IBPP3/443-1050/13/EJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 31 października 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-1050/13/EJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 19 sierpnia 2013 r. (data wpływu 22 sierpnia 2013 r.) uzupełnionym pismem z 21 października 2013 r. (data wpływu 23 października 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz ubiegania się o zwrot różnicy podatku VAT w ramach realizacji projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 sierpnia 2013 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz ubiegania się o zwrot różnicy podatku VAT w ramach realizacji projektu pn. "...". Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 21 października 2013 r. (data wpływu 23 października 2013 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 14 października 2013 r. znak: IBPP3/443-1050/13/EJ.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca dotychczas nie był czynnym podatnikiem podatku VAT, Stowarzyszenie niezrezygnowało ze zwolnienia podmiotowego VAT i nie dokonało dotychczas zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R. Wnioskodawca prowadzi działalność statutową w zakresie działalności sportowej, organizacji imprez sportowych, hodowli koni. W roku 2012 obroty w rozumieniu ustawy o VAT wyniosły 57.660,00 zł. Do chwili obecnej w roku 2013 obroty wynoszą 43.000,00 zł. Wnioskodawca nie wykonuje czynności określonych w art. 113 ust. 13.

Wnioskodawca zrealizował projekt dofinansowany ze środków Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 dotacją bezzwrotną na zakup towarów i usług podlegających podatkowi od towarów i usług. W związku z faktem, iż Zamawiający żąda od beneficjentów, którzy nie są podatnikami podatku VAT indywidualnej interpretacji wydanej przez organ upoważniony zgodnie z przepisami ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa, zwrócono się z prośbą o wydanie interpretacji, że "..." W. nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług VAT. Interpretacja ta jest niezbędna do zakwalifikowania jako koszty kwalifikowane projektu kosztów podatku VAT.

W piśmie z 21 października 2013 r. Wnioskodawca uzupełnił opis stanu faktycznego, wskazując, że:

1. Wnioskodawca nie był dotychczas czynnym podatnikiem podatku VAT, nie zrezygnował ze zwolnienia podmiotowego VAT i nie dokonał dotychczas zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R. Wnioskodawca prowadzi działalność statutową w zakresie działalności sportowej, organizacji imprez sportowych, hodowli koni.

2. Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej.

3. Tytuł realizowanego projektu:. Termin od 2 do 4 sierpnia 2013 r.

4. Realizacja projektu polegała na rozreklamowaniu imprezy, znalezieniu sponsorów, zorganizowaniu pobytu sędziów, zawodników i koni, organizacji występów podczas zawodów, zabezpieczeniu imprezy od strony medycznej i sanitarnej. W celu zrealizowania projektu zostały zakupione następujące towary i usługi:

* wynajęto boksy mobilne dla koni,

* zawarto umowy o dzieło z sędziami i gospodarzem toru,

* zawarto umowę o dzieło o przygotowanie degustacji dań regionalnych dla uczestników i widzów zawodów,

* wykupiono emisję spotów reklamowych w Radiu i emisję reportażu w telewizji

* zakupiono usługę sanitarną,

* zakupiono usługę medyczną.

5. Zakupy dokonane w ramach realizacji projektu dokumentowane fakturami VAT to: wynajem boksów dla koni, spoty reklamowe, reportaż w telewizji, obsługa sanitarna, obsługa medyczna. Obsługa sędziowska, usługi KGW - umowy o dzieło.

6. Z efektów projektu skorzystali widzowie zawodów - nieodpłatnie.

7. Wnioskodawca nie ma obrotu opodatkowanego.

8. Towary i usługi nabyte w celu zrealizowania powyższego projektu nie mają związku ze sprzedażą opodatkowaną - Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w świetle wyżej przedstawionego stanu faktycznego Wnioskodawca ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług i tym samym wystąpienie o zwrot różnicy podatku.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Stowarzyszenie korzysta ze zwolnienia podmiotowego podatku od towarów i usług na podstawie art. 113 ust. 1 i w związku z powyższym Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz zwrotu różnicy podatku od towarów i usług w związku z dokonanymi zakupami, ponieważ korzysta ze zwolnienia podmiotowego określonego w art. 113 ust. 1 i zgodnie z art. 88 ust. 4: obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Wnioskodawca do dnia dzisiejszego nie złożył zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R potwierdzającego rezygnację ze zwolnienia, a obroty Wnioskodawcy w żadnym roku działalności nie przekroczyły kwoty wymienionej w art. 113 ust. 1, której przekroczenie powodowałoby utratę zwolnienia podmiotowego. O słuszności stanowiska podatnika utwierdza również poprzednia interpretacja indywidualna Organu upoważnionego, wydana w odpowiedzi na takie samo zapytanie z dnia 30 listopada 2010 r. znak: IBPP4/443-1738/10/AZ, a późniejsze zmiany w ustawie o VAT nie zmieniły stanu prawnego dotyczącego sytuacji opisanej we wniosku o interpretację indywidualną.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi. Zrealizowanie prawa do odliczenia możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako "podatnicy VAT czynni", poprzez złożenie deklaracji VAT-7.

Zaznaczenia zatem wymaga, iż zgodnie z art. 96 ust. 4 ustawy o VAT naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako "podatnika VAT czynnego" lub w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 - jako "podatnika VAT zwolnionego", po uprzednim złożeniu naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenia rejestracyjnego.

Stosownie do art. 96 ust. 3 ustawy o VAT, podmioty wymienione w art. 15, zwolnione od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 i art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.

Należy zatem uznać, iż stwierdzenie Wnioskodawcy, że nie zrezygnował ze zwolnienia podmiotowego VAT zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy o VAT, należy rozumieć w ten sposób, że nie jest on zarejestrowany jako "podatnik VAT czynny".

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca zrealizował projekt pn. "...". Realizacja projektu polegała na rozreklamowaniu imprezy, znalezieniu sponsorów, zorganizowaniu pobytu sędziów, zawodników, koni, organizacji występów podczas zawodów, zabezpieczeniu imprezy od strony medycznej i sanitarnej. Z efektów projektu skorzystali widzowie zawodów - nieodpłatnie. Towary i usługi nabyte w celu zrealizowania powyższego projektu nie mają związku ze sprzedażą opodatkowaną.

Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT.

Biorąc pod uwagę powołane wyżej przepisy oraz opis stanu faktycznego stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie nie została spełniona przesłanka z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT warunkująca prawo podatnika do odliczenia podatku naliczonego, a mianowicie zakupy dokonane w ramach realizacji projektu nie służą wykonywaniu przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych, generujących podatek należny.

Zatem Wnioskodawca, niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z otrzymanych faktur, dokumentujących wydatki poniesione w ramach realizacji ww. projektu.

Tym samym Wnioskodawca nie ma prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Należy zatem zaznaczyć, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono w oparciu o wskazanie, iż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego, w szczególności konieczności zarejestrowania się Wnioskodawcy jako podatnika VAT czynnego oraz wykorzystywania nabytych towarów i usług do wykonywania czynności opodatkowanych udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl