IBPP3/443-114/11/PK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 marca 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-114/11/PK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 7 stycznia 2011 r. (data wpływu do tut. Biura 25 stycznia 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stwierdzenia jaką stawkę podatku VAT należy zastosować dla usługi polegającej na organizacji występów artystycznych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 stycznia 2011 r. wpłynął do tut. Biura wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stwierdzenia jaką stawkę podatku VAT należy zastosować dla usługi polegającej na organizacji występów artystycznych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Podatnik jest agencją, która reprezentuje artystów wykonawców - zespół G. w zakresie organizowania ich występów artystycznych. W praktyce wygląda to tak, że Wnioskodawca zawiera w imieniu własnym umowy z różnymi podmiotami, które chcą zamówić występ zespołu. W umowach tych Podatnik zobowiązuje się, że reprezentowani przez niego artyści wykonawcy z zespołu G. wykonają występ artystyczny, w terminie i na warunkach określonych w umowie. Są to różnego rodzaju występy artystyczne, zazwyczaj jest to widowisko artystyczne, polegające na tym, że zespół w specjalnych strojach ludowych, w specjalnie przygotowanej do danego występu scenografii, gra, śpiewa, tańczy, a czasami dodatkowo urządzane są, w trakcie widowiska, jakieś pokazy dla publiczności lub występy z udziałem publiczności.

Każdorazowo podmiot, zamawiający dany występ artystyczny zespołu, uiszcza na rzecz podatnika opłatę za wstęp na występ zespołu, albo ze środków zebranych ze sprzedaży biletów publiczności, albo z własnych środków.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy na tle wyżej opisanego stanu faktycznego, do wyżej opisanych usług Podatnika, polegających na organizowaniu występów artystycznych zespołu G., w formie widowisk artystycznych, będzie miała zastosowanie pozycja 182 pkt 1 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2011 r....

Zdaniem Wnioskodawcy, wykonywane przez niego, wyżej opisane usługi, polegające na organizowaniu występów artystycznych zespołu G., stanowią usługi rozrywkowe w zakresie wstępu na widowiska artystyczne, o których mowa w pozycji 182 pkt 1 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2011 r.

Występy artystyczne zespołu G., w specjalnych strojach ludowych, w specjalnie przygotowanej scenografii, w trakcie których zespół gra, śpiewa, tańczy, czasami urządza jakieś pokazy dla publiczności lub występy z udziałem publiczności, są niewątpliwie widowiskiem artystycznym w rozumieniu wyżej powołanego przepisu. Wobec czego ich organizacja przez podatnika stanowi usługę rozrywkową.

Występy te, które w przepisie nazwane są widowiskiem artystycznym, są zawsze organizowane dla publiczności, która albo płaci za wstęp w formie biletów, za pośrednictwem podmiotu zamawiającego u podatnika występ zespołu, albo nie płaci, ponieważ występ został opłacony ze środków własnych podmiotu zamawiającego u podatnika występ zespołu. Tak czy inaczej wstęp na widowisko artystyczne zespołu jest zawsze opłacony w formie wynagrodzenia dla podatnika. Skoro spełnione są obie przesłanki przewidziane w pozycji 182 pkt 1 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług, to jest przesłanka dotycząca świadczenia usługi rozrywkowej w formie widowiska artystycznego oraz przesłanka dotycząca pobierania opłaty za wstęp na widowiska artystyczne, należy uznać, że wyżej opisane usługi podatnika stanowią usługi rozrywkowe w zakresie wstępu na widowiska artystyczne, o których mowa w pozycji 182 pkt 1 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2011 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą o VAT", opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Na mocy art. 5a ustawy o VAT, obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r., towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

W art. 41 ust. 1 ustawy o VAT postanowiono, iż stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku.

Stosownie do art. 41 ust. 2 ustawy o VAT, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. Zgodnie z art. 146a ustawy o VAT, wprowadzonym przez art. 19 pkt 5 ustawy z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. Nr 238, poz. 1578) oraz zmienionym przez art. 9 pkt 1 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 257, poz. 1726) i obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. - w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W załączniku nr 3 do ustawy pod poz. 182, bez względu na symbol PKWiU, wymieniono usługi kulturalne i rozrywkowe - wyłącznie w zakresie wstępu:

1.

na widowiska artystyczne, włączając przedstawienia cyrkowe,

2.

do obiektów kulturalnych.

Z powyższym przepisów wynika, iż od dnia 1 stycznia 2011 r. stawką podatku obniżoną do wysokości 8% objęte zostały m.in. usługi kulturalne i rozrywkowe - wyłącznie w zakresie wstępu na widowiska artystyczne, włączając przedstawienia cyrkowe oraz do obiektów kulturalnych. Należy zaznaczyć, że pojęcie "wstępu" rozumiane jako prawo do wejścia na daną imprezę artystyczną wiąże się ze sprzedażą biletów, karnetów itp.

Z opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku wynika, iż Wnioskodawca jest agencją artystyczną reprezentującą artystów wykonawców - zespół G. Wnioskodawca zawiera z osobami trzecimi (organizatorami) umowy których przedmiotem jest świadczenie usługi polegającej na występie artystycznym reprezentowanego zespołu. Za powyższą usługę Wnioskodawca otrzymuje wynagrodzenie od organizatora. Wynagrodzenie to pochodzi albo ze sprzedaży przez organizatora biletów wstępów na występ artystyczny albo ze środków własnych organizatora.

Ustalenie podstawy opodatkowania usługi świadczonej przez Wnioskodawcę będzie zależało od konkretnych sformułowań umowy między nim a artystą wykonawcą. W obrocie gospodarczym mamy do czynienia z trzema rodzajami takich umów zawieranych na zasadzie:

1.

pełnomocnictwa do zawierania umów w imieniu i na rzecz artysty, z której pełnomocnik będzie uzyskiwał wyłącznie prowizję; wynagrodzeniem będzie w takim przypadku wyłącznie uzyskiwana prowizja, reszta kwoty wpływać będzie bezpośrednio na rzecz artysty (umowa pośrednictwa),

2.

zawarcia umowy we własnym imieniu na rzecz artysty,

3.

zawarcia umowy we własnym imieniu i świadczenia usługi artystycznej - po czym następuje wypłata wynagrodzenia dla zatrudnianego artysty lub też rozliczanie się z artystą na zasadzie podwykonawstwa.

W zdarzeniu przyszłym opisanym we wniosku nie mamy do czynienia z umową pośrednictwa lecz ze świadczeniem usług artystycznych przez agencję. Wskazuje na to fakt, iż:

1.

agencja zawiera umowy we własnym imieniu,

2.

wynagrodzenie za świadczoną usługę artystyczną wypłacane jest w całości na rzecz agencji (ze sprzedaży przez organizatora biletów wstępów na występ artystyczny albo ze środków własnych organizatora).

W związku z tym, że świadczenie usług rozrywkowych, wyłącznie w zakresie wstępu (sprzedaży biletów), od dnia 1 stycznia 2011 r. podlega opodatkowaniu według stawki 8% - zgodnie z art. 41 ust. 2 w związku z art. 146a pkt 2 ustawy o VAT, jako czynność wymieniona w poz. 182 załącznika nr 3 do ustawy, ustalić należy czy Wnioskodawca w przedstawionym we wniosku zdarzeniu przyszłym świadczy usługę o której mowa jest w poz. 182 ww. załącznika.

Jak wynika ze zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku, Wnioskodawca za świadczoną usługę artystyczną otrzymuje wynagrodzenie od organizatora. Wynagrodzenie to wynika z umowy zawartej między tymi dwoma podmiotami. Wynagrodzenie to może pochodzić ze sprzedaży przez organizatora biletów wstępów na występ artystyczny albo ze środków własnych organizatora. Wnioskodawca nie dokonuje zatem sprzedaży biletów wstępu na występ artystyczny, a co za tym idzie nie świadczy usługi o której jest mowa w poz. 182 załącznika nr 3 do ustawy o VAT. Należy bowiem zauważyć, że wynagrodzenie należne agencji nie stanowi opłaty za wstęp na widowisko artystyczne, gdyż taką opłatę pobiera ewentualnie organizator (zamawiający) w związku ze sprzedażą biletów. Wobec powyższego, do usługi artystycznej świadczonej przez agencję na rzecz zamawiającego (organizatora imprezy artystycznej) nie będzie miała zastosowania obniżona stawka w wysokości 8%. Przedmiotowa usługa winna być opodatkowana od dnia 1 stycznia 2011 r. stawką podstawową w wysokości 23%.

Stanowisko Wnioskodawcy jest zatem nieprawidłowe.

Dodatkowo należy zauważyć, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii dotyczącej zastosowania zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy o VAT w odniesieniu do opisanych we wniosku usług polegających na organizowaniu występów artystycznych, gdyż kwestia ta nie była przedmiotem zapytania Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl