IBPP3/443-1071/13/KG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 grudnia 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-1071/13/KG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 22 sierpnia 2013 r. (data wpływu 27 sierpnia 2013 r.), uzupełnionym pismem z 28 października 2013 r. (data wpływu 4 listopada 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT świadczonych usług, prawa do odliczenia podatku VAT, prawa do wystawienia faktury VAT - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 sierpnia 2013 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT świadczonych usług, prawa do odliczenia podatku VAT, prawa do wystawienia faktury VAT. Wniosek został uzupełniony pismem z 28 października 2013 r. (data wpływu 4 listopada 2013 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP3/443-1071/13/KG z 24 października 2013 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca (Zakład Aktywności Zawodowej) utworzony został na podstawie art. 29 ust. 1 ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej z dnia 27 sierpnia 1997 r. (Dz. U. Nr 123, poz. 776 z późn. zm.) z dniem 31 grudnia 2007 r. jako jednostka wyodrębniona organizacyjnie i finansowo w strukturze organizatora, tj. TPU. "T. G.". Nie posiada osobowości prawnej.

Wnioskodawca nie posiadał odrębnego NIP do 4 marca 2013 r. Posługiwał się nr NIP Organizatora XXX-xx-xx-XXX, ponieważ Organizator w tym okresie nie prowadził innej działalności opodatkowanej (poza działalnością ZAZ). Wystąpił o odrębny NIP w związku z prowadzeniem od tego czasu własnej działalności opodatkowanej przez Organizatora.

Symbol PKWiU dla usług będących przedmiotem wniosku 18.12.1.

Organizator w okresie od lutego 2010 do grudnia 2012 realizował projekt "..." finansowany ze środków EFS POKL na podstawie umowy WUP.

Wnioskodawca na potrzeby realizowanego projektu wykonywał usługę polegającą na złożeniu i wydrukowaniu materiałów szkoleniowych w formie książkowej, wykonanie teczek, notatników, długopisów z nadrukami nazwy i logo projektu dla ponad 2000 uczestników. Usługa poprzedzona została zapytaniem ofertowym od kilku oferentów. Oferta Wnioskodawcy była najkorzystniejsza. Dla wykonania usługi Wnioskodawca zakupił potrzebne materiały i poniósł koszty robocizny. Za wykonaną usługę została wystawiona faktura VAT, a należny podatek rozliczony i odprowadzony. Na fakturze jako sprzedawca występuje Wnioskodawca (ZAZ), a jako nabywca Organizator - TPU "T. G.". Organizator jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT od września 2002 r.

Opis stanu faktycznego doprecyzowany został pismem z 28 października 2013 r.:

Wnioskodawca jest zarejestrowany jako czynny podatnik VAT od 4 marca 2013 r. i od kwietnia 2013 r. składa deklaracje VAT-7. W okresie realizacji projektu, tj. od lutego 2010 r. do grudnia 2012 r. Wnioskodawca działał jako wyodrębniona organizacyjnie i finansowo jednostka organizacyjna TPU "T. G.", nie był odrębnym podatnikiem podatku VAT, gdyż Organizator w tym okresie nie prowadził innej działalności opodatkowanej (poza działalnością ZAZ).

TPU "T. G." - organizator Zakładu Aktywności Zawodowej nie posiada statusu organizacji pożytku publicznego w rozumieniu przepisów z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 234, poz. 1536).

Zakład Aktywności Zawodowej nie sporządza samodzielnie sprawozdań finansowych w rozumieniu ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 330). Zakład działa samodzielnie w obrocie gospodarczym. W okresie realizacji projektu, tj. od lutego 2010 r. do grudnia 2012 r. Zakład Aktywności Zawodowej nie sporządzał samodzielnie sprawozdań finansowych w rozumieniu ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 330). Zakład działał samodzielnie w obrocie gospodarczym.

W fakturach dokumentujących zakupione przez Zakład Aktywności Zawodowej materiały i usługi na potrzeby realizowanego projektu jako nabywca wskazywany był Zakład Aktywności Zawodowej. Zakupów związanych z realizacją projektu Zakład Aktywności Zawodowej dokonywał z chwilą zlecenia usługi. Fraktura za realizację usługi na potrzeby realizowanego projektu została wystawiona 26 lutego 2010 r.

Zakład Aktywności Zawodowej wykazał należny podatek z tytułu sprzedaży w deklaracji VAT-7 składanej przez TPU "T. G." i na NIP Organizatora, gdyż Organizator w tym okresie nie prowadził innej działalności opodatkowanej (poza działalnością ZAZ).

Zakład Aktywności Zawodowej złożył Naczelnikowi Urzędu Skarbowego zgłoszenie rejestracyjne 4 marca 2013 r.

Z chwilą powstania zgłoszony został jako jednostka Organizatora prowadząca działalność pod adresem W.R.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy świadczenie usług wskazanych w poz. 68 wniosku ORD-IN na rzecz Organizatora realizującego projekt "..." przez Wnioskodawcę podlega opodatkowaniu i czy w związku z tym Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego, w tym wystawienia faktury VAT.

Stanowisko Wnioskodawcy (ostateczna wersja przedstawiona w piśmie z 28 października 2013 r.):

* świadczenie usług przez Zakład Aktywności Zawodowej na rzecz Organizatora podlega opodatkowaniu podatkiem VAT;

* Zakładowi Aktywności Zawodowej przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT;

* Zakład Aktywności Zawodowej miał prawo wystawić fakturę dla Organizatora.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast stosownie do treści art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Stosownie do treści art. 96 ust. 1 ustawy, podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

Jak stanowi ust. 3 cytowanego przepisu, podmioty wymienione w art. 15, zwolnione od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 i art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.

Zgodnie natomiast z art. 96 ust. 4 ustawy, Naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako "podatnika VAT czynnego" lub w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 - jako "podatnika VAT zwolnionego".

Natomiast zgodnie, z art. 96 ust. 5 pkt 2 ww. ustawy o VAT, jeżeli podmioty, o których mowa w ust. 3, rozpoczną dokonywanie sprzedaży opodatkowanej, utracą zwolnienie od podatku lub zrezygnują z tego zwolnienia, obowiązane są do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w ust. 1, a w przypadku podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT zwolnieni - do aktualizacji tego zgłoszenia, przed dniem, w którym podatnik traci prawo do zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9, w przypadku utraty tego prawa.

W myśl art. 113 ust. 1 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Stosownie do art. 113 ust. 9, podatnik rozpoczynający w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5 jest zwolniony od podatku, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1.

Za podatników VAT czynnych uznaje się tych podatników podatku VAT, do których nie ma zastosowania zwolnienie podmiotowe z tytułu tego podatku (którzy przekroczą limit, zrezygnują ze zwolnienia lub wykonają czynność, która zmusza do rejestracji dla celów podatku VAT) oraz nie wykonują wyłącznie sprzedaży zwolnionej przedmiotowo z opodatkowania VAT. Podatnikami VAT zwolnionymi podmiotowo są natomiast podatnicy, do których ma zastosowanie zwolnienie podmiotowe związane z limitem wysokości osiąganej przez nich sprzedaży.

Zwolnienia podmiotowe obejmują wszystkie czynności wykonywane przez podatników, a więc zwolnione od podatku, jak i pozostałe, opodatkowane zgodnie z obowiązującymi stawkami. Tak więc zwolnienie podmiotowe oznacza, że wykonywane przez podatnika czynności, nie zostają opodatkowane. W konsekwencji w przypadku zwolnienia podmiotowego, nie występuje podatek należny.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca (Zakład Aktywności Zawodowej) utworzony został z dniem 31 grudnia 2007 r. jako jednostka wyodrębniona organizacyjnie i finansowo w strukturze organizatora. Wnioskodawca nie posiada osobowości prawnej oraz nie posiadał odrębnego numeru NIP do 4 marca 2013 r. Organizator w okresie od lutego 2010 r. do grudnia 2012 r. realizował projekt "...". Wnioskodawca na potrzeby realizowanego projektu wykonywał usługę polegającą na złożeniu i wydrukowaniu materiałów szkoleniowych w formie książkowej, wykonanie teczek, notatników, długopisów z nadrukami nazwy i logo projektu dla ponad 2000 uczestników. Dla wykonania usługi Wnioskodawca zakupił potrzebne materiały i poniósł koszty robocizny. Fraktura za realizację usługi na potrzeby realizowanego projektu została wystawiona 26 lutego 2010 r. W okresie realizacji projektu Wnioskodawca działał samodzielnie w obrocie gospodarczym jako wyodrębniona organizacyjnie i finansowo jednostka organizacyjna, nie był odrębnym podatnikiem podatku VAT, gdyż Organizator w tym okresie nie prowadził innej działalności opodatkowanej (poza działalnością ZAZ). Wnioskodawca jest zarejestrowany jako czynny podatnik VAT od 4 marca 2013 r. i od kwietnia 2013 r. składa deklaracje VAT-7.

Wnioskodawca wskazał, że w okresie realizacji projektu tj. w okresie od lutego 2010 r. do grudnia 2012 r. nie był podmiotem zarejestrowanym jako "podatnik VAT czynny". Ponadto Wnioskodawca wskazał, że nie był odrębnym podatnikiem VAT. Tym samym w świetle powołanych powyżej unormowań należy uznać, że wykonywane przez niego czynności nie były czynnościami generującymi podatek należny.

Należy wskazać, że zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy, w brzmieniu obowiązującym do 31 marca 2011 r. (czyli w stanie prawnym obowiązującym na dzień zaistnienia opisanego zdarzenia) podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Ww. przepis od dnia 1 kwietnia 2011 r., na mocy ustawy z dnia 18 marca 2011 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy - Prawo o miarach (Dz. U. Nr 64, poz. 332), otrzymał brzmienie: "Podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16".

Obowiązek dotyczący wystawiania faktur został doprecyzowany w § 4 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 z późn. zm.), zwanego dalej rozporządzeniem, wydanego na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 106 ust. 8 pkt 1 ustawy. Zgodnie z tym przepisem w brzmieniu obowiązującym do 31 marca 2011 r., zarejestrowani podatnicy jako podatnicy VAT czynni, posiadający numer identyfikacji podatkowej, wystawiają faktury oznaczone wyrazami "FAKTURA VAT".

Stosownie do treści § 5 ust. 1 rozporządzenia w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 marca 2011 r., faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej:

1.

imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;

2.

numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11;

3.

numer kolejny faktury oznaczonej jako "FAKTURA VAT";

4.

dzień, miesiąc i rok wystawienia faktury, a w przypadku, gdy data ta różni się od daty sprzedaży, również datę sprzedaży; w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży, pod warunkiem podania daty wystawienia faktury;

5.

nazwę (rodzaj) towaru lub usługi;

6.

miarę i ilość sprzedanych towarów lub zakres wykonanych usług;

7.

cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);

8.

wartość towarów lub wykonanych usług, których dotyczy sprzedaż, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);

9.

stawki podatku;

10.

sumę wartości sprzedaży netto towarów lub wykonanych usług z podziałem na poszczególne stawki podatku i zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu;

11.

kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto towarów (usług), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;

12.

kwotę należności ogółem wraz z należnym podatkiem.

Treść powołanych wyżej przepisów jednoznacznie wskazuje, że w stanie prawnym obowiązującym na dzień opisanego we wniosku stanu faktycznego fakturę wystawia sprzedawca będący podatnikiem podatku od towarów i usług, w celu udokumentowania dokonanej sprzedaży towarów lub świadczonych usług. Podmiot wykonujący czynność opodatkowaną podatkiem od towarów i usług jest ponadto zobowiązany przed dokonaniem pierwszej takiej czynności zarejestrować się jako podatnik tego podatku.

Fakturę wystawia sprzedawca będący podatnikiem podatku od towarów i usług, w celu udokumentowania dokonanej sprzedaży towarów lub świadczonych usług. Faktura VAT jest dokumentem sformalizowanym (potwierdzającym zaistnienie określonej zaszłości gospodarczej), który powinien spełniać szereg wymogów przewidzianych przepisami prawa. Prawidłowość materialno-prawna faktury VAT zachodzi wówczas, jeżeli odzwierciedla ona prawdziwe zdarzenie gospodarcze, czyli w istocie stwierdza fakt dostawy określonych towarów lub usług. Wystawienie faktury należy rozumieć jako sporządzenie dokumentu oraz jego przekazanie innemu podmiotowi, a przez to wprowadzenie faktury do obrotu prawnego. Faktura jest więc dokumentem stwierdzającym wystąpienie u podatnika okoliczności powodujących powstanie obowiązku podatkowego.

Należy wskazać, iż stosownie do treści art. 99 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10 i art. 133.

Przepisu ust. 1 nie stosuje się do podatników zwolnionych od podatku na podstawie art. 113 oraz podmiotów wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub na podstawie przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, chyba że przysługuje im zwrot różnicy podatku lub zwrot podatku naliczonego zgodnie z art. 87 lub przepisami wydanymi na podstawie art. 92 ust. 1 pkt 3 albo są obowiązani do dokonania korekty podatku odliczonego, o której mowa w art. 90a lub art. 91 (art. 99 ust. 7).

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynikają obowiązki dokumentowania dokonywanej sprzedaży przez czynnych podatników podatku od towarów i usług. Jednocześnie regulacje te zastrzegają możliwość dokumentowania dostaw towarów oraz świadczenia usług przez wystawienie faktury VAT jedynie przez czynnych podatników podatku VAT, w związku z czym podmiot nieposiadający statusu czynnego podatnika podatku od towarów i usług nie jest uprawniony do wystawiania faktur VAT.

Wnioskodawca wskazał, że nie był podatnikiem VAT, zatem w okresie realizacji projektu nie miał prawa wystawiać faktur stwierdzających dokonanie sprzedaży, oznaczonych wyrazami "Faktura VAT", bowiem zgodnie z § 4 ust. 1 rozporządzenia w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług, faktury VAT mogą być wystawiane jedynie przez podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT czynni, posiadających numer identyfikacji podatkowej.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że skoro Wnioskodawca nie miał statusu podatnika VAT czynnego to nie wykonywał czynności opodatkowanych podatkiem VAT. W konsekwencji, w tak przedstawionej sprawie, Wnioskodawca, nie miał obowiązku zapłaty podatku należnego, jak również nie był uprawniony do dokumentowania wykonywanych czynności przy użyciu faktur VAT.

Przechodząc do kwestii prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w cenie nabywanych przez Wnioskodawcę towarów i usług, należy zauważyć, że stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie natomiast z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Z powyższego wynika, że związek zakupu z czynnością opodatkowaną jest jednym z podstawowych warunków, które musi spełnić podatnik, aby mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony. Powyższy przepis wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Do podstawowych zasad wspólnego systemu podatku VAT należy m.in. zasada neutralności podatku dla podatnika, rozumiana jako stosowanie podatku od towarów i usług na wszystkich etapach obrotu gospodarczego z równoczesnym prawem do potrącenia podatku zawartego w poprzedniej fazie obrotu. Prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynika z samej konstrukcji podatku od towarów i usług i ma na celu zapewnienie neutralności tego podatku dla podatników VAT czynnych. Podatnik ma prawo do skorzystania z przedmiotowego prawa w określonych przepisami terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego określonych warunków pozytywnych (związku nabytych towarów i usług z czynnościami opodatkowanymi), jak i niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych m.in. w art. 88 ustawy.

Terminy, w których powstaje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego ustawodawca określił w art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy o VAT. Zgodnie z tym przepisem prawo do tego obniżenia powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-5 oraz ust. 11, 12, 16 i 18.

Zgodnie z art. 86 ust. 11 ustawy o VAT, jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

Z kolei w art. 86 ust. 13 ustawy o VAT wskazano, że jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 11, 12, 16 i 18, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego.

Przepis art. 88 ust. 4 ustawy o VAT stanowi, iż obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Jak już wskazano powyżej, na mocy art. 96 ust. 1 ustawy, podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

Treść cyt. wyżej art. 88 ust. 4 ustawy nie wskazuje, aby do nabycia prawa do odliczenia podatku naliczonego konieczne było posiadanie statusu podatnika zarejestrowanego w momencie otrzymania faktur zakupu. Jednak status podatnika czynnego (zarejestrowanego) konieczny jest w momencie wykazywania odliczenia.

Oznacza to, że podatnik, nabywa prawo do odliczenia podatku naliczonego w momencie otrzymania faktury, lecz aby uprawnienie to mógł zrealizować musi posiadać status podatnika VAT czynnego w momencie realizacji uprawnienia. Prawo do obniżenia podatku należnego powstaje u wszystkich podatników, o ile wykażą, że zakupy były związane z bieżącą albo przyszłą działalnością opodatkowaną, a warunek rejestracji jest niezbędny do skorzystania przez podatnika z prawa do obniżenia podatku należnego.

Prawo podatnika do odliczenia podatku naliczonego przy zakupach towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych (art. 86 ust. 1 ustawy), kształtuje się w danym okresie rozliczeniowym. Zdarzeniem uprawniającym do obniżenia podatku należnego - co wprost wynika z cyt. wyżej art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy - jest otrzymanie faktury lub dokumentu celnego, a ewentualne późniejsze rozliczenie podatku jest konsekwencją już nabytego prawa do obniżenia kwoty podatku należnego.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca w okresie od lutego 2010 r. do grudnia 2012 r. wykonał usługę polegająca na złożeniu i wydrukowaniu materiałów szkoleniowych w formie książkowej; wykonaniu teczek, notatników, długopisów z nadrukami nazwy i logo projektu dla ponad dwóch tysięcy uczestników. Dla wykonania usługi Wnioskodawca zakupił potrzebne materiały i poniósł koszty robocizny.

Należy jednak zauważyć, że nabyte przez Wnioskodawcę materiały i usługi nie posłużyły do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT w okresie realizacji projektu, nie zostały również wykorzystane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT przez Wnioskodawcę w przyszłości.

Nie wystąpiły więc przesłanki uprawniające do skorzystania z prawa do odliczenia podatku naliczonego, bowiem, zakupione towary i usługi nie zostały wykorzystywane do bieżącej ani przyszłej działalności opodatkowanej Wnioskodawcy. W konsekwencji Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie:

* opodatkowania podatkiem VAT usług świadczonych przez Zakład Aktywności Zawodowej na rzecz Organizatora;

* prawa do odliczenia podatku VAT przez Zakładowi Aktywności Zawodowej;

* prawa do wystawienia faktury przez Zakład Aktywności Zawodowej dla Organizatora.

* należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl