IBPP3/443-1164/13/JP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 listopada 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-1164/13/JP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 13 września 2013 r. (data wpływu 18 września 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 września 2013 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części w związku z realizacją projektu pn. "...".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca (...) jest czynnym płatnikiem podatku VAT na podstawie decyzji w sprawie nadania numeru identyfikacyjnego... z 28 maja 1993 r. W ramach działalności Wnioskodawca realizuje programy i projekty finansowane ze środków publicznych oraz prowadzi działalność szkoleniowo-doradczą.

W okresie od 1 marca 2006 r. do 30 maja 2008 r. Wnioskodawca (wraz z partnerami: F., I, G, R) realizował projekt RSPI, finansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego na lata 2004-2006, działanie 2.6 Regionalna Strategia Innowacyjna i transfer wiedzy na podstawie umowy z Samorządem Województwa. Celem projektu było utworzenie Regionalnego Systemu Przekazu Informacji dla MŚP w oparciu o technologie informatyczne. Efektem realizowanego projektu było stworzenie kanału informacyjnego..., który umożliwił organizacjom otoczenia biznesu dostarczenie użytecznych informacji dla przedsiębiorstw. Projekt realizowany był zgodnie z zasadami realizacji projektów partnerskich w ramach ZPORR 2004-2006 przyjętych rozporządzeniem Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 1 lipca 2004 r. w sprawie przyjęcia Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006 (Dz. U. Nr 166, poz. 1745) oraz Uzupełnienia Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006 przyjętego rozporządzeniem Ministra Gospodarki i Pracy z dn. 25 sierpnia 2004 r. (Dz. U. Nr 200, poz. 2051, z późn. zm.).

Projekt realizował każdy z uczestników (lider - Wnioskodawca oraz partnerzy) w zakresie wynikającym z umowy partnerskiej. Odpowiedzialnym za prawidłową realizację projektu pozostawał Wnioskodawca, który został wyznaczony umową partnerską, jako Beneficjent składający wniosek o dofinansowanie oraz podpisujący umowę o dofinansowanie projektu z Samorządem Województwa Śląskiego (Instytucją Wdrażającą). Wnioskodawca w imieniu swoim i wszystkich partnerów składał okresowe wnioski o płatność, w których znajdowało się zbiorcze rozliczenie wydatków kwalifikowanych poniesionych zarówno przez lidera jak i partnerów. Lider na podstawie wniosku o płatność otrzymywał środki na realizację projektu od Instytucji Wdrażającej na rachunek wyodrębniony na potrzeby realizacji projektu. Następnie zgodnie z harmonogramem i umową partnerstwa przekazywał środki na wyodrębnione konta bankowe partnerów, którzy realizowali założone we wniosku etapy projektu.

Zgodnie z umową nr... o dofinansowanie projektu nr... "..." (w skrócie...) zawartą między Samorządem Województwa a Wnioskodawcą - wkład własny na realizację projektu wynosił 0,00 PLN. W związku z realizacją projektu nie nastąpiło przekazanie jakichkolwiek jego efektów partnerom.

Powstały w wyniku realizacji projektu..., regionalny system informacji nie jest w żadnym zakresie wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. W ramach projektu Wnioskodawca nie dokonywał sprzedaży, a zakupione towary i usługi nie były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu zostały udokumentowane fakturami VAT, w 100% zużyte na potrzeby projektu i sfinansowane w kwocie brutto przez Europejski Fundusz Społeczny.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z realizacją ww. projektu istnieje możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub części.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zgodnie z art. 86 ust. 1 i 2 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Faktury VAT, dokumentujące nabycie towarów i usług w trakcie realizacji projektu, nie są związane z działalnością opodatkowaną podatkiem VAT i tym samym nie spełniają przesłanek warunkujących prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony.

W związku z realizacją projektu Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Treść powyższego przepisu wskazuje zatem, iż odliczenie podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy nabyte towary i usługi służą wykonywaniu czynności opodatkowanych, tzn. czynności, które generują podatek należny. Odliczyć można więc w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika.

Wskazana zasada wyklucza jednocześnie możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku świadczenia czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca wraz z partnerami w okresie od 1 marca 2006 r. do 30 maja 2008 r. realizował projekt pn. "...", finansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Efektem realizowanego projektu było stworzenie kanału informacyjnego www.DlaFirmy.info.pl, który umożliwił organizacjom otoczenia biznesu dostarczenie użytecznych informacji dla przedsiębiorstw. Projekt realizowany był zgodnie z zasadami realizacji projektów partnerskich. Projekt realizował każdy z uczestników (lider - Wnioskodawca oraz partnerzy) w zakresie wynikającym z umowy partnerskiej. Wnioskodawca był odpowiedzialny za prawidłową realizację projektu, który został wyznaczony umową partnerską, jako Beneficjent składający wniosek o dofinansowanie oraz podpisujący umowę o dofinansowanie projektu. Wnioskodawca w imieniu swoim i wszystkich partnerów składał okresowe wnioski o płatność, w których znajdowało się zbiorcze rozliczenie wydatków kwalifikowanych poniesionych zarówno przez lidera jak i partnerów. Wnioskodawca (Lider) otrzymywał środki na realizację projektu na rachunek wyodrębniony na potrzeby realizacji projektu. Następnie zgodnie z harmonogramem i umową partnerstwa przekazywał środki na wyodrębnione konta bankowe partnerów, którzy realizowali założone we wniosku etapy projektu.

Wkład własny na realizację projektu wynosił 0,00 PLN. W związku z realizacją projektu nie nastąpiło przekazanie jakichkolwiek jego efektów partnerom. Powstały w wyniku realizacji projektu, regionalny system informacji nie jest w żadnym zakresie wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. W ramach projektu Wnioskodawca nie dokonywał sprzedaży, a zakupione towary i usługi nie były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Jak już nadmieniono wyżej, podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek realizowanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia czyli sprzedażą generującą podatek należny. Analiza przedmiotowej sprawy jednoznacznie wskazuje, że efekt powstały w wyniku realizacji przedmiotowego projektu (...) nie jest w żaden sposób wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Jak sam wskazał Wnioskodawca, w ramach projektu nie dokonywał sprzedaży, a zakupione towary i usługi nie były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W świetle powyższego, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu ani w całości ani w części, gdyż w przedstawionej sytuacji nie zostanie spełniona podstawowa zasada tj. nie wystąpi związek dokonywanych zakupów ze sprzedażą generującą podatek należny.

W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy w myśl którego nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego, należało uznać za prawidłowe.

Końcowo należy podkreślić, iż zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem wskazać, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono przy założeniu, iż faktycznie Wnioskodawca nie dokonywał sprzedaży, a zakupione towary i usługi nie były wykorzystywane do czynności opodatkowanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualny błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślić wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Niniejsza interpretacja skierowana jest tylko do Wnioskodawcy i nie odnosi się do pozostałych partnerów projektu, bowiem każdą czynność, z którą mogą być związane skutki podatkowo-prawne należy rozstrzygać indywidualnie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl