IBPP3/443-1031/12/UH

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 grudnia 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-1031/12/UH

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 24 września 2012 r. (data wpływu 26 września 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 16 listopada 2012 r. (data wpływu 23 listopada 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: "..."- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 września 2012 r. wpłynął ww. wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: "...". Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 16 listopada 2012 r. (data wpływu 23 listopada 2012 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zaistniałego stanu faktycznego:

Wnioskodawca uzyskał dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej w ramach działania "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 dla projektu pn.: ".....".

Wartość całkowita projektu 22 061,00 zł z czego podatek VAT 1 423,80 zł. Wysokość kosztów kwalifikowanych analogicznie jak wyżej 22 061,00 zł w tym VAT 1 423,80 zł.

W programie PROW dofinansowaniu podlegać będą koszty przeprowadzenia wydarzenia

kulturalnego, zarządzania projektem, obsługi księgowej na zasadzie refundacji poniesionych nakładów. Umowa o dofinansowanie z Urzędem Marszałkowskim jest w trakcie podpisywania.

Święto miodów i produktów pszczelich "..." to dla pszczelarzy czas na podsumowanie całorocznych zbiorów, a dla wszystkich odwiedzających okazja do degustacji i zakupu pszczelich produktów. Zaplanowano także konkursy ekologiczne dla młodzieży i dorosłych. Imprezie towarzyszyć będą występy zespołów. Promocja miodu ma na celu uświadomienie społeczeństwu walorów zdrowotnych miodów oraz produktów pszczelich. Promocja wyrobów regionalnych to szansa dla mieszkańców wsi do stworzenia dodatkowego, pozarolniczego źródła dochodu, chroni dziedzictwo kulturowe i pomaga w rozwoju turystyki wiejskiej. Tego rodzaju imprezy są ciekawą atrakcją oraz miejscem spotkań ludzi związanych z tą branżą i gości. Często na takich imprezach zostaje doceniona praca wszystkich tych, którzy biorą udział w produkcji miodów. Impreza odbędzie się w pierwszej połowie września 2012 r. w niedzielę. Faktury i rachunki na realizację projektu wystawione w okresie 7 września 2012 r. do 5 października 2012 r. są na Stowarzyszenie.

Wnioskodawca nie osiąga z tytułu realizacji projektu obrotu opodatkowanego podatkiem VAT. Przedstawienie interpretacji przepisów prawa podatkowego jest warunkiem umożliwiającym zaliczenie podatku VAT do kosztów kwalifikowanych w ramach programu PROW.

W uzupełnieniu opisu stanu faktycznego Wnioskodawca wskazał, iż:

1.

nie jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem VAT, nie składa deklaracji VAT-7 i nie korzysta z zwolnienia ze względu na limit sprzedaży.

2.

Efekty realizacji projektu (udział w Festynie Rodzinnym, występy zespołów) nie będą miały związku ze sprzedażą opodatkowaną. Udział w Festynie Rodzinnym, występach zespołów będzie nieodpłatny i ogólnodostępny.

3.

Wszystkie faktury, które mają związek z realizacją projektu będą wystawione na Wnioskodawcę.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca ma i będzie miał możliwość odliczenia podatku naliczonego VAT.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Wnioskodawca nie ma i nie będzie miał możliwości odliczenia podatku naliczonego VAT w związku z realizacją ww. projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego opisu zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Należy w tym miejscu zauważyć, iż zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Stosownie do art. 96 ust. 3 podmioty wymienione w art. 15, zwolnione od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 i art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.

Zaznaczenia wymaga, iż zgodnie z art. 96 ust. 3 i 4 ustawy o VAT naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako "podatnika VAT czynnego" lub w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 - jako "podatnika VAT zwolnionego", po uprzednim złożeniu naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenia rejestracyjnego.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca realizuje projekt pn.: "...".

W ramach realizacji projektu zostało zorganizowane święto miodów i produktów pszczelich "...". Święto to jest dla pszczelarzy okazją do podsumowania całorocznych zbiorów, a dla wszystkich odwiedzających do degustacji i zakupu pszczelich produktów, w trakcie których przeprowadzono konkursy ekologiczne dla młodzieży i dorosłych. Imprezie towarzyszyć będą występy zespołów. Promocja miodu i wyrobów regionalnych stała się szansą dla mieszkańców wsi do stworzenia dodatkowego, pozarolniczego źródła dochodu, chroni dziedzictwo kulturowe i pomaga w rozwoju turystyki wiejskiej.

Wnioskodawca nie osiąga z tytułu realizacji projektu obrotu opodatkowanego podatkiem VAT.

Efekty realizacji projektu (udział w Festynie Rodzinnym, występy zespołów) nie będą miały związku ze sprzedażą opodatkowaną. Udział w Festynie Rodzinnym, występach zespołów będzie nieodpłatny i ogólnodostępny.

Wszystkie faktury, które mają związek z realizacją projektu będą wystawione na Wnioskodawcę

Wnioskodawca nie jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem VAT, nie składa deklaracji VAT-7 i nie korzysta z zwolnienia ze względu na limit sprzedaży.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia czyli sprzedażą generującą podatek należny.

Podkreślić w tym miejscu należy, że zrealizowanie prawa do odliczenia podatku naliczonego możliwe jest tylko przez podatników zarejestrowanych jako "podatnicy VAT czynni" poprzez złożenie deklaracji VAT-7.

Jak wynika z opisu sprawy Wnioskodawca przesłanki tej nie spełnia, jednoznacznie wskazał, że nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT, a ponadto nabycia pozostają bez związku z czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu.

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy, należało uznać za prawidłowe.

Należy zaznaczyć, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono w oparciu o wskazanie, iż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Podkreślenia wymaga, iż w niniejszej interpretacji indywidualnej dokonano oceny prawnej tylko w kwestii wyczerpująco przedstawionego we wniosku zaistniałego stanu faktycznego. Organ podatkowy nie może przewidzieć jakie nastąpią zmiany w prawie podatkowym w przyszłości oraz czy nie nastąpią zmiany w przedstawionym stanie faktycznym np. stowarzyszenie stanie się podatnikiem podatku VAT czynnym. Wobec tego niniejsza interpretacja zachowa swą aktualność tylko w przypadku gdy nie ulegnie zmianie stan prawny oraz przedstawiony przez Wnioskodawcę stan faktyczny.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego...po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl