IBPP3/443-1151/13/ASz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 listopada 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-1151/13/ASz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 10 września 2013 r. (data wpływu 16 września 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 września 2013 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu pn. "...".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Stowarzyszenie (Wnioskodawca) powstało w 2006 r. i została zarejestrowana w Krajowym Rejestrze Sądowym 1 lutego 2006 r. Stowarzyszenie działa w oparciu o Prawo o stowarzyszeniach, ustawę z 7 marca 2007 r. w sprawie rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Rozporządzenie Rady (WE) nr 1698/2005 z dnia 20 września 2005 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW).

Na podstawie złożonego w Urzędzie Marszałkowskim Województwa wniosku w dniu 31 grudnia 2012 r. podpisano w 2013 r. umowę przyznania pomocy pomiędzy Samorządem Województwa a partnerami projektu współpracy na realizację projektu pn. "...". Pomoc pochodzi z krajowych środków publicznych i środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

Na podstawie złożonego wniosku o przyznanie pomocy Wnioskodawca otrzymał pomoc w wysokości 187 655,00 zł co stanowi 100% wydatków kwalifikowalnych. Podatek VAT został zaliczony jako wydatek kwalifikowalny.

Partnerzy projektu współpracy zobowiązali się do wspólnej realizacji operacji, której celem jest podniesienie atrakcyjności turystyczno-rekreacyjnej na terenie działania partnerów projektu współpracy poprzez oznaczenie w partnerstwie miejsc atrakcyjnych turystycznie, wyznaczenie szlaku turystycznego, utworzenie obiektów małej architektury oraz realizację zadań informacyjno-promocyjnych.

Cel ogólny realizowany będzie poprzez następujące cele szczegółowe:

I. Zwiększenie dostępu do informacji o atrakcjach turystyczno-rekreacyjnych na terenie działania partnerów projektu współpracy poprzez wykonanie i montaż tablic informacyjnych, wydanie oraz rozpowszechnienie atlasu turystycznego, utworzenie strony internetowej wraz z wykonaniem panoram sferycznych;

II. Wzrost atrakcyjności oferty rekreacyjno-turystycznej regionu poprzez utworzenie obiektów małej architektury turystycznej oraz wyznaczenie wspólnego szlaku turystycznego na terenie działania partnerów.

Wszystkie produkty i rezultaty projektu będą udostępniane mieszkańcom jak również turystom bezpłatnie. Materiały promocyjne - atlas będzie wykorzystywany do celów promocyjnych podczas działań realizowanych przez Wnioskodawcę. Będzie dostępny w biurach LGD partnerskich i wykorzystywany do promocji regionu podczas imprez kulturalnych, targów. Materiały promujące tereny LGD zostaną także częściowo przekazane instytucjom zajmującym się promocją regionu, ośrodkom kultury, urzędom gmin. Będą udostępniane i rozdawane bezpłatnie turystom. Tablice informacyjne, na których zostaną opisane miejsca atrakcyjne turystycznie zostaną umieszczone na terenie każdej gminy LGD partnerskich w miejscu ogólnodostępnym dla mieszkańców i turystów. Dostęp do strony internetowej, szlaku turystycznego oraz obiektów małej architektury - altan zlokalizowanych przy szlaku będą także nieodpłatne.

Faktury VAT dokumentujące zakupy oraz usługi związane z realizowanym projektem będą wystawiane na partnerów projektu, w tym Wnioskodawcy proporcjonalnie do zaangażowanych środków. Każde LGD będzie odpowiedzialne za realizację części projektu na terenie swojego działania.

Transze dotacji przekazywane będą dla Wnioskodawcy na podstawie "wniosku beneficjenta o płatność".

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą i osiąga przychody ze sprzedaży usług edukacyjnych. Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT czynnym i nie składa deklaracji VAT-7. Ze zwolnienia korzysta na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Działania podejmowane w związku z realizacją projektu nie mają w żadnym zakresie związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Odpłatne świadczenie usług i sprzedaż w ramach projektu nie będą prowadzone.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu pn. "...".

Stanowisko Wnioskodawcy:

Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż nie przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Aby zatem podatnik mógł obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z dokonanych zakupów, zakupy te muszą być związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych, przy czym związek ten winien mieć charakter bezsporny.

Należy jednak zauważyć, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 4 ww. ustawy o VAT, zgodnie którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (wyłączenie w przypadku Wnioskodawcy nie ma zastosowania).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca podpisał umowę przyznania pomocy pomiędzy Samorządem Województwa a partnerami projektu współpracy na realizację projektu pn. "...".

Wszystkie produkty i rezultaty projektu będą udostępniane mieszkańcom jak również turystom bezpłatnie. Materiały promocyjne - atlas będzie wykorzystywany do celów promocyjnych podczas działań realizowanych przez Wnioskodawcę. Będzie dostępny w biurach LGD partnerskich i wykorzystywany do promocji regionu podczas imprez kulturalnych, targów. Materiały promujące tereny LGD zostaną także częściowo przekazane instytucjom zajmującym się promocją regionu, ośrodkom kultury, urzędom gmin. Będą udostępniane i rozdawane bezpłatnie turystom. Tablice informacyjne, na których zostaną opisane miejsca atrakcyjne turystycznie zostaną umieszczone na terenie każdej gminy LGD partnerskich w miejscu ogólnodostępnym dla mieszkańców i turystów. Dostęp do strony internetowej, szlaku turystycznego oraz obiektów małej architektury - altan zlokalizowanych przy szlaku będą także nieodpłatne.

Faktury VAT dokumentujące zakupy oraz usługi związane z realizowanym projektem będą wystawiane na partnerów projektu, w tym Wnioskodawcy proporcjonalnie do zaangażowanych środków. Każde LGD będzie odpowiedzialne za realizację części projektu na terenie swojego działania.

Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT czynnym i nie składa deklaracji VAT-7. Ze zwolnienia korzysta na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Działania podejmowane w związku z realizacją projektu nie mają w żadnym zakresie związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Jak wskazano na wstępie, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Zrealizowanie tego prawa możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako "podatnicy VAT czynni" przez złożenie deklaracji VAT-7.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w rozpatrywanej sprawie nie zostaną spełnione podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary. Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT, a zakupione towary i usługi nie będą wykorzystywane do czynności generujących podatek należny.

W świetle powyższego, Wnioskodawcy nie przysługuje prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących dokonane przez niego zakupy związane z realizacją projektu pn. "...".

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu opisanego stanu faktycznego, w szczególności w przypadku wykorzystania efektów projektu do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT oraz zarejestrowania się Wnioskodawcy jako podatnika VAT czynnego udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Józefa Ignacego Kraszewskiego 4A, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl