IBPP3/443-1168/12/LŻ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 grudnia 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-1168/12/LŻ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 12 października 2012 r. (data wpływu 25 października 2012 r.), uzupełnionym pismem, które wpłynęło do tut. organu w dniu 4 grudnia 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia kwoty podatku naliczonego związku z realizacją projektu "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 października 2012 r. wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem, które wpłynęło do tut. organu w dniu 4 grudnia 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia kwoty podatku naliczonego związku z realizacją projektu "...".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Operacja pod nazwą "..." to promocja lokalnej twórczości, zaspokojenie potrzeb społeczno - kulturalnych mieszkańców gminy, ekspozycja lokalnego dziedzictwa, twórczości kulturalnej na obszarze objętym LSR oraz podnoszenie jakości życia mieszkańców Gminy poprzez organizację plenerowej imprezy regionalnej kultywowanie tradycji i ginących zawodów oraz rzemiosła w Gminie - jednej z Gmin obszaru LGD. Realizacja operacji zaskutkowała zachowaniem i lepszym wykorzystaniem dziedzictwa kulturowego, poprzez promocję walorów regionu, jako atrakcyjnego pod względem kulturowym, do poprawy rozwoju regionu oraz na rozwój turystyki. Bezpośrednim skutkiem realizacji projektu był wzrost liczby imprez na terenie Gminy. Zasięg oddziaływania projektu obejmował 11 miejscowości Gminy. Realizacja operacji przyczyniła się do rozwoju całego regionu objętego LSR, gdyż poprzez organizację tego przedsięwzięcia nastąpił wzrost zainteresowania regionem pod względem turystycznym. Impreza pod nazwa "..." odbywała się będzie na działce ewidencyjnej 1273 w na terenie stanowiącym park wiejski i własność Gminy. Miejsce to służy za plenerową salę widowiskową. Powierzchnia zajęta na stoiska wokół muszli koncertowej wynosi 1,77 ha. Wójt Gminy wyraził zgodę na bezpłatne użyczenie terenu na imprezę promującą folklor i gminę. Na "..." zaproszeni byli przedstawiciele ginących zawodów: kowal, wytwórcy serów, pszczelarz, tkaczka, koronczarka, hafciarka, garncarz, rzeźbiarz, wytwórca akcesoriów kuchennych z drewna, wikliniarz. Cztery Koła Gospodyń Wiejskich przygotowywały tradycyjne potrawy i napoje. Impreza odbywała się w niedzielę 15 lipca 2012 r., wstęp był nieodpłatny.

W związku z realizacją zadania podpisano umowy z wykonawcami, którzy wystawili rachunki (na przygotowanie potraw, prezentację ginących zawodów, ubezpieczenie imprezy, transport uczestników, konferansjerka, nagłośnienie, kapela). Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej, nie osiąga przychodów opodatkowanych podatkiem VAT. Realizacja zadania nie ma związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Realizacja operacji pozytywnie wpłynie na świadomość społeczeństwa w zakresie dziedzictwa kulturowego, jak również wpłynie na promocję regionu.

Planowany termin zakończenia realizacji zadania (złożenia wniosku o płatność) przypada na październik 2012 r. Obligatoryjnym załącznikiem do wniosku o płatność jest indywidualna interpretacja w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT. Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT, nie prowadzi działalności gospodarczej. Realizacja przedmiotowej operacji nie zaskutkowała powstaniem obowiązku podatkowego w zakresie ustawy o podatku od towarów i usług.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, iż prawidłowa nazwa projektu brzmi: "...".

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca ma możliwość odliczenia kwoty podatku naliczonego wynikającego z rachunków dokumentujących wydatki związane z realizacją zadania "..." w ramach działania "Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju" objętego PROW na lata 2007-2013.

Stanowisko wnioskodawcy (ostatecznie sformułowane w piśmie który wpłynął do tut. biura 4 grudnia 2012 r.):

Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia kwoty podatku naliczonego wynikającego z rachunków dokumentujących wydatki związane z realizacją zadania "..." w ramach działania "Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju" objętego PROW na lata 2007-2013, ponieważ nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest zarejestrowany w Urzędzie Skarbowym jako podatnik od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika, z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Jak wynika z powyższego prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawione wyżej regulacje wykluczają możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi. Zrealizowanie prawa do odliczenia możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako "podatnicy VAT czynni", poprzez złożenie deklaracji VAT-7.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca zrealizował operacją pod nazwą "...". Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT, nie prowadzi działalności gospodarczej. Realizacja przedmiotowej operacji nie zaskutkowała powstaniem obowiązku podatkowego w zakresie ustawy o podatku od towarów i usług. Realizacja zadania nie ma związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem. Impreza odbywała się w niedziele 15 lipca 2012 r., wstęp był nieodpłatny

W związku z realizacją zadania podpisano umowy z wykonawcami, którzy wystawili rachunki (na przygotowanie potraw, prezentację ginących zawodów, ubezpieczenie imprezy, transport uczestników, konferansjerka, nagłośnienie, kapela).

Wnioskodawca zwraca się z pytaniem, czy ma możliwość odliczenia kwoty podatku naliczonego wynikającego z rachunków dokumentujących wydatki związane z realizacja zadania.

Rozpatrując kwestię prawa do odliczenia w opisanej sytuacji, należy zauważyć, że warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Zrealizowanie tego prawa możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako "podatnicy VAT czynni", poprzez złożenie deklaracji VAT-7.

Ponadto, jak wynika z cytowanego na wstępie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a dokumentem, stanowiącym podstawę dokonania odliczenia podatku jest faktura VAT dokumentująca nabycie towarów i usług. Zatem nie ma możliwości odliczenia podatku VAT wynikającego z dokumentów innych niż wymienione przez ustawodawcę w przepisach o podatku od towarów i usług czyli np. z rachunków, o których Wnioskodawca wspomina.

Należy zauważyć, iż rachunek jest jak najbardziej dokumentem potwierdzającym dokonanie przez Wnioskodawcę nabycia towarów i usług, jednakże w żadnej mierze nie stanowi podstawy do dokonania odliczenia podatku VAT nawet gdyby pojawiła się sytuacja, że podatek ten został w nim wykazany.

Mając zatem na uwadze wskazane wyżej przepisy art. 86 ust. 1 oraz ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostały spełnione podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku od towarów i usług. Wnioskodawca nie jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny, a realizacja imprezy nie ma związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Ponadto jak wskazano powyżej, rachunki nie są dokumentami uprawniającymi do dokonania odliczenia podatku VAT.

W konsekwencji Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacja projektu "...".

Zatem stanowisko Wnioskodawcy zgodnie, z którym nie ma możliwości odliczenia kwoty podatku naliczonego należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z dnia 14 marca 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl