IBPP2/4512-706/15/EK - Brak prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących poniesione wydatki związane z realizacją projektu współpracy

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 5 sierpnia 2015 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP2/4512-706/15/EK Brak prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących poniesione wydatki związane z realizacją projektu współpracy

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 613) oraz § 2 i § 6 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 29 lipca 2015 r. (data wpływu 30 lipca 2015 r.), uzupełnionym pismem z 4 sierpnia 2015 r. (data wpływu 4 sierpnia 2015 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących poniesione wydatki związane z realizacją projektu współpracy pod nazwą "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 lipca 2015 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem z 4 sierpnia 2015 r. (data wpływu 4 sierpnia 2015 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących poniesione wydatki związane z realizacją projektu współpracy pod nazwą "..."

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Lokalna Grupa Działania działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach, ustawy z dnia 7 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskich Funduszu Rolnego na Rzecz Obszarów Wiejskich, rozporządzenia Rady Wspólnot Europejskich nr 1698/2005 z dnia 20 września 2005 r. W sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez europejskiego fundusz rolny na rzecz rozwoju obszarów wiejskich a także na podstawie własnego statutu. Stowarzyszenie jest partnerstwem trój sektorowym składającym się z przedstawicieli sektora: gospodarczego, publicznego i społecznego. Lokalna Grupa Działania jest dobrowolnym, samorządnym trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych, nie prowadzi działalności gospodarczej. Wszystkie trzy LGD z terenu powiatu tj. Lokalna Grupa Działania, Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania T oraz Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania między D i G, podpisały wspólnie umowę partnerską, która dotyczyła wspólnej realizacji projektu współpracy pn. "...". W dniu 31 grudnia 2013 r. Przez Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania między D i G jako koordynującej LGD projekt współpracy został złożony wniosek o przyznanie pomocy do urzędu marszałkowskiego województwa małopolskiego w ramach działania 4.21 wdrażanie projektów współpracy w ramach osi 4 działania leader programu rozwoju obszarów wiejskich 2007-2013. Niniejszy projekt zakłada wspólną realizację projektu przez trzy wspomniane lokalne grupy działania. Celem głównym projektu jest udokumentowanie i udostępnienie wiedzy oraz prezentacja różnorodnych, wzajemnie przenikających się w obszarach trzech sąsiadujących LGD walorów ziemi. Celem szczegółowym jest zwiększenie aktywności społeczności lokalnych i podniesienie wiedzy o atrakcyjności ziemi wpisującej się w obszar trzech sąsiadujących LGD poprzez wydanie albumu i organizację targów "..." każdy partner projektu (trzy LGD) poniosły różne koszty związane z realizacją poszczególnych zadań projektowych i tak Lokalna Grupa Działania odpowiedzialna była za pokrycie kosztów: wydruku książki, wynajmu sali pod organizację targów, zakupu banneru promocyjnego na targi, gadżetów promocyjnych, ogłoszeń w prasie zapraszających na targi oraz obsługę imprezy - targów smaków ziemi. Zrealizowanie wszystkich zadań przewidzianych w projekcie zarówno po stronie LGD jak też partnerów projektu nie wiązało się dla lokalnej grupy działania z jakimikolwiek czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Gadżety promocyjne (balony, fartuchy, kapelusze) zostały bezpłatnie rozdane uczestnikom podczas targów ziemi, które odbyły się 20 czerwca 2015 r. Zorganizowane targi smaków były imprezą ogólnodostępną i bezpłatną dla uczestników, nie były pobierane opłaty za wstęp. Na targach zaprezentowali się m.in. twórcy ludowi, koła gospodyń wiejskich, stowarzyszenia oraz osoby fizyczne wystawiając stoiska regionalne, które dotyczyły głównie kulinariów i różnego rodzaju rękodzieła. Wydana publikacja - album zostanie również bezpłatnie rozdany wśród mieszkańców i instytucji z całego powiatu, w którym zaprezentowane zostały szeroko rozumiane smaki ziemi. Interpretacja indywidualna stanowi obowiązkowy załącznik do wniosku o płatność rozliczającego koszty poniesione w ramach realizacji projektu współpracy. Pragniemy również dodać, iż Stowarzyszenie nie jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem VAT i nie składa deklaracji VAT-7. Towary i usługi nabyte w związku z realizacją zadań w ramach działania 4.21 wdrażanie projektu nie są wykorzystywane przez Stowarzyszenie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W piśmie z 4 sierpnia 2015 r. Wnioskodawca poinformował, że:

1. Na fakturach, które dokumentują realizacje projektu współpracy pn. "..." Lokalna Grupa Działania widnieje jako nabywca towarów i usług.

2. Projekt współpracy pn. "..." realizowany był w okresie 31 grudnia 2013 r. - 30 czerwca 2015 r.

3. Towary i usługi nabyte w związku ze zrealizowanym projektem współpracy nie służyły, nie służą i nie będą służyły czynnościom opodatkowanym.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Lokalna Grupa Działania ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących poniesione wydatki związane z realizacją projektu współpracy pod nazwą "...".

Stanowisko Wnioskodawcy:

Lokalna Grupa Działania nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących poniesione wydatki związane z realizacją projektu współpracy pod nazwą "...".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W świetle art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jak wynika z powyższych regulacji prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Aby zatem podatnik mógł obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z dokonanych zakupów, zakupy te muszą być związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych, przy czym związek ten winien mieć charakter bezsporny.

Należy jednak zauważyć, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, a w konsekwencji prawo do wystąpienia o zwrot różnicy podatku, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 4 ww. ustawy o VAT, zgodnie którym, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zaznaczenia wymaga, że zgodnie z art. 96 ust. 4 ustawy o VAT naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako "podatnika VAT czynnego" lub w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 - jako "podatnika VAT zwolnionego".

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług nie składa deklaracji VAT-7. W okresie 30 grudnia 2013 r. do 30 czerwca 2015 r. realizowało projekt pod nazwą pn. "...". Lokalna grupa działania jest dobrowolnym, samorządnym trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych, nie prowadzi działalności gospodarczej. Celem głównym projektu jest udokumentowanie i udostępnienie wiedzy oraz prezentacja różnorodnych, wzajemnie przenikających się w obszarach trzech sąsiadujących LGD walorów ziemi. Celem szczegółowym jest zwiększenie aktywności społeczności lokalnych i podniesienie wiedzy o atrakcyjności ziemi wpisującej się w obszar trzech sąsiadujących LGD poprzez wydanie albumu i organizację targów "..." każdy partner projektu (trzy LGD) poniosły różne koszty związane z realizacją poszczególnych zadań projektowych i tak Lokalna Grupa Działania odpowiedzialna była za pokrycie kosztów: wydruku książki, wynajmu sali pod organizację targów, zakupu banneru promocyjnego na targi, gadżetów promocyjnych, ogłoszeń w prasie zapraszających na targi oraz obsługę imprezy - targów smaków. Zrealizowanie wszystkich zadań przewidzianych w projekcie zarówno po stronie LGD jak też partnerów projektu nie wiązało się dla lokalnej grupy działania z jakimikolwiek czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Gadżety promocyjne (balony, fartuchy, kapelusze) zostały bezpłatnie rozdane uczestnikom podczas targów ziemi, które odbyły się 20 czerwca 2015 r. Zorganizowane targi smaków były imprezą ogólnodostępną i bezpłatną dla uczestników, nie były pobierane opłaty za wstęp. Na targach zaprezentowali się m.in. twórcy ludowi, koła gospodyń wiejskich, stowarzyszenia oraz osoby fizyczne wystawiając stoiska regionalne, które dotyczyły głównie kulinariów i różnego rodzaju rękodzieła. Wydana publikacja - album zostanie również bezpłatnie rozdany wśród mieszkańców i instytucji z całego powiatu, w którym zaprezentowane zostały szeroko rozumiane smaki ziemi Na fakturach, które dokumentują realizacje projektu współpracy pn. "..." Lokalna Grupa Działania widnieje jako nabywca towarów i usług. Towary i usługi nabyte w związku ze zrealizowanym projektem nie służyły, nie służą i nie będą służyły czynnościom opodatkowanym.

Jak wskazano na wstępie, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Zrealizowanie tego prawa możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako "podatnicy VAT czynni" przez złożenie deklaracji VAT-7.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia nie został spełniony, gdyż Strona nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług oraz zakupione towary i usługi w ramach projektu nie służą i nie będą służyły wykonywaniu czynności opodatkowanych. Zatem, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków poniesionych w związku z realizacją ww. projektu.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy, iż nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zgodnie z art. 14b § 3 powołanej w sentencji ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego, w szczególności konieczności zarejestrowania się Wnioskodawcy jako podatnika VAT czynnego oraz wykorzystywania nabytych towarów i usług do wykonywania czynności opodatkowanych, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Wojewódzkiego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl