IBPP3/443-1033/13/AŚ - Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na realizację projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 30 września 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-1033/13/AŚ Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na realizację projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 8 sierpnia 2013 r. (data wpływu 20 sierpnia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na realizację projektu pt. "..."- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 sierpnia 2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na realizację projektu pt. "..".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca (Stowarzyszenie) jest podatnikiem zwolnionym od podatku na zasadach i w zakresie określonym w art. 17 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i nie osiąga przychodów z działalności wymienionych w art. 17 ust. 1a punkt 1 oraz nie dokonuje wydatków na cele inne niż określone w art. 17 ust. 1b w związku z czym na podstawie art. 25 ust. 5 jest zwolnione od obowiązku wpłacania zaliczek miesięcznych na podatek dochodowy od osób prawnych od dnia złożenia pisemnego oświadczenia (31 stycznia 2013 r.). Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem VAT i nie składa deklaracji VAT-7. Wnioskodawca składa roczną deklarację CIT - 8 oraz sprawozdanie finansowe w postaci: bilansu, rachunku wyników oraz informacji dodatkowej do Urzędu Skarbowego. Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej, posiada status OPP, główne przychody to 1% p.d.o.f., darowizny, dotacje.

Wnioskodawca zawarł umowę.... z dnia 10 maja 2013 r. z Urzędem Marszałkowskim Województwa pt: "...".

Czas realizacji projektu styczeń - wrzesień 2013 r.

Celem operacji, poprzez organizację dwóch koncertów muzyki chóralnej, jest podtrzymanie aktywności społeczeństwa oraz silnej więzi mieszkańców ze swoim miasteczkiem. Operacja będzie wpływać na poprawę jakości życia, ponieważ zostaną zaspokojone potrzeby społeczne i kulturalne mieszkańców. Organizacja warsztatów edukacyjnych oraz prób muzycznych przyczyni się do wzrostu umiejętności mieszkańców oraz promowania lokalnego dziedzictwa kulturowego. Wydanie folderu okolicznościowego i zakup męskich strojów wpłynie na wzrost atrakcyjności chóru oraz poprawę jego wizerunku na chóralnej mapie regionu. Wstęp na koncerty chóru w ramach projektu jest bezpłatny i ogólnodostępny, a folder wydany w ramach projektu jest kolportowany nieodpłatnie.

Umowa dotyczy zwrotu 80% wydatków związanych z zakupem usług i towarów. Całość projektu wyceniona jest na 25600 zł. Wydatki będą udokumentowane fakturami VAT i rachunkami wystawionymi na Wnioskodawcę w ramach ww. projektu. Towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu nie będą służyły do wykonywania czynności podatku VAT.

Planowanym efektem operacji będzie poddanie szkoleniu około 30-sto osobowej grupy chórzystów stałych oraz grupy chórzystów nowo przyjętych, pracujących pod okiem 4-ech instruktorów. Trzech z nich przeprowadzi 15 godzin prób, jeden z nich, instruktor-dyrygent Towarzystwa 45 godzin. Zostaną zorganizowane 2 duże koncerty z udziałem innych chórów i orkiestry, w których jednorazowo weźmie udział minimum 100 wykonawców. Każdy koncert obejrzy nawet 500 osób. Zostanie wydany folder promujący Chór Towarzystwa w ilości 500 sztuk oraz nowoczesny klip reklamujący Chór, zostanie zakupionych 15 marynarek męskich i muszników. Koncerty zostaną zarejestrowane na kamerze, a fragmenty, być może, umieszczone w sieci. Koncerty będą reklamowane przez 100 plakatów i informacje umieszczone w mediach. Wstęp na koncerty chóru w ramach projektu był bezpłatny i ogólnodostępny, foldery będą kolportowane nieodpłatnie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na realizację projektu pt. "...".

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma On prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na realizację projektu pt. "...".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: z 2011 r. Dz. U. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Zgodnie natomiast z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Jak wynika z powyższego prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Aby zatem podatnik mógł obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z dokonanych zakupów, zakupy te muszą być związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych, przy czym związek ten winien mieć charakter bezsporny.

Należy jednak zauważyć, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 4 ww. ustawy o VAT, zgodnie którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (wyłączenie w przypadku Wnioskodawcy nie ma zastosowania).

Z przedstawionego we wniosku zaistniałego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca w okresie styczeń - wrzesień 2013 r. realizuje projekt pt: "...". Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem VAT i nie składa deklaracji VAT-7. Celem operacji, poprzez organizację dwóch koncertów muzyki chóralnej, jest podtrzymanie aktywności społeczeństwa oraz silnej więzi mieszkańców ze swoim miasteczkiem. Wstęp na koncerty chóru w ramach projektu jest bezpłatny i ogólnodostępny, a folder wydany w ramach projektu jest kolportowany nieodpłatnie. Wydatki będą udokumentowane fakturami VAT i rachunkami wystawionymi na Wnioskodawcę w ramach ww. projektu. Towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu nie będą służyły do wykonywania czynności podatku VAT. Koncerty będą reklamowane przez 100 plakatów i informacje umieszczone w mediach. Wstęp na koncerty chóru w ramach projektu był bezpłatny i ogólnodostępny, foldery będą kolportowane nieodpłatnie.

Jak wskazano na wstępie, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Zrealizowanie tego prawa możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako "podatnicy VAT czynni" poprzez złożenie deklaracji VAT-7.

Mając zatem na uwadze wskazane wyżej przepisy, w tym art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostaną spełnione podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi. Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem VAT, a zakupione towary i usługi nie będą przez niego wykorzystywane do wykonywania czynności generujących podatek należny.

W konsekwencji Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją ww. projektu.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie stanu faktycznego z którego wynika, iż Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego, a w szczególności zarejestrowania się Wnioskodawcy jako podatnika VAT czynnego, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl