IBPP3/443-1130/13/JP - Podatek od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 4 grudnia 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-1130/13/JP Podatek od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 5 września 2013 r. (data wpływu 10 września 2013 r.), uzupełnionym pismem z 26 listopada 2013 r. (data wpływu 27 listopada 2013 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 września 2013 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...". Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 26 listopada 2013 r. (data wpływu 27 listopada 2013 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 22 listopada 2013 r. nr IBPP3/443-1130/13/JP.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Zgodnie z art. 33 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2013 r. poz. 595 tj) Zarząd Powiatu wykonuje swoje zadania przy pomocy Starostwa Powiatowego. W związku z tym Starostwo Powiatowe zwraca się z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej Powiatu.

Powiat wraz z Gminami Powiatu - E, C, D, F, G korzystając z uprawnienia do realizowania zadań publicznych w drodze współdziałania między jednostkami samorządu terytorialnego realizują projekt partnerski pn. "...". Realizacja inwestycji jest związana z wdrożeniem systemu informatycznego wraz z założeniem zintegrowanej bazy informacji o terenie na podstawie istniejącej numerycznej mapy powiatu oraz rozproszonych informacji zawartych w różnych aplikacjach i kartotekach prowadzonych ręcznie w poszczególnych gminach i Powiecie. Przyczyni się do sprawniejszego działania administracji publicznej i wspomoże proces decyzyjny dzięki stałemu dostępowi do aktualnych i rzetelnych danych.

Gminy Powiatu i Powiat na podstawie art. 10 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym oraz art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym w dniu 14 grudnia 2009 r. zawarły porozumienie dotyczące realizacji zadania publicznego w formie Umowy Partnerskiej. Z dniem 13 sierpnia 2012 r. Aneksem nr 2 do ww. porozumienia wprowadzono zmiany zasad współfinansowania projektu przez Partnerów Projektu zgodnie z którym Płatnikami i Nabywcami są bezpośrednio Partnerzy, każdy w swojej części.

W dniu 15 czerwca 2010 r. uchwałą nr. Zarząd Województwa podjął decyzję o wyborze projektu do dofinansowania w ramach Programu Rozwoju Subregionu Centralnego Działanie 2.2 Rozwój elektronicznych usług publicznych Priorytet II. Społeczeństwo Informacyjne Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

W dniu 20 grudnia 2010 r. została podpisana umowa o dofinansowanie projektu pomiędzy Województwem, reprezentowanym przez Zarząd Województwa pełniącym rolę Instytucji Zarządzającej RPO W, a Gminą będącą Liderem projektu - beneficjentem oraz pozostałymi partnerami projektu tj. Gminą D, Gminą E, Gminą F, Gminą G oraz Powiatem, będącymi stronami umowy. Lider projektu przekazał IZ RPO W harmonogram składania wniosków o płatność na cały okres realizacji projektu, które stanowią podstawę do rozliczenia poniesionych wydatków kwalifikowanych. Zgodnie z zawartą umową 85% kosztów zostanie sfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, a pozostałe 15% to wkład własny wszystkich Partnerów.

W ramach realizacji projektu nabywane są następujące towary i usługi:

* system wraz z wprowadzeniem danych, wdrożeniem na stanowiskach pracy oraz przeszkoleniem pracowników odbiór w siedzibach Partnerów przy współudziale Lidera projektu;

* sprzęt teleinformatyczny wraz z konfiguracją - odbiór nastąpił w siedzibach Partnerów przy współudziale Lidera projektu;

* wektoryzacja sieci uzbrojenia terenu i dróg na terenie powiatu-odbiór w siedzibach Partnerów przy współudziale Lidera projektu oraz wyznaczonych osób z Powiatowego Ośrodka Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej w C;

* audyt zewnętrzny - protokoły odbioru podpisane zostały bezpośrednio przez Partnerów i Lidera;

* działania promocyjne - usługa zrealizowana etapowo. Etapy I, II i III zostały zrealizowane odpowiednio w 2010, 2011 i 2012 r., protokoły odbioru zostały podpisane przez Lidera projektu;

* Zespół Wsparcia Projektu - usługa polegająca na opracowaniu dokumentacji przetargowej oraz merytorycznym wsparciu zamawiającego podczas realizacji całości projektu. Lider projektu - Gmina C dokonała odbioru dokumentacji przetargowej poprzez obustronne podpisanie protokołów zdawczo odbiorczych. Płatność za merytoryczne wsparcie realizacji projektu dokonywana była w cyklach kwartalnych (IV kw. 2010 - IV kw. 2012) po zatwierdzeniu przez Zamawiającego miesięcznych raportów z wykonania zadań,

* pozyskanie danych z Powiatowego Ośrodka Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej - odbiór osobisty przez każdego z Partnerów projektu.

Poza Ustawą Prawo Zamówień Publicznych, a zgodnie z Zarządzeniem Burmistrza C nr... z dnia 6 lutego 2009 r. - z zasadami udzielania zamówień o szacunkowej wartości nieprzekraczającej wyrażonej w złotych polskich równowartości kwoty 14.000 Euro zlecone zostały:

* kontrola wykonania ortofotomapy powiatu,

* kontrola wykonania wektoryzacji sieci uzbrojenia terenu i dróg na terenie powiatu.

Nabyte usługi wykonywane są bezpośrednio na majątku partnerów, w tym Wnioskodawcy.

Na etapie realizacji projektu nie są i nie będą świadczone usługi za wynagrodzeniem - wszystkie informacje i dane będą umieszczane i udostępniane bezpłatnie.

Dzięki budowanemu systemowi informacji o terenie Powiat będzie mógł sprawniej realizować zadania własne określone w ustawie z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2013 r. poz. 595 tj.) dotyczące m.in.:

a.

geodezji, kartografii i katastru,

b.

gospodarki nieruchomościami,

c.

administracji architektoniczno-budowlanej,

d.

gospodarki wodnej,

e.

ochrony środowiska i przyrody,

f.

rolnictwa, leśnictwa i rybactwa śródlądowego,

g.

transportu zbiorowego i dróg publicznych,

h.

kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami,

i.

porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli,

j.

promocji powiatu.

Nabyte usługi zostaną bezpośrednio wykonane na majątku Powiatu oraz partnerów projektu.

System związany będzie z wykonywaniem następujących czynności:

* wydawanie zaświadczeń o nadaniu numeru adresowego (nie podlega opodatkowaniu),

* wydawanie decyzji o warunkach zabudowy i lokalizacji inwestycji celu publicznego (nie podlega opodatkowaniu),

* wydawanie wypisów i wyrysów z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (nie podlega opodatkowaniu),

* wydawanie decyzji dotyczących zjazdów z dróg gminnych/powiatowych (nie podlega opodatkowaniu),

* zawieranie umów dotyczących zjazdów z dróg gminnych/powiatowych (nie podlega opodatkowaniu),

* zawieranie umów na umieszczenie urządzenia w pasie drogowym (nie podlega opodatkowaniu),

* wydawanie decyzji na umieszczenie urządzenia w pasie drogowym (nie podlega opodatkowaniu),

* wydawanie decyzji na zajęcie pasa drogowego (nie podlega opodatkowaniu),

* wydawanie pozwoleń wodno-prawnych (nie podlega opodatkowaniu),

* wydawanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (nie podlega opodatkowaniu),

* wydawanie decyzji dotyczących usuwania drzew i krzewów (nie podlega opodatkowaniu),

* wydawanie pozwoleń na wytwarzanie, odzysk, unieszkodliwienie, transport i zbieranie odpadów innych niż komunalne (nie podlega opodatkowaniu),

* wydawanie decyzji zastępczego wykonania wywozu odpadów (nie podlega opodatkowaniu),

* wydawanie decyzji nakazujących przyłączenie do kanalizacji (nie podlega opodatkowaniu),

* wydawanie pozwoleń na budowę/rozbiórkę (nie podlega opodatkowaniu),

* wydawanie pozwoleń na użytkowanie obiektów budowlanych (nie podlega opodatkowaniu),

* zawieranie umów użyczenia (nie podlega opodatkowaniu),

* zawieranie umów wieczystego użytkowania (opodatkowane)

* zawieranie umów dzierżawy, użytkowania, najmu (opodatkowane)

* zawieranie umów lokali mieszkaniowych (nie podlega opodatkowaniu).

System będzie dostępny nieodpłatnie w trybie publicznym dla każdego, kto będzie potrzebował danych ze zintegrowanej bazy informacji o terenie, z uwzględnieniem ograniczeń wynikających z obowiązku ochrony danych osobowych. Dostęp do danych odbywać się będzie poprzez moduł informacji o terenie umieszczony na stronach internetowych poszczególnych gmin Powiatu.

W zakresie niezbędnym do realizacji zadań własnych poszczególnych gmin/powiatu, nieodpłatnie z systemu korzystać będą pracownicy poszczególnych jednostek samorządów terytorialnych z terenu Powiatu. W ramach realizacji projektu nie przewiduje się generowania jakichkolwiek przychodów.

Wszystkie usługi świadczone drogą elektroniczną będą bezpłatne i nie mają związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Na etapie tworzenia projektu nie będą świadczone usługi za wynagrodzeniem - wszystkie informacje i dane będą umieszczane i udostępniane bezpłatnie.

Powiat posiada specjalistyczne oprogramowanie jednak prowadzi ewidencję wieczystego użytkowania, dzierżawy z wykorzystaniem oprogramowania biurowego MS Excel oraz w formie papierowej. Powiat posiada również specjalistyczne oprogramowanie do wykonywania czynności związanych z zawieraniem umów najmu lokali użytkowych.

System GIS w Starostwie powiatowym związany będzie wyłącznie z wykonywaniem zadań publicznych wymienionych we wniosku i nie będzie służył działalności opodatkowanej. Ponieważ działalność opodatkowana (najem, dzierżawa, mały zakres wieczystego użytkowania gruntów Skarbu Państwa po roku 2004) stanowi margines działań Starostwa, odstąpiono od zamiaru wykorzystania systemu GIS do tego rodzaju działań. Nie można byłoby bowiem podatku naliczonego od faktur dotyczących systemu GIS przyporządkować do danych czynności opodatkowanych.

Do pełnienia roli lidera projektu zostaje umocowana zapisami w umowie partnerskiej zgodnej z wytycznymi Instytucji Zarządzającej FPO W dotyczącymi realizacji projektu przez kilka podmiotów, Gmina, która reprezentuje wszystkich partnerów i odpowiada za:

* koordynację całości projektu,

* przygotowanie wniosku aplikacyjnego,

* złożenie wniosku o dofinansowanie do Instytucji Zarządzającej RPO W,

* podpisanie w imieniu wszystkich partnerów umowy o dofinansowanie projektu z Instytucją Zarządzającą RPO W,

* przeprowadzanie procedur przetargowych oraz podpisywanie umów z wykonawcami,

* składanie wniosków o płatność oraz terminowe rozliczenie całości projektu,

* promocję projektu oraz właściwą archiwizację dokumentów.

Partycypacja w kosztach projektu odbywa się wg następujących zasad:

1. Udział w wysokości 1/6 dla każdego z Partnerów na zadania:

a.

opracowanie Studium Wykonalności,

b.

opracowanie dokumentacji przetargowej,

c.

prace Zespołu Wsparcia,

d.

przeprowadzenie audytu i kontroli,

e.

działania promocyjne,

f.

zakup aplikacji serwer GIS,

g.

opracowanie modułów tematycznych,

h.

system zarządzania treścią CMS.

2. Udział w kosztach wynikający z powierzchni terytorialnej gmin (D - 7,18%, C - 28,32%, F - 5,53%, E - 29,96%, G - 12,34%, Powiat 16,67%) na zadania:

a.

wykonanie zdjęć lotniczych oraz opracowanie cyfrowej ortofotomapy terenu powiatu,

b.

kontrola i nadzór prac geodezyjnych związanych z wykonaniem zdjęć lotniczych oraz opracowaniem cyfrowej ortofotomapy dla terenu powiatu,

c.

wektoryzacja i obiektowanie sieci wodociągowych, kanalizacyjnych, ciepłowniczych oraz elektroenergetycznych na terenie gmin powiatu (z uwzględnieniem zwektoryzowanych dużych odcinków sieci po uzgodnieniu z Powiatowym Ośrodkiem Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej w C,

d.

wektoryzacja i obiektowanie dróg na terenie powiatu (z uwzględnieniem zwektoryzowanych dużych odcinków dróg po uzgodnieniu z Powiatowym Ośrodkiem Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej w C).

3. Udział w kosztach wynikająca z nakładów pracy przy pozyskaniu danych oraz wdrożeniu poszczególnych modułów (D - 22,12%, C - 23,62%, F - 10,81%, E - 17,30%, G - 10,72%, Powiat- 15,43%) w tym:

a. Ewidencja nieruchomości gminy/powiatu (Mienie gminy i powiatu),

b. Ewidencja nieruchomości Skarbu Państwa (Mienie skarbu państwa),

c. Powierzchnia ziemi - grunt,

d. Numeracja porządkowa nieruchomości - baza adresowa,

e. Podatek od nieruchomości, podatki rolny i leśny,

f. Ład przestrzenny,

g. Sieć drogowa,

h. Sieć hydrograficzna,

i. Ochrona środowiska,

j. Ochrona przyrody i krajobrazu,

k. Ochrona dziedzictwa kulturowego i zabytków,

I. Odpady oraz czystość i porządek w gminach,

m. Sieć wodociągowa i kanalizacyjna, elektroenergetyczna oraz ciepłownicza,

4. Udział w kosztach wynikający z ilości stanowisk obsługujących system informacji o terenie w siedzibie każdego z Partnerów na zadania:

a.

integracja systemów obiegu dokumentów w zakresie korespondencji związanej z informacją o terenie (D - 14,09%, C - 19,93%, F - 14,09%, E - 17,53%, G - 9,62%, Powiat- 24,74%),

b.

szkolenia dla pracowników - użytkowników w zakresie budowy systemu informacji o terenie i integracji systemów obiegu dokumentów (D - 14,09%, C - 19,93%, F - 14,09%, E - 17,53%, G - 9,62%, Powiat- 24,74%),

c.

szkolenia dla pracowników - informatyków (D (2os.) 16,67%, C (2os.) - 16,67%, F (2os.) - 16,67%, E (2os.) - 16,67%, G (1 os.) - 8,32%, Powiat (3os.) - 25%)".

Ze względu na złożoność i specyfikę projektu koordynuje go Lider a partnerzy projektu wyznaczają po dwie osoby, które koordynują prace w danej jednostce samorządu terytorialnego.

Następujące zadania:

* opracowanie ortofotomapy,

* opracowanie Studium Wykonalności,

* działania promocyjne,

* konsultacje techniczne,

* prace Zespołu Wsparcia Projektu - do II kwartału 2012 r. włącznie; zrealizowane w ramach projektu, do momentu wprowadzenia zmian Aneksem nr 2 z dnia 13 sierpnia 2012 r. do Umowy Partnerskiej, zostały rozliczone w następujący sposób: Nabywcą i Płatnikiem był Lider projektu, który składał wniosek o płatność zgodnie z harmonogramem ustalonym z Instytucją Zarządzającą RPO W. Wkład własny w wysokości nie mniejszej niż 15% wartości realizowanego projektu Powiat wraz z innymi Partnerami przekazywał w ramach dotacji celowej na utworzony i wyodrębniony dla każdego z nich rachunek bankowy Urzędu Miasta C.

Środki z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w formie refundacji poniesionych wydatków kwalifikowanych były przekazywane na wyodrębniony rachunek bankowy Lidera - beneficjenta, który wydatkował z własnych środków 85% wartości poszczególnych faktur.

Powyższa sytuacja została opisana we wniosku z 13 grudnia 2011 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Przedmiotową interpretację z 7 lutego 2012 r. o numerze IBPP4/443-1864/11/EJ Wnioskodawca otrzymał.

Obecnie, zgodnie z zapisami Aneksu nr 2 do umowy Partnerskiej, towary i usługi w ramach realizacji projektu trafiają bezpośrednio do Partnerów projektu, protokoły odbioru towarów i usług podpisują poszczególni Partnerzy, a wszystkie nabyte usługi zostają wykonane bezpośrednio na ich majątku.

Partnerzy oraz Lider projektu zabezpieczają środki na całość realizacji projektu w części przypadającej na każdego z nich, zgodnie z zawartą Umową Partnerską.

Faktury wystawiane są na poszczególnych Partnerów, w tym Powiat, którzy dokonują ich płatności. Kopie faktur są przekazywane Liderowi projektu w celu przygotowania zbiorczego wniosku o płatność.

Na zadania, w których udział każdego Partnera zgodnie z Umową Partnerską wynosi 1/6 wielkości, wystawiana jest jedna faktura wskazująca jako nabywców wszystkich Partnerów. Oryginał ww. faktury otrzymuje Lider projektu, natomiast Partnerzy, w tym Powiat, otrzymuje odpis faktury sporządzony przez jej wystawcę. Płatność dokonywana jest przez każdego Partnera, w tym Powiat, zgodnie z zapisanym udziałem i przekazywana na konto wystawcy faktury.

Lider może występować do IZ RPO W o środki z Unii Europejskiej w formie zaliczki lub refundacji. Otrzymane fundusze przekazuje poszczególnym Partnerom na wyodrębnione rachunki bankowe, zgodnie z wysokością udziałów.

Reasumując produkty powstałe w ramach projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT i będą własnością Partnerów, w tym Powiatu.

System będzie dostępny nieodpłatnie w trybie publicznym dla każdego, kto będzie potrzebował danych ze zintegrowanej bazy informacji o terenie, z uwzględnieniem ograniczeń wynikających z ochrony danych osobowych.

Dostęp do danych odbywać się będzie poprzez moduł informacji o terenie umieszczony na stronach internetowych poszczególnych gmin powiatu. W zakresie niezbędnym do realizacji zadań własnych poszczególnych gmin/powiatu, nieodpłatnie z systemu korzystać będą pracownicy poszczególnych jednostek samorządów terytorialnych z terenu Powiatu. W ramach realizacji projektu nie przewiduje się generowania jakichkolwiek dodatkowych przychodów. Produkty powstałe w ramach przedsięwzięcia będą własnością Powiatu oraz pozostałych partnerów zgodnie z zapisami umowy partnerskiej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (sformułowane ostatecznie w piśmie z 26 listopada 2013 r.):

Czy Powiat będzie miał prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją zadania pn. "...", w sytuacji gdy nie będzie wykorzystywał projektowanego systemu do wykonywania czynności opodatkowanych.

Stanowisko Wnioskodawcy:

W sytuacji przedstawionej w poz. 68 wniosku, Powiat nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego, ponieważ nie będzie wykorzystywał wybudowanego systemu pn. "..." do wykonywania czynności opodatkowanych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 594 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszelkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca (Powiat) wraz z pięcioma partnerami realizuje projekt pn. "...". Liderem projektu jest Gmina. System będzie dostępny nieodpłatnie w trybie publicznym dla każdego, kto będzie potrzebował danych ze zintegrowanej bazy informacji o terenie. Dostęp do danych odbywać się będzie poprzez moduł informacji o terenie umieszczony na stronach internetowych poszczególnych gmin. W zakresie niezbędnym do realizacji zadań własnych poszczególnych gmin/powiatu, nieodpłatnie z systemu korzystać będą pracownicy poszczególnych jednostek samorządów terytorialnych z terenu Powiatu. W ramach realizacji projektu nie przewiduje się generowania jakichkolwiek przychodów. Wszystkie usługi świadczone drogą elektroniczną będą bezpłatne i nie mają związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Powiat posiada specjalistyczne oprogramowanie jednak prowadzi ewidencję wieczystego użytkowania, dzierżawy z wykorzystaniem oprogramowania biurowego MS Excel oraz w formie papierowej. Powiat posiada również specjalistyczne oprogramowanie do wykonywania czynności związanych z zawieraniem umów najmu lokali użytkowych. System GIS w Starostwie Powiatowym związany będzie wyłącznie z wykonywaniem zadań publicznych wymienionych we wniosku i nie będzie służył działalności opodatkowanej. Ponieważ działalność opodatkowana (najem, dzierżawa, mały zakres wieczystego użytkowania gruntów Skarbu Państwa po roku 2004) stanowi margines działań Starostwa, odstąpiono od zamiaru wykorzystania systemu GIS do tego rodzaju działań.

Towary i usługi w ramach realizacji projektu trafiają bezpośrednio do Partnerów projektu, protokoły odbioru towarów i usług podpisują poszczególni Partnerzy, a wszystkie nabyte usługi zostają wykonane bezpośrednio na ich majątku. Partnerzy oraz Lider projektu zabezpieczają środki na całość realizacji projektu w części przypadającej na każdego z nich, zgodnie z zawartą Umową Partnerską.

Faktury wystawiane są na poszczególnych Partnerów, w tym Powiat, którzy dokonują ich płatności. Kopie faktur są przekazywane Liderowi projektu w celu przygotowania zbiorczego wniosku o płatność. Na zadania, w których udział każdego Partnera zgodnie z Umową Partnerską wynosi 1/6 wielkości, wystawiana jest jedna faktura wskazująca jako nabywców wszystkich Partnerów. Oryginał ww. faktury otrzymuje Lider projektu, natomiast Partnerzy, w tym Powiat, otrzymuje odpis faktury sporządzony przez jej wystawcę. Płatność dokonywana jest przez każdego Partnera, w tym Powiat, zgodnie z zapisanym udziałem i przekazywana na konto wystawcy faktury.

Produkty powstałe w ramach projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT i będą własnością partnerów, w tym Wnioskodawcy.

W tak przedstawionym opisie stanu faktycznego wątpliwości Wnioskodawcy budzi prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w cenie towarów i usług nabywanych przez Wnioskodawcę zarówno na podstawie faktur wystawionych na Wnioskodawcę jako wyłącznego nabywcę jak i na podstawie faktur wystawionych na rzecz wszystkich partnerów projektu, w tym Wnioskodawcę, jako nabywców łącznie (w wysokości odpowiadającej udziałowi Wnioskodawcy w poniesionych kosztach).

Mając na uwadze powołane na wstępie uregulowania stwierdzić należy, że w odniesieniu do towarów i usług nabywanych przez Wnioskodawcę na podstawie faktur wystawionych indywidualnie dla Wnioskodawcy jako wyłącznego nabywcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z uwagi na brak związku dokonanych nabyć z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Wnioskodawca w treści wniosku jednoznacznie wskazał, że wszystkie usługi świadczone drogą elektroniczną będą bezpłatne i nie mają związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych, produkty powstałe w ramach projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Natomiast w odniesieniu do towarów i usług nabywanych na podstawie faktur wystawionych na rzecz wszystkich partnerów projektu, w tym na Wnioskodawcę, jako nabywców łącznie, stwierdzić należy, że dokonany w ten sposób zakup stanowi współwłasność łączną wszystkich nabywców, w tym Wnioskodawcy. Zgodnie z Umową Partnerską udział każdego Partnera wynosi 1/6 wielkości. Oryginał faktury otrzymuje Lider projektu, natomiast Partnerzy otrzymują odpis faktury sporządzony przez jej wystawcę. Zatem stwierdzić należy, że ewentualne prawo do odliczenia może przysługiwać Wnioskodawcy w wysokości odpowiadającej udziałowi w realizowanym wspólnie zadaniu (tekst jedn.: w 1/6).

Ponieważ jednak jak wskazano wyżej, produkty powstałe w ramach projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, wszystkie usługi świadczone drogą elektroniczną będą bezpłatne i nie mają związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych, Wnioskodawcy nie będzie również przysługiwać prawo do odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur wystawionych na rzecz wszystkich partnerów projektu jako nabywców łącznie.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego zarówno w fakturach dokumentujących nabywane przez Wnioskodawcę (tekst jedn.: Powiat) towary i usługi jak i w fakturach wystawionych na rzecz wszystkich partnerów projektu, w tym także na Powiat-brak związku dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT przez Wnioskodawcę.

W konsekwencji powyższego, stanowisko Wnioskodawcy zgodnie z którym nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego, należało uznać za prawidłowe.

Tut. organ pragnie zauważyć, iż granice tego szczególnego postępowania podatkowego, którego celem jest uzyskanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, określa Wnioskodawca występując z konkretnym pytaniem prawnym, wyłącznie w odniesieniu do stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę, co wynika wprost z przepisu art. 14b § 1, 2 i 3 ustawy - Ordynacja podatkowa. Natomiast na podstawie art. 14c § 1 i § 2 tut. organ dokonuje oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Niniejsza interpretacja skierowana jest tylko do Wnioskodawcy i nie odnosi się do pozostałych partnerów projektu (w tym do Lidera), bowiem każdą czynność, z którą mogą być związane skutki podatkowo-prawne należy rozstrzygać indywidualnie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl