IBPP3/443-1111/11/PK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 października 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-1111/11/PK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 22 czerwca 2011 r. (data wpływu 1 lipca 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 29 września 2011 r. (data wpływu 3 października 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia stawki podatku dla usług programowania robotów przemysłowych gdy nabywca usługi ma siedzibę w kraju trzecim a usługa wykonywana jest w innym kraju trzecim bądź w kraju Unii - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 lipca 2011 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia stawki podatku dla usług programowania robotów przemysłowych gdy nabywca usługi ma siedzibę w kraju trzecim a usługa wykonywana jest w innym kraju trzecim bądź w kraju Unii. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 29 września 2011 r. będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 19 września 2011 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Wnioskodawca jest firmą świadczącą usługi programowania robotów przemysłowych oraz sterowników, uruchamiania systemów sterowania procesami produkcyjnymi i utrzymania ruchu. Usługi inżynierów Spółki polegają zarówno na doradztwie technicznym jak i na projektowaniu, programowaniu i uruchamianiu systemów zrobotyzowanych lub sterowania procesów produkcyjnych na terenie zakładu produkcyjnego Zleceniodawcy.

Inżynier na podstawie standardów określonych przez klienta doradza oraz programuje robota w taki sposób, żeby robot we współpracy z elektryką i mechaniką efektywnie wykonywał pracę. Na tym etapie inżynier określa parametry technologiczne: spawania, klejenia, klinczowania, zgrzewania określonych części oraz nastawy: prądu, napięcia, czasu, temperatury, prędkości - dla odpowiedniej aplikacji.

Kolejnym etapem jest oprogramowanie i uruchomienie przez inżyniera cel zrobotyzowanych bądź sterowników na linii produkcyjnej, sprawdzenie i dopasowanie poszczególnych elementów sterowań oraz funkcja optymalizacji w przypadku czasu pracy robota.

Inżynier uczestniczy także w dozorze po uruchomieniowym systemów zrobotyzowanych i sterowań - wprowadzając poprawki do programu już działającego na produkującej linii.

Usługi inżynierów Spółki z dziedziny programowania technicznego robotów oraz sterowników przemysłowych polegają zarówno na doradztwie technicznym jak i na projektowaniu, oprogramowaniu i uruchomianiu systemów sterowania procesami produkcyjnymi na terenie zakładu produkcyjnego zleceniodawcy.

W I fazie inżynier wykorzystując swój know-how doradza w jaki sposób należy nauczyć robota, żeby robot we współpracy z elektryką i mechaniką efektywnie wykonywał pracę. Na tym etapie inżynier określa jak ma wyglądać technologia spawania, klejenia, klinczowania, zgrzewania określonych części a także określa nastawy: prądu, napięcia, czasu, temperatury, prędkości - dla odpowiednich aplikacji.

Kolejnym etapem jest oprogramowanie i uruchomienie przez inżyniera cel zrobotyzowanych na linii produkcyjnej, sprawdzenie i dopasowanie poszczególnych elementów sterowań oraz funkcja optymalizacji czasu pracy robota - czyli skrócenie czasu pracy robota (np. skrócenie czasu produkcji i karoserii o 10 minut). Funkcja optymalizacji bazuje na znajomości technologii przez inżyniera i poprzedzona jest doradztwem w tym zakresie.

Zgodnie z klasyfikacją PKD 2007 podstawową działalnością firmy jest działalność związana z oprogramowaniem (PKD 62.01 z). Usługi wykonywane są pod potrzeby klienta na instalacji wskazanej przez tegoż klienta. Zlecenia wykonujemy w Polsce, w krajach Unii Europejskiej oraz w krajach spoza Unii.

Jeśli klient ma siedzibę w kraju trzecim i jest zarejestrowanym podatnikiem VAT w swoim kraju, a usługa wykonywana jest w innym kraju niż siedziba usługobiorcy, to wykonywana jest ona na instalacji wskazanej przez klienta. Instalacja ta znajduje się w innym miejscu niż siedziba usługobiorcy-podatnika. Instalacja ta nie jest ani siedzibą klienta ani jego stałym miejscem prowadzenia działalności. Klient wynajmuje Wnioskodawcę jako podwykonawcę usługi, sam klient nie jest nawet odbiorcą końcowym usługi, gdyż klienta wynajmuje inna firma, która może być dopiero odbiorcą końcowym. Przykładowo usługa wykonywana jest na zlecenie podatnika mającego siedzibę w Szwajcarii a usługa wykonywana jest przykładowo na instalacji Opla w Czechach, która to instalacja nie jest ani siedzibą ani stałym miejscem prowadzenia działalności usługobiorcy. Faktura jest wystawiana na podatnika z siedzibą w Szwajcarii zgodnie z zamówieniem przez niego wystawionym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Gdzie podlegają opodatkowaniu i jakimi stawkami wykonywane przez Wnioskodawcę usługi, jeżeli Nabywca usługi ma siedzibę w kraju trzecim i jest zarejestrowanym podatnikiem VAT w swoim kraju a usługa jest wykonywana w innym kraju trzecim bądź w kraju UE.

Zdaniem Wnioskodawcy, usługa nie podlega opodatkowaniu w Polsce. Obowiązek naliczenia VAT ma nabywca usługi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Z powyższego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatne świadczenie usług, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia (określanym na podstawie przepisów ustawy) jest terytorium kraju, przez które - w myśl definicji zawartej w art. 2 pkt 1 ustawy - rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.

W myśl postanowień art. 8 ust. 1 ww. ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Zgodnie z art. 28b ust. 1 i ust. 2 ustawy miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j i art. 28n. W przypadku gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej. Przez podatnika rozumie się:

a.

podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,

b.

osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a), która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej (art. 28a pkt 1 ustawy).

Z powyższych przepisów wynika, że miejscem świadczenia usług na rzecz podatnika działającego w takim charakterze jest miejsce, w którym podatnik ten posiada siedzibę swojej działalności gospodarczej. Jeżeli jednak usługi te są świadczone na rzecz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika znajdującego się w miejscu innym niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej. Tę zasadę ogólną należy stosować, gdy usługa jest świadczona na rzecz podatnika a przepisy art. 28e, 28f ust. 1, 28g ust. 1, 28i, 28j i 28n ustawy nie będą przewidywać innych zasad ustalenia miejsca świadczenia.

Przenosząc powyższe na grunt rozpatrywanej sprawy należy stwierdzić, iż w sytuacji gdy usługi wykonywane są dla podatnika mającego siedzibę działalności gospodarczej w kraju trzecim i równocześnie usługi te nie są wykonywane dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej usługobiorcy gdyż są prowadzone w miejscach prowadzenia działalności kontrahentów usługobiorcy (inne kraje trzecie bądź w krajach Unii) miejscem świadczenia przedmiotowych usług będzie terytorium kraju siedziby działalności gospodarczej usługobiorcy ze względu na siedzibę działalności gospodarczej kontrahenta Wnioskodawcy.

W konsekwencji świadczone usługi będą podlegały opodatkowaniu w kraju usługobiorcy na zasadach przewidzianych w kraju siedziby działalności gospodarczej usługobiorcy. W sytuacji gdy przepisu tego kraju przewidują zasadę obciążenia podatkiem nabywcę to usługę winien opodatkować jej nabywca.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytań o nr 1-3 i 5-6 została zawarta w odrębnych rozstrzygnięciach.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl