IBPP3/443-1060/12/KG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 października 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-1060/12/KG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 28 września 2012 r. (data wpływu 4 października 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 19 października 2012 r. (data wpływu 23 października 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 października 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...". Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 19 października 2009 r. (data wpływu 23 października 2009 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca zrealizował projekt pn. "...", finansowany ze środków działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, w ramach umowy nr XXX z dnia 8 maja 2012 r. Wartość projektu wyniosła 24.800,00 zł, z czego 17.360 zł to wartość wnioskowanej pomocy. Pozostała część zostanie pokryta ze środków OSP.

W ramach projektu dokonano zakupu gablot wystawienniczych muzealnych oraz regału:

a.

4 szt. gabloty wystawiennicze - ścienne, wiszące z drewna dębowego o wymiarach 110x170x15 cm, przeszklonych od strony zewnętrznej, wyposażone w wewnętrzne oświetlenie ekspozycji (3 punkty świetlne led każda);

b.

4 szt. gabloty wystawiennicze - stojące z drewna dębowego o wymiarach 110x110x110/90, przeszklone od góry, wyposażone w wewnętrzne oświetlenie ekspozycji (3 pkt świetlne led każda);

c.

1 szt. gabloty wstawienniczej - ściennej wiszącej z drewna dębowego o wymiarach 200x200x15 cm, wyposażonej w wewnętrze oświetlenie ekspozycji (3 punkty świetlne led);

d.

1 szt. regału stojącego, nieprzeszklonego, z drewna dębowego o wymiarach 260x310x30 cm, półki regału wykonane z szkła hartowanego; regał wyposażony w górne oświetlenie ekspozycji (5 pkt świetlne led).

Zamówienie wykonania gablot i regału dokonano w oparciu o zapytanie ofertowe, zgodnie z zasadami konkurencyjności.

Ponadto projekt zawierał promocję regionalnych atutów kuchni yyy. W trakcie otwarcia Izby Tradycji - dnia 22 września 2012 r. dokonano promocji regionalnych atutów kuchni yyy. Udział w tym wydarzeniu wzięły osoby z terenu działania LGD. Zamówiono posiłki regionalne obejmujące tradycyjne dania yyy. W spotkaniu wzięli udział zaproszeni mieszkańcy, władze gminy, przedstawiciele sołectw, strażacy (w tym w szczególności emerytowani), przedstawiciele lokalnych organizacji pozarządowych i młodzież szkolna, osoby niepełnosprawne.

Celem projektu jest aktywizacja lokalnej społeczności, w szczególności odbiorców kultury i tradycji poprzez wyposażenie Izby Tradycji OSP, które ocaliło przed zniszczeniem bezcenne pamiątki kulturowe OSP. Ponadto podniesiono świadomość lokalnej społeczności oraz zwiększono aktywność mieszkańców w kreowaniu nowych produktów turystycznych i poszerzaniu oferty turystycznej, dbając o zachowanie historii i tradycji. Funkcjonująca od wielu lat Izba Pamięci OSP, wykonana przy pomocy altruistycznej postawy strażaków pozwalała przechowywać zgromadzony materiał muzealny i zabezpieczyć go przed niszczeniem. Do czasu realizacji projektu brakowało jednak wyposażenia dającego możliwość ekspozycji posiadanych eksponatów dla szerszej grupy odbiorców, co obecnie bezpośrednio wpłynęło na zwiększenie atrakcyjności oraz zwiększenia integracji społecznej mieszkańców, w oparciu o identyfikację poprzez czynnik kulturowy.

Zgodnie z założeniami projektu zwiedzanie Izby Tradycji jest bezpłatne i można tego dokonać codziennie w godzinach od 9 do 17. Izba Tradycji ma charakter ogólnodostępny.

Wydatki poniesione w związku z realizacją projektu są udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na OSP.

OSP nie wykonuje żadnych działań o których mowa w art. 5 ustawy o VAT.

OSP nie jest zarejestrowana jako podatnik podatku VAT czynny i nie składa deklaracji VAT-7, korzysta ze zwolnienia podmiotowego na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 19 października 2012 r.):

Czy Wnioskodawca ma możliwość odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...".

Zdaniem Wnioskodawcy (ostateczna wersja przedstawiona w piśmie z dnia 19 października 2012 r.), nie ma on możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: z 2011 r. Dz. U. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług - z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawione wyżej unormowania wykluczają możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego we wniosku zaistniałego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca zrealizował projekt pn. "...".

W ramach projektu dokonano zakupu gablot wystawienniczych muzealnych oraz regału.

Ponadto wskazano, że Wnioskodawca nie jest zarejestrowany jako podatnik podatku VAT czynny i nie składa deklaracji VAT-7, korzysta ze zwolnienia podmiotowego na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o VAT. Zwiedzanie Izby Tradycji jest bezpłatne i ogólnodostępne.

Jak wskazano na wstępie, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Zrealizowanie tego prawa możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako "podatnicy VAT czynni", poprzez złożenie deklaracji VAT-7.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostały spełnione podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi. Wnioskodawca nie jest podatnikiem podatku VAT czynnym i nie składa deklaracje VAT-7, korzysta ze zwolnienia podmiotowego na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o VAT, a nabywane towary i usługi nie są wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności generujący podatek należny. W konsekwencji Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...".

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego, a w szczególności prowadzenia przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej generującej podatek należny oraz zarejestrowania się Wnioskodawcy jako podatnika VAT czynnego, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl