IBPP3/443-1104/13/EJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 października 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-1104/13/EJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 28 sierpnia 2013 r. (data wpływu 3 września 2013 r.) uzupełnionym pismem z 8 września 2013 r. (data wpływu 10 października 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w ramach realizacji projektu pn. "..."- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 września 2013 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w ramach realizacji projektu pn. "...". Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 8 września 2013 r. (data wpływu 10 października 2013 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony zaistniały stan faktyczny (doprecyzowany w piśmie z 8 września 2013 r.):

Wnioskodawca (Szpital) w 2009 r. złożył wniosek o dofinansowanie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, projektu "...".

W 2009 r. Wnioskodawca zakupił mammograf cyfrowy realizując ww. projekt, jednakże pozostawał na liście rezerwowej czekając na dofinansowanie. Wnioskodawca 15 lipca 2013 r. podpisał umowę o dofinansowanie ww. zakupu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

Przedmiotem projektu jest zakup oraz instalacja mammografu cyfrowego w Szpitalu, mającego na celu wzrost dostępności do profesjonalnej diagnostyki nowotworów, podniesienie jakości obrazowania oraz wzrost jakości świadczonych usług medycznych, poprawę bezpieczeństwa i stanu zdrowia mieszkańców miasta i regionu. Wdrożenie projektu stanowi naturalną konsekwencję procesu modernizacji szpitala. Projekt jest odpowiedzią na zidentyfikowane problemy służby zdrowia oraz wyrównania różnic w dostępie do nowoczesnej diagnostyki medycznej. Przyczyni się do zmniejszenia wykluczenia społecznego osób, które z powodów ekonomicznych nie mogą korzystać z płatnych usług prywatnych placówek posiadających nowoczesny sprzęt medyczny.

Wnioskodawca nadmienia, iż ww. sprzęt medyczny tj. mammograf cyfrowy wykorzystywany będzie tylko na cele działalności medycznej, stanowiącej podstawową działalność Wnioskodawcy.

Powstaje wątpliwość w zakresie rozliczenia podatku VAT od zakupów w ramach ww. inwestycji, istotna z punktu widzenia wykorzystania środków Unii Europejskiej.

W piśmie z dnia 8 września 2013 r. Wnioskodawca wskazał dodatkowo, że projekt "...", całkowicie służy sprzedaży usług zwolnionych zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 18.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca jako czynny podatnik VAT ma prawo obniżyć podatek należny o naliczony wynikający z zakupu wyżej wymienionego sprzętu.

Stanowisko Wnioskodawcy:

W myśl przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (rozdział 2, art. 43 pkt 18) usługi w zakresie ochrony zdrowia są zwolnione z VAT.

W związku z powyższym, zakupiony w ramach projektu mammograf cyfrowy będzie służył działalności medycznej, Wnioskodawca nie ma prawa obniżyć należnego podatku o podatek naliczony.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny, zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Na mocy obowiązującego od dnia 1 lipca 2011 r. przepisu art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane w ramach działalności leczniczej przez podmioty lecznicze.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca zrealizował projekt pn. "...". Zakupiony w ramach projektu mammograf cyfrowy wykorzystywany będzie tylko na cele działalności medycznej, całkowicie służyć będzie sprzedaży usług zwolnionych zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT.

Tak przedstawiony opis stanu faktycznego wskazuje, że towary i usługi, które Wnioskodawca nabył realizując przedmiotowy projekt zostały wykorzystane do jednej kategorii czynności tj. usług zwolnionych z podatku VAT.

Tym samym stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cyt. przepis art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Zatem w związku z faktem, że zakupione w ramach realizacji projektu towary i usługi są związane wyłącznie z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności związanych z ochroną zdrowia, zwolnionych od podatku VAT, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego na fakturach dokumentujących poniesione wydatki.

W konsekwencji powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Końcowo zauważa się, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga w zakresie zwolnienia z podatku VAT usług świadczonych przez Wnioskodawcę w ramach działalności medycznej związanej z ochroną zdrowia, gdyż nie było to przedmiotem wniosku, nie zadano pytania w tym zakresie. Powyższe przyjęto informacyjnie jako element opisu stanu faktycznego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa St. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl