IBPP2-4512.970.2016.1.AZe - Określenie stawki podatku VAT dla sprzedaży nawozu wapniowo-magnezowego zawierającego magnez o nazwie "C.-M." odmiana 07 sklasyfikowane w PKWiU 08.11.30.0 - "kreda i dolomit inny niż kalcynowany".

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 26 stycznia 2017 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2-4512.970.2016.1.AZe Określenie stawki podatku VAT dla sprzedaży nawozu wapniowo-magnezowego zawierającego magnez o nazwie "C.-M." odmiana 07 sklasyfikowane w PKWiU 08.11.30.0 - "kreda i dolomit inny niż kalcynowany".

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 24 listopada 2016 r. (data wpływu 6 grudnia 2016 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia stawki podatku VAT dla sprzedaży nawozu wapniowo-magnezowego zawierającego magnez o nazwie "C.-M." odmiana 07 sklasyfikowane w PKWiU 08.11.30.0 - "kreda i dolomit inny niż kalcynowany" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 grudnia 2016 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia stawki podatku VAT dla sprzedaży nawozu wapniowo-magnezowego zawierającego magnez o nazwie "C.-M." odmiana 07 sklasyfikowane w PKWiU 08.11.30.0 - "kreda i dolomit inny niż kalcynowany".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

P.P.-H. "B." I. B. w T. w ramach prowadzonej działalności jest producentem, a jednocześnie sprzedaje wapno nawozowe zawierające magnez o nazwie "C.-M." odmiana 07. Nawóz został dopuszczony do obrotu opinią...sklasyfikowany w PKWiU 08.11.30.0 - "Kreda i dolomit inny niż kalcynowany" stawka produktu VAT 8%. Do produkcji nawozu jest zakupowana mączka dolomitowa z kopalni...sp. z o.o. wapno nawozowe magnezowe (PKWiU 08.11.30.0 - stawka 8%). Wapno nawozowe magnezowe poddawane jest procesowi granulacji na linii technologicznej składającej się z mieszalnika i suszarni. Wszystkie elementy linii technologicznej są połączone z transporterami i po dostarczeniu do wapna nawozowego odpowiedniej ilości wody otrzymujemy produkt granulowany. Produkt ten nie zmienia swojego pierwotnego stanu chemicznego następuje jedynie zmiana stanu fizycznego z pylistego na granule. Tak otrzymany nawóz nie ulega zbryleniu i ułatwia wysiew. Nawóz ten jest przeznaczony do poprawy PH gleby. Wyprodukowany nawóz wapno magnezowy zawierający magnez o nazwie "C.-M." odmiana 07 jest sprzedawany bezpośrednio rolnikom indywidualnym jak również firmom prowadzącym działalność w zakresie handlu nawozami.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Nawóz wapno nawozowe zawierające magnez o nazwie: "C.-M." odmiana 07 skalsyfikowane w PKWiU 08.11.30.0 - "Kreda i dolomit inny niż kalcynowany" jaką stawką VAT, powinien być opodatkowany 8% czy 23%?

Stanowisko Wnioskodawcy:

W związku z sytuacją opisaną powyżej jako producent nawozu Wnioskodawca uważa, że w tym wypadku powinna mieć zastosowanie preferencyjna stawka podatku VAT w wysokości 8%. Nawóz który Wnioskodawca wytwarza jest kupowany od dostawców jako mączka dolomitowa i bez żadnej zmiany jego stanu chemicznego (jedynie następuje zamiana stanu fizycznego z pylastego na granule) sprzedawany dalej. Powołując się na pismo Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 29 października 2014 r., zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 (Dz. U. Nr 207, poz. 1293, z późn. zm.) kreda mielona pastewna, kreda mielona nawozowa, dolomit, nawet granulowane mieszczą się w grupowaniu PKWiU 08.11.30.0 Kreda dolomit inny niż kalcynowany. Proces granulowania nie wpływa na zaklasyfikowane produktu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 710 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do treści art. 2 pkt 6 ustawy - przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy - przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Na podstawie art. 5a ustawy - towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Zauważyć należy, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz wydane na jej podstawie rozporządzenia w wielu wypadkach odwołują się do grupowań PKWiU przy ustalaniu preferencyjnych stawek podatkowych i zwolnień przedmiotowych. Prawidłowa pod względem klasyfikacji statystycznych identyfikacja towarów i usług stanowi warunek niezbędny do określenia wysokości opodatkowania podatkiem VAT w stosunku do towarów i usług dla których przepisy powołują stosowna klasyfikacje statystyczna. Przy wyznaczaniu zakresu stosowania stawek obniżonych, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r., wykorzystywana jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293, z późn. zm.).

Stawka podatku, na postawie art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Natomiast dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku - stosownie do art. 41 ust. 2 ustawy - wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 i 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W załączniku nr 3 do ustawy, zawierającym wykaz towarów i usług, opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%, pod pozycją 21 mieszczą się towary - sklasyfikowane w PKWiU pod symbolem ex 08.11.30.0 - oznaczone jako "Kreda i dolomit inny niż kalcynowany - wyłącznie:

1.

kreda mielona, pastewna,

2.

kreda mielona, nawozowa,

3.

mączka dolomitowa.

W myśl art. 2 pkt 30 ustawy, przez PKWiU ex - rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług. Umieszczenie ww. oznaczenia przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania danej stawki preferencyjnej tylko do towarów/usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniających określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce "nazwa towaru lub usługi (grupy towarów lub usług)".

Zatem, ze wszystkich wyrobów mieszczących się w PKWiU w grupowaniu 08.11.30.0, wyłącznie wymienione powyżej - kreda mielona, pastewna, kreda mielona, nawozowa, mączka dolomitowa - korzystają z obniżonej stawki podatku.

Ponadto należy wskazać, że stosownie do Komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11), zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania rodzaju prowadzonej działalności, wyrobu lub usługi, towaru, środka trwałego lub obiektu budowlanego zainteresowany podmiot może zwrócić się z wnioskiem do Urzędu Statystycznego w Łodzi, który udziela informacji w zakresie stosowania wyżej powołanych standardów klasyfikacyjnych.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności produkuje i sprzedaje nawóz o nazwie: "C.-M." odmiana 07 dopuszczony do obrotu decyzją JUNG w Puławach nr NŻN/415/92/15. Sklasyfikowany w PKWiU 08.11.30.0 - "Kreda i dolomit inny niż kalcynowany" w stawce produktu VAT 8%. Do produkcji nawozu Wnioskodawca kupuje mączkę dolomitową z kopalni...Sp. z o.o. wapno nawozowe magnezowe (PKWiU 08.11.30.0), który zostanie poddany procesowi granulacji na linii technologicznej celem otrzymywania produktu granulowanego, który nie zmieni swojego pierwotnego stanu chemicznego zmieni natomiast stan fizycznego z pylistego na granule. Otrzymany nawóz nie ulega zbryleniu co ułatwia wysiew. Wyprodukowany nawóz wapno magnezowe zawierające magnez o nazwie "C.-M." odmiana 07 jest sprzedawany bezpośrednio rolnikom indywidualnym jak również firmom prowadzącym działalność w zakresie handlu nawozami.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą stawki podatku VAT jaką powinien zastosować przy sprzedaży produktu opisanego we wniosku.

Biorąc pod uwagę wskazany wyżej opis sprawy oraz przywołane przepisy należy stwierdzić, że dostawa ww. produktu, "C.-M." odmiana 07 będącego - jak wskazał Wnioskodawca - produktem granulacji mączki dolomitowej zaklasyfikowanej przez Wnioskodawcę we wniosku do grupowania PKWiU 08.11.30.0, na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy w zw. z art. 146a pkt 2 i poz. 21 załącznika nr 3 do ustawy, opodatkowana jest według przewidzianej w tym przepisie stawki podatku w wysokości 8%.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Wnioskodawcy. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Jednocześnie podkreślić należy, że analiza prawidłowości dokonanej przez Wnioskodawcę we wniosku klasyfikacji towarów do właściwego grupowania statystycznego, nie mieści się w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa. Minister Rozwoju i Finansów nie jest uprawniony do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości przyporządkowania formalnego towarów i usług do grupowania klasyfikacyjnego, w związku z czym niniejszej odpowiedzi udzielono wyłącznie w oparciu o grupowanie wskazane w złożonym wniosku.

Ponadto nadmienia się, że w odniesieniu do części stanowiska dotyczącej prawidłowości zaklasyfikowania do właściwego grupowania PKWiU kredy mielonej nawozowej, dolomitu nawet granulowanych zostało wydane odrębne postanowienie.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 718 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl