji projektu będą wystawiane na rzecz Lidera projektu.

Infrastruktura, która powstanie w wyniku realizacji projektu będzie ogólnodostępna, publiczna, nieodpłatnie udostępniona mieszkańcom powiatu oraz turystom.

Wnioskodawca nie będzie wykonywał czynności opodatkowanych związanych z infrastrukturą sfinansowaną w ramach projektu. Wnioskodawca nie będzie osiągał żadnych przychodów opodatkowanych podatkiem VAT. Ponadto na rzecz Wnioskodawcy nie będą wystawiane faktury dokumentujące zakup towarów i usług nabytych w celu realizacji projektu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca w zakresie realizowanego projektu "..." ma możliwość odzyskania (odliczenia) w całości lub w części podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie art. 86 ust. 1 oraz ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego na podstawie sumy kwot podatku (z tytułu nabycia towarów i usług) określonego w fakturach otrzymanych przez podatnika.

Wnioskodawca będąc partnerem w odniesieniu do projektu "..." nie ma możliwości odzyskania w całości lub w części podatku VAT, gdyż nie otrzymuje faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w celu realizacji niniejszego projektu. W fakturach wystawianych przez wykonawcę projektu nabywcą jest Starostwo Powiatowe.

Biorąc pod uwagę powyższe Wnioskodawca nie ma możliwości zastosowania art. 86 ust. 1 cyt. wyżej ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług., z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Aby zatem podatnik mógł obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z dokonanych inwestycji, inwestycje te muszą być związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy w zakresie kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych (art. 7 ust. 1 pkt 10 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca (Gmina) jest jednym z partnerów projektu pn. "...". Projekt ma na celu stworzenie zaplecza turystycznego dla mieszkańców zachodniej części Subregionu Centralnego poprzez: wybudowanie, zmodernizowanie i oznakowanie sieci tras rowerowych na terenie powiatu gliwickiego oraz utworzenie czterech obiektów infrastruktury okołoturystycznej. Za realizację projektu odpowiada Lider projektu. ponadto zgodnie z ww. umową wszystkie operacje finansowe (płatności) w ramach projektu dokonywane będą przez Lidera projektu. Wszystkie faktury dokumentujące zakup towarów i usług nabytych w celu realizacji projektu będą wystawiane na rzecz Lidera projektu.

Infrastruktura, która powstanie w wyniku realizacji projektu będzie ogólnodostępna, publiczna, nieodpłatnie udostępniona mieszkańcom powiatu gliwickiego oraz turystom.

Wnioskodawca nie będzie wykonywał czynności opodatkowanych związanych z infrastrukturą sfinansowaną w ramach projektu. Wnioskodawca nie będzie osiągał żadnych przychodów opodatkowanych podatkiem VAT.

Z opisu stanu faktycznego wynika, że nabywcą wszystkich towarów i usług w ramach ww. projektu jest Lider projektu tj. Powiat. Na rzecz Wnioskodawcy nie będą wystawiane faktury dokumentujące zakup towarów i usług nabytych w celu realizacji projektu.

W świetle powyższego należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie rzeczywistym nabywcą towarów i usług zakupionych w ramach realizacji projektu nie będzie Wnioskodawca, lecz Lider projektu (Powiat).

Jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a kwotę podatku naliczonego, zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z treścią § 5 ust. 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360), faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać:

* imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;

* numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11.

Zatem, zgodnie z brzmieniem powołanych przepisów konieczne jest, aby faktury VAT, jako dokumenty potwierdzające rzeczywiste transakcje gospodarcze, zawierały nazwy określające strony transakcji, ich adresy, a także numery identyfikacji podatkowej.

Mając powyższe na względzie należy stwierdzić, że faktura VAT jest dokumentem potwierdzającym wykonanie pewnej usługi lub dostawy towaru, uprawniającym (po spełnieniu wszystkich warunków wynikających z przepisów prawa) podmiot, dla którego jest wystawiona (nabywcę) do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Podsumowując powyższe należy stwierdzić, że Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia w całości lub w części podatku naliczonego od zakupów w związku z realizacją projektu, albowiem to nie Wnioskodawca jest nabywcą towarów i usług. Faktury dokumentujące nabycie towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu wystawiane zostały dla innego podmiotu, tj. Lidera projektu.

Tym samym nie zostanie w omawianym przypadku spełniona podstawowa przesłanka pozytywna wynikająca z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, dająca podatnikowi (nabywcy) z tytułu nabycia towarów i usług związanych z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W konsekwencji, Wnioskodawca nie będzie uprawniony do ubiegania się o zwrot różnicy podatku naliczonego nad należnym w trybie regulacji art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie mają zastosowania uregulowania § 22 ust. 1 i 2 cyt. wyżej rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Przepisy te przewidują bowiem możliwość zwrotu podatku zarejestrowanym podatnikom jedynie na podstawie umów zawartych przed dniem 1 maja 2004 r.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Jednocześnie należy wskazać, że zgodnie z art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego.

Niniejsza interpretacja skierowana jest tylko do Wnioskodawcy i nie odnosi się do Lidera oraz pozostałych partnerów projektu, bowiem każdą czynność, z którą mogą być związane skutki podatkowoprawne należy rozstrzygać indywidualnie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa St. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl