IBPP3/443-1038/10/KO

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 kwietnia 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-1038/10/KO

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 22 grudnia 2010 r. (data wpływu 27 grudnia 2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 3 marca 2011 r. (data wpływu 10 marca 2011 r.) oraz z dnia 16 marca 2011 r. (data wpływu 18 marca 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od nakładów poniesionych na wykończenie części usługowej budynku - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 grudnia 2010 r. został złożony ww. wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od nakładów poniesionych na wykończenie części usługowej budynku.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 3 marca 2011 r. i z dnia 16 marca 2011 r. będącym odpowiedzią na wezwanie z dnia 22 lutego 2011 r. znak IBPBI/1/415-1292/10/ZK, IBPP3/443-1038/10/KO.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Stan faktyczny: Wnioskodawca wraz z małżonkiem w 2002 r. nabył nieruchomość. W 2006 r. Wnioskodawca rozpoczął budowę pawilonu handlowo-usługowo-mieszkalnego. Budowa budynku nie została do tej pory ukończona. Nieruchomość znajduje się w stanie tzw. surowym otwartym. Obecnie trwają prace nad podłączeniem wszystkich niezbędnych mediów. Wnioskodawca wraz z mężem posiadają wycenę ww. pawilonu handlowo-usługowo-mieszkalnego według wartości rynkowej wg stanu na dzień 4 stycznia 2010 r. dla potrzeb wniesienia obiektu do działalności gospodarczej. Podstawa materialno-prawna wyceny przez rzeczoznawcę - Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 stycznia 1997 r. w sprawie amortyzacji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, a także aktualizacji wyceny środków trwałych z późn. zm.. Nieruchomość powstała w trakcie trwania małżeńskiej wspólności majątkowej.

Zdarzenia przyszłe: Zamiarem jest przekazanie nieruchomości z majątku prywatnego do działalności gospodarczej. Przedmiotowa nieruchomość o powierzchni użytkowej w wysokości 1990,76 m2 będzie wykorzystana na:

* własne cele mieszkaniowe (461,94 m2)

* poszerzenie działalności gospodarczej o restaurację i usługi gastronomiczne

* wynajem lokali.

W związku z przeznaczeniem części nieruchomości na cele gospodarcze Wnioskodawca rozważa możliwość przekazania w chwili obecnej nieukończonej nieruchomości do prowadzonej we własnym imieniu działalności gospodarczej. Inwestycja budowlana miałaby zostać dokończona w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Pismem z dnia 3 i 16 marca 2011 r. Wnioskodawca uzupełnił opis w następujący sposób:

Stan faktyczny: Nieruchomość gruntową nabyto z zamiarem dalszej odsprzedaży (w celach zarobkowych). W 2004/2005 zmieniono koncepcję i podjęto decyzję o budowie pawilonu handlowo-usługowo-mieszkalnego, ale nadal z myślą dalszej odsprzedaży poszczególnych lokali, co miałoby przynieść większe korzyści majątkowe.

Zdarzenie przyszłe: Małżonek przekaże swoją część czyli 50% w części przeznaczonej pod działalność gospodarczą do całkowitego dysponowania przez Wnioskodawcę na prowadzenie działalności gospodarczej. Wnioskodawca dysponując 100% własnością nieruchomości przeznaczoną na działalność usługową wniesie na majątek trwały do ksiąg handlowych prowadzonej przez siebie działalności.

Natomiast części budynku przeznaczone na cele mieszkaniowe (461,94 m2) będą nadal wspólną własnością prywatną małżeństwa (Wnioskodawcy i małżonka).

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT od 13 grudnia 1995 r.

Faktury VAT dokumentujące poniesione nakłady na wykończenie części usługowej budynku będą wystawiane na Firmę Handlowo-Usługową Wnioskodawcy.

W części usługowej budynku Wnioskodawca będzie wykonywał czynności opodatkowane. Lokale użytkowe będą wyjmowane osobom prowadzącym działalność gospodarczą. Lokale użytkowe nie będą wynajmowane cele mieszkaniowe. Wnioskodawca nie jest w stanie przewidzieć kto będzie najemcą, czy to będzie podatnik VAT czynny prowadzący działalność, czy usługi zwolnione z podatku VAT, czy podatnik VAT nieczynny. Wynajem lokali użytkowych będzie opodatkowany podatkiem VAT.

Przedmiotem przekazania do działalności gospodarczej nie będzie część budynku przeznaczona na cele mieszkaniowe

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy jest możliwość odliczenia podatku VAT po wprowadzeniu na inwestycje rozpoczęte w budowie od nakładów poniesionych na wykończenie.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie bowiem z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. 54 poz. 535 z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Dokończenie budowy w ramach działalności gospodarczej będzie skutkowało uzyskaniem przez Wnioskodawcę prawa do odliczenia VAT naliczonego z tytułu zakupu towarów i usług służących realizacji inwestycji. Nabywane towary i usługi będą dotyczyły tylko i wyłącznie prac budowlanych związanych z częścią usługową (związaną z działalnością gospodarczą) budowlanej nieruchomości. Wnioskodawca prowadzi sprzedaż opodatkowaną, gdyby była mieszana VAT rozliczany byłyby według struktury.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 86 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

a.

z tytułu nabycia towarów i usług,

b.

potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

c.

od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4;

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostają spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z nabyciem których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy o VAT prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-5 oraz ust. 11, 12, 16 i 18.

Jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych, zgodnie z art. 86 ust. 11 ustawy o VAT.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT od 13 grudnia 1995 r. Wnioskodawca część budynku przeznaczoną na działalność usługową wprowadzi do ewidencji środków trwałych firmy. Nabywane towary i usługi będą dotyczyły tylko i wyłącznie prac budowlanych związanych z częścią usługową budynku związaną z działalnością gospodarczą. Faktury VAT dokumentujące poniesione nakłady na wykończenie części usługowej budynku będą wystawiane na Firmę Handlowo-Usługową Wnioskodawcy. W części usługowej budynku Wnioskodawca będzie wykonywał czynności opodatkowane. Lokale użytkowe będą wyjmowane osobom prowadzącym działalność gospodarczą. Lokale użytkowe nie będą wynajmowane cele mieszkaniowe. Wynajem lokali użytkowych będzie opodatkowany podatkiem VAT.

Zgodnie z wyżej przytoczonymi przepisami Wnioskodawcy będzie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakup materiałów lub usług dotyczących wyłącznie nakładów poniesionych na część usługową budynku, zgodnie z art. 86 ust. 1 w terminach wynikających z art. 86 ust. 10 i 11 ustawy o VAT.

Dodatkowa wskazać należy, iż wprawdzie Wnioskodawca w przedstawionym we wniosku zdarzeniu przyszłym oraz we własnym stanowisku wskazał, że faktury VAT dokumentujące poniesione nakłady na wykończenie części usługowej budynku będą wystawiane na Firmę Handlowo - Usługową Wnioskodawcy. W części usługowej budynku Wnioskodawca będzie wykonywał czynności opodatkowane. Nabywane towary i usługi będą dotyczyły tylko i wyłącznie prac budowlanych związanych z częścią usługową (związaną z działalnością gospodarczą) budowanej nieruchomości, to jednak zauważyć należy co następuje:

W stanie prawnym obowiązującym od 1 stycznia 2011 r. przepis art. 86 ust. 7b ustawy o podatku od towarów uslug stanowi, iż w przypadku nakładów ponoszonych na nabycie, w tym na nabycie praw wieczystego użytkowania gruntów, oraz wytworzenie nieruchomości, stanowiącej majątek przedsiębiorstwa danego podatnika, wykorzystywanej zarówno do celów prowadzonej przez tego podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, których nie da się w całości przypisać działalności gospodarczej, podatek naliczony oblicza się według udziału procentowego, w jakim dana nieruchomość wykorzystywana jest do celów działalności gospodarczej.

Przy czym stosownie do art. 2 pkt 14a ww. ustawy przez wytworzenie nieruchomości - rozumieć należy wybudowanie budynku, budowli lub ich części, lub ich ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym.

W tym miejscu jednocześnie należy podkreślić, że ciężar rzetelnego rozliczenia nakładów związanych z budową w części przeznaczonej na potrzeby działalności gospodarczej i w części wykorzystywanej dla potrzeb osobistych osoby fizycznej prowadzącej działalność spoczywa na Wnioskodawcy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl