IBPP3/443-1164/14/AZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 listopada 2014 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-1164/14/AZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 16 września 2014 r. (data wpływu 22 września 2014 r.), uzupełnionym pismem z 14 października 2014 r. (data wpływu 21 października 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "XXX" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 września 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "XXX". Wniosek został uzupełniony pismem z 14 października 2014 r. (data wpływu 21 października 2014 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie organu z 9 października 2014 r. znak IBPP3/443-1164/14/AZ.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

W dniu 20 czerwca 2014 r. została zawarta umowa przyznania pomocy nr XXX na operację z zakresu małych projektów w ramach działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" objętego PROW na lata 2007-2013 pomiędzy Samorządem Województwa a Wnioskodawczynią prowadzącą działalność pod nazwą Przedszkole XXX działa na podstawie wpisu XXX rejestru szkół i placówek niepublicznych prowadzonych przez Wójta Gminy (art. 82 ustawy z dnia 7 września1991 r. o systemie oświaty Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.).

W ramach umowy planuje się realizację operacji pn. XXX, której celem jest poprawa jakości życia i dostępności mieszkańców, zwłaszcza dzieci do infrastruktury spędzania wolnego czasu - sportu i rekreacji.

Zakres operacji: W ramach operacji nastąpi zagospodarowanie terenu przyległego do Przedszkola w miejscowości K. Realizacja operacji nastąpi przez ustawienie następujących elementów zabawowych i sportowych:

1. Zestaw zabawowy - koparka, składający się z następujących elementów: drabinki ukośnej, zjeżdżalni ze stali nierdzewnej, drabinki wejściowej, barierki i elementy ozdobne.

2. Zestaw sprawnościowy 3 elementowy: ścianka wspinaczkowa, przeplotnia, ślizg strażacki.

3. Ścieżka zdrowia zawiera takie elementy jak: slalom, równoważnia, płotki do przeskoków.

4. Zabawka na sprężynie.

5. Domek dla dzieci z grą wyposażony w ławeczki i stolik. Na zewnątrz domku gra rozwijająca (np. kółko krzyżyk, liczydło łub tablica do rysowania).

6. Huśtawka podwójna o konstrukcji drewnianej z dwoma siedziskami zawieszonymi na linach.

7. Huśtawka podwójna - kiwak lub inaczej inna nazwa wagowa o konstrukcji drewnianej z dwoma siedziskami po przeciwnych stronach.

8. Stół do tenisa stołowego o konstrukcji betonowej i powierzchni stołu - lastryko, siatka ze stali.

9. Ławka drewniana.

10. Kosz na śmieci wykonany z drewna.

11. Regulamin placu zabaw, o konstrukcji drewnianej.

Do zamontowania ww. elementów będzie konieczne wykonanie nawierzchni bezpiecznych z obrzeżami obejmujących: koryta pod plac zabaw (1 kpl), obrzeża (1 kpl), nawierzchni bezpiecznej żwirowej (1 kpl). Ciekawym elementem operacji jest połączenie aktywnego sportowego wypoczynku z edukacją przez wprowadzenie elementów ścieżki ekologiczno-edukacyjnej. Dzięki temu operacja jest skierowana nie tylko do dzieci, ale także do dorosłych. Na terenie placu zostaną umieszczone tablice edukacyjne w ilości 6 szt. o konstrukcji drewnianej zawierające treści związane z dziedzictwem przyrodniczym obszaru S., z ochroną zasobów przyrody i informacje na temat preferowanych zachowań ekologicznych wśród mieszkańców obszaru S., zwłaszcza w kontekście wejścia w życie nowej ustawy śmieciowej - segregacja odpadów. Planowany termin realizacji operacji - październik 2014 r.

Całkowity koszt operacji wynosi XXX zł brutto, w tym wysokość dotacji stanowi kwotę w wysokości XXX zł brutto. Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej, ale działa na podstawie wpisu nr xx do rejestru szkół i placówek niepublicznych prowadzonych przez Wójta Gminy (art. 82 ustawy z dnia 7września 1991 r. o systemie oświaty Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.).

Wnioskodawca nie jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny i nie składa deklaracji VAT-7. W fakturach dokumentujących towary i usługi nabywane na potrzeby realizacji projektu, Przedszkole widnieje jako ich nabywca. Wybudowany plac jest dostępny dla całej społeczności, jest ogólnodostępny, jednak z uwagi na bezpieczeństwo zamykany na noc. Plac rekreacyjno-sportowy znajduje się na terenie będącym w użytkowaniu Wnioskodawczyni na podstawie stosownej umowy z właścicielem terenu. Plac jest ogrodzony i zamykany na noc ze względu na bezpieczeństwo. Plac jest udostępniany nieodpłatnie.

Celem realizacji projektu jest poprawa jakości życia i dostępności mieszkańców, zwłaszcza dzieci do infrastruktury spędzania wolnego czasu - sportu i rekreacji. Zasadniczym celem realizacji projektu nie jest więc wykorzystanie placu wyłącznie do prowadzenia przedszkola. Wybudowany plac zabaw będzie również w pewnym stopniu wykorzystywany do prowadzenia działalności oświatowej, jednak nie jest on warunkiem jej prowadzenia. Wnioskodawczym nie prowadzi działalności gospodarczej, ale działalność oświatową, która podlega zwolnieniu od podatku od towarów i usług. Wybudowany plac nie będzie wykorzystywany przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Wnioskowana interpretacja indywidualna jest koniecznym załącznikiem do wniosku o płatność dla operacji pn. XXX".

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (ostatecznie przedstawione w piśmie z 14 października 2014 r.):

Czy w związku z realizacją projektu, pn. "XXX", Wnioskodawczyni przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Wnioskodawczyni nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu, pn. "XXX".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Natomiast zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 r., nadanym art. 1 pkt 38 ustawy z dnia 7 grudnia 2012 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2013 r. poz. 35), kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 r., nadanym art. 1 pkt 40 lit. d ustawy z dnia 7 grudnia 2012 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Przedstawione wyżej unormowania wykluczają możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Katalog czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zawarty został w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy. Zgodnie z tym przepisem opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...). Jak stanowi art. 8 ust. 1 ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy więc zauważyć, że Wnioskodawczyni świadcząc usługi w zakresie opisanej we wniosku działalności oświatowej, dokonuje odpłatnego świadczenia usług w rozumieniu art. 8 ustawy o VAT, a tym samym całokształt czynności podejmowanych przez Wnioskodawczynię w zakresie świadczenia tych usług mieści się w pojęciu działalności gospodarczej zdefiniowanej w art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Stosownie do art. 113 ust. 1 ustawy o VAT - w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 r. - zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Natomiast zgodnie z art. 96 ust. 3 ustawy o VAT, podmioty wymienione w art. 15, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.

W myśl art. 96 ust. 4 ustawy o VAT, naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako "podatnika VAT czynnego" lub w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 - jako "podatnika VAT zwolnionego".

Z cytowanych powyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje - co do zasady - wówczas, gdy zostaną spełnione łącznie następujące warunki: odliczenia dokonuje podatnik, o którym mowa w art. 15 ust. 1, a towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Zrealizowanie tego prawa możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako "podatnicy VAT czynni", przez złożenie deklaracji VAT-7.

Analiza przedstawionego stanu faktycznego oraz treści przywołanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do stwierdzenia, że Wnioskodawczyni nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych ze zrealizowanym projektem pn. "XXX". Jak wskazuje treść wniosku - Wnioskodawczyni nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT, Wybudowany plac jest dostępny dla całej społeczności, jest ogólnodostępny. Plac rekreacyjno-sportowy znajduje się na terenie będącym w użytkowaniu Wnioskodawczyni na podstawie stosownej umowy z właścicielem terenu. Zasadniczym celem realizacji projektu nie jest więc wykorzystanie placu wyłącznie do prowadzenia przedszkola. Wybudowany plac zabaw będzie również w pewnym stopniu wykorzystywany do prowadzenia działalności oświatowej, jednak nie jest on warunkiem jej prowadzenia. Wnioskodawczym prowadzi działalność oświatową, która podlega zwolnieniu od podatku od towarów i usług. Wybudowany plac nie będzie wykorzystywany przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Mając zatem na uwadze wskazane wyżej unormowania w tym przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostały spełnione podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi. Wnioskodawczyni nie przysługuje więc prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu, pn. "XXX".

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Niniejsza i interpretacja nie rozstrzyga, w kwestii prawidłowości zakwalifikowania przez Wnioskodawczynię świadczonych przez nią usług do działalności oświatowej, która podlega zwolnieniu z VAT.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl