IBPP3/443-111/13/JP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 kwietnia 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-111/13/JP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 23 stycznia 2013 r. (data wpływu 28 stycznia 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 12 kwietnia 2013 r. (data wpływu 17 kwietnia 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur VAT dokumentujących wykonanie usług w ramach realizacji projektu pn. "..." - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 stycznia 2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur VAT dokumentujących wykonanie usług w ramach realizacji projektu pn. "...". Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 12 kwietnia 2013 r. (data wpływu 17 kwietnia 2013 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 5 kwietnia 2013 r. nr IBPP3/443-111/13/JP.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Realizacja projektu pn. "...".

Przedmiotem niniejszego projektu jest kompleksowy program z zakresu city marketing, skierowany na promocję Miasta jako dynamicznego ośrodka miejskiego o dużym potencjale rozwojowym, wspierającego i kształtującego własny rozwój społeczno-gospodarczy.

Elementy projektu obejmują:

* promocja bezpośrednia - spotkania podczas targów i konferencji,

* promocja zewnętrzna - roll up, banner reklamowy,

* promocja wydawnicza - album, folder promocyjny, prezentacja multimedialna,

* promocja medialna - spoty promocyjne w ogólnopolskich kanałach biznesowych, miejski portal, reklamy internetowe,

* promocja prasowa - artykuły w prasie ogólnopolskiej,

* nowoczesne rozwiązania technologiczne - stół multimedialny,

* promocja wystawiennicza - targi inwestycji i przemysłowe,

* gadżety reklamowe.

Wyeksponowanie atutów miasta pozwoli na przekazanie kluczowych informacji dla potencjalnych inwestorów sektora przemysłowego i usługowego, a także przyczyni się do popularyzacji marki "..." co wpłynie na wzrost rozpoznawalności miasta w kraju i regionie, wzrost inwestycji zewnętrznych na terenie miasta, poprawę sytuacji na lokalnym rynku pracy, podniesienie jakości przestrzeni publicznej, poprawę konkurencyjności miasta, zahamowanie migracji mieszkańców i zwiększenie atrakcyjności miasta jako miejsca zamieszkania. Kluczowym wynikiem projektu w sferze oddziaływania będzie zapewnienie trwałych podstaw długofalowego rozwoju miasta.

Projekt ma charakter informacyjno-promocyjny, realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

Jak wskazał Wnioskodawca w piśmie z dnia 12 kwietnia 2013. okres realizacji projektu: 1 listopad 2012 r. - 31 maj 2014 r. Efektem działań promocyjno-informacyjnych projektu, ma być dostarczenie wiedzy potencjalnym inwestorom zewnętrznym o terenach inwestycyjnych Gminy. Niezależnie od toczącego się projektu tereny inwestycyjne Miasta są sprzedawane w drodze przetargu. Efektem realizacji projektu jest dostarczenie wiedzy o terenach inwestycyjnych Gminy. Miasto będzie osiągało obroty ze sprzedaży pod warunkiem rozstrzygnięcia przetargów na sprzedaż terenów inwestycyjnych Miasta. Umowy poprzetargowe z inwestorami będzie zawierać Miasto. Promocja ma na celu dostarczenie wiedzy o terenach inwestycyjnych Gminy potencjalnym inwestorom, którzy mogliby je zakupić. Promocja obejmuje wyłącznie tereny Miasta. Na potrzeby realizacji projektu dokonuje się zakupu usług udokumentowanych fakturami VAT. Wnioskodawca na potrzeby realizacji projektu nabywa usługi w rozumieniu § 4300 Szczegółowej Klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (Roz. Min. Fin. z 2 marca 2010 r.).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (sformułowane ostatecznie w piśmie z dnia 12 kwietnia 2013 r.):

Czy Miasto ma możliwość obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług w ramach realizacji przedmiotowego projektu.

Stanowisko Wnioskodawcy (sformułowane ostatecznie w piśmie z dnia 12 kwietnia 2013 r.):

Zdaniem Wnioskodawcy nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w ramach realizacji projektu.

Jedyną przesłanką umożliwiającą takowe odliczenie jest art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), lecz zdaniem Wnioskodawcy w przedmiotowej sprawie, nabyte usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Wykorzystywane będą natomiast do działań promocyjnych pozwalających pozyskać inwestorów na teren Miasta.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi, (...) suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT).

Powołany art. 86 ust. 1 ustawy o VAT stanowi, że w zakresie, w jakim towary i usługi wykorzystywane są do celów transakcji opodatkowanych podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia. Ani charakter ani zakres tego związku nie został przez ustawodawcę w jakikolwiek sposób dookreślony. W szczególności żaden przepis nie wyraża wprost zasady, iż związek ten ma być bezpośredni i wyłączny.

Wobec tego, przy ocenie, czy nabyty towar lub usługa związane są z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, należy przede wszystkim zbadać cel wykonania tej czynności lub fakt jej zaistnienia. Cel ten może być zrealizowany przez różne działania, których efektem (nawet potencjalnym) jest "wykreowanie" sprzedaży opodatkowanej, nawet jeśli środkiem do osiągnięcia tego celu jest wykonanie czynności niepodlegającej opodatkowaniu. Ostatecznie bowiem dokonane zakupy towarów lub usług mają związek z czynnością (sprzedażą) opodatkowaną. Związek między zakupami a sprzedażą opodatkowaną nie musi mieć charakteru bezpośredniego. Wystarczające jest ustalenie istnienia związku pośredniego, byleby w końcowym rozrachunku można było stwierdzić jakiekolwiek przełożenie dokonanych zakupów na sprzedaż opodatkowaną np. w postaci chociażby intensyfikacji działalności opodatkowanej danego podmiotu.

Należy również podkreślić, iż możliwość odliczenia podatku naliczonego nie stanowi żadnego przywileju dla podatnika, lecz jest podstawowym i fundamentalnym uprawnieniem, wynikającym z samej konstrukcji podatku od wartości dodanej. Wspólny system podatku od wartości dodanej zapewnia, że jakakolwiek działalność gospodarcza, bez względu na jej cel oraz rezultat, o ile sama jest opodatkowana VAT, jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny. Pozwala to na zachowanie zasady potrącalności, która powinna być na gruncie ustawy o VAT rozumiana możliwie najszerzej. Oznacza to, że zawsze ma ona zastosowanie przy nabyciu towarów i usług dokonanym z zamiarem wykorzystania ich w działalności opodatkowanej.

W każdym więc przypadku należy dokonać oceny, czy intencją określonej czynności, z którą łączą się skutki podatkowo - prawne jest wykonywanie czynności opodatkowanych.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 cyt. wyżej ustawy o VAT, opodatkowaniu podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przepisy art. 7 ust. 1 i art. 8 ust. 1 ustawy o VAT definiują pojęcie dostawy towarów i świadczenia usług za wynagrodzeniem. W myśl tych przepisów przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca realizuje projekt pn. "...".

Przedmiotem projektu jest kompleksowy program z zakresu city marketing, skierowany na promocję Miasta jako dynamicznego ośrodka miejskiego o dużym potencjale rozwojowym, wspierającego i kształtującego własny rozwój społeczno-gospodarczy.

Elementy projektu obejmują:

* promocja bezpośrednia - spotkania podczas targów i konferencji,

* promocja zewnętrzna - roll up, banner reklamowy promocja wydawnicza - album, folder promocyjny, prezentacja multimedialna,

* promocja medialna - spoty promocyjne w ogólnopolskich kanałach biznesowych, miejski portal, reklamy internetowe,

* promocja prasowa - artykuły w prasie ogólnopolskiej,

* nowoczesne rozwiązania technologiczne - stół multimedialny,

* promocja wystawiennicza - targi inwestycji i przemysłowe,

* gadżety reklamowe.

Wyeksponowanie atutów miasta pozwoli na przekazanie kluczowych informacji dla potencjalnych inwestorów sektora przemysłowego i usługowego, a także przyczyni się do popularyzacji marki "..." co wpłynie na wzrost rozpoznawalności miasta w kraju i regionie, wzrost inwestycji zewnętrznych na terenie miasta, poprawę sytuacji na lokalnym rynku pracy, podniesienie jakości przestrzeni publicznej, poprawę konkurencyjności miasta, zahamowanie migracji mieszkańców i zwiększenie atrakcyjności miasta jako miejsca zamieszkania. Efektem działań promocyjno-informacyjnych projektu, ma być dostarczenie wiedzy potencjalnym inwestorom zewnętrznym o terenach inwestycyjnych Gminy.

Efektem realizacji projektu jest dostarczenie wiedzy o terenach inwestycyjnych Gminy. Miasto będzie osiągało obroty ze sprzedaży pod warunkiem rozstrzygnięcia przetargów na sprzedaż terenów inwestycyjnych Miasta. Umowy poprzetargowe z inwestorami będzie zawierać Miasto. Promocja ma na celu dostarczenie wiedzy o terenach inwestycyjnych Gminy potencjalnym inwestorom, którzy mogliby je zakupić. Promocja obejmuje wyłącznie tereny Miasta. Na potrzeby realizacji projektu dokonuje się zakupu usług udokumentowanych fakturami VAT.

Treść wniosku ewidentnie wskazuje, że celem ww. projektu jest zainteresowanie ewentualnych przyszłych inwestorów inwestowaniem na terenach Gminy (czyli promocja terenów inwestycyjnych należących do Wnioskodawcy). Zamiarem Wnioskodawcy jest osiągniecie jak najszerszego efektu promocyjnego, który przekładał się będzie na osiągnięcie przez Gminę celów komercyjnych. Bezsprzecznie poprzez udział w targach i konferencjach, poprzez reklamę i artykuły w prasie, przeprowadzenie kampanii promocyjnej, Wnioskodawca dociera z informacją o swoim produkcie do potencjalnych lub obecnych klientów. Przedmiotowy projekt służy więc realizacji celu komercyjnego jakim jest promocja konkretnego "produktu" (terenów przeznaczonych na cele inwestycyjne).

Jak wskazano na wstępie, na tle przepisu art. 86 ust. 1 ustawy, związek pomiędzy podatkiem naliczonym a czynnościami opodatkowanymi nie ma charakteru absolutnego w tym znaczeniu, że nie zawsze możliwym jest wskazanie na ścisłe powiązanie danego podatku naliczonego z konkretnymi czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika. W omawianym przypadku, pomimo wskazania Wnioskodawcy we własnym stanowisku, iż nabyte usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, wykorzystywane będą natomiast do działań promocyjnych pozwalających pozyskać inwestorów na teren Miasta, niewątpliwym jest iż realizacja projektu jest ukierunkowana na dokonanie czynności opodatkowanych.

Opis stanu faktycznego jednoznacznie wskazuje, że długookresowym - pochodnym celem projektu jest zagospodarowanie terenów inwestycyjnych poprzez ich ewentualną sprzedaż (czynność opodatkowana podatkiem VAT). Wnioskodawca wskazał, że wyeksponowanie atutów miasta pozwoli na przekazanie kluczowych informacji dla potencjalnych inwestorów sektora przemysłowego i usługowego, a także przyczyni się do popularyzacji marki "..." co wpłynie na wzrost rozpoznawalności miasta w kraju i regionie, wzrost inwestycji zewnętrznych na terenie miasta (...). Efektem działań promocyjno-informacyjnych projektu, ma być dostarczenie wiedzy potencjalnym inwestorom zewnętrznym o terenach inwestycyjnych Gminy. Miasto będzie osiągało obroty ze sprzedaży pod warunkiem rozstrzygnięcia przetargów na sprzedaż terenów inwestycyjnych Miasta. Promocja ma na celu dostarczenie wiedzy o terenach inwestycyjnych Gminy potencjalnym inwestorom, którzy mogliby je zakupić.

Należy uznać, iż wszystkie czynności promocyjne i informacyjne podejmowane w ramach realizowanego projektu zmierzają do sprzedaży terenów inwestycyjnych, również czynności świadczone bez pobierania należności, służą tej sprzedaży. Sprzedaż gruntów jest niewątpliwie czynnością opodatkowana podatkiem VAT jako odpłatna dostawa towarów.

Sprzedaż konkretnych terenów inwestycyjnych jest działaniem mieszczącym się w zakresie statutowych zadań gminy - gospodarce nieruchomościami. Gospodarowanie gruntami w tym sprzedaż terenów inwestycyjnych należy do zadań własnych Gminy.

Należy jednak zauważyć, iż zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 12 obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 247) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powyższego wynika, że zwolnienie od podatku VAT jednostek samorządu terytorialnego jest możliwe tylko wtedy gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji samorządowych (publicznych) i tylko w odniesieniu do tych czynności, które nie są wykonywane na podstawie zawartych przez gminę umów cywilnoprawnych.

Tym samym z tytułu sprzedaży gruntów na podstawie umów cywilno-prawnych Gmina osiągać będzie obrót opodatkowany podatkiem VAT.

Zdaniem tut. organu realizacja przedmiotowego projektu będzie miała związek z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Treść wniosku jednoznacznie wskazuje, że celem projektu jest zachęcanie inwestorów do zakupu promowanych terenów inwestycyjnych.

Należy zauważyć, że długookresowym celem projektu jest niewątpliwie doprowadzenie do czynności opodatkowanych. Sama promocja terenów inwestycyjnych jest jednym z etapów mających w końcowym efekcie (pochodnym efekcie projektu) doprowadzenie do czynności opodatkowanych, jednakże etapu tego nie można rozpatrywać odrębnie, gdyż powodzenie całego przedsięwzięcia uzależniona jest między innymi od pozytywnego zrealizowania tego etapu czyli promocji produktu jakim są należące do gminy tereny inwestycyjne.

Także niepodważalny jest fakt, iż nawiązane w trakcie trwania projektu kontakty (z zainteresowanymi z zamiarem inwestowania na promowanych terenach inwestorami), będą bezpośrednio wykorzystane przez Wnioskodawcę w celu podpisania umów sprzedaży. Promocja realizowana w okresie trwania projektu, będzie także oddziaływała po jego zakończeniu, co pozwoli Wnioskodawcy dotrzeć do potencjalnych klientów z komercyjną ofertą.

Tut. organ zauważa, że kampania informacyjna i materiały promocyjne są "narzędziem", dzięki któremu Wnioskodawca może zrealizować swój zamiar tj. dokonać komercyjnego przeznaczenia gruntów objętych promocją (dokonywaną w ramach ww. projektu) na inwestycje poprzez pozyskanie inwestora i sprzedaż.

Jak wykazano wyżej warunkiem koniecznym do uzyskania prawa do odliczenia podatku VAT jest związek nabywanych towarów i usług z czynnościami opodatkowanymi, przy czym związek ten musi mieć charakter niewątpliwy, lecz niekoniecznie bezpośredni.

Zatem w przedmiotowej sprawie istnieje bezsporny związek pomiędzy realizacją projektu, a wykonywanymi w przyszłości czynnościami opodatkowanymi - cele komercyjne. Komercjalizacja odbywać się będzie poprzez sprzedaż terenów inwestycyjnych, których dotyczy realizacja projektu, a więc promocja terenów inwestycyjnych.

W konsekwencji z uwagi na spełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywaniem w przyszłości czynności opodatkowanych, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl