IBPP3/443-1026/10/BWo

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 marca 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-1026/10/BWo

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 21 grudnia 2010 r. (data wpływu 27 grudnia 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie opodatkowania wniesienia jako wkładu do spółki komandytowej zorganizowanej części przedsiębiorstwa - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 grudnia 2010 r. został złożony ww. wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie opodatkowania wniesienia jako wkładu do spółki komandytowej zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca prowadzi jednoosobową pozarolniczą działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży detalicznej odzieży. Sprzedaży dokonuje za pośrednictwem oddziałów, znajdujących się na terytorium Polski w centrach handlowych. Zgodnie z wpisem do ewidencji działalności gospodarczej każdy z oddziałów ma ustanowiony odrębny adres, jako miejsce prowadzenia działalności. Wnioskodawca prowadzi wyłącznie sprzedaż opodatkowaną VAT. Sprzedaż ewidencjonowana jest w następujący sposób: sprzedaż dla osób fizycznych nie prowadzących działalności ewidencjonowana jest za pomocą kasy fiskalnej, natomiast sprzedaż dla firm dokumentuje się fakturami. W skład przedsiębiorstwa Wnioskodawcy wchodzą: własny lokal użytkowy, zatrudnieni pracownicy, podpisane umowy najmu lokali użytkowych, podpisane umowy franchisingowe. Przedsiębiorstwo posiada własne środki trwałe oraz wyposażenie. W 2008 r. przyjęta została do użytkowania inwestycja w obcych środkach trwałych, dotycząca modernizacji wynajmowanych lokali użytkowych. Wnioskodawca zamierza w 2011 r. przystąpić do spółki komandytowej, jako komandytariusz i jako wkład wnieść zorganizowaną część przedsiębiorstwa w postaci 4 oddziałów oraz umów franchisingowych. Nie wniesione zostaną lokal użytkowy będący własnością Wnioskodawcy, który pozostanie dalej składnikiem majątku jego przedsiębiorstwa jednoosobowego oraz inwestycja w obcych środkach trwałych, ponieważ dotyczy ona tylko tych lokali, które nie będą wnoszone do spółki komandytowej. Po wniesieniu ww. zorganizowanej części przedsiębiorstwa, Wnioskodawca nadal będzie prowadził działalność gospodarczą w zakresie handlu odzieżą na bazie własnego lokalu użytkowego oraz na podstawie umów najmu zawartych przez pozostałe oddziały, nie wnoszone do spółki.

W części wniosku odnoszącej się do podatku dochodowego od osób fizycznych Wnioskodawca wyjaśnił, że zgodnie z wpisem do ewidencji działalności gospodarczej, każdy z oddziałów ma ustanowiony odrębny adres, jako miejsce prowadzenia działalności. Ponadto we wniosku wskazano także, iż każdy oddział ma podpisaną odrębną umowę najmu, franchisingową, prowadzi działalność w oparciu o składniki majątkowe (środki trwałe, wyposażenie), a prowadzona przez Wnioskodawcę ewidencja księgowa pozwala na wyodrębnienie przychodów, kosztów uzyskania przychodów, należności oraz zobowiązań przypadających na każdy z oddziałów. Każdy z tych oddziałów mógłby funkcjonować, jako odrębne przedsiębiorstwo, realizując samodzielnie zadania gospodarcze, do których został utworzony.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wniesione przez Wnioskodawcę zorganizowanej części przedsiębiorstwa do spółki komandytowej będzie podlegało opodatkowaniu VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, potwierdzenie stanowiska można odnaleźć w interpretacji indywidualnej z dnia 10 listopada 2010 r. sygn. IPPP1/443-1122/10/2/ISz, wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie. Dyrektor Izby wskazuje, że w sytuacji gdy przedmiotem aportu będzie zorganizowana cześć przedsiębiorstwa, wówczas będzie dla Wnioskodawcy operacja neutralna na gruncie ustawy o VAT. Zatem w myśl wymienionych przepisów wniesienie zorganizowanej części przedsiębiorstwa w zamian za udział w spółce komandytowej nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie należy zaznaczyć, że niniejsza interpretacja indywidualna została wydana w oparciu o założenie, że przedmiotem wkładu jest zorganizowana część przedsiębiorstwa. Przedmiotowy wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej zawierał pytanie w zakresie podatku dochodowego dotyczące uznania wydzielonych Oddziałów Przedsiębiorcy i umów franchisingowych za zorganizowaną część przedsiębiorstwa. W związku z powyższym tut. organ w interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego znak IBPBI/1/415-1288/10/KB, uznał stanowisko za prawidłowe a tym samym wnoszony przez Wnioskodawcę majątek za zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 5a pkt 4 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.). Z kolei w zakresie podatku od towarów i usług uznanie wskazanych we wniosku oddziałów za zorganizowaną część przedsiębiorstwa nie budzi wątpliwości Wnioskodawcy, co zostało potwierdzone zarówno sformułowaniem pytania jak również własnym stanowiskiem w sprawie oceny prawnej. Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą tylko uznania czynności wniesienia zorganizowanej części przedsiębiorstwa do spółki komandytowej za czynność niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zatem w odniesieniu do opodatkowania podatkiem od towarów i usług wniesienia wkładu do spółki kapitałowej w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa stwierdza się co następuje:

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy, przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Pojęcie "transakcji zbycia" należy rozumieć w sposób zbliżony do terminu "dostawy towarów" w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy, tzn. "zbycie" obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania przedmiotem jak właściciel, np. sprzedaż, zamianę, darowiznę, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego, czyli aportu.

Zbycie przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa podlega zasadzie swobody umów, a więc może nastąpić na podstawie każdej czynności rozporządzającej.

Według art. 2 pkt 27e ustawy o VAT, przez "zorganizowaną część przedsiębiorstwa" rozumie się organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Z powyższej definicji wynika, iż aby zespół składników majątkowych (materialnych i niematerialnych) mógł zostać uznany za zorganizowaną część przedsiębiorstwa muszą zostać spełnione łącznie następujące przesłanki:

1.

istnienie zespołu składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań,

2.

zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie,

3.

składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych,

4.

zespół tych składników może stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania gospodarcze.

Powyższe oznacza, że zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa nie jest suma poszczególnych składników, przy pomocy których w przyszłości, będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz pewnym zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką te składniki majątkowe odgrywały w funkcjonowaniu istniejącego przedsiębiorstwa.

Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa występuje w strukturze organizacyjnej podatnika. Ocena ta musi być dokonywana według podstawowego kryterium, tj. ustalenia jaką rolę składniki majątkowe i związane z nimi prawa materialne odgrywały w funkcjonowaniu dotychczasowego przedsiębiorstwa (na ile stanowiły wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość).

Wyodrębnienie finansowe oznacza sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów, oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa. W sytuacji wyodrębnienia finansowego możliwe jest oddzielenie finansów przedsiębiorstwa od finansów jego zorganizowanej części. Zorganizowana część przedsiębiorstwa jest w stanie samodzielnie prowadzić działalność i istnieć niezależnie od przedsiębiorstwa głównego. Nie musi to być postać oddziału samodzielnie rozliczającego się. Ważne natomiast jest aby przenoszone należności i zobowiązania były wyodrębnione i dały się przyporządkować organizacyjnie i finansowo do wyodrębnionego majątku (tak aby można było przejąć funkcje gospodarcze).

Odnośnie wyodrębnienia funkcjonalnego to kryterium to sprowadza się do ustalenia czy wyodrębniona organizacyjnie całość jest w stanie przejąć zadania oraz samodzielnie funkcjonować na rynku. Nie budzi bowiem wątpliwości to, iż aby wydzielona część mienia przedsiębiorstwa mogła być uznana za zorganizowany zespół składników niematerialnych i materialnych, musi ona posiadać potencjalną zdolność do niezależnego działania gospodarczego jako samodzielny podmiot gospodarczy. Składniki majątkowe: materialne i niematerialne wchodzące w skład przedsiębiorstwa muszą zatem umożliwić nabywcy podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży detalicznej odzieży. Sprzedaży tej dokonuje za pośrednictwem oddziałów, znajdujących się w centrach handlowych. W części wniosku odnoszącej się do podatku dochodowego od osób fizycznych Wnioskodawca wyjaśnił, że zgodnie z wpisem do ewidencji działalności gospodarczej, każdy z oddziałów ma ustanowiony odrębny adres, jako miejsce prowadzenia działalności. Ponadto we wniosku wskazano także, iż każdy oddział ma podpisaną odrębną umowę najmu, franchisingową, prowadzi działalność w oparciu o składniki majątkowe (środki trwałe, wyposażenie), a prowadzona przez Wnioskodawcę ewidencja księgowa pozwala na wyodrębnienie przychodów, kosztów uzyskania przychodów, należności oraz zobowiązań przypadających na każdy z oddziałów. Każdy z tych oddziałów mógłby funkcjonować, jako odrębne przedsiębiorstwo, realizując samodzielnie zadania gospodarcze, do których został utworzony.

Biorąc zatem pod uwagę cyt. wyżej przepisy stwierdzić należy, iż jeżeli w istocie wskazane we wniosku oddziały stanowią zorganizowaną część przedsiębiorstwa, o której mowa w ww. ustawie to czynność wniesienia jej jako wkładu do spółki komandytowej nie podlega w świetle art. 6 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania niniejszej interpretacji.

Dodatkowo podkreśla się, że niniejsza interpretacja została wydana przy założeniu, iż przedmiotem wkładu jest zorganizowana część przedsiębiorstwa.

Ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych została zawarta w odrębnym rozstrzygnięciu.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl