IBPP3/443-1074/12/EJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 grudnia 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-1074/12/EJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 2 października 2012 r. (data wpływu 4 października 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 15 listopada 2012 r. (data wpływu 21 listopada 2012 r.) oraz pismem z dnia 23 listopada 2012 r. (data wpływu 3 grudnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części w ramach realizacji projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 października 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług dotyczącej prawa do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części w ramach realizacji projektu pn. "...". Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 15 listopada 2012 r. (data wpływu 21 listopada 2012 r.) oraz pismem z dnia 23 listopada 2012 r. (data wpływu 3 grudnia 2012 r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe (doprecyzowane w piśmie z dnia 15 listopada 2012 r. oraz z dnia 23 listopada 2012 r.):

W dniu 31 maja 2010 r. Miasto, w odpowiedzi na konkurs ogłoszony w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, Działanie 2.1. Infrastruktura Społeczeństwa Informacyjnego, złożyło wniosek o dofinansowanie inwestycji pn. "...".

Celem dopełnienia wymogów formalnych Urzędu Marszałkowskiego, do złożonego wniosku załączone zostało Oświadczenie Beneficjenta w sprawie możliwości zwrotu podatku VAT. W oświadczeniu tym stwierdzono, iż Miasto zarówno w trakcie realizacji projektu, jak i po jego zakończeniu nie ma możliwości odzyskania w żaden sposób poniesionego kosztu podatku VAT, w związku z czym koszt ten został uznany jako kwalifikowany.

Inwestycja polegać będzie na budowie bezprzewodowej sieci szerokopasmowej dla Miasta. W ramach projektu zostanie zbudowana wydajna sieć bezprzewodowa, oparta na wykorzystaniu technologii bezprzewodowej WIMAX, stanowiąca część miejskiej sieci szerokopasmowej. Infrastruktura jaka powstanie w wyniku realizacji projektu będzie bazą dla wdrożenia nowych ulg publicznych i zadań, które będą świadczone na potrzeby mieszkańców jak i gości odwiedzających.... Korzystanie z Sieci Bezprzewodowej będzie wyłącznie nieodpłatne. Szerokopasmowa Sieć Bezprzewodowa nie będzie przedmiotem umowy o charakterze odpłatnego udostępniania.

Beneficjentem projektu jest Miasto, natomiast realizatorem jest Wnioskodawca będący jednostką budżetową Miasta. Wydatki związane z realizacją ww. projektu będą udokumentowane fakturami VAT wystawianymi na Wnioskodawcę.

Wnioskodawca wskazał, że jest podatnikiem podatku VAT zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, składa deklaracje miesięczne VAT-7. Produkty powstałe w wyniku realizacji projektu nie będą w jakimkolwiek zakresie wykorzystywane przez podmiot do wykonywania czynności opodatkowanej podatkiem VAT. Zbudowana sieć będzie administrowana i ewidencjonowana jako majątek trwały przez Wnioskodawcę. Efekty projektu nie będą generowały dla Wnioskodawcy żadnego przychodu. Wnioskodawca nie będzie miał dochodów z tytułu sprzedaży opodatkowanej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części w związku z realizacją projektu pn. "...".

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma możliwości odliczenia podatku VAT ani w całości, ani w części podczas realizacji inwestycji pn. "...", gdyż wytworzony majątek będzie użytkowany przez odbiorców końcowych nieodpłatnie, zatem nie będzie się to wiązało ze sprzedażą opodatkowaną.

Wnioskodawca jest podatnikiem VAT czynnym zgodnie z art. 15 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca realizuje projekt pn. "...". W ramach projektu zostanie zbudowana wydajna sieć bezprzewodowa, oparta na wykorzystaniu technologii bezprzewodowej WIMAX, stanowiąca część miejskiej sieci szerokopasmowej. Infrastruktura jaka powstanie w wyniku realizacji projektu będzie bazą dla wdrożenia nowych ulg publicznych i zadań, które będą świadczone na potrzeby mieszkańców jak i gości odwiedzających Z. Korzystanie z Sieci Bezprzewodowej będzie wyłącznie nieodpłatne. Szerokopasmowa Sieć Bezprzewodowa nie będzie przedmiotem umowy o charakterze odpłatnego udostępniania.

Beneficjentem projektu jest Miasto, natomiast realizatorem jest Wnioskodawca. Wydatki związane z realizacją ww. projektu będą udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Wnioskodawcę.

Wnioskodawca wskazał, że produkty powstałe w wyniku realizacji projektu nie będą w jakimkolwiek zakresie wykorzystywane przez podmiot do wykonywania czynności opodatkowanej podatkiem VAT. Efekty projektu nie będą generowały dla Wnioskodawcy żadnego przychodu. Wnioskodawca nie będzie miał dochodów z tytułu sprzedaży opodatkowanej.

Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, iż nie zostanie spełniona w przedmiotowej sprawie przesłanka z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT warunkująca prawo podatnika do odliczenia podatku naliczonego, ponieważ towary i usługi zakupione w ramach realizacji przedmiotowego projektu nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonania czynności opodatkowanych, generujących podatek należny.

Zatem Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w ramach realizowanego projektu, bowiem nie wystąpi związek dokonanych zakupów ze sprzedażą podatkowaną.

W konsekwencji powyższego, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa St. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl