IBPP3/443-108/08/BWo - Możliwość zwolnienia od podatku VAT sprzedaży gruntów przeznaczonych pod zabudowę oraz pod las bez prawa zabudowy.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 12 maja 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-108/08/BWo Możliwość zwolnienia od podatku VAT sprzedaży gruntów przeznaczonych pod zabudowę oraz pod las bez prawa zabudowy.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 12 lutego 2008 r. (data wpływu 19 lutego 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie opodatkowania zbycia nieruchomości Skarbu Państwa niezabudowanej przeznaczonej według planu zagospodarowania przestrzennego w części pod zabudowę a w części pod las - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 lutego 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie opodatkowania zbycia nieruchomości Skarbu Państwa niezabudowanej przeznaczonej według planu zagospodarowania przestrzennego w części pod zabudowę a w części pod las.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca wykonujący zadania z zakresu administracji rządowej otrzymał zgodę na zbycie w drodze przetargu nieruchomości Skarbu Państwa położonej w XXX oznaczonej nr ewidencyjnym 5027 o pow. 1293 m2. Zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego Miasta XXX przedmiotowa nieruchomość na głębokości 60 m od strony ulicy usytuowana jest w jednostce strukturalnej:

4 ZMP - przeznaczenie podstawowe: teren zabudowy mieszkaniowej, pensjonatowej: przeznaczenie uzupełniające: lokalizacja w tylnej części nieruchomości budynków gospodarczych lub garażowych, możliwość użytkowania części budynku mieszkalnego jako pomieszczenia usług rzemieślniczych bytowych:

*

dopuszcza się adaptację i remont urządzeń oraz sieci istniejącej infrastruktury technicznej

*

dopuszcza się lokalizację urządzeń i sieci infrastruktury technicznej dla obsługi terenu objętego planem

*

1 L - teren przeznaczony pod lokalizację poszerzonej drogi lokalnej - ul. Pszenna o szerokości w liniach rozgraniczających -12 m.

W dalszej części przedmiotowa nieruchomość usytuowana jest na terenie przeznaczonym na lokalizację lasu oznaczonym symbolem Ls.

Z operatu szacunkowego wynika, że wartość rynkowa całej nieruchomości gruntowej wynosi netto 18.774 zł w tym wartość poszczególnych wydzieleń wynikających z przeznaczenia w planie zagospodarowania wynosi:

*

457 zł dla pow. 18 m2 o przeznaczeniu w planie pod drogę publiczną

*

11.877 zł dla pow. 470 m2 o przeznaczeniu w planie pod zabudowę jednorodzinną

*

6.440 zł dla pow. 805 m2 o przeznaczeniu w planie pod lasy bez prawa do zabudowy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy przy dostawie towarów, tj. sprzedaży nieruchomości należy zastosować stawkę podatku VAT 22 % do ceny całej nieruchomości, czy dla części ceny nieruchomości przeznaczonej w planie pod zabudowę (teren zabudowy mieszkaniowej i droga).

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę. W związku z tym stawkę podatku VAT 22 % należałoby doliczyć do wartości terenu przeznaczonego pod zabudowę, natomiast wartość terenu przeznaczonego w planie pod lokalizację lasu powinna być zwolniona z podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

*

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

*

eksport towarów;

*

import towarów;

*

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

*

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty (art. 2 pkt 6).

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Jak wynika z przedstawionego przez Wnioskodawcę zdarzenia przyszłego zamierza on dokonać sprzedaży nieruchomości gruntowej niezabudowanej przeznaczonej według planu zagospodarowania przestrzennego w części: pod zabudowę jednorodzinną, pod drogę publiczną oraz pod las bez prawa do zabudowy.

Co do zasady stawka podatku - na podstawie art. 41 ust. 1 cytowanej ustawy - wynosi 22 %. Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub w ogóle zwolnienie z opodatkowania.

Stosownie do zapisu art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę. Powyższe oznacza, że dostawa gruntów co do zasady podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Jednak nie w każdym przypadku pojawi się faktyczne obciążenie podatkiem od towarów i usług. Aby odpłatna dostawa gruntów podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT musi być realizowana przez podatnika podatku od towarów i usług, a jej przedmiotem musi być nieruchomość gruntowa zabudowana lub niezabudowana stanowiąca teren budowlany lub przeznaczony pod zabudowę.

Ustawodawca nie sprecyzował, jakimi kryteriami należy się kierować, aby ustalić przedmiotowy rodzaj gruntu. Zgodnie z ustawą z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80, poz. 717 z późn. zm.) ustalenie przeznaczenia terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego. Przepis art. 1 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy określa zakres i sposoby postępowania w sprawach przeznaczania terenów na określone cele oraz ustalania zasad ich zagospodarowania i zabudowy przyjmując ład przestrzenny i zrównoważony rozwój za podstawę tych działań. Natomiast art. 4 ust. 1 tej ustawy stanowi, iż ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.

Zatem w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego określa się obowiązkowo przeznaczenie terenów oraz linie rozgraniczające tereny o różnym przeznaczeniu lub różnych zasadach zagospodarowania. Tak więc charakter danego terenu wyznacza plan miejscowy. Tam należy szukać wyjaśnienia, czy przedmiotem transakcji jest teren budowlany, czy też szerzej - przeznaczony pod zabudowę. W przypadku jego braku zgodnie z art. 4 ust. 2 tej ustawy określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w drodze decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu. Zgodnie natomiast z art. 9 ust. 1 ww. ustawy w celu określenia polityki przestrzennej gminy, w tym lokalnych zasad zagospodarowania przestrzennego, rada gminy podejmuje uchwałę o przystąpieniu do sporządzania studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy, zwanego dalej "studium". Ustalenia studium są wiążące dla organów gminy przy sporządzaniu planów miejscowych (art. 9 ust. 4).

Wnioskodawca w przedstawionym zdarzeniu przyszłym wskazuje, iż zamierza dokonać sprzedaży nieruchomości niezabudowanej przeznaczonej według planu zagospodarowania przestrzennego pod drogę publiczną, zabudowę jednorodzinną oraz pod las bez prawa do zabudowy.

A zatem z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż przedmiotem sprzedaży będzie jedna nieruchomość obejmująca tereny przeznaczone pod zabudowę oraz pod las bez prawa do zabudowy.

Podsumowując, w oparciu o przedstawione przez Wnioskodawcę zdarzenie przyszłe oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, że czynność zbycia przedmiotowej nieruchomości składającej się z gruntów niezabudowanych przeznaczonych pod zabudowę oraz las podlega opodatkowaniu podatkiem VAT w części odpowiadającej terenom przeznaczonym pod zabudowę jednorodzinną oraz pod budowę drogi publicznej stawką podstawową, określoną w art. 41 ust. 1, tj. 22 %, natomiast w części przeznaczonej pod las bez prawa do zabudowy korzystać będzie ze zwolnienia na mocy art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania niniejszej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl