IBPP3/443-107/11/DG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 kwietnia 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-107/11/DG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 18 stycznia 2011 r. (data wpływu 24 stycznia 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z podatku VAT- jest nieprawidłowe

UZASADNIENIE

W dniu 24 stycznia 2011 r. został wniesiony ww. wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z podatku VAT.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

(Wnioskodawca) Spółka z o.o. w organizacji została zawiązana przez Międzygminny Związek "Planowanie Przestrzenne" z siedzibą w K., który jest jedynym wspólnikiem Spółki. Głównym celem działalności Spółki jest wykonywanie zadań statutowych Międzygminnego Związku "Planowanie Przestrzenne" z siedzibą w K., powołanego w celu realizacji zadań własnych Gmin - członków Związku, w zakresie planowania i zagospodarowania przestrzennego.

Zadania z zakresu planowania i zagospodarowania przestrzennego będą wykonywane na podstawie "Warunków Wykonania Zlecenia", zawartych pomiędzy poszczególnymi gminami, członkami Międzygminnego Związku "Planowanie Przestrzenne" a Spółką, określających przedmiot zlecenia, termin wykonania oraz należne wynagrodzenie wynikające z zasad przyjętych przez członków Związku.

Zakres działalności Spółki został oznaczony wg. PKD, podklasa 71.11.Z- "Działalność w zakresie architektury", wg PKWiU działalność Spółki odpowiada symbolowi 71.11.3- usługi planowania urbanistycznego.

Do dnia 31 grudnia 2010 r. zadania Gmin związane z czynnościami z zakresu planowania i zagospodarowania przestrzennego były wykonywane na zlecenie Gmin przez "gospodarstwo pomocnicze" pod nazwą Związkowe Biuro Planowania Przestrzennego w K., powołane przez Międzygminny Związek "Planowanie Przestrzenne" z siedzibą w K.

Gospodarstwo pomocnicze zostało zlikwidowane z dniem 31 grudnia 2010 r. na podstawie Uchwały Nr III/3/2010 Zgromadzenia Międzygminnego Związku "Planowanie Przestrzenne" z siedzibą w K., w związku z art. 80 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.). Na miejsce gospodarstwa pomocniczego została utworzona jednoosobowa Spółka, która przejęła kontynuację czynności związanych z opracowaniem projektów z zakresu planowania przestrzennego (Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania i ich zmiany; Miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego i ich zmiany; decyzje o warunkach zabudowy i celu publicznego oraz inne opracowania związane z planowaniem przestrzennym).

Czynności związane z pracami planistycznymi (urbanistycznymi) wykonywane przez gospodarstwo pomocnicze na rzecz jednostek samorządu terytorialnego były zwolnione podmiotowo z podatku VAT (Dz. U. z 2009 r. Nr 224, poz. 1799, § 12 ust. 1 pkt 13) oraz zwolnione ze stosowania ustawy - Prawo zamówień publicznych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w przedstawionym stanie faktycznym zawiązana przez Międzygminny Związek "Planowanie Przestrzennego" z siedzibą w K. Spółka, której celem działalności jest wykonywanie zadań statutowych Związku na rzecz Gmin - jednostek samorządu terytorialnego, korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług VAT na podstawie § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649).

Stanowisko Wnioskodawcy:

Międzygminny Związek "Planowanie Przestrzennego" z siedzibą w K. powołany w celu realizacji zadań własnych Gmin - członków Związku, zawiązał Spółkę do wykonywania zadań w zakresie planowania i zagospodarowania przestrzennego tj. - projektów: Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania gminy i jego zmian, Miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego gminy i jego zmian oraz decyzji o warunkach zabudowy i decyzji celu publicznego, określonych w art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), "Zaspokojenie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy: ładu przestrzennego....", których zakres i tryb wykonania został określony w ustawie o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym oraz przepisach wykonawczych.

Spółka zawiązana została na podstawie art. 2 w związku z art. 5 i 9 ust. 1 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (Dz. U. z 1997 r. Nr 9, poz. 43 z późn. zm.). Ponieważ przedmiotem działalności Spółki są czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego tj.: projektów i zmian: studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania; miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego; projektów decyzji o warunkach zabudowy i decyzji celu publicznego; ocen aktualności studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego i miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego; koncepcji zagospodarowania przestrzennego; innych dokumentów związanych z realizacją zadań własnych gmin, powiązanych z gospodarką przestrzenną w oparciu o Warunki Wykonania Zlecenia a nie umowy cywilno - prawne, Spółka powinna korzystać ze zwolnienia z podatku od towarów i usług na podstawie § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 22 grudnia 2010 r. (Dz. U. Nr 246, poz. 1649). Mając na uwadze powyższe uzasadnienie Spółka spełnia szczegółowe warunki zwolnienia od podatku VAT i wystawiając dla Gmin fakturę za wykonane czynności prac planistycznych powinna zastosować stawkę "VAT zwolniony".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu tym podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, rozumieć należy przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...). Natomiast świadczenie usług, to w myśl art. 8 ust. 1 ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...), w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z powyższego wynika, iż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez "podatników" w rozumieniu ustawy i są wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Według art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a ust. 1 ww. ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013, z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku wynosi 23%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Na podstawie obowiązującego od 1 stycznia 2011 r. § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649) oraz obowiązującego od 6 kwietnia 2011 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zgodnie z art. 164 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 1997 r. Nr 78, poz. 483 z późn. zm.) podstawową jednostką samorządu terytorialnego jest gmina. Inne jednostki samorządu regionalnego albo lokalnego i regionalnego określa ustawa. Takimi jednostkami samorządu terytorialnego są gminy (określone w ustawie z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym), powiaty (określone w ustawie z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym) oraz województwa (określone w ustawie z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie wojewódzkim).

Jednostki samorządu terytorialnego mają osobowość prawną. Przysługuje im prawo własności i inne prawa majątkowe. Jednostki samorządu terytorialnego mają zapewnione udziały w dochodach publicznych określone ustawą. Dochodami jednostek samorządu terytorialnego są ich dochody własne oraz subwencje i dotacje. Źródła dochodów są określone w ustawie. Jednostki samorządu terytorialnego wykonują swoje zadania tworząc jednostki organizacyjne oraz mogą zawierać umowy z innymi podmiotami.

Natomiast związki międzygminne mogą być tworzone przez gminy w celu wspólnego wykonywania zadań publicznych (art. 64 ustawy z dnia 8 marca o samorządzie gminnym). Celowy Związek Gmin jest dobrowolnym związkiem międzygminnym powstałym na podstawie jednobrzmiących uchwał rad zainteresowanych gmin.

Zgodnie z art. 65 ww. ustawy związek wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Związek posiada osobowość prawną.

Stosownie do powyższego związek międzygminny nie jest jednostką samorządu za którą należy uznać wyłącznie gminę, powiat województwo samorządowe. Tym samym zadania statutowe nałożone na Międzygminny Związek, posiadający odrębną od gminy osobowość prawną, wykonywane są przez ten związek w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Zgodnie z art. 2 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (Dz. U. z 1997 r. Nr 9, poz. 43 z późn. zm.) gospodarka komunalna może być prowadzona przez jednostki samorządu terytorialnego w szczególności w formach samorządowego zakładu budżetowego lub spółek prawa handlowego.

W myśl art. 5 ww. ustawy przepisy ustawy stosuje się odpowiednio do wykonywania zadań, o których mowa w art. 1, przez związki międzygminne (związki komunalne), przez miasto stołeczne Warszawa oraz w ramach porozumień komunalnych.

Stosownie zaś do art. 9 ust. 1 cyt. ustawy jednostki samorządu terytorialnego mogą tworzyć spółki z ograniczoną odpowiedzialnością lub spółki akcyjne, a także mogą przystępować do takich spółek.

Z opisu sprawy przedstawionej we wniosku wynika, że Spółka z o.o. w organizacji (Wnioskodawca) została utworzona przez Międzygminny Związek "Planowanie Przestrzenne. Celem działalności Spółki jest wykonywanie zadań statutowych Międzygminnego Związku "Planowanie Przestrzenne" powołanego w celu realizacji zadań własnych Gmin - członków Związku, w zakresie planowania i zagospodarowania przestrzennego. Zadania z zakresu planowania i zagospodarowania przestrzennego będą wykonywane na podstawie "Warunków Wykonania Zlecenia", zawartych pomiędzy poszczególnymi gminami, członkami Międzygminnego Związku "Planowanie Przestrzenne" a Spółką, określających przedmiot zlecenia, termin wykonania oraz należne wynagrodzenie wynikające z zasad przyjętych przez członków Związku.

Bezsporne zatem w przedmiotowej sprawie jest, że Spółka (Wnioskodawca) utworzona przez Związek Międzygminny, jako spółka prawa handlowego posiadająca osobową prawną nie jest jednostką samorządu terytorialnego. Ponadto czynności wykonywane przez Spółkę z zakresu planowania i zagospodarowania przestrzennego będą wykonywane na rzecz poszczególnych gmin, członków Międzygminnego Związku, za wynagrodzeniem na podstawie "Warunków Wykonania Zlecenia". Tym samym w przedmiotowym zakresie Spółka (Wnioskodawca) prowadzi samodzielną działalność gospodarczą i świadczy odpłatne usługi, zgodnie z warunkami wykonania zlecenia zawartego z poszczególnymi gminami. Spółka jest zatem podatnikiem podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, wykonującym samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2.

Mając powyższe na uwadze, usługi świadczone przez Wnioskodawcę (spółkę prawa handlowego) na rzecz poszczególnych gmin nie są czynnościami wykonywanymi w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostkę samorządu terytorialnego (gminę) zobowiązaną do wykonania zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami. Spółka co prawda wykonuje czynności związane z realizacją zadań własnych poszczególnych gmin w określonym zakresie, ale wykonuje te czynności, jako odrębny podmiot posiadający status podatnika VAT na rzecz gmin.

Powyższe zatem jednoznacznie oznacza, że zwolnienie określone w przepisie § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług w przedmiotowej sprawie nie ma zastosowania. Zwolnienie bowiem objęte tym przepisem dotyczy tylko czynności wykonywanych przez jednostki samorządu terytorialnego, a nie przez inne jednostki budżetowe lub spółki prawa handlowego wykonywane na rzecz jednostek samorządu terytorialnego. Spółka wystawiając fakturę za usługi wykonywane na rzecz gminy nie jest więc uprawniona do zastosowania, w oparciu o powyższy przepis stawki zwolnienia od podatku VAT.

W związku z powyższym usługi świadczone przez Wnioskodawcę podlegają opodatkowaniu podstawową stawką podatku VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania niniejszej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Prosta 10, 25-366 Kielce, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl