IBPP3/443-1024/13/JP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 listopada 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-1024/13/JP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 12 sierpnia 2013 r. (data wpływu 19 sierpnia 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT od zakupów związanych z realizacją projektu pn. "..." jest:

* prawidłowe w zakresie nabycia towarów i usług związanych z realizacją projektu w części przypadającej na lidera projektu,

* nieprawidłowe w zakresie nabycia towarów i usług związanych z realizacją projektu w części przypadającej na partnerów projektu.

UZASADNIENIE

W dniu 19 sierpnia 2013 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT od zakupów związanych z realizacją projektu pn. "...".

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina Miasto... (Wnioskodawca) - lider jest czynnym podatnikiem VAT zarejestrowanym pod NIP.... W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013 r. poz. 594), wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność, w tym również zadania powiatu - miasto na prawach powiatu (zgodnie z przepisami ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym Dz. U. z 2013 r. poz. 595). Do zakresu działania jednostki samorządu terytorialnego należą wszystkie sprawy publiczne, a w szczególności do zadań własnych gminy zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym: zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty w zakresie ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej, lokalnego transportu zbiorowego, wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz.

Na podstawie art. 48 ust. 1 ustawy z 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 2012 r. poz. 647 z późn. zm.) Ministrowie i centralne organy administracji rządowej, w zakresie swojej właściwości rzeczowej, sporządzają programy zawierające zadania rządowe (...), służące realizacji inwestycji celu publicznego o znaczeniu krajowym. Uchwała Nr 239 Rady Ministrów z 13 grudnia 2011 r. podjęta na podstawie art. 47 ust. 3 ustawy, o której mowa w zdaniu poprzednim, w sprawie przyjęcia Koncepcji Przestrzennego Zagospodarowania Kraju 2030 (M. P.2012.252) określiła, że na podstawie i poprzez dokumenty planistyczne odnoszące się do poziomu lokalnego jak i funkcjonalnego realizowana jest polityka przestrzennego zagospodarowania kraju. W oparciu o zapisy Koncepcji Przestrzennego Zagospodarowania Kraju Ministerstwo Rozwoju Regionalnego ogłosiło konkurs na projekty wspierające jednostki samorządu terytorialnego w zakresie planowania miejskich obszarów funkcjonalnych, zdefiniowanych jako układ osadniczy, ciągły przestrzennie, złożony z odrębnych administracyjnie jednostek. W regulaminie konkursu znalazł się warunek, że o realizację projektu mogą ubiegać się jednostki samorządu terytorialnego, które zadanie określone w przedmiocie konkursu realizować będą z co najmniej dwoma innymi jednostkami samorządu wchodzącymi w skład obszaru funkcjonalnego. W związku z powyższym Gmina Miasto... jako lider złożyła wniosek do Ministerstwa Rozwoju Regionalnego o realizację projektu wraz z 12 gminami (...; zwanymi dalej partnerami) i wzięła udział w konkursie, w wyniku którego otrzymała rekomendację o dofinansowaniu projektu.

Gmina Miasto - lider i partnerzy będą tworzyć Obszar Funkcjonalny. Następnie zostanie podpisana umowa pomiędzy Ministerstwem Rozwoju Regionalnego a Gminą Miasto-liderem, w której Minister ma zlecić zrealizowanie projektu pod nazwą "...". Umowa o realizację projektu przewiduje, że odpowiedzialnym za jego wykonanie będzie wyłącznie Gmina Miasto - lider, która otrzyma środki dotacji i dokona wszelkich operacji finansowych na rzecz projektu z wyodrębnionych rachunków bankowych dla projektu wskazanych w umowie.

W celu realizacji projektu oraz z uwzględnieniem warunków umowy dotacji z Ministerstwem Rozwoju Regionalnego, Gmina Miasto - lider na podstawie art. 10 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym w drodze współdziałania między jednostkami samorządu terytorialnego, zawrze umowę partnerską z partnerami w sprawie przygotowania i realizacji wspólnego projektu pod nazwą: "...".

Głównym celem przedsięwzięcia w ramach konkursu będzie określenie płaszczyzny i kierunków zintegrowanych działań dla stworzenia warunków do rozwoju społeczno-gospodarczego Obszaru Funkcjonalnego poprzez opracowanie wspólnych dokumentów strategicznych. Dokumenty te wykorzystywane będą przez wszystkich potencjalnych beneficjentów z Obszaru Funkcjonalnego do ubiegania się o zewnętrzne środki na realizację przedsięwzięć w perspektywie finansowej 2014-2020.

Okres realizacji projektu został założony na lata: 2013-2015, a jego zakres rzeczowy obejmuje głównie opracowanie:

1.

strategii ochrony powietrza Obszaru Funkcjonalnego;

2.

studium rozwoju transportu publicznego Obszaru Funkcjonalnego;

3.

koncepcji lokalizacji stref zwiększonej aktywności gospodarczej na terenie Obszaru Funkcjonalnego;

4.

programu rewitalizacji dla Obszaru Funkcjonalnego;

5.

studium programowo-przestrzennego wraz z koncepcją rozwiązań technicznych w zakresie odprowadzania wód opadowych z terenu Obszaru Funkcjonalnego;

6.

studium programowo-przestrzennego gospodarki wodno-ściekowej Obszaru Funkcjonalnego.

Poruszane w opracowywanych dokumentach planistycznych dziedziny będą opisywać wszystkich uczestników projektu. W ramach projektu założono także organizowanie spotkań i konferencji oraz działania zapewniające przekazywanie informacji i promocję projektu. Gmina Miasto - lider będzie odpowiedzialna za występowanie w imieniu partnerów i reprezentowanie ich we wszystkich sprawach związanych z realizacją projektu, odpowiadać będzie także za zarządzanie projektem, a w szczególności za:

1.

organizację prac związanych z przygotowaniem i realizacją projektu, w tym koordynację działań partnerów;

2.

sporządzenie i złożenie wniosku o przyznanie dotacji, podpisanie umowy z Ministerstwem Rozwoju Regionalnego;

3. Przeprowadzenie postępowań przetargowych zgodnie z ustawą - Prawo zamówień publicznych;

4.

zawieranie umów z wykonawcami, nadzorowanie ich realizacji oraz rozliczanie;

5.

ponoszenie wydatków w ramach realizacji projektu;

6.

wypełnianie obowiązków sprawozdawczych w ramach realizacji projektu;

7.

prowadzenie działań informacyjnych i promocyjnych w projekcie;

8.

rozliczenie środków dotacji Ministerstwa Rozwoju Regionalnego i dotacji dwunastu partnerów.

Partnerzy natomiast będą zobowiązani do zabezpieczenia środków dotacji w budżecie i ich przekazanie na rachunek Gminy Miasto - lidera oraz bieżącej współpracy (w szczególności poprzez przekazywanie informacji i dokumentów niezbędnych do przygotowania i realizacji projektu).

Zakłada się, że organem decyzyjnym w projekcie będzie Rada Projektu, składająca się z przedstawicieli władz wszystkich gmin, tj. Gminy Miasto - lidera oraz partnerów.

Wszystkie zakupy towarów i usług dotyczące projektu dokonywane będą na rzecz Gminy Miasto - lidera i dokumentowane wystawionymi na nią fakturami VAT, zaś wszystkie wydatki projektu pokrywane będą z wyodrębnionego rachunku bankowego dla projektu. Zakupy na rzecz projektu będą miały charakter wydatków bieżących, a w szczególności będą to: usługi opracowywania strategii, studiów, programów i koncepcji, a także projektowanie i wydruk materiałów informacyjnych i promocyjnych, catering oraz ogłoszenia w prasie i telewizji.

Realizacja projektu będzie finansowana z następujących źródeł: dotacji Ministerstwa Rozwoju Regionalnego i partnerów oraz ze środków własnych Gminy Miasto - lidera.

W ramach konkursu Ministerstwo Rozwoju Regionalnego udzieli dotacji na podstawie art. 150 w związku z art. 127 ustawy o finansach publicznych z 27 sierpnia 2009 r. (Dz. U. z 2009 r. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.), co oznacza że zadanie współfinansowane będzie w formie dotacji z Ministerstwa Rozwoju Regionalnego z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna 2007-2013. Finansowanie powyższe stanowić będzie 90% kosztów kwalifikowanych projektu.

W oparciu o umowę Gmina Miasto - lider otrzyma także dotację celową od 12-stu partnerów, na podstawie art. 220 ustawy o finansach publicznych, w częściach wynikających z ich udziału w Obszarze Funkcjonalnym - mierzonego powierzchnią gminy i liczbą mieszkańców według stanu na 31 grudnia 2011 r. Środki własne Gminy Miasto - lidera dopełnią finansowanie do całości wydatków na rzecz projektu.

Rozliczenie dotacji udzielonej przez Ministerstwo Rozwoju Regionalnego jak i dotacji udzielonych przez 12-stu partnerów nastąpi w trybie przepisów art. 152 i 251 ustawy o finansach publicznych. Podstawą rozliczenia środków dotacji przez Gminę Miasto - lidera będą uwierzytelnione kserokopie dowodów księgowych wraz z potwierdzeniami zapłaty za zrealizowane dostawy towarów i usług poświadczające wydatki wyłącznie na rzecz projektu i wykorzystanie środków dotacji.

Gmina Miasto - lider, Ministerstwo Rozwoju Regionalnego jak i partnerzy posiadać będą prawo do korzystania z wszelkich wytworów projektu, ekspertyz, materiałów oraz treści internetowych przygotowanych w ramach realizowanego projektu, bez ograniczeń co do terytorium, czasu, liczby egzemplarzy, pól eksploatacji, utrwalania i zwielokrotniania w całości lub w części jakąkolwiek techniką; wprowadzenia do obrotu; rozpowszechniania poprzez publiczne udostępnienie w taki sposób, aby każdy mógł mieć do nich dostęp w czasie i miejscu przez siebie wybranym, w szczególności przez wprowadzanie do pamięci komputera i umieszczanie w sieci internetowej.

Wobec powyższego Beneficjentami projektu bezpośrednio będą: Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, Gmina Miasto - lider i partnerzy, zaś pośrednio będą to: mieszkańcy, przedsiębiorcy, jednostki organizacyjne jednostek samorządu terytorialnego, organizacje pozarządowe i inne podmioty działające w obszarze funkcjonalnym projektu. Opracowane w wyniku projektu planistyczne dokumenty strategiczne będą bezpłatne i ogólnodostępne dla wszystkich stron projektu, a prawo do korzystania przysługuje im równomiernie i służy realizacji zadań zgodnie z kompetencjami ustawowymi.

A zatem Gmina Miasto - lider realizuje zadania nałożone odrębnymi przepisami prawa, do realizacji których została powołana, a ponadto nie wystąpią przychody opodatkowane dotyczące realizacji projektu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gmina Miasto - lider będzie miała prawo do odliczenia podatku VAT od zakupów związanych z realizacją projektu pod nazwą "..." finansowanego w formie dotacji celowej z Ministerstwa Rozwoju Regionalnego z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna 2007-2013, z dotacji 12 gmin (partnerów) oraz ze środków własnych.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zakupy towarów i usług dotyczące realizacji projektu "..." będą związane z zaspokajaniem zbiorowych potrzeb wspólnot samorządowych stanowiących realizację zadań własnych zgodnie z art. 7 ustawy o samorządzie gminnym Gminy Miasto - lidera i partnerów. Zatem wszystkie czynności podejmowane przez Gminę Miasto - lidera i partnerów w ramach realizacji projektu, w tym zawarcie umowy na wspólną realizację i wspólne finansowanie zadania publicznego, stanowią wykonywanie zadań do których jednostki te zostały powołane odrębnymi ustawami. A więc w tym zakresie Gmina Miasto - lider i partnerzy zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług nie są podatnikami. Ponadto w ramach realizacji projektu zakupione towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych przez Gminę Miasto - lidera, zatem zgodnie z art. 86 ust. 1 nie będzie jej przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących te zakupy.

Grupa jednostek samorządu terytorialnego poprzez zawarcie umowy partnerskiej na realizację przedmiotowego projektu ma na celu zapewnienie wielopłaszczyznowego rozwoju Obszaru Funkcjonalnego. Zgodnie z umową o dotację jak i umową partnerską Gmina Miasto - lider działać będzie w imieniu własnym i na swoją odpowiedzialność w celu wywiązania się z zobowiązań wynikających z tych umów - w zakresie dotyczącym realizacji projektu - co równoznaczne jest z bezpośrednią realizacją zadań publicznych. Zatem Gmina Miasto - lider zakupując usługi wykonania strategii, studiów, koncepcji i programu dokonuje czynności służących i zapewniających kompetentnym organom Państwa prowadzenie polityki przestrzennego zagospodarowania kraju jako instrumentu realizacji długookresowej strategii rozwoju kraju.

Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku I FSK 562/11 z 29 lutego 2012 r. podkreśla, że rozliczenia pieniężne między uczestnikami wspólnego przedsięwzięcia, jeśli nie towarzyszy im świadczenie usługi, nie mogą być bowiem same przez się potraktowane jako czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Warto także zauważyć, że w odpowiedzi podsekretarza stanu z Ministerstwa Finansów na interpelację nr SPS-023-4643/12 z 11 maja 2012 r. w sprawie problemów z rozliczeniem podatku VAT od projektów realizowanych w ramach wspólnego działania samorządów podkreślono, że z uwagi na możliwość różnorodnego kwalifikowania praw i obowiązków wynikających z tego rodzaju umów kwestie te muszą być analizowane z uwzględnieniem wszystkich okoliczności występujących w danej sprawie.

Biorąc pod uwagę powyższe, w związku z faktem, że zakupy towarów i usług na rzecz projektu będą służyły wyłącznie realizacji zadań publicznych i nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi, Gminie Miasto - liderowi nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za:

* prawidłowe w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z nabyciem towarów i usług związanych z realizacją projektu w części przypadającej na lidera projektu,

* nieprawidłowe w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z nabyciem towarów i usług związanych z realizacją projektu w części przypadającej na partnerów projektu.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca (Gmina-lider) wraz z dwunastoma partnerami będzie realizował projekt pn. "...".

Wnioskodawca i partnerzy będą tworzyć Obszar Funkcjonalny.

W celu realizacji projektu Wnioskodawca, w drodze współdziałania między jednostkami samorządu terytorialnego, zawrze umowę partnerską z partnerami w sprawie przygotowania i realizacji wspólnego projektu.

Umowa o realizację projektu przewiduje, że odpowiedzialnym za jego wykonanie będzie wyłącznie Wnioskodawca, który otrzyma środki dotacji i dokona wszelkich operacji finansowych na rzecz projektu z wyodrębnionych rachunków bankowych dla projektu wskazanych w umowie.

Wnioskodawca, Ministerstwo Rozwoju Regionalnego jak i partnerzy posiadać będą prawo do korzystania z wszelkich wytworów projektu, ekspertyz, materiałów oraz treści internetowych przygotowanych w ramach realizowanego projektu, bez ograniczeń co do terytorium, czasu, liczby egzemplarzy, pól eksploatacji, utrwalania i zwielokrotniania w całości lub w części jakąkolwiek techniką; wprowadzenia do obrotu; rozpowszechniania poprzez publiczne udostępnienie w taki sposób, aby każdy mógł mieć do nich dostęp w czasie i miejscu przez siebie wybranym, w szczególności przez wprowadzanie do pamięci komputera i umieszczanie w sieci internetowej.

Głównym celem przedsięwzięcia w ramach konkursu będzie określenie płaszczyzny i kierunków zintegrowanych działań dla stworzenia warunków do rozwoju społeczno-gospodarczego Obszaru Funkcjonalnego poprzez opracowanie wspólnych dokumentów strategicznych. Dokumenty te wykorzystywane będą przez wszystkich potencjalnych beneficjentów z Obszaru Funkcjonalnego do ubiegania się o zewnętrzne środki na realizację przedsięwzięć w perspektywie finansowej 2014-2020.

Wnioskodawca będzie odpowiedzialny za występowanie w imieniu partnerów i reprezentowanie ich we wszystkich sprawach związanych z realizacją projektu, odpowiadać będzie także za zarządzanie projektem zawieranie umów z wykonawcami, nadzorowanie ich realizacji oraz rozliczanie a także m.in. ponoszenie wydatków w ramach realizacji projektu, rozliczenie środków dotacji Ministerstwa Rozwoju Regionalnego i dotacji dwunastu partnerów.

Partnerzy natomiast będą zobowiązani do zabezpieczenia środków dotacji w budżecie i ich przekazanie na rachunek Wnioskodawcy oraz bieżącej współpracy (w szczególności poprzez przekazywanie informacji i dokumentów niezbędnych do przygotowania i realizacji projektu).

Wszystkie zakupy towarów i usług dotyczące projektu dokonywane będą na rzecz Wnioskodawcy i dokumentowane wystawionymi na niego fakturami VAT, zaś wszystkie wydatki projektu pokrywane będą z wyodrębnionego rachunku bankowego dla projektu.

Wnioskodawca otrzyma także dotację celową od 12-stu partnerów w częściach wynikających z ich udziału w Obszarze Funkcjonalnym - mierzonego powierzchnią gminy i liczbą mieszkańców według stanu na 31 grudnia 2011 r.

Środki własne Wnioskodawcy dopełnią finansowanie do całości wydatków na rzecz projektu.

Opracowane w wyniku projektu planistyczne dokumenty strategiczne będą bezpłatne i ogólnodostępne dla wszystkich stron projektu, a prawo do korzystania przysługuje im równomiernie i służy realizacji zadań zgodnie z kompetencjami ustawowymi.

Nie wystąpią przychody opodatkowane dotyczące realizacji projektu.

W tak przedstawionym opisie zdarzenia przyszłego konieczne staje się rozważenie dwóch odrębnych sytuacji prawnopodatkowych, które wystąpiły w obrębie jednego projektu i jednego przepisu prawa podatkowego tj. art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

Odrębnego rozpatrzenia wymaga bowiem możliwość odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu w części zadania, przypadającej na lidera, odrębnego zaś w części zadania przypadającej na partnerów.

Z treści wniosku wynika, iż nie wystąpią przychody opodatkowane dotyczące realizacji projektu. Zatem stwierdzić należy, że zakupy dokonane na potrzeby realizacji projektu nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Biorąc pod uwagę powołane wyżej przepisy oraz opis zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, iż nie zostanie spełniona przesłanka z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT warunkująca prawo podatnika do odliczenia podatku naliczonego, ponieważ towary i usługi zakupione w ramach realizacji ww. projektu, z którego efektów będzie korzystać Wnioskodawca, nie będą wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych.

Zatem Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu, z którego efektów będzie korzystać Wnioskodawca (tekst jedn.: w części przypadającej na lidera).

Natomiast odnośnie kwestii prawa do odliczenia przez Wnioskodawcę podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących dokonane przez Wnioskodawcę nabycie towarów i usług w ramach realizacji projektu w części zadania, z którego efektów będą korzystać partnerzy (tekst jedn.: w części przypadającej na partnerów), należy rozważyć, czy faktycznie mamy w przedmiotowej sprawie do czynienia z sytuacją, w której dokonane zakupy nie są związane z jakimikolwiek czynnościami opodatkowanymi u Wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 cyt. ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast stosownie do postanowień art. 8 ust. 1 ww. ustawy o VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym od 1 kwietnia 2013 r., za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

1.

użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych;

2.

nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Ze świadczeniem usługi mamy do czynienia również w sytuacji gdy podatnik dokonuje czynności działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej. Wówczas przyjmuje się, że dla celów podatku od towarów i usług podatnik (zleceniobiorca) sam nabył usługę od faktycznego wykonawcy, a następnie wyświadczył tę usługę zleceniodawcy. Powyższe wynika wprost z przepisu art. 8 ust. 2a ustawy o VAT. Zgodnie bowiem z cyt. przepisem w przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi.

W myśl art. 30 ust. 3 ustawy o VAT w przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, podstawą opodatkowania jest kwota należna z tytułu świadczenia usług, pomniejszona o kwotę podatku

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca wraz z 12 partnerami będzie realizował projekt w ramach umowy o partnerstwie, w której będzie Liderem.

Należy zauważyć, że celem zawartej umowy o partnerstwie jest wspólne działanie w realizacji przedsięwzięcia gospodarczego, które ze względu na potencjał finansowy oraz szeroki zakres przedmiotowy przekracza możliwość jednego podmiotu. Umowa partnerska wiąże podmioty na czas realizacji projektu, czyli do momentu osiągnięcia celu. Partnerstwo nie jest jednak podmiotem gospodarczym, nie posiada osobowości prawnej ani podmiotowości prawnej, nie musi być rejestrowane, ani mieć odrębnej nazwy czy też siedziby. Podmioty zawierające umowę zachowują niezależność w działaniach nieobjętych umową zaś w działaniach objętych umową realizują wspólną politykę finansową objętą porozumieniem. Zawierając umowę o partnerstwie podmioty określiły, że Lider będzie odpowiedzialny za jej wykonanie. Zawarcie umowy o wspólne przedsięwzięcie gospodarcze - umowy o partnerstwie stanowi porozumienie stron w zakresie realizacji wspólnego celu gospodarczego.

Mając na uwadze, że zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności, z punktu widzenia podatku VAT każdy z podmiotów umowy partnerskiej jest odrębnym podatnikiem. Dlatego też podmioty działające w ramach zawartej umowy partnerskiej powinny do wzajemnych rozliczeń stosować ogólne zasady w zakresie wystawiania faktur VAT dokumentujących wykonywane przez nich czynności.

W przedmiotowej sprawie, Wnioskodawca jako lider projektu będzie odpowiedzialny za jego wykonanie, otrzyma środki dotacji i dokona wszelkich operacji finansowych na rzecz projektu z wyodrębnionych rachunków bankowych dla projektu wskazanych w umowie, będzie odpowiedzialny za występowanie w imieniu partnerów i reprezentowanie ich we wszystkich sprawach związanych z realizacją projektu, odpowiadać będzie także za zarządzanie projektem

Wnioskodawca będzie realizował projekt kompleksowo w imieniu i na rzecz pozostałych partnerów, dokona zakupów wszystkich towarów i usług. Zakupy te udokumentowane zostaną fakturami VAT wystawionymi na Wnioskodawcę. Partnerzy będą posiadać prawo do korzystania z wszelkich wytworów projektu.

Partnerzy projektu będą zobowiązani do zabezpieczenia środków dotacji w budżecie i ich przekazanie na rachunek lidera oraz do bieżącej współpracy (w szczególności poprzez przekazywanie informacji i dokumentów niezbędnych do przygotowania i realizacji projektu).

Przekazanie liderowi dotacji wynikać będzie z udziału partnerów w Obszarze Funkcjonalnym (mierzonego powierzchnią gminy i liczba mieszkańców według stanu na 31 grudnia 2011 r.).

Przenosząc przedstawiony opis zdarzenia przyszłego na grunt przepisów ustawy o VAT należy stwierdzić, że Wnioskodawca nabywa wszystkie towary i usługi, a więc efekty projektu zostaną w całości wytworzone przez Wnioskodawcę, i to Wnioskodawca ma prawo do rozporządzania nimi jak właściciel.

Ponieważ nabywane towary i usługi związane z realizacją projektu są dokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Wnioskodawcę to biorąc pod uwagę cyt. przepisy uznać należy, iż Wnioskodawca działa w przedmiotowej sprawie w imieniu własnym lecz na rachunek innych podmiotów, tj. gmin (partnerów).

W związku z faktem, iż partnerzy projektu z tytułu realizacji projektu zobowiązani są do świadczenia pieniężnego na rzecz lidera (Wnioskodawcy), mamy do czynienia z odpłatnym świadczeniem usług przez Wnioskodawcę na rzecz partnerów projektu.

Ponieważ część projektu zrealizowana została w zamian za świadczenie pieniężne (wkład własny), nie można mówić o nieodpłatnym świadczeniu usług, o którym mowa w art. 8 ust. 2 ustawy o VAT.

Zatem koszty zakupu towarów i usług, gdzie odbiorcą jest inny podmiot (partnerzy projektu) niż podmiot obciążony (Wnioskodawca - lider) przez świadczącego usługę i dokonującego dostawy towarów, Wnioskodawca zobowiązany jest przenieść na faktycznego odbiorcę (partnerów projektu). Wnioskodawca wskazał, że partnerzy posiadać będą prawo do korzystania z efektów projektu, tj. z wszelkich wytworów projektu, ekspertyz, materiałów oraz treści internetowych przygotowanych w ramach realizowanego projektu, bez ograniczeń co do terytorium, czasu, liczby egzemplarzy, pól eksploatacji, utrwalania i zwielokrotniania w całości lub w części jakąkolwiek techniką; wprowadzenia do obrotu; rozpowszechniania poprzez publiczne udostępnienie w taki sposób, aby każdy mógł mieć do nich dostęp w czasie i miejscu przez siebie wybranym, w szczególności przez wprowadzanie do pamięci komputera i umieszczanie w sieci internetowej.

Wnioskodawca wskazał także, że opracowane w wyniku projektu planistyczne dokumenty strategiczne będą bezpłatne i ogólnodostępne dla wszystkich stron projektu, a prawo do korzystania przysługuje im równomiernie i służy realizacji zadań zgodnie z kompetencjami ustawowymi.

Reasumując w ocenie organu podatkowego nabycie w ramach projektu towarów i usług przez Wnioskodawcę winno być przedmiotem odsprzedaży towarów i usług dla partnerów projektu przy zastosowaniu tej samej stawki co stawka, według której towary i usługi zostały opodatkowane przez usługodawcę faktycznie świadczącego te usługi i dostawcę faktycznie dokonującego dostawy towarów. Wnioskodawca (lider) będzie występował zatem w charakterze zarówno otrzymującego usługi i towary, jak i wyświadczającego usługi i dokonującego dostawy towarów (na rzecz partnerów projektu).

W związku z powyższym na mocy art. 86 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług Wnioskodawca będzie miał prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur wystawionych na Wnioskodawcę, związanych z realizacją projektu w części przypadającej na partnerów projektu.

W konsekwencji oceniane całościowo stanowisko Wnioskodawcy, dotyczące prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją projektu, uznać należy za:

* prawidłowe w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z nabyciem towarów i usług związanych z realizacją projektu w części przypadającej na lidera projektu,

* nieprawidłowe w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z nabyciem towarów i usług związanych z realizacją projektu w części przypadającej na partnerów projektu.

Tut. organ pragnie zauważyć, iż granice tego szczególnego postępowania podatkowego, którego celem jest uzyskanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, określa Wnioskodawca występując z konkretnym pytaniem prawnym, wyłącznie w odniesieniu do stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę, co wynika wprost z przepisu art. 14b § 1, 2 i 3 ustawy - Ordynacja podatkowa. Natomiast na podstawie art. 14c § 1 i § 2 tut. organ dokonuje oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Niniejsza interpretacja skierowana jest tylko do Wnioskodawcy i nie odnosi się do pozostałych partnerów projektu, bowiem każdą czynność, z którą mogą być związane skutki podatkowo-prawne należy rozstrzygać indywidualnie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl