IBPP3/443-1142/13/JP - Podatek od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją zadania.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 3 grudnia 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-1142/13/JP Podatek od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją zadania.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 9 września 2013 r. (data wpływu 13 września 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją zadania pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 września 2013 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją zadania pn. "...".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca (Ludowy Klub Sportowy "...") realizuje projekt pod nazwą "...", którego celem jest aktywizacja społeczności wiejskiej oraz promowanie aktywnego trybu życia poprzez zachęcenie mieszkańców S i okolic do uczestnictwa w życiu kulturalnym i sportowo-rekreacyjnym wsi.

Realizacja operacji pozwoliła wyposażyć budynek w niezbędny sprzęt oraz urządzenia. W związku z realizacją zadania pomieszczenia na parterze wyposażone zostały w ławki z przegrodami na obuwie, a także wieszaki na ubrania. Pokój ścienny na parterze został wyposażony w szafę na ubrania, szafę na dokumenty, biurko, regał i stół z krzesłami dla czterech osób. W przejściu zamontowano gablotę na puchary i dyplomy. Na piętrze w części socjalno-rekreacyjnej zakupiono stoły oraz krzesła dla 30 osób. Mały aneks kuchenny doposażony został

w szafki i blaty a także w kuchenkę gazowo-elektryczną. W pozostałej części obok stołu do ping-ponga zamontowane zostały urządzenia do ćwiczeń siłowych oraz telewizor. Z uwagi na brak urządzeń grzewczych w tej części budynku, zakupiono dwie nagrzewnice elektryczne. Wyposażony budynek będzie równocześnie pełnił funkcję świetlicy, która będzie służyć mieszkańcom i turystom odwiedzającym teren Powiatu do organizowania spotkań, szkoleń, imprez i uroczystości. Dzięki wyposażeniu budynku w wymienione urządzenia i sprzęt powstał nowoczesny obiekt wykorzystywany na cele sportowe i społeczno-kulturalne wsi i okolic służące rozwijaniu i kultywowaniu tradycji, integracji społecznej i rozwoju różnych form zainteresowań społeczności lokalnej. Zakupiony sprzęt jak i wyposażony budynek będzie ogólnodostępny dla wszystkich zawodników klubu oraz mieszkańców i będzie on udostępniony nieodpłatnie.

Po wszystkich pracach związanych z adaptacją wnętrza budynku planuje się uroczyste otwarcie i przekazanie obiektu dla mieszkańców wsi S. Impreza obejmować będzie organizację rozgrywek sportowych przy uroczystym otwarciu budynku klubowego. W ramach pracy własnej świadczonej nieodpłatnie zostanie przywieziony i zamontowany sprzęt do siłowni. A także w zakresie imprezy zostanie wykonany projekt graficzny, druk plakatów i ich rozwieszenie na terenie wsi S oraz rozniesienie ulotek, zostanie przygotowany obiekt do imprezy oraz będzie prowadzona impreza, nastąpi także jej ochrona, obsługa porządkowa, sędziowska i medyczna.

Impreza będzie miała charakter otwarty, będzie ogólnodostępna i bezpłatna. Każda osoba chętna będzie mogła wziąć w niej udział.

Efekty rzeczowe planowane do osiągnięcia w związku z realizacją operacji to:

* wskaźnik produktu: ilość zorganizowanych imprez - 1, ilość wyposażonych obiektów sportowych spełniających zarazem funkcję świetlicy wiejskiej - 1,

* wskaźnik rezultatu: nastąpi wzrost aktywizacji społeczności wiejskiej, promowanie aktywnego trybu życia, wzrost liczby osób korzystających z wyposażonego budynku klubowego spełniającego zarazem funkcję świetlicy o 20%.

Poprzez realizację tej operacji nastąpi wzmocnienie aktywności społeczności lokalnej. Dzięki wyposażonemu budynkowi mieszkańcy S oraz okolicznych miejscowości, a także turyści będą mieli możliwość spotkań oraz czynnego i rekreacyjnego uprawiania sportu. Poprzez wyposażenie budynku w niezbędny sprzęt i urządzenia odpowiednio przystosowano i poprawiono jakość miejsca do szerzenia sportowych idei, promocji aktywnego trybu życia i kultywowania tradycji.

W ramach realizacji operacji na Wnioskodawcę zostały wystawione faktury przez podatnika będącego płatnikiem VAT. Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej, nie osiąga przychodów opodatkowanych podatkiem VAT. Realizacja zadania nie ma związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Realizacja operacji pozytywnie wpłynie na świadomość społeczeństwa na skutek aktywizacji społeczności wiejskiej oraz promowania aktywnego trybu życia poprzez zachęcenie mieszkańców S i okolic do uczestnictwa w życiu kulturalnym i sportowo-rekreacyjnym wsi.

Planowany termin zakończenia realizacji zadania (złożenia wniosku o płatność) przypada na grudzień 2013 r. Obligatoryjnym załącznikiem do wniosku o płatność jest indywidualna interpretacja w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT.

Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT, nie prowadzi działalności gospodarczej. Realizacja przedmiotowej operacji nie będzie skutkować powstaniem obowiązku podatkowego w zakresie ustawy o podatku od towarów i usług. Przyczyni się natomiast do większej aktywizacji mieszkańców, gdyż obiekt sportowy spełniający zarazem funkcję świetlicy wiejskiej będzie służyć jako miejsce do spotkań mieszkańców oraz uprawiania sportu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca ma możliwość odliczenia kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją zadania "..." w ramach działania "Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju" objętego PROW na lata 2007-2013.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją zadania "..." w ramach działania "Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju" objętego PROW na lata 2007-2013, ponieważ nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest zarejestrowany w Urzędzie Skarbowym jako podatnik od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi. Zrealizowanie prawa do odliczenia możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako "podatnicy VAT czynni", przez złożenie deklaracji VAT-7.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca realizuje projekt pn. "...". Przez realizację tej operacji nastąpi wzmocnienie aktywności społeczności lokalnej.

W efekcie projektu zrealizowano adaptację oraz wyposażenie budynku jak również planuje się imprezę związaną z uroczystym otwarciem i przekazaniem budynku dla mieszkańców.

W ramach realizacji operacji na Wnioskodawcę zostały wystawione faktury przez podatnika będącego płatnikiem VAT. Impreza będzie miała charakter otwarty, będzie ogólnodostępna i bezpłatna. Każda osoba chętna będzie mogła wziąć w niej udział. Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej, nie osiąga przychodów opodatkowanych podatkiem VAT. Realizacja zadania nie ma związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Realizacja przedmiotowej operacji nie będzie skutkować powstaniem obowiązku podatkowego w zakresie ustawy o podatku od towarów i usług. Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT, nie prowadzi działalności gospodarczej.

Mając zatem na uwadze wskazane wyżej unormowania, w tym przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług - Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, a zatem towary nabywane na potrzeby realizacji projektu nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. W konsekwencji Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług związanych z realizacją projektu.

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy, w myśl którego nie ma możliwości odliczenia kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją zadania, należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego opisu stanu faktycznego, a w szczególności prowadzenia przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej generującej podatek należny oraz zarejestrowania się Wnioskodawcy jako podatnika VAT czynnego, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl