IBPP3/443-1140/13/UH - Podatek od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia kwoty podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 3 grudnia 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-1140/13/UH Podatek od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia kwoty podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 5 września 2013 r. (data wpływu 13 września 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia kwoty podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 września 2013 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis stanu faktycznego:

Ochotnicza Straż Pożarna w... (Wnioskodawca) zrealizowała projekt pn. "...". Kuchnia świetlicy wiejskiej nie posiadała odpowiedniego wyposażenia aby mogła pełnić należycie swoją funkcję.

W ramach operacji Wnioskodawca zakupił zestaw cateringowy do kuchni, artykuły gospodarcze i spożywcze na imprezy. A także w ramach wkładu niepieniężnego przygotowano potrawy na imprezy. Wyposażona kuchnia w zestaw cateringowy pozwoliła "..." działającym przy OSP przygotowywać potrawy na imprezy, w których brały udział. Imprezy folklorystyczne, w których brały i będą brały udział "..." są jednym z najsilniejszych bodźców w turystyce do poznawania dziedzictwa kulturowego danego regionu. Jednym z charakterystycznych elementów obszaru Wnioskodawcy jest oparta na tradycyjnych potrawach kuchnia regionalna.

Imprezy w jakich "..." brały udział to m.in.:

* Festiwal..., 4 sierpień 2013 r.

* Święto. z Jarmarkiem... oraz. Targi Tradycyjnej i Regionalnej Żywności -..., 18 sierpień 2013 r.

* Jarmark... -..., 14 lipiec 2013 r.

* Tydzień Kultury... -..., 25 lipiec 2013 r.

Efekty rzeczowe planowane do osiągnięcia w związku z realizacją operacji to:

a.

wskaźnik produktu:

* zakupiony sprzęt tj. szczypce do ciasta - 10 szt., frytkownica - 1 szt., warnik - 1 szt., GN - 10 szt., K. - 2 szt., termos - 6 szt., termos z kranem - 3 szt., podgrzewacze - 10 szt., podgrzewacze roll-top - 2 szt., taboret gazowy - 1 szt., artykuły gospodarcze - 205 szt.

* udział w 4 imprezach.

b.

wskaźnik rezultatu:

* liczba osób korzystająca z zakupionego sprzętu na 4 imprezach - około 1000 osób

* liczba osób degustujących potrawy regionalne - ok. 1000 osób

* wzrost liczby osób uczestniczących w imprezach o 20%.

Wnioskodawca nie przewiduje jakichkolwiek ograniczeń dla społeczności w użytkowaniu i dostępie do sprzętu oraz nie będzie pobierał opłat za korzystanie z niego. Każdy zainteresowany korzystający ze świetlicy wiejskiej będzie mógł użytkować sprzęt. Zakupione elementy będą przechowywane w budynku OSP. Będą one wykorzystywane na imprezach lokalnych jak i spotkaniach społeczności lokalnej. Elementy te będą ogólnodostępne, udostępnione nieodpłatnie, a także nie przyniosą dochodu.

Poprzez realizację tej operacji nastąpi wzmocnienie aktywności społeczności lokalnej oraz wzrośnie poczucie identyfikacji społeczności z regionem, jego tradycjami i wartościami. Dzięki realizacji operacji będą kultywowane lokalne tradycje i zwyczaje.

W ramach realizacji operacji na Wnioskodawcę zostały wystawione faktury przez podatnika będącego płatnikiem VAT. Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej, nie osiąga przychodów opodatkowanych podatkiem VAT. Realizacja zadania nie ma związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Realizacja operacji pozytywnie wpłynie na świadomość społeczeństwa w zakresie dziedzictwa historycznego, przyrodniczego i kulturalnego, ponieważ w trakcie imprez regionalnych kultywowane będzie poczucie piękna i wspólnoty lokalnej, poprzez prezentowanie się "..." na imprezach w tradycyjnych strojach regionalnych, umacnia się tożsamość społeczności lokalnych.

Planowany termin zakończenia realizacji zadania (złożenia wniosku o płatność) przypada na wrzesień 2013 r. Obligatoryjnym załącznikiem do wniosku o płatność jest indywidualna interpretacja w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT. Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT, nie prowadzi działalności gospodarczej. Realizacja przedmiotowej operacji nie będzie skutkować powstaniem obowiązku podatkowego w zakresie ustawy o podatku od towarów i usług. Przyczyni się natomiast do większej aktywizacji mieszkańców.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca ma możliwość odliczenia kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją zadania "..." w ramach działania "Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju" objętego PROW na lata 2007-2013.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją zadania "..." w ramach działania "Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju" objętego PROW na lata 2007-2013, ponieważ nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest zarejestrowany w urzędzie skarbowym jako podatnik od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Wypada w tym miejscu zauważyć, że w stosownie do przepisu art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W świetle powyższego, niewątpliwie Wnioskodawca jako osoba prawna w zakresie, w jakim realizuje czynności określone w art. 5 ustawy o VAT, spełnia przesłanki do uznania go za podatnika podatku od towarów i usług.

Zaznaczenia zatem wymaga, iż zgodnie z art. 96 ust. 4 ustawy o VAT naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako "podatnika VAT czynnego" lub w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 - jako "podatnika VAT zwolnionego", po uprzednim złożeniu naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenia rejestracyjnego.

Należy zatem uznać, iż stwierdzenie Wnioskodawcy, że nie jest czynnym podatnikiem podatku - VAT, należy rozumieć w ten sposób, że nie jest on zarejestrowany jako "podatnik VAT czynny".

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca realizował projekt pn. "...". W ramach projektu Wnioskodawca zorganizował 4 imprezy folklorystyczne, w których brały udział i przygotowywały potrawy "..." oraz zakupił zestaw cateringowy do kuchni, artykuły gospodarcze i spożywcze na ww. imprezy. Zakupione sprzęty będą ogólnodostępne, nie będą pobierane opłaty za korzystanie z nich. Faktury dokumentujące zakup towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu będą wystawiane na Wnioskodawcę. Realizacja zadania nie ma związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia czyli sprzedażą generującą podatek należny.

Zrealizowanie tego prawa możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako "podatnicy VAT czynni", poprzez złożenie deklaracji VAT-7.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług związanego z nabywanymi towarami i usługami dotyczącymi realizacji przedmiotowego projektu. Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, a dokonane zakupy nie są wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności generujących podatek należny.

Wnioskodawca nie ma zatem prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...".

W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym nie ma możliwości odliczenia kwoty podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług związanych z realizacją zadania pn. "..." należało uznać za prawidłowe.

Organ informuje ponadto, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku. W przypadku zmiany któregokolwiek elementu przestawionego stanu faktycznego, a w szczególności zarejestrowania się Wnioskodawcy jako podatnika VAT czynnego oraz wykorzystywania zakupionych towarów i usług do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego..., po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.) Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl