IBPP3/443-1/08/KO

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 marca 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/443-1/08/KO

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni Mieszkaniowej przedstawione we wniosku z dnia 24 grudnia 2007 r. (data wpływu 31 grudnia 2007 r.), uzupełnionym pismem z dnia 7 marca 2008 r. (data wpływu 10 marca 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie opodatkowania ustanowienia w miejsce lokatorskiego prawa do lokalu spółdzielczego, prawa odrębnej własności, gdy zasiedlenie po raz pierwszy tego lokalu i ustanowienie po raz pierwszy spółdzielczego lokatorskiego prawa do tego lokalu miały miejsce przed 1 maja 2004 r. - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 grudnia 2007 r. wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 7 marca 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie opodatkowania ustanowienia w miejsce lokatorskiego prawa do lokalu spółdzielczego, prawa odrębnej własności, gdy zasiedlenie po raz pierwszy tego lokalu i ustanowienie po raz pierwszy spółdzielczego lokatorskiego prawa do tego lokalu miały miejsce przed 1 maja 2004 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W związku z wygaśnięciem z dniem 31 grudnia 2007 r. przepisu art. 146 ust. 1 pkt 3 lit. c) ustawy o podatku od towarów i usług, ustanawiającego 0% stawkę podatku w stosunku do ustanowienia w miejsce spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego odrębnej własności lokalu powstaje ewentualność zastosowania 7% stawki VAT, o ile lokatorskie prawo do tego lokalu zostało ustanowione po 30 kwietnia 2004 r. a przekształcenie prawa będzie dokonane przed upływem 5 lat od ustanowienia lokatorskiego prawa. W tej sytuacji, zgodnie z art. 29 ust. 8 ustawy o podatku od towarów i usług, podstawą opodatkowania będzie różnica między wartością rynkową lokalu a wartością zwaloryzowanego wkładu mieszkalnego, pomniejszoną o kwotę podatku.

Przekształcenie lokatorskiego prawa będzie dokonywane na warunkach finansowych określonych w art. 12 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych w myśl, których członek spółdzielni zobowiązany jest do spłaty nominalnej kwoty umorzenia kredytu w części przypadającej na jego lokal. Przepis ten zastąpił obowiązującą do 30 lipca 2007 r. normę, na podstawie której umowa przeniesienia własności lokalu zawierana była po wpłacie różnicy pomiędzy wartością rynkową lokalu a zwaloryzowaną wartością wniesionego wkładu mieszkaniowego. Mimo, iż członek nie wpłaca tej różnicy, ma ona stanowić podstawę opodatkowania podatkiem VAT. Zatem konieczna będzie wycena wartości rynkowej lokalu przez rzeczoznawcę majątkowego oraz waloryzacja wkładu mieszkaniowego. Zarówno koszt określenia wartości rynkowej lokalu jak i podatek VAT należny od zawartej umowy będą obciążać osobę wnioskującą o przekształcenie prawa do lokalu.

Spółdzielnia Mieszkaniowa pismem z dnia 7 marca 2008 r. uzupełniła wniosek z dnia 24 grudnia 2007 r. wskazując, iż budynek został przekazany do użytkowania w maju 1977 r. Lokal mieszkalny nr 7 znajdujący się w tym budynku zajmowała Pani K. W. od 1977 r. na zasadzie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu. Prawo to wygasło w 2004 r. po zgonie lokatorki. Umową nr 112/2004 z dnia 22 października 2004 r. Spółdzielnia ustanowiła nowe spółdzielcze prawo do lokalu mieszkalnego na rzecz członka oczekującego - Pani M. B. Nowa lokatorka złożyła żądanie, w formie wniosku z dnia 6 września 2007 r., zawarcia z nią umowy przeniesienia własności lokalu oraz wypełniła warunki określone w art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych. Nominalna kwotę kredytu w części przypadającej na wyżej opisany lokal w wysokości 7,72 zł. Pani B. wpłaciła na rzecz spółdzielni dnia 6 listopada 2007 r. Do dnia dzisiejszego nie została zawarta umowa przeniesienia własności.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

1.

Na jakiej podstawie Spółdzielnia może żądać od członka dodatkowych opłat za wycenę lokalu i podatku VAT, skoro w art. 12 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych ustala warunki finansowe zawarcia umowy przeniesienia na rzecz członka własności lokalu mieszkalnego, do którego przysługiwało członkowi lokatorskie prawo.

2.

W jaki sposób Spółdzielnia winna sporządzić fakturę VAT skoro członek nie wpłaca różnicy pomiędzy wartością rynkową lokalu a zwaloryzowanym wkładem mieszkaniowym a wpłaca tylko nominalną kwotę umorzenia kredytu w części przypadającej na jego lokal.

Zdaniem Wnioskodawcy podatek VAT powinien być pobierany od dopłaconej przez członka Spółdzielni wnioskującego o przekształcenie prawa do lokalu nominalnej kwoty umorzenia kredytu w części przypadającej na jego lokal.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 pkt 5 cyt. ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego.

Zgodnie z art. 29 ust. 8 ustawy - jeżeli w okresie 5 lat od ustanowienia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego jest zawierana umowa o przekształcenie przysługującego członkowi prawa na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu lub ustanowienie w miejsce tego prawa odrębnej własności lokalu, podstawą opodatkowania jest różnica między wartością rynkową lokalu a wartością zwaloryzowanego wkładu mieszkaniowego, pomniejszona o kwotę podatku.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 10 i ust. 7 ww. ustawy zwalnia się od podatku dostawę budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyjątkiem obiektów i ich części, które mają być zasiedlone lub zamieszkane po raz pierwszy; zwolnienie nie dotyczy części budynków przeznaczonych na cele inne niż mieszkaniowe. Powyższe zwolnienie nie ma zastosowania również w przypadku, o którym mowa w art. 29 ust. 8 ww. ustawy.

Natomiast zgodnie z art. 153 ust. 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług - przepisów ustawy nie stosuje się w przypadkach, o których mowa w art. 29 ust. 8, jeżeli ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego oraz zasiedlenie tego lokalu nastąpiło przed dniem 1 maja 2004 r.

Z cyt. wyżej przepisu wynika, iż wyłączeniu spod ustawy o podatku od towarów i usług na mocy art. 153 ust. 2 tej ustawy, podlegają czynności przekształcenia lub ustanowienia odrębnej własności lokalu, w przypadku, gdy ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego oraz zasiedlenie tego lokalu nastąpiło przed dniem 1 maja 2004 r. Celem tego przepisu jest wyłączenie spod ustawy przekształcenia przysługującego członkowi spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu lub ustanowienia w miejsce tego prawa odrębnej własności lokalu, w odniesieniu do tych lokali, do których spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu zostało ustanowione po raz pierwszy przed dniem 1 maja 2004 r. i zostały one zasiedlone przed ta datą.

Ustanowienie po tej dacie ponownie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego objęte jest zakresem art. 43 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy. Do przekształcenia zaś tego prawa lokatorskiego w prawo własności będzie miał zastosowanie przepis art. 153 ust. 2 ww. ustawy, jako że pierwsze zasiedlenie lokalu mieszkalnego i ustanowienie do tego lokalu prawa lokatorskiego miało miejsce jednak przed 1 maja 2004 r.

Z opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż ustanowienie po raz pierwszy lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego i jego zasiedlenie nastąpiło przed 1 maja 2004 r. Zatem przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego w prawo odrębnej własności nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, na mocy art. 153 ust. 2 ww. ustawy. W świetle powyższego brak jest podstawy prawnej na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług do żądania przez Wnioskodawcę od członka Spółdzielni dodatkowych opłat za wycenę lokalu i należnego podatku od towarów i usług. W przedmiotowej sprawie nie będą miały również zastosowania zasady dotyczące wystawiania faktur na podstawie art. 106 ustawy o podatku od towarów i usług do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Fakturą VAT dokumentuje się bowiem jedynie czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl